Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2924

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2018, 07:08

LaScrooge skrev:
Det kan godt være at du ikke bruger ordet straf, men restriktion på rettigheder og muligheder som følge af en handling er definitionen på straf.

Og okay, det synes du og intet kan tilsyneladende nuancere den holdning, uanset hvor urimelig og rigid den er. Men hvis vi nu prøver at overveje det én gang til, så forestil dig hvad det kan resultere i af desperate handlinger: et par fungerer ikke sammen, så nu handler det om at få DEN ANDEN til at ende det, så man ikke bliver den stavnsbundne part. Hvad vil virke? Utroskab? Utilregnelighed? Tyveri fra det fælles hjem? Psykisk terror?




Prøv du at overvej hvilket følger det har, når mor eller far river rod op, og flytter til den anden ende af landet.
Jeg siger tilmed at der naturligvis er undtagelser, så hvor faen får du at min holdning til det er rigid og unuanceret.. tag dog et lang kig i spejlet.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2924

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2018, 08:38

SurSødSovs skrev:
Vil du forklare mig følgerne? Personligt ser jeg et barn i trivsel, der er enig i, vi alle er, hvor vi skal være.

Så hvad er det for nogle følger, der gør, vi alle burde være blive boende det samme sted?


Jeg tror du læser noget ind i det?.. Jeg mener ikke at man skal blive sammen, når det ikke fungerer.
Jeg mener bare, hvis/når det er dig der vælger at bryde op, så burde du også være den som er villig til at give efter. (Give efter = søge løsninger for alle i familien, og ikke bare trække ændringer over hoved på resten af familien.)

Jeg ser bla. unge familier som er gået fra hinanden, hvor den ene part enten får et jobtilbud langt væk, finder en ny partner langt væk, vil realiserer sig i Sverige osv. osv. - Her bør den par som introducerer de nye forhold også være den eftergivende part. (i udgangspunktet)

Jeg mener dog stadig ikke at man kan, eller bør lovgive om dette.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2924

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2018, 10:26

SurSødSovs skrev:
Vi bor med over 4000 km mellem hinanden. Det må i aller højeste grad være det, du taler mod så stejlt. Jeg vil gerne vide, hvilke følger der er sådan slemme, så du mener, du og andre skal have så stejle holdninger om det, da jeg ikke selv er i stand til at se det.


Lad mig pointerer at jeg bestemt ikke siger at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg taler ikke engang imod det.

Jeg har alene en holdning til, at hvis du er den part som trækker forandringer ind i din familie, så bør du også være den som giver afkald, eller søger løsninger. Thats it!

Men fortæller du mig at du ikke er i stand til at se udfordringer med store afstande imellem forældre? Det må da ellers være til at få øje på...
Nogle kan naturligvis få det til at fungerer.. men jeg antager at afstand er et væsentligt problem for de fleste. Distanceforhold er sjældent noget der fungerer.. så hvorfor vil det være så meget lettere med delebørn/forældre?
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 25. sep 2018, 10:37

thomassneum skrev:
SurSødSovs skrev:
Vi bor med over 4000 km mellem hinanden. Det må i aller højeste grad være det, du taler mod så stejlt. Jeg vil gerne vide, hvilke følger der er sådan slemme, så du mener, du og andre skal have så stejle holdninger om det, da jeg ikke selv er i stand til at se det.


Lad mig pointerer at jeg bestemt ikke siger at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg taler ikke engang imod det.

Jeg har alene en holdning til, at hvis du er den part som trækker forandringer ind i din familie, så bør du også være den som giver afkald, eller søger løsninger. Thats it!

Men fortæller du mig at du ikke er i stand til at se udfordringer med store afstande imellem forældre? Det må da ellers være til at få øje på...
Nogle kan naturligvis få det til at fungerer.. men jeg antager at afstand er et væsentligt problem for de fleste. Distanceforhold er sjældent noget der fungerer.. så hvorfor vil det være så meget lettere med delebørn/forældre?


Men vi taler ikke engang nødvendigvis store afstande. Du taler bare om, at dén af de to der træffer beslutningen, uanset hvorfor, uanset hvad der ligger til grund, uanset hvad der har ledt op til det, skal indrette sig.
0
And we both know: I will be delicious
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf bluetof1 » 25. sep 2018, 11:53

Mistermor skrev:
LaScrooge skrev:
Men vi taler ikke engang nødvendigvis store afstande. Du taler bare om, at dén af de to der træffer beslutningen, uanset hvorfor, uanset hvad der ligger til grund, uanset hvad der har ledt op til det, skal indrette sig.


Men personen har jo boet i området hidtil. Hvorfor er det så så forfærdeligt at skulle blive i området for børnenes skyld? (jeg går ud fra, at vi debatterer gennemsnitsforhold og ikke vold eller overgreb)

Når man vælger at få et barn, gør man sig vel nogle tanker om, at man er forpligtet minimum de næste 18 år. Forpligtet til at tænke på barnets bedste.

Og vi ved allesammen, at det er en stor fed løgn, at hvis bare mor/far er glad, så er barnet også glad. - For øvrigt er den anden forælder jo ikke glad, fordi samværet påvirkes.

Jeg synes også Thomas har nævnt et virkelig godt argument; når folk har det så svært med langdistancekærsteforhold, hvorfor er det så rimeligt at byde børn og samværsforælder det samme?


Jeg lever i et langdistanceforhold på... 2. eller 3. år nu. Jeg vil langt hellere udsætte mig for at jeg skal undvære min kæreste/han skal undvære mig end udsætte mine eller hans børn for at undvære den ene af deres forældre. Vi voksne har selv valgt. Det har børnene ikke. De er totalt underlagt vores luner hvilket betyder at voksne har et forbandet ansvar for at være voksne.
Jeg mener stadig ikke der skal lovgives på området. Voksne skal bare holde op med at opføre sig som forkælede børn. Det gælder i øvrigt i alle livets forhold. En del af det at blive voksen er at man indser at man ikke kan få det hele.
12
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 25. sep 2018, 12:13

Mistermor skrev:
LaScrooge skrev:
Men vi taler ikke engang nødvendigvis store afstande. Du taler bare om, at dén af de to der træffer beslutningen, uanset hvorfor, uanset hvad der ligger til grund, uanset hvad der har ledt op til det, skal indrette sig.


Men personen har jo boet i området hidtil. Hvorfor er det så så forfærdeligt at skulle blive i området for børnenes skyld? (jeg går ud fra, at vi debatterer gennemsnitsforhold og ikke vold eller overgreb)

Når man vælger at få et barn, gør man sig vel nogle tanker om, at man er forpligtet minimum de næste 18 år. Forpligtet til at tænke på barnets bedste.

Og vi ved allesammen, at det er en stor fed løgn, at hvis bare mor/far er glad, så er barnet også glad. - For øvrigt er den anden forælder jo ikke glad, fordi samværet påvirkes.

Jeg synes også Thomas har nævnt et virkelig godt argument; når folk har det så svært med langdistancekærsteforhold, hvorfor er det så rimeligt at byde børn og samværsforælder det samme?


Det behøver ikke være "så forfærdeligt". Det kan være at
-der ikke er arbejde til vedkommende hvor de pt er bosat
-at der ikke er en bolig, der kan betales på en enkelt indkomst
- at der ikke er ordentlige muligheder for offentlig transport og ikke råd til en bil
-intet netværk af venner og familie

Det er alle ganske reelle årsager til at flytte, ligesom det, som vi alle ved, er virkeligheden for mange i yderområderne.

Det er også årsagen til at jeg tidligere i tråden spurgte, om den fraflyttende er den, der forlader matriklen eller dén, der ender forholdet. For nogle gange ejer den, der ender forholdet den fælles bolig og den anden er tvunget til at flytte. Hvor passer thomassneums rigide "den der laver forandringen må tilpasse sig" ind i det? For den der bliver boende/er bundet til sin ejendom kan godt være dén, der ender forholdet op og dén, der må flytte væk for at skabe et nyt liv dén, der udadtil forårsager forandringerne. Dertil kommer spørgsmålet om hvem der skal eller vil have børnene.

Jeg forstår slet ikke manglen på indlevelsesevne i denne tråd. Disse aspekter af brud mellem to mennesker er diskuteret til hudløshed i utallige tråde, ligesom forhold, hvor den ene ser sig nødsaget til at forlade en passiv og uinteresserer partner efter mange års lidelser og kamp.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Stars » 25. sep 2018, 12:18

LaScrooge skrev:
Mistermor skrev:
LaScrooge skrev:
Men vi taler ikke engang nødvendigvis store afstande. Du taler bare om, at dén af de to der træffer beslutningen, uanset hvorfor, uanset hvad der ligger til grund, uanset hvad der har ledt op til det, skal indrette sig.


Men personen har jo boet i området hidtil. Hvorfor er det så så forfærdeligt at skulle blive i området for børnenes skyld? (jeg går ud fra, at vi debatterer gennemsnitsforhold og ikke vold eller overgreb)

Når man vælger at få et barn, gør man sig vel nogle tanker om, at man er forpligtet minimum de næste 18 år. Forpligtet til at tænke på barnets bedste.

Og vi ved allesammen, at det er en stor fed løgn, at hvis bare mor/far er glad, så er barnet også glad. - For øvrigt er den anden forælder jo ikke glad, fordi samværet påvirkes.

Jeg synes også Thomas har nævnt et virkelig godt argument; når folk har det så svært med langdistancekærsteforhold, hvorfor er det så rimeligt at byde børn og samværsforælder det samme?


Det behøver ikke være "så forfærdeligt". Det kan være at
-der ikke er arbejde til vedkommende hvor de pt er bosat
-at der ikke er en bolig, der kan betales på en enkelt indkomst
- at der ikke er ordentlige muligheder for offentlig transport og ikke råd til en bil
-intet netværk af venner og familie

Det er alle ganske reelle årsager til at flytte, ligesom det, som vi alle ved, er virkeligheden for mange i yderområderne.

Det er også årsagen til at jeg tidligere i tråden spurgte, om den fraflyttende er den, der forlader matriklen eller dén, der ender forholdet. For nogle gange ejer den, der ender forholdet den fælles bolig og den anden er tvunget til at flytte. Hvor passer thomassneums rigide "den der laver forandringen må tilpasse sig" ind i det? For den der bliver boende/er bundet til sin ejendom kan godt være dén, der ender forholdet op og dén, der må flytte væk for at skabe et nyt liv dén, der udadtil forårsager forandringerne. Dertil kommer spørgsmålet om hvem der skal eller vil have børnene.

Jeg forstår slet ikke manglen på indlevelsesevne i denne tråd. Disse aspekter af brud mellem to mennesker er diskuteret til hudløshed i utallige tråde, ligesom forhold, hvor den ene ser sig nødsaget til at forlade en passiv og uinteresserer partner efter mange års lidelser og kamp.


For mig duer "den, der flytter/ skaber forandringen" slet ikke til ved bruddet.
Det kan først være en af flere parametre, når en af parterne efterfølgende (ikke i forbindelse med bruddet, men 1-2-3 år senere) flytter.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2924

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2018, 13:09

LaScrooge skrev:
Men vi taler ikke engang nødvendigvis store afstande. Du taler bare om, at dén af de to der træffer beslutningen, uanset hvorfor, uanset hvad der ligger til grund, uanset hvad der har ledt op til det, skal indrette sig.


Jeg er gjort mig endog ret store anstrengelser for netop at pointerer at der naturligvis er undtagelser. Prøv evt. lige at læs indlæggende igennem en gang til. Jeg har på intet tidspunkt ytret at alle som vælger at bryde med en familie, skal straffes.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2924

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2018, 13:10

Zinde skrev:Da min eks smed mig ud, fordi jeg var gravid, flyttede jeg hjem til mine forældre. Det synes jeg, var et oplagt valg som nygravid med en knap 2-årig. De boede 25 km væk - men havde de nu boet 35 km væk, ville det have været mit ansvar at få samarbejdet til at køre? Eller hvad var logikken? :gruble:


Naturligvis ikke.
Hvordan du kommer frem til det, er mig en gåde. :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LaScrooge » 25. sep 2018, 13:26

thomassneum skrev:
LaScrooge skrev:
Men vi taler ikke engang nødvendigvis store afstande. Du taler bare om, at dén af de to der træffer beslutningen, uanset hvorfor, uanset hvad der ligger til grund, uanset hvad der har ledt op til det, skal indrette sig.


Jeg er gjort mig endog ret store anstrengelser for netop at pointerer at der naturligvis er undtagelser. Prøv evt. lige at læs indlæggende igennem en gang til. Jeg har på intet tidspunkt ytret at alle som vælger at bryde med en familie, skal straffes.


Du holder fast i, at "den, der skaber forandringen" er den, der skal indrette sig og "søge løsningsmuligheder".
0
And we both know: I will be delicious
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf bluetof1 » 25. sep 2018, 14:29

Mistermor skrev:
Zinde skrev:
En del samværsforældre er ikke interesserede i at have en god og tæt kontakt til børnene. Hvordan kan det være bopælsforælderens ansvar at forsøge at fremtvinge denne interesse? Tit har man netop forsøgt dette, men til sidst måttet opgive og flytte. Interessen vågner jo ikke af dén grund, at forholdet slutter.
Der er (alt for) mange mennesker, der ikke gider deres børn.


Jeg ser ingen påstå, at det er bopælsforælderens ansvar at fremtvinge samvær eller motivere samværsforælderen, -kun at bopælsforælderen ikke skal gøre samvær vanskeligt ved at flytte væk.


Samværsforælderen har også et ansvar for at blive i nærheden af børnenes hverdag. Oftest har børnene jo deres gang stort set lige meget i begge hjem (hvilket i den grad gør det nuværende system med bopæl og børnebidrag gammeldags, ubrugeligt og virkelig velegnet til at skabe konflikter og chikane) og det vanskeliggøres jo uanset hvem af forældrene, der flytter.
Vælger bopælsforælderen er flytte langt væk mens samværsforælderen bliver i børnenes nuværende nærområde så må bopælsforælderen opgive bopælen (forudsat at samværsforælderen er kapabel, men nu går jeg ud fra en situation hvor det er tilfældet. Det er det trods alt oftest) for at give børnene mulighed for at blive hvor de er vant til at være.
Men alt i alt så skal forældre bare være store nok mennesker til ikke at bruge børnene mod hinanden. Er man nødt til at flytte, jamen så er man nødt til det. Gør man det for at gøre livet surt for den anden forælder, så har man tabt. Så er man så sølle et menneske at jeg faktisk ikke har ord for min foragt.
4
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf LadyFox » 25. sep 2018, 15:20

Min mor og far flyttede til Sverige, fordi min far på en eller anden måde fik overbevist min mor om at han lettere ville kunne stoppe drikkeriet der. Det hjalp da også på at han ikke rigtig drak i hverdagen, til gengæld brugte han de fleste weekender på at tage på druktur til Polen :stoned:

Det gad min mor ikke, så hun gik fra ham, og flyttede hjem til København igen. Jeg er mega glad for at min mor ikke var tvunget til at blive i en eller anden flække i Sverige, uden netværk med en baby hvis man far havde besluttet at blive boende der. Min mor flyttede til København, og det gik ikke vildt lang tid før min far flyttede til København igen. Dog så jeg aldrig rigtig min far selvom han boede få kilometer fra os, og i virkeligheden havde en samværsaftale med min mor, han overholdt den ikke rigtigt. Men selv hvis han havde været mere tilstede fysisk, og havde husket at få set mig en gang i mellem ville jeg virkelig ikke synes det var fedt hvis min mor skulle sidde ensom og alene et sted i Sverige fordi de fik en fiks idé om at flytte der op.

Min veninde har barn med en ikke-vestlig udlænding, som da hun ville skilles af ganske rimelige grunde risikerede at skulle forlade landet - selv med objektive briller ville jeg ikke kunne se det som barnets tarv at flytte med ham hvis han var blevet smidt ud af landet - og jeg er heller ikke sikker på at han ville kunne have barnet i hans land, da sex uden for ægteskab er forbudt, og deres ægteskab ikke er gældende i det pågældende land. Jeg ved ikke hvad man ville stille op i den situation?
1
...
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf bluetof1 » 25. sep 2018, 15:40

Zinde skrev:
Mistermor skrev:
Zinde skrev:
En del samværsforældre er ikke interesserede i at have en god og tæt kontakt til børnene. Hvordan kan det være bopælsforælderens ansvar at forsøge at fremtvinge denne interesse? Tit har man netop forsøgt dette, men til sidst måttet opgive og flytte. Interessen vågner jo ikke af dén grund, at forholdet slutter.
Der er (alt for) mange mennesker, der ikke gider deres børn.


Jeg ser ingen påstå, at det er bopælsforælderens ansvar at fremtvinge samvær eller motivere samværsforælderen, -kun at bopælsforælderen ikke skal gøre samvær vanskeligt ved at flytte væk.

Så i mit tilfælde skulle jeg være blevet boende i en by, hvor udelukkende eksen havde netværk, fremfor at flytte hjem til mit eget netværk for at få hjælp med det barn, han var vred over, jeg ikke ville få aborteret?

Og generelt bør bopælsforældre være stavnsbundet til det område, forældrene har boet sammen i, uafhængig af graden af den andens forældres engagement i de fælles børn?


Ud over at jeg ikke bryder mig om barnepigetendensen i forslag som det vi debatterer her, så er det du skriver jo netop en del af problemet ved at opstille den slags regler. Det ville jo være rent til grin at skulle være bundet til at blive i et område hvor man ikke har noget ud over den anden forælder, der i dette tilfælde ikke gider lege med eller være en ansvarlig forælder.
Hvilket bringer mig tilbage til at hvis man er gammel nok til at få børn så er man også gammel nok til at lade være med at lade luner, hævntørst eller uansvarlighed løbe af med sig.
2
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Bergen
Indlæg: 7288
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11892

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Bergen » 25. sep 2018, 18:57

Hvis man overhovedet kan få en bolig efrer skilsmisse. Vi er pænt klar over at bliver vi skilt så står der ikke nødvendigvis en lejlighed der er til at betale for 1 i lokalområdet. Sådan er det jo ofte.
Så på den måde dur stavnsbånd på 30 km eller 45 min bus/tog transport næppe.
0
Bergen
Indlæg: 7288
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11892

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Bergen » 26. sep 2018, 02:34

Mistermor skrev:
Bergen skrev:Hvis man overhovedet kan få en bolig efrer skilsmisse. Vi er pænt klar over at bliver vi skilt så står der ikke nødvendigvis en lejlighed der er til at betale for 1 i lokalområdet. Sådan er det jo ofte.
Så på den måde dur stavnsbånd på 30 km eller 45 min bus/tog transport næppe.


Når i er klar over det, og hvis i vil tage hensyn til jeres barn, findes der jo den mulighed, at i i fællesskab vælger et andet område at bo i, hvor i begge har råd til at bo, og hvor i kan etablere en stabil tilværelse, der giver plads til et samvær på barnets præmisser.



Der er ikke en kinamands chance for at vi begge ville ønske os ud i provinsen sammen som fraskilte, nej.
Det betyder på ingen måde, at vi ikke ville kunne etablere en stabil tilværelse for vores datter. Overhovedet.
0

Tilbage til "Livets forhold"