Bedste købe-vaniljeis?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2015, 12:21

Om en is har noget med is at gøre må vel dybest set afhænge af varedeklarationen.
0
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf Tiger » 19. dec 2015, 12:30

DetSorteCirkus skrev:Om en is har noget med is at gøre må vel dybest set afhænge af varedeklarationen.


Ja, jeg er delvist enig. Men mange varedeklarationer er misvisende i mine øjne. Et produkt kan sagtens indeholde ingredienserne til et bestemt produkt (med et bestemt navn), samtidig med at smag og udseende kan adskille sig markant fra kundens oplevelse (og subjektive mening) af en bestemt produkttype :)
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf Fru Sunshine » 19. dec 2015, 12:41

Is er vel bare noget, der er frosset.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 12:51

Jeg får lidt bejebus af is, der ikke indeholder æg.
Ikke så meget pga fraværet af æg, men for de ikke særligt lækre ting de så putter i istedet :tie:
Emulgatorer, sådan noget som modificeret stivelse feks, uadr altså. Det er sukkerstivelse lavet på affaldsmajs.
Eller endnu værre xanthangummi og guargummi (undertiden bare "guar" eller "etellerandetmed-rabigum") *brrrr* Det er som navnet antyder gummi-agtigt. Ja, gummi-agtigt. Værsågod at spise :(

Jeg laver altid is selv, men jeg har ikke prøvet med kondenseret mælk. Det skal jeg da have :banan:
Senest rettet af kidkomb 19. dec 2015, 14:55, rettet i alt 1 gang.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf Sjg » 19. dec 2015, 13:42

kidkomb skrev:Jeg får lidt bejebus af is, der ikke indeholder æg.
Ikke så meget pga fraværet af æg, men for de ikke særligt lækre ting de så putter i istedet :tie:
Emulgatorer, sådan noget som modificeret stivelse feks, uadr altså. Det er sukkerstivelse lavet på affaldsmajs.
Eller endnu værre xanthangummi og guargummi (undertiden bare "guar" eller "etellerandetmed-rabigum") *brrrr* Det er som navnet antyder gummi. Ja, gummi. Værsågod at spise :(

Jeg laver altid is selv, men jeg har ikke prøvet med kondenseret mælk. Det skal jeg da have :banan:

Hverken xanthangummi eller guargummi har altså noget som helst med industriel gummi at gøre.

Xanthangummi er et fortykningsmiddel, der dannes ved gæring af majssukker, og guargummi udvindes af frøene fra planten guar, der i øvrigt også anvendes som et medicin-supplement til patienter med type 2-diabetes. Begge dele er altså helt naturlige og 100% sikre at spise. :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 14:55

Sjg skrev:
kidkomb skrev:Jeg får lidt bejebus af is, der ikke indeholder æg.
Ikke så meget pga fraværet af æg, men for de ikke særligt lækre ting de så putter i istedet :tie:
Emulgatorer, sådan noget som modificeret stivelse feks, uadr altså. Det er sukkerstivelse lavet på affaldsmajs.
Eller endnu værre xanthangummi og guargummi (undertiden bare "guar" eller "etellerandetmed-rabigum") *brrrr* Det er som navnet antyder gummi-agtigt. Ja, gummi-agtigt.. Værsågod at spise :(

Jeg laver altid is selv, men jeg har ikke prøvet med kondenseret mælk. Det skal jeg da have :banan:

Hverken xanthangummi eller guargummi har altså noget som helst med industriel gummi at gøre.

Xanthangummi er et fortykningsmiddel, der dannes ved gæring af majssukker, og guargummi udvindes af frøene fra planten guar, der i øvrigt også anvendes som et medicin-supplement til patienter med type 2-diabetes. Begge dele er altså helt naturlige og 100% sikre at spise. :)

Det er stadig gummiagtigt uanset, hvor naturligt det er. Der er mange ting, der er både naturlige og sikre at spise, som ikke nødvendigvis er særlig appetitlige at tænke på.
Og det synes jeg ikke gummi er. Uanset om det er "fossiler og bildæk" eller om den er udvundet naturligt.
Jeg har rettet i mit indlæg så det er står gummi-agtigt, så ingen misforstår mig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf Tiger » 27. dec 2015, 09:07

Jeg har lige fået mail fra Føtex. Hansen is er på tilbud til 35 kr - gælder fra i dag :)
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf kidkomb » 27. dec 2015, 10:22

Jeg har fået smagt Vebbestrup nu og vi var alle enige om at den var dødsyg.
Vi må nok erkende, at vi er en "frossen råcreme" familie.
Det ser man også tydeligt på alles yndlingis, som er hjemmelavet og med ca dobbelt så mange æggeblommer i, som i opskriften :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Bedste købe-vaniljeis?

Indlægaf Daine » 27. dec 2015, 15:45

Tiger skrev:Jeg har lige fået mail fra Føtex. Hansen is er på tilbud til 35 kr - gælder fra i dag :)


Jep, jeg har lige købt den :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Mad og drikke"