Brætspils-anbefalinger.

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf LadyFox » 28. dec 2015, 21:44

Anbefal et (eller flere) brætspil - og fortæl gerne lidt om hvorfor lige netop det er anbefalingsværdigt og evt. hvad det går ud på kort fortalt :)

(Jeg savner sådan at have brætspil stående på hylden)
1
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf kidkomb » 28. dec 2015, 21:55

Partner, som er en udvidet og taktisk version af Ludo, hvor man arbejder sammen i par. -Til når det skal være tænke, men ikke tænke-tænke.

Hint. Som er en blanding af paratviden, gæt og grimasser og musik. Lyder kedeligt og som noget man har set 100 gange før. Men det fungerer bare bedre end andre.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf kidkomb » 28. dec 2015, 21:56

Og så har jeg altid være umanerlig glad for Stikord :love:
Som tegn og gæt men med bogstavterninger og så skal man forklare ordet ved hjælp af stikord, som starter med de bogstaver som terningerne viser.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Tibbler » 28. dec 2015, 22:05

kidkomb skrev:Partner, som er en udvidet og taktisk version af Ludo, hvor man arbejder sammen i par. -Til når det skal være tænke, men ikke tænke-tænke.

Hint. Som er en blanding af paratviden, gæt og grimasser og musik. Lyder kedeligt og som noget man har set 100 gange før. Men det fungerer bare bedre end andre.


Jeg er også vild med Partners - Det er et fantastisk spil :love2: Den eneste ulempe er, at man skal være 4; hverken færre eller flere. Så det er ikke fleksibelt i forhold til antallet af spillere.

Andre spil på vores reol, som jeg godt kan lide at spille:

Sequence - en form for 5 på stribe; hvor man også kan spille som hold.

Settlers; et strategispil, hvor man skal bygge veje, byer, og erobre områder før de andre. Der findes en del tilføjelser til spillet, f.eks. settlers - søfarerne, og Settlers - byer og riddere.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf LadyFox » 28. dec 2015, 22:21

Tibbler skrev:
kidkomb skrev:Partner, som er en udvidet og taktisk version af Ludo, hvor man arbejder sammen i par. -Til når det skal være tænke, men ikke tænke-tænke.

Hint. Som er en blanding af paratviden, gæt og grimasser og musik. Lyder kedeligt og som noget man har set 100 gange før. Men det fungerer bare bedre end andre.


Jeg er også vild med Partners - Det er et fantastisk spil :love2: Den eneste ulempe er, at man skal være 4; hverken færre eller flere. Så det er ikke fleksibelt i forhold til antallet af spillere.

Andre spil på vores reol, som jeg godt kan lide at spille:

Sequence - en form for 5 på stribe; hvor man også kan spille som hold.

Settlers; et strategispil, hvor man skal bygge veje, byer, og erobre områder før de andre. Der findes en del tilføjelser til spillet, f.eks. settlers - søfarerne, og Settlers - byer og riddere.


Jeg købte faktisk Partners i en genbrug for en 10'er foret års tid siden. Det er så blevet væk før vi nåede at prøve det.
Sequence spiller vi altid hos min mor, det er skide hyggeligt.
0
...
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Studsgaard » 28. dec 2015, 22:22

Vi er rigtig glade for sequens.

Det er både bræt og kortspil. Hvor man skal have fem på stribe på brædtet. Det er også rigtig sjovt at spille i hold.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf LadyFox » 28. dec 2015, 22:26

Vi spillede Pandemic i julen, det var ret sjovt, men også lidt svært. Hvor man skal samarbejde om at bekæmpe sygdom ligesom i appen. En klar fordel er at det ikke tager mere end en times tid at spille.
1
...
Brugeravatar
Rothkeen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30. dec 2015, 18:01
Kort karma: 32
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 119

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Rothkeen » 31. dec 2015, 12:20

Ticket to ride: Europa.
Det er så dejligt simpelt strategi spil, om at lave togstrækninger.
Jeg har linket en forklaret for spillet på dansk, på lidt over et minut.

https://www.youtube.com/watch?v=WBeFwCSELsc
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2016, 19:25

Carcassone Jægere og Samlere (Hunters and Gatherers) er genialt

Man bygger i fællesskab et landskab på hvor det gælder om at fiske, jage, samle i skoven mere end de andre.

Det perfekte ved det at det fungerer lige godt med 2 spillere som til 5 f.eks. De fleste spil dur kun enten som 2 eller "flere end 2". Det tager lige under en time og er nemt at lære. Er også meget bredt sådan evnemæssigt, børn på en 7-8 år kan klare sig lige så godt som voksne, til gengæld blir man skrap til det når man man spillet det en masse gange.

Billede
3
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Torn » 2. jan 2016, 12:08

Jeg spiller en del spil med mine venner. Favoritterne er for tiden:

- Linkee
et quizspil, hvor svarene på 4 spørgsmål tilsammen peger på svaret

- Dixit
et fortællerspil, hvor man igennem assorciationer skal gætte og tyde fabel-drømme-billeder

- Det dårlige selskab
et enormt sjovt spil, hvor man skal sammensætte groteske sætninger


Af de mere klassiske og kendte spil, er jeg glad for scrabble, backgammon, skak, stratego, settlers, cranium og bezzerwizzer.
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf JoyNips » 3. jan 2016, 09:52

Fluxx er ret sjovt. Det er et kortspil, hvor man skal samle en bestemt kombination (goal) af kort (keepers) samtidig med at man kan ændre spillets regler undervejs med Nye regler-kort (basic rules er at man trækker 1 kort og spiller 1 kort, men det kan eksempelvis ændres til at man skal trække 5 kort og spille 3 og har en keeper-limit på 2 og max må have 1 kort tilbage på hånden når ens tur er færdig). Det kan være ovre på et sekund eller tage en halv time, før det lykkes.

Vi spiller også en del modspil, som et et quizspil. Jeg har det dog lidt stramt med, at der er en del stave- og slåfejl i spørgsmålene.

Set er også et hyggeligt spil, hvor det gælder om at finde par, som matcher på flere parametre.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf LadyFox » 5. jan 2016, 15:58

eks-Maupassant skrev:Carcassone Jægere og Samlere (Hunters and Gatherers) er genialt

Man bygger i fællesskab et landskab på hvor det gælder om at fiske, jage, samle i skoven mere end de andre.

Det perfekte ved det at det fungerer lige godt med 2 spillere som til 5 f.eks. De fleste spil dur kun enten som 2 eller "flere end 2". Det tager lige under en time og er nemt at lære. Er også meget bredt sådan evnemæssigt, børn på en 7-8 år kan klare sig lige så godt som voksne, til gengæld blir man skrap til det når man man spillet det en masse gange.

Billede

Fedt! :D

Det lyder lige netop som sådan noget jeg er ude efter :D
0
...
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Viskelæder » 5. jan 2016, 16:03

Åh, jeg savner at spille spil. Jeg har ingen venner, der gider at spille.

Jeg elsker Matador.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf Anilara » 6. jan 2016, 16:08

Vi spillede musikquizzen, Bagklog og sequence nytårsaften, og alle var en succes (jo jo, vi drak også kleiner feigling, øl og vin).

Jeg elsker musikquizzen især. Der er spørgsmål i kategorierne 80erne, 90erne, 00erne, ekspert, dansk og blandet. Derudover har vi selv lavet en regel om, at hvis man lander på et felt, afspiller vi en sang på anlægget fra 70erne,hvor vi skal gætte titel og kunstner.
Det er et super spil, til alle som kan lide musik.

Sequence kender du. Jeg kendte det ikke, men fik det i julegave. Synes det lover udmærket, selvom man bliver lidt skør af det når man drikker samtidig.

Bagklog er et spil, hvor man ikke nødvendigvis behøver have den store paratviden. Man kan lyve i sine svar for at forvirre modspillerne, og man kan kopiere andres svar, hvis man tror de taler sandt (og man ikke selv kender svaret).
Der er mange ret svære spørgsmål, men bestemt også mulighed for at kunne nogle stykker på hvert kort - om ikke andet, kan man som sagt prøve at kopiere andres svar. Det fungerer i øvrigt fint, selvom man er fuld.

(Og ja, i mine anmeldelser er det en stor fordel, at man kan spille mens man er besoffen...)
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Brætspils-anbefalinger.

Indlægaf LadyFox » 6. jan 2016, 16:19

JoyNips skrev:Fluxx er ret sjovt. Det er et kortspil, hvor man skal samle en bestemt kombination (goal) af kort (keepers) samtidig med at man kan ændre spillets regler undervejs med Nye regler-kort (basic rules er at man trækker 1 kort og spiller 1 kort, men det kan eksempelvis ændres til at man skal trække 5 kort og spille 3 og har en keeper-limit på 2 og max må have 1 kort tilbage på hånden når ens tur er færdig). Det kan være ovre på et sekund eller tage en halv time, før det lykkes.

Vi spiller også en del modspil, som et et quizspil. Jeg har det dog lidt stramt med, at der er en del stave- og slåfejl i spørgsmålene.

Set er også et hyggeligt spil, hvor det gælder om at finde par, som matcher på flere parametre.


Kiggede lige på Fluxx i Bog og Idé i dag - der er jo alle mulige versioner - zombier, batman osv. Tror du der er den store forskel på dem, eller om det er mest for udseendets skyld?
0
...

Tilbage til "Computere, spil og internet"