Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf Modesty Blame » 24. sep 2018, 15:39

fisken80 skrev:
Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.


Nej, det er det ikke. Der har været flere sager, hvor det er blevet kendt lovligt med fitnesscentre kun for kvinder eller rejser kun for kvinder. Det er lovligt med kønsspecifikke ting, hvis det er begrundet i et legitimt mål, f.eks. hensyn til blufærdighed. Det var ikke tilfældet med Bella Skys kvindeetage.


Så det er formålet, der har betydning? Hvordan kan det mon være, at man ikke kan argumentere for, at det var pga tryghed og blufærdighed, at man havde en kvindeetage?


Jeg har ikke læst dommen, så jeg er dig svar skyldig. Men jeg undrer mig også.
Måske mente de to dommere ud af tre, at man er mere udsat når man træner end når man bor på hotel. Men det er rent gætværk.

https://www.domstol.dk/oestrelandsret/n ... %20Sky.pdf

Nu siger ejeren jo også, at mænd godt må træne hos hende.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:46

Modesty Blame skrev:
fisken80 skrev:
Mistermor skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Der var en kvindetage på Bella Skype engang, men den blev fundet ulovlig. Hvis et hotel kun for kvinder er ulovligt, er et fitnesscenter vel også.


Nej, det er det ikke. Der har været flere sager, hvor det er blevet kendt lovligt med fitnesscentre kun for kvinder eller rejser kun for kvinder. Det er lovligt med kønsspecifikke ting, hvis det er begrundet i et legitimt mål, f.eks. hensyn til blufærdighed. Det var ikke tilfældet med Bella Skys kvindeetage.


Så det er formålet, der har betydning? Hvordan kan det mon være, at man ikke kan argumentere for, at det var pga tryghed og blufærdighed, at man havde en kvindeetage?


Jeg har ikke læst dommen, så jeg er dig svar skyldig. Men jeg undrer mig også.
Måske mente de to dommere ud af tre, at man er mere udsat når man træner end når man bor på hotel. Men det er rent gætværk.

https://www.domstol.dk/oestrelandsret/n ... %20Sky.pdf

Nu siger ejeren jo også, at mænd godt må træne hos hende.


Ja, i det her tilfælde. Men der findes nu adskillige centre som virkelig kun er for kvinder. Der hvor jeg træner bl.a. Der er mænd forment adgang.
Jeg tror så heller ikke ret mange mænd ville gide træne der. Maskinerne er bygget så man bruger sin egen vægt, der er ikke ret mange af dem og store tunge håndvægte er helt fraværende. Men det er da muligt det bare fordomme om mænds ønsker til træning.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: Fitnesscenter kun for kvinder - eller...

Indlægaf fisken80 » 24. sep 2018, 15:52

1234 skrev:
fisken80 skrev:Jeg har ikke læst dommen, så jeg er dig svar skyldig. Men jeg undrer mig også.
Måske mente de to dommere ud af tre, at man er mere udsat når man træner end når man bor på hotel. Men det er rent gætværk.


Det er vel, fordi man er i sammen rum, når man træner, mens hotelværelser er adskilt
og selvom der kun er kvinder på etagen undgår man jo ikke mænd i elevatoren, gangen eller receptionen.


Det giver sådan set meget god mening. I det center jeg træner i, der undgår man vitterligt mænd, for de er simpelthen forment adgang.
Det betyder faktisk også, at der kommer en del muslimske kvinder og træner der, og at de smider deres tørklæder imens (det skal dog lige understreges, at centeret IKKE er rettet specifikt mod muslimske kvinder i deres markedsføring. De har bare opdaget at det findes). Men der kommer også mange danske kvinder, så det er åbenbart et behov hos en del. Herunder også mig selv.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"