Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2018, 06:23

Nicolait skrev:Det er da godt nok et tåbeligt forslag. Det er bestemt ikke noget staten skal blande sig.

Et lige så tåbeligt forslag, som kunne foregribe problemet var at forbyde skilsmisse.


Så skulle man jo som Sursødsovs påpeger også gøre det forbudt for gifte forældre at bo hver for sig.
3
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 19. sep 2018, 06:27

Naturligvis skal vi ikke have regler for hvor folk må bo, og hvor langt fra hinanden. Det er himmelråbende dumt.
Familier er forskellige, og der er sikkert et hav af familier som fint klarer en afstand imellem forældrene. Vi kunne ligevel stillet et krav til at forældre SKAL kunne sammenarbejde hehe..

Personligt mener jeg at fraflytter i en familie, må være den som giver afkald - det er dig som indfører ændringer i familien (med mindre at det er en fælles beslutning). Men jeg kan ikke se at det skal nedfældes ved lov. Du bliver ikke gode venner, forældre ved lov.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf ExCoastal » 19. sep 2018, 06:49

Det er tåbeligt, der kan være mange grunde til, at folk må flytte. Er der nogen, der spørger faren, hvis han flytter for et nyt job?

Jeg hadede, at min kone måtte flytte med vores søn, men jeg kan sagtens se, at det er umuligt at betale husleje for en anstændig bolig her. Vi har så nogle andre weekender sammen, fordi jeg bor på hotel, men det fungerer fint.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf JoyNips » 19. sep 2018, 07:21

Jeg er splittet her. For der er for mig ingen tvivl om, at det (generally speaking) er i barnets tarv at have begge forældre tæt på. Men jeg synes samtidig ikke, at man kan stavnsbinde folk på den måde. Jeg mener dog - og jeg tror heldigvis også at de fleste forældre tænker sådan - at man nøje skal overveje en flytning, der vil resultere i stor afstand.
Min egen kæreste er opvokset i sønderjylland med sin biologiske far bosat i nordjylland, og de sås sjældent. Idag har de ingen kontakt, ligesom han ikke har kontakt med sin halvsøskende på farens side. Han følte i sin opvækst ikke, at faren var der og betragter sin papfar som sin far, for det var ham, han havde hverdagen med og ham, der lavede far-ting med ham.

I Mascha Vangs tilfælde forstår jeg det i øvrigt sådan, at Kiesa er i Jylland jævnligt og datteren i den forbindelse også vil kunne se ham, ligesom Mascha Vang grundet sit virke ofte er i København, hvor datteren ligeledes vil kunne medbringes og se sin far. Det finder jeg er en god løsning frem til skolealderen, hvor hun selvfølgelig ikke bare vil kunne medbringes på hverdage på samme måde.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf bluetof1 » 19. sep 2018, 07:39

Kunne forældre måske bare opføre sig som voksne mennesker?
Min mand og jeg bor i hver sin ende af landet. Vi kunne da sagtens flytte sammen, men ingen af os vil gøre det fordi det vil gå ud over børnene. Derudover er det rimelig vigtigt at tænke på at det er den voksne, der har valgt den nye kæreste, ikke børnene. Det betyder naturligvis ikke at de ikke kan være glade for mors/fars nye kæreste, men børnene har ikke været indblandet i i valget og får derfor trukket ned over hovedet.
Jeg har lovet mine børn at der ikke flytter en ny voksen ind her mens de er små. Det har været vigtigt for dem at jeg lovede dem det fordi deres far flyttede sammen med en ny den dag jeg flyttede ud. Det har været rigtig svært for dem og er det stadig og det bliver der ikke taget det mindste hensyn til hos deres far. Det kan sagtens være at jeg ikke skal tage ansvar for deres fars valg, men jeg har ansvar for mine børns trivsel og det betyder at handlinger og forhold i deres fars hjem har indflydelse på handlinger og forhold i mit hjem.
Der skal ikke lovgives om det specifikt, men den nuværende lovgivning på området skal saneres, opdateres og i det hele taget gøre det sværere for bopælsforældre at styre relationen børn og samværsforældre i mellem. Delt bopæl skal f.eks. være udgangspunktet og ikke noget man skal være enige om, alle beslutninger fra fritidsinteresser til institutionsvalg skal være fælles så bopælsforælderen er tvunget til at samarbejde, der skal være markant nemmere adgang til ændringer i forhold til bopæl/forældremyndighed/børnebidrag end nu osv. osv. Forældreskabet skal med andre ord køre uafhængigt af om forældrene er kærester.
Utopi, men det skal i hvert fald være målet.

Mit indlæg bærer i ret høj grad præg af at jeg ikke er bopælsforælder fordi min eks skred fra alle aftaler da vi gik fra hinanden og at han bruger det som pressionsmiddel.
Havde jeg vidst hvad jeg ved i dag, så var jeg aldrig blevet skilt. Aldrig.
3
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf dgd2007 » 19. sep 2018, 07:48

Jeg kender ikke de nuværende regler for om "fælles forældremyndighed" automatisk er noget man får eller hvordan.
Men man kan vel ikke sige at man har fælles forældremyndighed - og så samtidig bo i hver sin ende af landet?
Så må man vel finde en anden løsning. :gruble:
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Bergen » 19. sep 2018, 07:55

dgd2007 skrev:Jeg kender ikke de nuværende regler for om "fælles forældremyndighed" automatisk er noget man får eller hvordan.
Men man kan vel ikke sige at man har fælles forældremyndighed - og så samtidig bo i hver sin ende af landet?
Så må man vel finde en anden løsning. :gruble:



Det er udgangspunktet med fælles - også når man bor i hver sin ende af landet.

Hvis flytning med børnene gav fuld forældremyndighed forudser jeg endnu flere konflikter.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf dgd2007 » 19. sep 2018, 08:13

Bergen skrev:Det er udgangspunktet med fælles - også når man bor i hver sin ende af landet.

Hvis flytning med børnene gav fuld forældremyndighed forudser jeg endnu flere konflikter.

OK, tak. Jeg er ikke selv skilt, og mine egne forældre blev skilt i 1959, så jeg er ikke helt opdateret mht. de gældende regler på området. ;) Dengang tror jeg faktisk slet ikke der var noget der hed "fælles".
0
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Nemon. » 19. sep 2018, 08:20

Man skal have lov til at flytte hvor hen man vil, men vælger man at flytte til en anden landsdel, skal man være tvunget til at betale for udgifterne i forbindelse med transporten .
Man kan ikke både snuppe noget af den anden parts samværs tid og også påligge (?) vedkommende ekstra udgifter.


- jeg aner ikke om reglerne er sådan i forvejen
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf lulu-p » 19. sep 2018, 08:39

Jeg synes ikke man skal lovgive på området. Det må være op til det enkelte forældrepar at tage en beslutning som begge kan være enige og trives i.

Men lang afstand giver et problem når børnene starter i skole. Fleksibiliteten forsvinder (hvis man gjorde brug af fleksibiliteten ved at have børnehavebørn). Og man skal da overveje nøje om det er i barnets tarv at gøre transporttid til en del af samværsweekenden. Det æder af tiden med barnet og mandag morgen starter skolen igen..man kan ikke lige forlænge samværsweekenden til mandag morgen.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Stars » 19. sep 2018, 09:57

Nemon. skrev:Man skal have lov til at flytte hvor hen man vil, men vælger man at flytte til en anden landsdel, skal man være tvunget til at betale for udgifterne i forbindelse med transporten .
Man kan ikke både snuppe noget af den anden parts samværs tid og også påligge (?) vedkommende ekstra udgifter.


- jeg aner ikke om reglerne er sådan i forvejen


Ikke altid tvunget til at betale, men det bør være en faktor i beregningen.

+ Man skal være villig til at afgive bopælen ... forudsat naturligvis at den anden forælder er egnet til at være bopælsforælder.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Lisva » 19. sep 2018, 10:16

Jeg synes, der skal sættes en stopper for statens indblanding og afgrænsning af den enkeltes personlige frihed. Så meget for en liberal regering. :nej:
7
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 19. sep 2018, 10:45

Det åbner helt nye chikanemuligheder i konfliktsager, og derudover: det er absurd at man vil detailstyre hvor folk kan bo, men ikke vil sikre faderen barsel.
3
And we both know: I will be delicious
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Nemon. » 19. sep 2018, 10:48

LaScrooge skrev:Det åbner helt nye chikanemuligheder i konfliktsager, og derudover: det er absurd at man vil detailstyre hvor folk kan bo, men ikke vil sikre faderen barsel.


Hvordan åbner det op for nye chikane muligheder ?
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 10:48

LaScrooge skrev:Det åbner helt nye chikanemuligheder i konfliktsager, og derudover: det er absurd at man vil detailstyre hvor folk kan bo, men ikke vil sikre faderen barsel.

Ja jeg undrer mig også. 2 måneder øremærket barsel til faren er væsentlig mindre indgribende i folks personlige frihed end et krav om, at man skal bo 30 km fra ens ekspartner i 18 år.
2

Tilbage til "Livets forhold"