Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 19. sep 2018, 12:29

Bøtte skrev:Storesøster ønsker sig en hamster i fødselsdagsgave om 3 mdr. Jeg er virkelig i tvivl om vi skal lade hende få en.

Nogle erfaringer?


Jeg lod mig overtale til en kanin sidste sommer, hvor storesøster var 7 år og lillebror 4,5 år. Lillebror fattede hat og storesøster tabte interesse efter 4-5 uger, hvorefter den blev byttet til en høne til hønsegården. Måske er det nemmere med et hamster, der bor indenfor og ikke en kanin ude i haven.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 19. sep 2018, 16:21

Zinde skrev:En kanin er et virkelig krævende dyr, som kun giver mening, hvis man som voksen også gider bruge tid på den.

En hamster derimod er et ret genialt børnedyr, imo. Især hvis man vælger en guldhamster, som er noget større end en dværghamster.
De er nemme at passe, nemme at gøre tamme, og kræver ikke meget for at trives.

Vi har haft en del kaniner, endnu flere marsvin, og nu har min ældste en guldhamster, som både han og yngsten elsker. Den er bare sød og nem, vil klart anbefale det :)


Men også som 6 årig? :)

Jeg har selv haft guldhamster som barn, meb car lige en anelse ældre.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Olaf » 19. sep 2018, 17:12

Bøtte skrev:
Zinde skrev:En kanin er et virkelig krævende dyr, som kun giver mening, hvis man som voksen også gider bruge tid på den.

En hamster derimod er et ret genialt børnedyr, imo. Især hvis man vælger en guldhamster, som er noget større end en dværghamster.
De er nemme at passe, nemme at gøre tamme, og kræver ikke meget for at trives.

Vi har haft en del kaniner, endnu flere marsvin, og nu har min ældste en guldhamster, som både han og yngsten elsker. Den er bare sød og nem, vil klart anbefale det :)


Men også som 6 årig? :)

Jeg har selv haft guldhamster som barn, meb car lige en anelse ældre.


Min datter fik hamster sidste jul (hun er fra okt 11). Hun var selv med hos opdrætter i god tid inden hvor vi snakkede om hvilket art der var bedst. Hun endte efter eget valg med en vinterhvid (det S-tog mellem den og et guldhamster). Det er gået fint selvom vi voksne selvfølgelig hjælper og har ansvaret. Det kræver ikke ret meget, er tamt (og lever ikke så længe :genert: ). Vi overvejede kanin men det ville blive en udekanin og var bange for at interessen hurtigt ville dale.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 19. sep 2018, 18:29

Tak for svar :)
Vi hælder også mest til at sige ja.


I øvrigt, er der andre der har erfaringer med møg-sure 5 årige. Jeg er simpelthen så træt af hun skælder så meget ud. Det er virkelig drænende :tie:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. sep 2018, 10:19

Jeg skal ud at se skole i morgen. Jeg kom lige i tanke om det og jeg kan afsløre at jeg ikke gider :genert:

De sidste 2 uger det gået super godt på nuværende skole og han er glad og lærene er glade og jeg fik lige en kommentar om at det går virkelig godt og han er så god til at være ældst og hjælpe, og han er hurtig opfattende og ivrig efter at lære. Det er jo dejligt. Men jeg ved stadig ikke. Jeg spurgte lidt henkastet hvad vi gør med year 1 og year 2, ork det ville de så sandelig garantere at der skulle være tid og plads til og akademisk foundation. Det er jeg heller i tvivl om, de udbyder det jo, men har jo ingen elever nu til det. Det er lidt.. bum bum. Jeg synes det er træls hvis der ikke kommer flere børn på hans alder og han skal være den store hele tiden.

Samtidig kan det være at min mands kontrakt er forkortet med et år, det vil sige at vi når vi kommer tilbage efter jul, kun har 2 år her og ikke 3.Så kan han jo i princippet sagtens tager year 1 og 2 på nuværende. Men så er der bare igen det med at der ikke børn på samme alder. Eller, der er en anden pige som åbenbart kun er et par måneder yngre åbenbart, men det udgør jo ikke en hel gruppe kan man sige.

Jeg bliver helt træt i hovedet at af tænke på det
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Stitch » 20. sep 2018, 11:38

Bøtte skrev:Tak for svar :)
Vi hælder også mest til at sige ja.


I øvrigt, er der andre der har erfaringer med møg-sure 5 årige. Jeg er simpelthen så træt af hun skælder så meget ud. Det er virkelig drænende :tie:


Vi taler om det med hende tit og ofte. Om hvad hun ville synes, hvis vi: talte som hun gør, svarede som hun gør og så så sure ud hele tiden, som hun gør. Og så prøver vi, at hun skal italesætte hvorfor hun er sur. Er det fordi hun er træt/sulten/tørstig/ikke får sin vilje.
Jeg bliver SÅ træt af den der skide konstante nej-hat og gider det ikke. Hvis man er SÅ sur, så er der højst sandsynligt en grund til det og hvis man ikke gider løse det, men bare være sur, så må man gå sit værelse.

Vi har dem 7-7, og de får ikke nok søvn hos moderen, så her er børnene tit sure pga søvnunderskud. Det løses "nemt"* med søvn, mad og leg.


*ikke en skid nemt, men det hjælper at vide årsagen til det.


OG! Jeg er begyndt at svare "nej" hele tiden til alle spørgsmål, ligesom børnene gør. De har lynhurtigt fanget hvorfor og er faktisk begyndt at svare andet end "nej" hele tiden. Når de spørger pænt, får de som regel altid et ja, men har man den sure nej-hat på. Så bliver det bare ikke sjovt at være barn og der kommer en "kæft-trit-og retning"pædagogik på bordet.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 20. sep 2018, 11:48

Stitch skrev:
Bøtte skrev:Tak for svar :)
Vi hælder også mest til at sige ja.


I øvrigt, er der andre der har erfaringer med møg-sure 5 årige. Jeg er simpelthen så træt af hun skælder så meget ud. Det er virkelig drænende :tie:


Vi taler om det med hende tit og ofte. Om hvad hun ville synes, hvis vi: talte som hun gør, svarede som hun gør og så så sure ud hele tiden, som hun gør. Og så prøver vi, at hun skal italesætte hvorfor hun er sur. Er det fordi hun er træt/sulten/tørstig/ikke får sin vilje.
Jeg bliver SÅ træt af den der skide konstante nej-hat og gider det ikke. Hvis man er SÅ sur, så er der højst sandsynligt en grund til det og hvis man ikke gider løse det, men bare være sur, så må man gå sit værelse.

Vi har dem 7-7, og de får ikke nok søvn hos moderen, så her er børnene tit sure pga søvnunderskud. Det løses "nemt"* med søvn, mad og leg.


*ikke en skid nemt, men det hjælper at vide årsagen til det.


OG! Jeg er begyndt at svare "nej" hele tiden til alle spørgsmål, ligesom børnene gør. De har lynhurtigt fanget hvorfor og er faktisk begyndt at svare andet end "nej" hele tiden. Når de spørger pænt, får de som regel altid et ja, men har man den sure nej-hat på. Så bliver det bare ikke sjovt at være barn og der kommer en "kæft-trit-og retning"pædagogik på bordet.



Det snakker vi også meget om. Og at vi bliver kede af det, når hun skælder så meget ud.

Mht søvn. Jeg har en fornemmelse af at hun ikke sover nok. Men vi putter 18.30-18.45. Hun sover cirka 45 min senere. Og vågner oftest omkring kl 5.30.
Vi kan næsten ikke putte tidligere. Og hun vågner kl 5.30 uanset hvornår vi putter. Vi har prøvet alt, synes jeg.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Stitch » 20. sep 2018, 11:53

Bøtte skrev:Det snakker vi også meget om. Og at vi bliver kede af det, når hun skælder så meget ud.

Mht søvn. Jeg har en fornemmelse af at hun ikke sover nok. Men vi putter 18.30-18.45. Hun sover cirka 45 min senere. Og vågner oftest omkring kl 5.30.
Vi kan næsten ikke putte tidligere. Og hun vågner kl 5.30 uanset hvornår vi putter. Vi har prøvet alt, synes jeg.


Tror bare man skal tale om det igen og igen og igen.. Man bliver idiot af det, men det virker stille og roligt hen af vejen.

Vi har også samme problemer med søvn her - man kan dårligt putte tidligere, men de trænger til mere søvn. I weekenden der kommer hun enten i seng igen eller får lov til at ligge med ipad i sofaen. Der plejer hun at døse hen igen.

Men ja - du er ikke alene i den dumme båd :ae:
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 20. sep 2018, 13:18

Storesøster har tendens til at blive sur, hvor lillebror bliver hysterisk. Jeg er klart bedst til hysterisk - surhed tricker noget i mig som hysteri ikke gør. Og derfor håndterer jeg oftest surhed pænt dårligt. Jeg arbejder med det og prøver at gøre som Stich skriver. Men altså ofte bliver jeg bare selv sur :genert:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 20. sep 2018, 13:45

FruKuk skrev:Storesøster har tendens til at blive sur, hvor lillebror bliver hysterisk. Jeg er klart bedst til hysterisk - surhed tricker noget i mig som hysteri ikke gør. Og derfor håndterer jeg oftest surhed pænt dårligt. Jeg arbejder med det og prøver at gøre som Stich skriver. Men altså ofte bliver jeg bare selv sur :genert:


Jeg er faktisk god til at være anerkendende og tale pænt, lige indtil jeg ikke er det mere. Når jeg når et vist punkt, så bliver jeg også ret sur. Og det har ikke ligefrem nogen postiv effekt. :tie:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 23. sep 2018, 17:33

Hvor gamle er jeres børn, og hvad er deres sengetider?
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 23. sep 2018, 17:58

Mine er 4,5 og knap 2.
De er gjort sengeklar til kl 19 og så bliver de putte. Den store sover typisk inden 19.30. Den lille er ude senest kl 20.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf lulu-p » 23. sep 2018, 18:00

FruKuk skrev:Hvor gamle er jeres børn, og hvad er deres sengetider?


8 år: på hverdage klokken 20. I weekend og ferier kan den godt blive 21:30 - 22:00
12 år: hverdage 21:30. I weekend og ferier bliver den ofte 22:30
15 år: lægger sig oftest til at sove ved 22 tiden. I weekend og ferier styrer hun det selv.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 23. sep 2018, 18:27

Knap 6: Puttes omkring kl 19. Sover aldrig til længere end 5.30 uanset sengetid. Sover oftest i løbet af en halv time.
Knap 2: puttes samtidigt. Sover til mellem 6 og 6.30 i hverdage. Sover oftest først omkring kl 20.
Sover en god time til middag.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Danseprinsesse » 23. sep 2018, 18:46

Vores er 2 år, han bliver puttet med læsning omkribg 19.30. Mange aftener sover han først 20.30-21.00. Jeg synes, det er for sent - egentlig mest fordi, der så ikke rigtigt er noget voksenaften tilbage.
Han sover til 7-8 om morgenen og mellem 1-2 timers middagslur (hvis han vågner tidligere, plejer han at regulere det med længere lur). Så han får vel egentlig nok søvn (?).

Jeg overvejer at begynde at putte lidt senere, fordi jeg hellere vil have mere hyggetid med ham end halvtræls puttetid, hvor han alligevel ikke sover.
0

Tilbage til "Forældre"