Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf annellaII » 16. sep 2018, 14:52

https://www.information.dk/debat/2018/09/forlad-graadige-bankgiganter-skift-bank-samfundssind?lst_mst

Lørdag den 15. september markerer tiåret for dagen, hvor den amerikanske investeringsbank Lehmann Brothers gik konkurs. Løssluppen grådighed og slap regulering viste sig at være en dårlig cocktail og udløste finanskrisen.

De danske storbanker var drevet af samme grådighed og måtte reddes med bankpakker for ikke at trække hele Danmark med ned.

Ngo’erne Oxfam IBIS, Amnesty Danmark og Transparency International Danmark har alle sagt farvel til storbankerne. Inden for de seneste måneder har fagforeningen Skuespillerforbundet og deres 2.000 medlemmer sagt farvel til skattelybanken Nordea, og Roskilde Festival har skiftet Danske Bank ud med Arbejdernes Landsbank.

Vi opfordrer borgere, foreninger, virksomheder og kommuner til at skifte bank sammen med os.

Samtidig løfter vi sammen en tiltrængt debat om fremtidens finansielle sektor, og hvordan den skal reguleres politisk. Det kræver folkelig opbakning. Når vi skifter bank, forstår politikerne, at de er nødt til at gribe ind over for den systemiske grådighed.

Så start dit bankskifte sammen med os den 15. september. Hvad venter du på?

Peter Schrøder er politisk konsulent. Christian Damholt er formand for Oxfam IBIS. Begge er medstiftere af det uafhængige borgerinitiativ Skift Bank Dag.



Har du tænkt på at skifte bank, eller har du allerede skiftet?

Jeg har selv ikke under finanskrisen tænkt på at skifte bank, jeg er hos Danske Bank, der bliver jeg også og jeg er udmærket tilfreds med banken. Og jeg er ikke overbevist om, at de mindre banker ikke på et tidspunkt også bliver grådige.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. sep 2018, 15:12

Jeg har de sidste 4 år været kunde i en sparekasse, fremfor en af de store banker. Savner IKKE nordea!
Og jeg må sige at jeg er helt vild super tilfreds altså.

Jeg har fået en personlig og grundig rådgivning ved behov.

Den anden dag modtog jeg en mail fra min bankrådgiver, at nu var det jo et årstid siden vi havde snakket sammen sidst, og om jeg havde behov for at vi lavede en aftale for at gennemgå min økonomi, om der var noget vi kunne og skulle ændre, om jeg havde nogle ønsker og behov som de måske kunne hjælpe mig med.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Pølsemix » 16. sep 2018, 15:23

Der er virkelig penge at spare ved at se sig for ift. banker og forsikringer for den sags skyld,så jeg fatter personligt ikke at folk er så loyale overfor dem. Men tilgengæld virker det nærmest som en nationalsport at spare småpenge på dagligvareindkøb, det giver ikke mening. Men ja, jeg går forsikringer og bankaftaler igennem en gang om året for at sikre at få det bedste til den rigtige pris.
3
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Madam » 16. sep 2018, 15:31

Vi skiftede fra Danske Bank kort efter 2008 til en anden bank, som man kun kan være tilfreds med.

Og bagefter havde et konsulentfirma fået til opgave, at ringe rundt og undersøge, hvorfor så mange tdl. kunder havde skiftet.

Men det skal de vel ikke ha' hjælp til, når man tænker på årsgagen topdirektørerne oppebærer?!
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf JoyNips » 16. sep 2018, 15:49

Vi har lige samlet al vires bankforretning hos Nordea og er supertilfredse. Vores rådgiver er nærværende, nem at tale og forhandle med, svarer fluks og er han på ferie svarer en af hans kolleger indenfor et døgn. Vi fik en rigtig god service i forbindelse med vores huskøb.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Artem » 16. sep 2018, 16:16

Jeg går efter samlet bedste pris, produkter, og image til sidst.
Ind til videre har jeg haft skiftet fra Sparekassen Thy til Jyske bank, til Danske bank til Jyske bank.

Den primære grund til at jeg er i Jyske bank igen, er at de har et bankprodukt som ingen af de andre har, og det derfor er det billigste for mig. Men ud over det synes jeg også at det er en ganske god bank med et godt image.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf vibbsen » 16. sep 2018, 16:17

Nej, det er jeg ikke. Vi har ikke været hos Danske Bank i mange år. Men er faktisk hos en af de banker som netop også fik nallerne i klemme under finanskrisen....

Det har vi for nærværende ikke tænkt os at ændret på. Vi er godt tilfredse, og jeg må indrømme at jeg bliver sådan lidt træt i ansigtet over initiativer som det her.....Det må være svært at være i sig selv når man skal være så utrolig god og moralsk korrekt...
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf ajnaM » 16. sep 2018, 16:33

annellaII skrev:https://www.information.dk/debat/2018/09/forlad-graadige-bankgiganter-skift-bank-samfundssind?lst_mst

Lørdag den 15. september markerer tiåret for dagen, hvor den amerikanske investeringsbank Lehmann Brothers gik konkurs. Løssluppen grådighed og slap regulering viste sig at være en dårlig cocktail og udløste finanskrisen.

De danske storbanker var drevet af samme grådighed og måtte reddes med bankpakker for ikke at trække hele Danmark med ned.

Ngo’erne Oxfam IBIS, Amnesty Danmark og Transparency International Danmark har alle sagt farvel til storbankerne. Inden for de seneste måneder har fagforeningen Skuespillerforbundet og deres 2.000 medlemmer sagt farvel til skattelybanken Nordea, og Roskilde Festival har skiftet Danske Bank ud med Arbejdernes Landsbank.

Vi opfordrer borgere, foreninger, virksomheder og kommuner til at skifte bank sammen med os.

Samtidig løfter vi sammen en tiltrængt debat om fremtidens finansielle sektor, og hvordan den skal reguleres politisk. Det kræver folkelig opbakning. Når vi skifter bank, forstår politikerne, at de er nødt til at gribe ind over for den systemiske grådighed.

Så start dit bankskifte sammen med os den 15. september. Hvad venter du på?

Peter Schrøder er politisk konsulent. Christian Damholt er formand for Oxfam IBIS. Begge er medstiftere af det uafhængige borgerinitiativ Skift Bank Dag.



Har du tænkt på at skifte bank, eller har du allerede skiftet?

Jeg har selv ikke under finanskrisen tænkt på at skifte bank, jeg er hos Danske Bank, der bliver jeg også og jeg er udmærket tilfreds med banken. Og jeg er ikke overbevist om, at de mindre banker ikke på et tidspunkt også bliver grådige.


Jeg er 'vokset op' hos Danske Bank, men skiftede efter deres New Normal-kampagne. Til Nordea - som jeg så passende kunne skifte videre fra et par år senere oven på Panama Papers.

Nu er jeg hos Arbejdernes Landsbank, og jeg regner ikke med, at jeg er nødt til at skifte igen pga. etikken. Tværtimod er jeg yderst tilfreds med bankens investeringer og måden, hvorpå man bliver informeret/inddraget som kunde. :gogo:

Jeg har ingen planer om at skifte videre til en stor bank igen. Det eneste, der kunne få mig til at skifte, er, hvis jeg kunne få et rigtig godt lånetilbud af en anden bank, jeg etisk kunne stå inde for - eksempelvis en andelskasse.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf KIM K » 16. sep 2018, 17:56

Nej hvidvask og skattely sager som bl.a. Jyske Bank, Danske Bank, Nordea og Københavns Andelskasse har været i vælten med de senere år indgår ikke i mine overvejelser i valg af bank.
Nidkær overvågning af mine transaktioner/formue fulgt op med grænseoverskridende spørgsmål til mit privatliv ville i højere grad kunne gøre det.
Men ellers er det service, pris og driftsstabilitet der er i fokus når jeg vælger bank.
2
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf didas » 16. sep 2018, 21:34

Jeg er i Nykredit medarbejderbank i kraft af, at jeg arbejder indenfor koncernen, dog i en anden gren end banken, og jeg har ikke planer om at skifte. Jeg får nogle ekseptionelt gode vilkår og renter i betragtning af, at jeg bare er alm indlånskunde uden den store opsparing.

Det vigtigste for mig er lave renter og gebyrer og en rådgiver, der er til at komme i kontakt med, når jeg har brug for det. Etik ligger ærligt talt lavest på listen.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf FormerlyKnownAs » 17. sep 2018, 01:21

Vi har haft Sydbank i mange år, men medio november skifter vi til Arbejdernes Landsbank. Vi havde en formidabel rådgiver, men da han stoppede så røg alt service også. Den nye er måneder om at svare på et simpelt spørgsmål, trods rykkere gentagende gange. Vi ville så bare skifte filial til den by vores sommerhus er i. Det tog dem 4 uger at kontakte os ift en tid og der kom aldrig den indkaldelse vi skulle have til mødet. Så gad vi ikke mere.

Havde et godt møde med AL og vi sparer penge her og der og de noget mere fleksible end Sydbank ift at vi er udlandsdanskere.

Desuden har de kassebetjening og vi skal ikke køre 60 km for at få USD.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf twinkle » 17. sep 2018, 03:45

Nej, vi skifter ikke bank foreløbig. Vi er lige nu kunder hos Spar Nord.
Jeg har været kunde i Andelskassen, Jyske Bank og Bank Nordik, og vores nuværende bank er den mest positive oplevelse ind til videre.

De er nemme at komme i kontakt med, handler hurtigt og er til at forhandle med. Jeg har på intet tidspunkt følt mig presset fx ifm. vores huslån, og lige ift. huslån, så var de gode til at hjælpe os med at sammensætte et stabilt og gennemskueligt budget.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Daine » 17. sep 2018, 04:04

Jeg skiftede fra Nordea til Arbejdernes Landsbank for nogle år siden, fordi AL Bank kom med et godt tilbud. Jeg er fuldt ud tilfreds med dem, de er nemme at komme i kontakt med, svarer hurtigt og præcist og gør hvad de kan for at hjælpe mig - bla ville de godt låne penge til mig da jeg skulle ud i huskøb, hvor Danske Bank ikke ville røre mig med en ildtang.
Men jeg gik egentlig ikke op i etik da jeg skiftede. Jeg tjekkede at de ikke lå på listen “problembank”, det var det hele.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf Purple Haze » 17. sep 2018, 04:58

Havd bank Trælleborg der gik fallit under sidste finanskrise.
Dengang betød det ikke så meget, for havde ingen penge.

Jeg ville såmænd gerne skifte til en mere “moralsk-rigtig” bank, hvis de kunne levere samme service niveau, og jeg følte mig sikker på de ikke ender med at gå fallit og jeg pludselig står uden hus og hjem pga det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: Forlad de grådige bankgiganter og skift til en bank med samfundssind

Indlægaf fisken80 » 17. sep 2018, 05:36

Purple Haze skrev:Havd bank Trælleborg der gik fallit under sidste finanskrise.
Dengang betød det ikke så meget, for havde ingen penge.

Jeg ville såmænd gerne skifte til en mere “moralsk-rigtig” bank, hvis de kunne levere samme service niveau, og jeg følte mig sikker på de ikke ender med at gå fallit og jeg pludselig står uden hus og hjem pga det.


Hvis du har boliglån og den slags giver det god mening. Men har du kun penge i banken så er du jo dækket af indskydergarantien op til 750.000 kroner.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"