Er Gentleman et fortidsbegreb?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:22

(Preca)

For mig handler det ikke om at være en autoritet. Det skærer mig bare i øjnene, kald det en pet peeve, når nogen siger noget meget forsimplet, som lyder godt, og det så får opbakning.
Specielt hvis jeg oplever, det sætter det ene køn i et negativt lys og samtidig skaber en falsk præmis om kønnets motiver ift det andet køn.

Jeg er feminist i den forstand, at jeg tror på skadelige strukturer i samfundet, som påvirker os alle sammen negativt. Og en af de mest negative ideer jeg hører om mænd, er at de skulle være mere simple og "nemme" end kvinder.
De mænd jeg kender, har et rigt og bredt følelsesregister, de har dybde på deres refleksioner og selvom de kan blive liderlige, og blive styret af den liderlighed, så er de så meget mere og andet end et produkt af, hvad de tror, motiverer kvinder til at knalde med dem. Også når det gælder deres samspil med kvinder.

Som Aragorn skrev på sin egen måde, så slettes en mænds værdisæt, kultur og egen historie ikke, fordi han gør kur til en kvinde. Som det gælder begge køn, kan han da godt blive midlertidig påvirket af situationen, men at reducere et helt køn til fuckbois, hvilket var det, jeg fik ud af dine linjer og din senere uddybning, det synes jeg ikke er fair.

Og det er netop sådan en stereotypifisering, som kan være rigtig skadelig for mænd. Så det er også derfor, jeg reagerer så kraftigt, for som feminist ser jeg det som en del af mit virke, at modsige sådanne skadelige udtalelser, så de ikke står alene og uimodsagt på der evige, uendelige internet eller i virkelighedens verden.

Jeg fornemmer, at det her måske i højere grad handler om en snert af misforståelse krydret med min meget markante reaktion, som skaber nogle bølger her.
Man kan vel sige, du ramte en trigger.
Senest rettet af Zombie 8. sep 2018, 14:26, rettet i alt 1 gang.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:24

Kaffe skrev:
Zombie skrev:
Kaffe skrev:Zombie:
Hvad er 'almindelige mennesker'?


I dette tilfælde mennesker, der ikke i deres professionelle eller frivillige arbejde beskæftiger sig med køn og kønsforskning på akademisk niveau.


Jeg synes, det er en forsimpling at mene, at 'professionelle og frivillige der beskæftiger sig med køn og kønsforskning på akademisk niveau', er dem, der leverer sandheden omkring køn - i modsætning til almindelige mennesker, som så er dem, der er alt muligt andet.
Verden er stor, og der findes mangeartede erfaringer og forskellige videnskabelige retninger, der afdækker emnet ud fra væsensforskellige fundamenter og antagelser. Jeg tænker, at svar på så store spørgsmål ikke skal findes eet sted, men i en eklektisk tænkning. Faktisk synes jeg, det er vildt at tro det modsatte.


Jeg tror ikke det modsatte, jeg er faktisk meget enig med dig.

Men at reducere et køn til en popsmart sætning, det er ligegodt mere end hvad mit glødende hjerte kan udholde. Jeg synes, mænd er fantastiske mennesker med dybde. Ikke bare zombier. (Ja, jeg ser ironien ift brugernavn :) )
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Zombie » 8. sep 2018, 14:30

SurSødSovs skrev:
Precaseptica skrev:
Kaffe skrev:Jeg synes, det er lidt romantisk-film-agtigt at tro, at mænd opfører sig som gentlemen overfor kvinder for bare at være søde og rare. Alle mennesker har bagvedliggende behov som motiv for deres handlinger, både mænd og kvinder, og ind imellem er motiverne seksuelle. Der er intet ondt i det, men blot almen menneskelighed.


Enig. Selv i de tilfælde hvor motivationen ikke er baseret på sex, kan den godt være motiveret af kønnet. Trække stolen ud, holde døren, osv. Det er ikke ligefrem noget vi mænd gør for hinanden.


Jeg ser nu altså mænd holde døren for hinanden hele tiden. Knap så ofte ser jeg nogen som helst få trukket stolen ud. Hvilket giver god mening, da det faktisk kun er god dannelse, når damen har lang kjole på og derfor kan have brug for hjælpen for ikke at komme i krig med stolen.


Jeg ser også holde døren.
Skænke op for hinanden.
Tilbyde at betale regningen uden det er et power move, men for at være flink.

Osv.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 8. sep 2018, 14:36

Zombie skrev:For mig handler det ikke om at være en autoritet. Det skærer mig bare i øjnene, kald det en pet peeve, når nogen siger noget meget forsimplet, som lyder godt, og det så får opbakning.
Specielt hvis jeg oplever, det sætter det ene køn i et negativt lys og samtidig skaber en falsk præmis om kønnets motiver ift det andet køn.


Med en cand.mag i filosofi er jeg helt med på hvad du mener, og jeg oplever samme motivation. Jeg vil slet ikke mene, at jeg sagde noget simpelt uden anker i dybere teori.

Jeg er feminist i den forstand, at jeg tror på skadelige strukturer i samfundet, som påvirker os alle sammen negativt. Og en af de mest negative ideer jeg hører om mænd, er at de skulle være mere simple og "nemme" end kvinder.
De mænd jeg kender, har et rigt og bredt følelsesregister, de har dybde på deres refleksioner og selvom de kan blive liderlige, og blive styret af den liderlighed, så er de så meget mere og andet end et produkt af, hvad de tror, motiverer kvinder til at knalde med dem. Også når det gælder deres samspil med kvinder.


Du afkræfter ikke min tese her. Du indikerer blot, at der er mere end hvad der møder øjet, som kan tænde. Det ændrer ikke på, at det er det der tænder, som mænd vil forsøge at mestre.

Som Aragorn skrev på sin egen måde, så slettes en mænds værdisæt, kultur og egen historie ikke, fordi han gør kur til en kvinde. Som det gælder begge køn, kan han da godt blive midlertidig påvirket af situationen, men at reducere et helt køn til fuckbois, hvilket var det, jeg fik ud af dine linjer og din senere uddybning, det synes jeg ikke er fair.

Og det er netop sådan en stereotypifisering, som kan være rigtig skadelig for mænd. Så det er også derfor, jeg reagerer så kraftigt, for som feminist ser jeg det som en del af mit virke, at modsige sådanne skadelige udtalelser, så de ikke står alene og uimodsagt på der evige, uendelige internet eller i virkelighedens verden.


Jeg prøver bestemt ikke at udsætte mænd for en stereotyp her. Snarere tværtimod. Mænd (og kvinder) har evigt potentiale. Det kræver bare, at man har rum til at kulturen sætter pris på andre værdier end de "brovtne". Vi får færre gentlemen, når de der fuckbois har succes.

Jeg fornemmer, at det her måske i højere grad handler om en snert af misforståelse krydret med min meget markante reaktion, som skaber nogle bølger her.
Man kan vel sige, du ramte en trigger.


Det er ikke utænkeligt. Jeg tror ikke vi er så uenige igen.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 8. sep 2018, 14:37

Zombie skrev:
SurSødSovs skrev:
Precaseptica skrev:
Kaffe skrev:Jeg synes, det er lidt romantisk-film-agtigt at tro, at mænd opfører sig som gentlemen overfor kvinder for bare at være søde og rare. Alle mennesker har bagvedliggende behov som motiv for deres handlinger, både mænd og kvinder, og ind imellem er motiverne seksuelle. Der er intet ondt i det, men blot almen menneskelighed.


Enig. Selv i de tilfælde hvor motivationen ikke er baseret på sex, kan den godt være motiveret af kønnet. Trække stolen ud, holde døren, osv. Det er ikke ligefrem noget vi mænd gør for hinanden.


Jeg ser nu altså mænd holde døren for hinanden hele tiden. Knap så ofte ser jeg nogen som helst få trukket stolen ud. Hvilket giver god mening, da det faktisk kun er god dannelse, når damen har lang kjole på og derfor kan have brug for hjælpen for ikke at komme i krig med stolen.


Jeg ser også holde døren.
Skænke op for hinanden.
Tilbyde at betale regningen uden det er et power move, men for at være flink.

Osv.


Fint, så lad mig modificere, siden pointen ikke kom igennem. Selvfølgelig har jeg set det ske. Men det er i langt højere grad noget mænd gør for kvinder end for hinanden.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2018, 18:20

I forhold til kvinder mener jeg det er et fortidsbegreb. Det der med at holde døre, trække stole ud og og på anden vis give kvinder særbehandling skal man bare lade være med.

Men jeg kan godt lide nedenstående strofe fra Stings "Englishman in New York"

"Takes more than combat gear to make a man
Takes more than a license for a gun
Confront your enemies, avoid them when you can
A gentleman will walk but never run"

Ideal-manden for mig gebærder sig altid roligt, og han løber aldrig sin vej, han går højst sin vej med stille værdighed. På dommedag når alle andre løber panisk rundt, går han stille ned ad gaden med sin hat på hovedet og sin paraply i hånden.
1
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 9. sep 2018, 06:32

Zinde skrev:
Precaseptica skrev:
Kaffe skrev:Jeg synes, det er lidt romantisk-film-agtigt at tro, at mænd opfører sig som gentlemen overfor kvinder for bare at være søde og rare. Alle mennesker har bagvedliggende behov som motiv for deres handlinger, både mænd og kvinder, og ind imellem er motiverne seksuelle. Der er intet ondt i det, men blot almen menneskelighed.


Enig. Selv i de tilfælde hvor motivationen ikke er baseret på sex, kan den godt være motiveret af kønnet. Trække stolen ud, holde døren, osv. Det er ikke ligefrem noget vi mænd gør for hinanden.

Men de mænd, der holder døren og trækker stolen ud, gør det jo for alle kvinder. Ikke kun dem, de vil i seng med. Hvordan forklarer du så det?


Det synes jeg står i det indlæg jeg skrev. Så er det bare sådan mænd har lært, at man skal være overfor kvinder generelt.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 9. sep 2018, 06:33

Zinde skrev:Uden en cand.mag i filosofi er jeg også helt med på, hvad Zombie mener.


Du har ret. Den kvalificering var unødvendig. Min fejl.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Purple Haze » 9. sep 2018, 07:13

I Killed Barbie skrev:Jeg tror kvinder er blevet ligeså dårlige til at tage i mod mænds forsøg på at være en gentleman.
Jeg oplever i hvert fald flere kvinder jeg kender bliver irriteret når mænd forsøger at være mere end blot høflig.
Så forstår jeg godt at flere og flere mænd opgiver.
Jeg kender ikke lige de to eksempler du har med.


Et bud på hvorfor kvinderne bliver irriteret kunne være at de har oplevet for mange af den slags mænd der har gjort det enten med det motiv at de kan komme i bukserne på hende, eLler dem der gør det udfra en misforståelse om at kvinder er skrøbelige og ikke kan klare sig selv.

Kan huske en historie om en mand der tilbød en kvinde sit sæde i bussen (fordi hun var kvinde, ikke fordi hun havde brug for det), hun sagde nej tak. Og så burde den være endt der. Men manden blev nærmest fornærmet og blev ved med at insistere på st hun skulle sider der, og situationen blev så til sidst afværget ved at en ung mand brød ind og sagde at hvis ingen af dem ville have sædet, så ville han da gerne.
Kan huske historien fordi journalisten der skrev den ikke bebrejdede ham manden at han blev ved og til sidst var lettere ubehagelig, men bebrejdede kvinden som jo burde gøre som han sagde når han nu var flink. Han mente at kvinden var utaknemmelig og “fin på den”, fordi hun ikke tog imod mandens tilbud. Og det var jo kvinder som hende der gjorde at man(d) ikke gider være flink.

Kan huske jeg blev så overrasket over at nogen vitterlig tænker sådan, at den hænger ved.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Precaseptica » 9. sep 2018, 08:00

Zinde skrev:Så mænd gør hvad der skal til for at få sex, eller hvad de er blevet lært. Det er et meget begrænset menneskesyn, tænker jeg.


Det drejer sig om strømninger. De kører i den retning kulturen danner efterspørgsel. Det er ikke et aktivt valg hvilken mode, sexualkultur, etik, osv. der dannes. Ej heller er normkulturen noget, vi aktivt skubber i én eller anden retning. Det er faktisk blot en observation af, at tingene nok ikke kan være så meget anderledes end de er, medmindre vi italesætter vores forventninger til et alternativ og kulturelt prøver at opfordre til dem.

Jeg vil gå så langt som til at sige, at en del af de meget lyse gråtoner af MeToo-sagerne unægteligt opstår som følge af, at den givne mand har haft et ønske om at virke kæk. Det er ikke noget man er født med. Det sidder ikke i y-kromosomet. Det er blot den måde han har forsøgt sig at kurtisere. Og hans oplevelse med en afvisning vil så være en af de mange, der burde trække tingene i den anden retning.

Grunden til der så ikke kommer en anden retning (endnu) er, at den kækhed "betaler sig" hos mange andre. Den der spredehagls-teknik vi ser på Tinder i dag er jo netop kommet som følge af, at man i årevis har gået og indopereret mantraet "der er mange fisk i havet". Nu har vi så teknologien til at tjekke hver en fisk der er, og det gør vi så. Det gør pludselig også kækhedens forkerthed hos nogen til et meget mere relativt fænomen. Hos andre er den værdsat. Altså er handlingen ikke forkert, der er blot forkerte kvinder at køre den af på. På den måde får vi jo også et ræs mod bunden, når det kommer til at skabe og vedligeholde ordentligheden.

Der er ingen form for begrænsning på det menneskesyn, og det er i øvrigt ikke noget jeg bare lige har trukket ud af en hat.
0
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4864

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Kaffe » 9. sep 2018, 09:46

Nogen gange bevæger man sig væk fra kernen ved at komplicere ting. Een sætning kan ind imellem indeholde mere end en roman.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
B&O
Indlæg: 222
Tilmeldt: 17. jul 2018, 15:40
Kort karma: 0
Likede indlæg: 38

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf B&O » 9. sep 2018, 11:43

Vi mænd er kun ude på en ting og kun en ting , selv gentleman er kun ude på en ting de sovser det bare ind i det kvinder vil høre , nogle gentlemen er bedre til det end end andre gentlemen ,
0
Natasja crone er super lækker super dejlig super sexet og det er Pernille vermund også
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf girl_beat » 9. sep 2018, 11:44

abcd skrev:I forhold til kvinder mener jeg det er et fortidsbegreb. Det der med at holde døre, trække stole ud og og på anden vis give kvinder særbehandling skal man bare lade være med.

Nej... Hvorfor skulle man dog det?

Det bliver aldrig et fortidsbegreb at vise andre mennesker positiv opmærksomhed - især ikke hvis man formår at aflæse, hvornår det giver mening at ‘skrue op eller ned’ i den sociale kontekst. Purple Hazes eksempel viser meget godt, at ikke alle mestrer dén kunst :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Contrast » 9. sep 2018, 13:53

Jeg opfatter begrebet som noget positivt, og ikke nødvendigvis det dér med at holde døren for kvinder osv., men bare at være taktfuld, høflig og betænktsom. Synes at de egenskaber godt kan være lidt af en mangelvare hos både mænd og kvinder, egentlig (især høfligheden). Men det er også interessant hvordan nogle kan være høflige på nogle måder, og på andre måder være ret lost. Min eks var lidt et særtilfælde på det punkt. Han opfattede sig selv som gentleman/en med gammeldags værdier, og han var da også god til at holde døren og trække stolen ud, som jeg skulle sidde på og den slags. Til gengæld var han røvdårlig til at være taktfuld med sine ord og kunne nemt sige ting der kunne såre, fordi han var socialt akavet.

Det ironiske var så, at jeg klart foretrækker den egenskab at være taktfuld rent socialt, i stedet for de dér formelle ting som at holde døren, bære ens taske og den slags, som jeg finder ret overflødigt og endda lidt irriterende, når det sker hele tiden :lol2:
3
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Zombie » 9. sep 2018, 20:59

B&O skrev:Vi mænd er kun ude på en ting og kun en ting , selv gentleman er kun ude på en ting de sovser det bare ind i det kvinder vil høre , nogle gentlemen er bedre til det end end andre gentlemen ,


Jeg har ser rigeligt eksempler på det modsatte til at turde sige, at der ikke passer. Træls, hvis du selv kun tænker sådan og færdes i et miljø, hvor den tankegang er herskende.
Sådan har alle det bestemt ikke.
2
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forhold og sex"