Laver du mad til din mand?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24473

Laver du mad til din mand?

Indlægaf Moxy-lady » 27. dec 2015, 22:43

Jeg var til julefrokost hos min svigerfamilie i går, og under en længere diskussion hvor de hårdt plagede mænd fortalte hvor lidt de havde at skulle have sagt i deres forhold, så kom min kærestes kusine ud fra den anden kusines værelse hvor de havde siddet efter maden. Her spurgte hun om hun måtte gå i køleskabet efter rester, hvilket hun selvfølgelig måtte. Hun smurte herefter en tallerken til sig selv, og til sin mand. En af dem der havde det hårdt. Da en af de andre mænd til stede spurgte om hun også ville smøre til ham, sagde hun "Nej, det har du da en kone der kan gøre."

Jeg var i chok. Er det faktisk stadig. En ting er at der i min forældres generation er en tydelig fordeling af pligter som er ret traditionel, men at par i tyverne har det på samme måde kom noget bag på mig.

Da min kæreste og jeg snakkede om det da vi kom hjem, fortalte jeg ham også hvor glad jeg var for at vi deler husholdningspligter 50/50 og at jeg ikke kan/må bestemme alt - det ville han aldrig tillade, og jeg gad det ikke.

Hvordan står det til i jeres hjem? Smører du også din mands madder (i overført betydning) eller har I en mere nuanceret fordeling. Og bestemmer kvinden det meste og bruger alle pengene?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6639

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Sophaya » 27. dec 2015, 22:48

Nu er jeg single, men jeg gad satme ikke agere mor i et forhold. Jeg håber da, at jeg og en eventuel kommende kæreste kan finde ud af både at smøre vores egne madder, men også at smøre hinandens hvis der skulle være brug for det - for nu at blive i metaforen.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. dec 2015, 22:51

Min mand smører selv sin madpakke. Det er jo ham, der ved, hvad han gerne vil have med.
Mens jeg har været sygemeldt og arbejdsløs har madlavningstjansen mest været min, men han går bestemt ikke af vejen for at kokkerere. Heldigvis. Jeg er nemlig ikke så vild med det der madlavning, og han synes, det er sjovt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Tibbler » 27. dec 2015, 22:54

Det er oftest mig, der laver aftensmaden, men sådan vil jeg også selv have det - Så kan jeg nemlig selv vælge, hvad vi skal have til aftensmad. :D
Han overtager dog gerne madlavningen, hvis jeg beder ham om det.

Hvis han skal have sig en mad - Så laver han den altså selv.

Når aftensmaden er spist, tingene er ordnet og børnene er lagt i seng, og vi har sat os for at slappe af, kommer han i øvrigt altid forbi med et glas med noget koldt at drikke til mig.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. dec 2015, 22:55

Jeg laver mad til min mand (og vores børn) for ellers fik vi ikke andet end krebinetter med stuvede ærter, pasta og kødsov, pølser og brød, og ting der kan laves på grillen ;)

EJ jeg tror, synes og mener at vi mødes meget godt på midten, vi tager hver vores slæb af det fælles liv, men byder da ind med flere kræfter der hvor vi har lyst og interesser der spiller ind. Således er det mig der oftest laver mad, og står for størstedelen af indkøb til børnenes garderobe. Det er mig der bager kager og står for børnefødselsdage, det er ham der lapper cykler og tager til fodboldkampe.
Det er faktisk min mand der er mest opmærksom på kønsrollerne, og som ikke gider gøre "manden-tingene" og siger jeg kan gøre det selv, - så bliver jeg lidt kontrær og beder ham tage sig af de ting jeg tager mig af istedet.


Måske bestemmer jeg mest, når det handler om de mere bløde ting, og indretningen af vores hjem, men altså han er både ret så firkantet indimellem, og så har han vildt dårlig smag. Hvis han bestemte indretningen af vores hjem, så ville vi bo i en eller anden dårlig parodi på en ungkalehybel i 90'erne, med krom og laminat, kombineret med chesterfield sofaer og arvemøblet fra farmor, og så et par dårlige skyline billeder fra New York city i sorthvid. Tilgengæld får han lov til at bestemme hvad for et tv vi skal ha : :fløjt:
Ej ret skal være ret, jeg siger nej til mange ting, men jeg spørger ham nu altså typisk om det er OK med de ting jeg gerne vil bringe ind i vores hjem, de forandringer jeg gerne ville lave.


Jeg siger ret tit NEJ i vores forhold, for min mand er den der er absolut bedst til at bruge penge, på sig selv, på os, på forbrugsgoder.
Han bruger mange, og jeg synes det er træls, og jeg må jævnligt bede ham slappe lidt af. Også selv om han hiver en 7-8-10.000 nettokroner mere ind i kassen end jeg gør. Det er ret træls at skulle agere stopklods for impulserne. Så der bliver jeg nok ret mor-agtig til tider.
Er ikke vild med at sige "og så har du vist handlet nok denne måned" eller "så kan du godt lægge mastercardet over i skuffen mester" - men det ville være uansvarligt ikke at sige noget.
Så peger han fingre at mit månedlige forbrug, som mestendels er husholdning og ting børnene har brug for.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf lillebjoern » 27. dec 2015, 23:02

Vi deler 50/50. Madlavning, rengøring, indkøb, ja... hele molevitten. Hvis vi hver især skal have mad med, sørger vi selv for det, medmindre jeg alligevel skal have noget, som han også skal have. Så hjælper vi hinanden.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Rapfisk » 27. dec 2015, 23:14

Da jeg var i forhold, lavede jeg mad. Min eks kan ikke engang lave kartoffelmos uden en pakke med opskrift på :badr:

Til gengæld var det ham, der støvsugede. Det savner jeg.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Studsgaard » 27. dec 2015, 23:28

Jeg står for det meste her hjemme. Så ja jeg laver mad til min mand.
Vi har en fordeling hvor jeg kun arbejder deltid, og passer det meste i husholdningen, har tjek på hvad alle børnene skal, hjælper m lektier, styrer indkøb m.m. Så arbejder han til gengæld mere end de 37 timer og hiver flest penge hjem. Og vi har det begge fint med den fordeling.
Heldigvis kan han fint lave mad og gør det også noglegange, samt han må også lave sin egen madpakke - det er kun hvis jeg vil forkæle/gøre noget ekstra for ham jeg laver den.
Jeg tror jeg ville blive træt af det hvis jeg af nødvendighed skulle lave alt og han ikke kunne/ville lave mad.

Og med hensyn til det med at bestemme det meste hjemme - så ja så er jeg den der har overblikket over alt. Kalender, børn, møder, lektier, indkøb m.m.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Joe » 28. dec 2015, 00:22

Ja, jeg laver mad til min kæreste. Og han laver mad til mig.
Jeg har ikke noget imod at servicere min kæreste engang imellem, det er hyggeligt. Og så servicerer han også mig engang imellem. Vi forkæler bare hinanden.

Jeg ser ikke noget mærkeligt i din historie.
8
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Lone » 28. dec 2015, 00:54

Ja, jeg laver mad til min kæreste - 90% af tiden, vil jeg tro - til gengæld gør han rent 90% af gangene, og vasker tøj.
Fordelingen er nok mest opstået, fordi jeg synes, det er hyggeligt at lave mad og det synes han egentlig ikke rigtigt, det er.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf hotlips » 28. dec 2015, 03:26

Når jeg har kærester så ja,helt sikkert.

Jeg kan også sagtens finde på at smøre boller og gå ind med kaffe til min drengs far når de sidder og hygger ved computeren uden vi er spor kærester.

Det ville for mig være over grænsen at det var noget der var min pligt fordi jeg var hunkøn men generelt vil jeg gerne selv gøre den slags for mine nære.

Mine Forældre er gode til at gøre den slags småting og jeg synes det er en god ting,de der småting som lige at smøre en mad mere når man er igang er jo så ligegyldigt i kræfter og tid,men den omtanke og venlighed der ligger i det tror jeg er en gevinst for begge parter i det lange løb.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Annione » 28. dec 2015, 05:29

Det er altid mig, der laver mad. Nogle gange hjælper han, hvis jeg beder ham om det.

Jeg ser intet galt i historien i startindlægget. Er der noget galt med at forkæle sin mand? Det mener jeg altså godt man kan gøre, uden at være hans mor.
4
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Firebird » 28. dec 2015, 05:46

Min sidste kæreste er østtysker, og de laver mad med alt for meget eddike. Pfui Teufel siger jeg bare, så jeg smed hende ret hurtigt ud af køkkenet, og indførte det gode danske landkøkken ala 1950. Sådan stod det på de næste 10 år. Til gengæld gjorde hun rent og vaskede tøj. Det sidste savner jeg en hel del. Hun er ret ferm med en vaskemaskine, noget mere end jeg nogensinde bliver.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf Wizzze » 28. dec 2015, 07:56

Moxy-lady skrev:Jeg var til julefrokost hos min svigerfamilie i går, og under en længere diskussion hvor de hårdt plagede mænd fortalte hvor lidt de havde at skulle have sagt i deres forhold, så kom min kærestes kusine ud fra den anden kusines værelse hvor de havde siddet efter maden. Her spurgte hun om hun måtte gå i køleskabet efter rester, hvilket hun selvfølgelig måtte. Hun smurte herefter en tallerken til sig selv, og til sin mand. En af dem der havde det hårdt. Da en af de andre mænd til stede spurgte om hun også ville smøre til ham, sagde hun "Nej, det har du da en kone der kan gøre."

Jeg var i chok. Er det faktisk stadig. En ting er at der i min forældres generation er en tydelig fordeling af pligter som er ret traditionel, men at par i tyverne har det på samme måde kom noget bag på mig.

Da min kæreste og jeg snakkede om det da vi kom hjem, fortalte jeg ham også hvor glad jeg var for at vi deler husholdningspligter 50/50 og at jeg ikke kan/må bestemme alt - det ville han aldrig tillade, og jeg gad det ikke.

Hvordan står det til i jeres hjem? Smører du også din mands madder (i overført betydning) eller har I en mere nuanceret fordeling. Og bestemmer kvinden det meste og bruger alle pengene?


JA! :-D

Ok, spøg til side, vi deles nogenlunde ligeligt om tingene herhjemme, men udnytter også at vi har forskellige styrker, så frk. Kæreste tager sig af det meste omkring vask og strygning, mens jeg tager mig af rengøring, støv, afkalkning osv. I køkkenet er vi nogenlunde fælles måske 60/40 til min side, men vi kan da ikke sige os fri for "gider du lige ..." hvis den ene er i køkkenet og den anden i stuen, men igen vi gør det begge, og over tid er det nok nogenlunde fifty-fifty uden nogen tæller, eller "jeg gjorde det sidst, nu er det din tur..."
0
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Laver du mad til din mand?

Indlægaf JoyNips » 28. dec 2015, 09:38

Går jeg i køkkenet og smører en mad, så smører jeg da også en til ham. Og omvendt. Det har intet med kønsroller og alt med almindelig god opdragelse at gøre.

Gjorde jeg det, mens andre var til stede, ville jeg i øvrigt have tilbudt også at smøre til dem...
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forhold og sex"