Er Gentleman et fortidsbegreb?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:19

Jedi skrev:Jeg tænkte nu mere helt lavpraktisk på det sexuelle område dvs. al anden sex end penis i vagina og ejakulation dér, altså oralsex, analsex osv. som går mod forplantningen. Selvfølgelig også alle former for prævention.


Der er ingen tvivl om at vores samfund er kompliceret, du kan sikkert finde en million eksempler på at mennesker gør ting der umiddelbart ikke har noget med forplantning at gøre. Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Jedi » 14. sep 2018, 18:20

Kaffe skrev:
Jedi skrev:
Kaffe skrev:
Jedi skrev:
Fru Sunshine skrev:
Jedi skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan venlig opførsel kan være ensbetydende med, at man bare vil knalde.


Fordi nogle kun er venlige over for andre, når de vil knalde?
De er ikke gentlemen, da det ikke er et gennemgående karaktertræk.

Det har jeg vist heller ikke påstået.
Jeg undrer mig bare over dem, der påstår, at nogen KUN opfører sig som gentlemen, fordi de vil knalde.


Nej, og jeg har heller ikke skudt dig nogle påstande i skoene.
Jeg gav bare et bud på: at hvis man selv kun er venlig, når man vil knalde, så har man svært ved at sætte sig ind i, at andre godt kan være venlige uden bagtanke.


Jeg tror bestemt, at der kan være mange undtagelser.

Hvis man adspørger nogle mænd, hvorfor de optræder venligt og med gentleman-manerer overfor kvinder, så vil de nok selv svare, at det er for at være venlige, og de vil muligvis også være overbeviste om, at det hænger sådan sammen. De bagvedliggende grunde er ikke bevidste. Vi gør mange ting, der tjener et eget formål, men som vi ikke ef bevidste om. Vi dækker vores behov, og eet af dem er sex. Hvornår noget er uselvisk er et større filosofisk og psykologisk kapitel. Det betyder ikke, at mennesker er kolde og onde.


Man behøver ikke spørge folk; man kan observere dem. Nogle mænd opfører sig rigtigt pænt over for andre (unge som gamle, mænd, kvinder, børn). Det er rigtigt, at normer osv. påvirker os alle meget, f.eks. holder de fleste sig for munden, når de hoster midt i et måltid med andre mennesker, og det kan da godt være vi alle gør det, fordi vi gerne vil være likeable. Disse mænd, som opfører sig "ordenligt" bliver så skudt i skoene, at de bare vil have dilleren kørt lidt af. Det er en fattig tankegang.


Du formulerer det noget anderledes, end jeg ville gøre, og du ser det fra en helt anden vinkel. Jeg tror, din vinkel er personlig, og det gør det svært at debattere.
Man kan ikke observere andres hensigter.


Man kan observere deres handlinger og se om der er et mønster. Hvis en mand er flink over for alle, også andre mænd og børn, så formoder jeg altså ikke, at han gerne vil bolle de mænd og de børn, hvis han ellers er glad for damer. Det er da en helt skør tankegang. Nærmest økonomisk, hvor man tænker at folk kun gør noget for andre for at få noget igen. Jeg er med på, at ikke alle gider gøre noget for andre, men vi taler altså om almindelig høflig opmærksom opførsel over for sine omgivelser.

Hvorfor tror du, det er personligt for mig?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:21

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:Ja, jeg fangede godt, det var det, du mente. Men jeg forstår ikke, hvorfor det er et dilemma. Hvem mener, der er er dilemma, og hvori består det?


Valget imellem at hjælpe de svage og at gøre racen fysisk svagere på længere sigt.

Det du beskriver, er et måske et faktum, det kan diskuteres. Men det er ikke et dilemma. Ingen læge ved sine fulde fem ville nogensinde overveje at lade syge børn dø for at styrke racen.

Hvis vi i stedet behandler det som et påstået faktum, vil jeg anfægte det på den baggrund, at racen ikke bliver svagere, så længe vi gør medicinske fremskridt, der tilsvarer eller overhaler den eventuelle degradering i generel sundhed, der måtte være i befolkningen.


Jeg skrev på hvilken måde jeg mener racen bliver svagere. Hvis vi om 100 år alle skal tage 10 piller om dagen for at overleve, er vi blevet svagere efter det mål jeg opstillede. Hvis du ikke mener at vi er svagere fordi vi skal spise 10 piller om dagen, så fint nok, det bliver vi ikke enige om.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf A 7 » 14. sep 2018, 18:21

abcd skrev:
Jedi skrev:Jeg tænkte nu mere helt lavpraktisk på det sexuelle område dvs. al anden sex end penis i vagina og ejakulation dér, altså oralsex, analsex osv. som går mod forplantningen. Selvfølgelig også alle former for prævention.


Der er ingen tvivl om at vores samfund er kompliceret, du kan sikkert finde en million eksempler på at mennesker gør ting der umiddelbart ikke har noget med forplantning at gøre. Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter.


Der findes da mennesker, der ikke vil have børn?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:25

Zinde skrev:Vi havde også medicin for 100 år siden, og de fleste mennesker klarer sig uden daglig medicin i dag. Så jeg tror ikke, du skal være så bekymret.

Og det er stadig ikke et dilemma, du beskriver. Bare en potentiel problemstilling.


Mennesker er fysisk markant svagere i dag. Og IQ er for nedadgående. Og jo, det er et dilemma.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:29

Zinde skrev:
abcd skrev:
Jedi skrev:Jeg tænkte nu mere helt lavpraktisk på det sexuelle område dvs. al anden sex end penis i vagina og ejakulation dér, altså oralsex, analsex osv. som går mod forplantningen. Selvfølgelig også alle former for prævention.


Der er ingen tvivl om at vores samfund er kompliceret, du kan sikkert finde en million eksempler på at mennesker gør ting der umiddelbart ikke har noget med forplantning at gøre. Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter.

Hvad med de mennesker, der fravælger børn? Hvordan passer de ind i dit verdensbillede?


Det synes jeg at jeg har forklaret, men jeg kan da godt forsøge igen. Det er ikke nødvendigt at et gen lever videre i alt afkom for at det er stærkt.

Det kan f.eks. være at mennesker med gen X får 1,7 børn i gennemsnit, og variationen er meget lille, de får sjældent mindre end 1 og sjældent mere end 3.

Og så kan det være at mennesker med gen Y får 3 børn i gennemsnit, og variationen er meget stor, de får ofte ingen børn overhovedet, og nogle gange får de 10 børn.

I det tilfælde er gen Y mere levedygtigt end gen X selv om man vil se mange flere gen Y-mennesker uden børn.
0
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 18:30

Zinde skrev:For øvrigt, jer der mener, at mennesket ikke er monogamt: hvad tænker I så om de, der kun bryder sig om sex med en, de har (gensidige) følelser for? Er den præference også bare noget, de bilder sig selv ind?


Det fungerer jo fint for mange mennesker, så jeg tænker ikke noget særligt om dem. Jeg er i øvrigt selv monogam og har aldrig været utro mod nogen og kan under ingen omstændigheder forestille mig at være det.
Havde jeg levet i en kultur, hvor polygami var normen, ville jeg med al sandsynlighed være polygam.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Jedi » 14. sep 2018, 18:31

abcd skrev:
Zinde skrev:Vi havde også medicin for 100 år siden, og de fleste mennesker klarer sig uden daglig medicin i dag. Så jeg tror ikke, du skal være så bekymret.

Og det er stadig ikke et dilemma, du beskriver. Bare en potentiel problemstilling.


Mennesker er fysisk markant svagere i dag. Og IQ er for nedadgående. Og jo, det er et dilemma.


Dette er ikke globalt, idet der er steder i verden, hvor IQ går op pga. bedre ernæring, skolegang etc.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf A 7 » 14. sep 2018, 18:33

abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:
Jedi skrev:Jeg tænkte nu mere helt lavpraktisk på det sexuelle område dvs. al anden sex end penis i vagina og ejakulation dér, altså oralsex, analsex osv. som går mod forplantningen. Selvfølgelig også alle former for prævention.


Der er ingen tvivl om at vores samfund er kompliceret, du kan sikkert finde en million eksempler på at mennesker gør ting der umiddelbart ikke har noget med forplantning at gøre. Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter.

Hvad med de mennesker, der fravælger børn? Hvordan passer de ind i dit verdensbillede?


Det synes jeg at jeg har forklaret, men jeg kan da godt forsøge igen. Det er ikke nødvendigt at et gen lever videre i alt afkom for at det er stærkt.

Det kan f.eks. være at mennesker med gen X får 1,7 børn i gennemsnit, og variationen er meget lille, de får sjældent mindre end 1 og sjældent mere end 3.

Og så kan det være at mennesker med gen Y får 3 børn i gennemsnit, og variationen er meget stor, de får ofte ingen børn overhovedet, og nogle gange får de 10 børn.

I det tilfælde er gen Y mere levedygtigt end gen X selv om man vil se mange flere gen Y-mennesker uden børn.


Nej, det forklarer sådan set overhovedet ikke, hvorfor du for et øjeblik siden skrev: "Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter."
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:34

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:Vi havde også medicin for 100 år siden, og de fleste mennesker klarer sig uden daglig medicin i dag. Så jeg tror ikke, du skal være så bekymret.

Og det er stadig ikke et dilemma, du beskriver. Bare en potentiel problemstilling.


Mennesker er fysisk markant svagere i dag. Og IQ er for nedadgående. Og jo, det er et dilemma.

Så du tror, børnehjertekirurgerne lige tænker sig om en ekstra gang, før de går igang med at rette op på de medfødte hjertefejl? Eller hvem er det, der oplever dette dilemma?


Hvorvidt det er et dilemma, er ikke afhængigt af hvor svært kirurger har ved at udføre operationer. Det er et dilemma på samfundsniveau. Og det holder ikke op med at være et dilemma fordi du eller andre synes det er et simpelt valg.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:35

A 7 skrev:Nej, det forklarer sådan set overhovedet ikke, hvorfor du for et øjeblik siden skrev: "Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter."


Jo det gør, du forstår det tilsyneladende bare ikke.
0
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 18:35

Zinde skrev:
Kaffe skrev:
Zinde skrev:For øvrigt, jer der mener, at mennesket ikke er monogamt: hvad tænker I så om de, der kun bryder sig om sex med en, de har (gensidige) følelser for? Er den præference også bare noget, de bilder sig selv ind?


Det fungerer jo fint for mange mennesker, så jeg tænker ikke noget særligt om dem. Jeg er i øvrigt selv monogam og har aldrig været utro mod nogen og kan under ingen omstændigheder forestille mig at være det.
Havde jeg levet i en kultur, hvor polygami var normen, ville jeg med al sandsynlighed være polygam.

Jo, men kan vi ikke blive enige om, at vi ikke i vores samfund er underlagt en norm om, at vi kun må dyrke sex med folk, vi er følelsesmæssigt involverede i?


Der er ikke en norm om, at man kun har sex med folk, man har følelser for.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Kaffe » 14. sep 2018, 18:39

Der er altså forskel på at diskutere, hvordan det enkelte individ fungerer og så på, hvordan samfund, normer og kultur er skruet sammen og hvordan vi fungerer bag vores handlinger, psykologisk set.
Forplantning er en meget stor del af vores psykologi - også selvom der findes mennesker, der ikke kan få børn. Mennesker kan også føle smerte, selvom det er nogle få, der ikke kan.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf A 7 » 14. sep 2018, 18:40

abcd skrev:
A 7 skrev:Nej, det forklarer sådan set overhovedet ikke, hvorfor du for et øjeblik siden skrev: "Men under det hele handler vores liv kun om at få generne videre, det er det eneste formål vi er udvalgt efter."


Jo det gør, du forstår det tilsyneladende bare ikke.


Er det din fornemmelse, at andre debattører gør?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er Gentleman et fortidsbegreb?

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2018, 18:42

Zinde skrev:Det er ikke for at være på tværs, men det her forstår jeg simpelhen ikke. Kan du evt. omformulere det?


Der er 100 mennesker i generation 1. 50 mennesker har gen X, og 50 mennesker har gen Y. For letheds skyld siger vi at mennesker med gen X aldrig har sex med mennesker med gen Y.

De 50 mennesker med gen X får alle børn, og de får 2 børn hver. Det giver i alt 50 * 2 / 2 = 50 børn til generation 2.

Af de 50 mennesker med gen Y får kun halvdelen børn, men til gengæld får de 6 børn hver. Det giver i alt 25 * 6 / 2 = 75 børn til generation 2.

Generation 2 indeholder nu 125 mennesker. De 50 har gen X, og de 75 har gen Y. Så selv om halvdelen af mennesker med gen Y aldrig får børn, klarer genet sig bedre end gen X.
0

Tilbage til "Forhold og sex"