Fiske-inspirationstråd

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Fiske-inspirationstråd

Indlægaf Tiger » 22. sep 2018, 12:49

Hvilke(n) fisk spiser du?

Og hvad laver du typisk af opskrifter med ovennævnte fisk?
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fiske-inspirationstråd

Indlægaf Fru Sunshine » 22. sep 2018, 13:05

Jeg elsker stegt laks og norsk fiskegratin med dampet torsk.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Fiske-inspirationstråd

Indlægaf Wizzze » 22. sep 2018, 13:11

Næsten alt fisk, dog er jeg efterhånden så træt af laks, at det kun er hvis der ikke er andet, at vi køber det.

Hel makrel griller vi normalt, 2-3 ridser på tværs af hver side, og så på grillen. Og så med grillet grønt til, og lidt smeltet smør, mums.
Røget makrel, skal bare pelses, og brækker man kødet fra benene, og så enten på noget godt brød med rå løg, radiser og lidt Remo for en god mad, eller som toppen på en god salat.
Hel rødspætte/skrubbe, skal bare vendes i æg, rugmel og rasp, og så steges i rigeligt smør på panden. Med nye kartofler og smørsovs :dåne:
De forskellige tunger kan man gøre det samme med, men det er en mere delikat fisk, så vi nøjes med rugmel, og kortere tid, eller mere normalt, får fiskemanden til at filetere og så ruller vi fileterne om en grøn asparges, med en lille klat smør, og så i ovnen.
Jomfruhummer skal bare deles, den sorte streng/Tarm fjernes og så pensles med smør og lidt hakket forårsløg ovenpå og så i en varm ovn i kort tid. :savl:
Lyssej og mørksaj og torsk og kuller, kan alle laves enten som vendt i æg og rasp og stegt på panden i smør, eller man kan toppe med smør/rasp og groft salt og peber og bage i ovnen.
Forreller eller ørred, er gode til sølvpapirspakker. Rens bugen og kom salt, peber små smørklatter, champignons, porre i skiver, fennikel og lign. Ind i bugen, og pak sammen i små sølvpapirskonvolutter, med den svindende side ind ad og åbninger opad, og hæld et par dråber hvidvin ind som det sidste inden de lukkes og kommes i ovnen.

Havkat hale, er meget fast hvid fisk, og kan minde meget om små mørbradbøffer når den er stegt, og kan tilberedes meget som mørbrad, f.eks. omviklet med bacon, krydret med salt og peber og stegt på panden som en mørbradbøf. Havkat kaldes også nogen gange for koteletfisk, fordi kødet kan bruges meget som kotelet, f.eks. Steg på panden og så bagt færdig i ovnen, ligesom koteletter i fad.
2
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Fiske-inspirationstråd

Indlægaf Lykke » 22. sep 2018, 13:20

Den anden dag købte jeg mørksej i netto. Dampede fiske i bouillon, krydrede stegte kartofler til, en salat og aioli.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55901
Kontakt:

Re: Fiske-inspirationstråd

Indlægaf Ado » 22. sep 2018, 13:31

Havkat. Åh gud, det er godt. Og så kan jeg virkelig anbefale Dorade. Den har den fineste smag og går så godt til en svampe-risotto.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Fiske-inspirationstråd

Indlægaf Tiger » 22. sep 2018, 16:14

Hvor er I gode, tak :klap:
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)

Tilbage til "Mad og drikke"