Intelligent liv i rummet?

Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Intelligent liv i rummet?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 27. sep 2018, 06:24

Hermed en tråd om intelligent liv i i det store univers.

Tror du der findes liv derude, der er lige så intelligent som os?

I så fald, hvordan tror du evt. deres værdier og deres samfund ser ud? Ligesom vores? Eller tror du at det er en helt anden verden?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. sep 2018, 06:48

Helt sikkert noget men liv som vi forstår det videnskabeligt, er nok tvivlsomt. Det ville være mærkeligt at universet med så mange planeter skulle være uden en form for levende eksistens på nogen af dem.

Hvad synes du selv?
1
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Minionine » 27. sep 2018, 07:05

Ja jeg tror der er andet liv derude. Hvordan og hvorledes ved jeg ikke, men jeg synes det er naivt at tro vi er de eneste :)
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23122

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 07:25

Jeg tror ikke der findes liv med avanceret teknologi i universet. Jeg håber det, men jeg tror det ikke.

Jeg har i mange år været overbevist om at de var derude et sted. Men for det første gik det op for mig at intelligens ikke er en forudsætning for overlevelse - tag blot krokodillen. Dum som et bræt og oldgammel. For det andet så er det problematisk at vi intet har fundet.

Jeg er med på at universet er enormt, og at vi kan fantasere om næsten uendeligt mange måder de fremmede livsformer kunne fungere på, som ville gøre at vi ikke opdagede dem, hvilket er årsagen til stilheden - men den mest plausible forklaring i mine øjne er ganske enkelt at de ikke findes, og at vi er alene.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23122

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 07:33

Minionine skrev:Ja jeg tror der er andet liv derude. Hvordan og hvorledes ved jeg ikke, men jeg synes det er naivt at tro vi er de eneste :)


Det kan synes naivt, men hvis man regner baglæns på Drake's ligning, og fjerner planeter uden stabilt klima gennem millioner af år, fjerner planeter der ikke rammes af totalt udslettende katastrofer som eksempelvis sammenstød med andre planeter eller super nova i nabolaget etc,. så begynder sandsynligheden for at finde liv med avanceret teknologi andre steder i universet faktisk at snævre sig noget ind.

Jeg tror vi har størst sandsynlighed for at finde store netværk af robotter. Efterladenskaber fra fortidige civilisationer.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf hotlips » 27. sep 2018, 08:43

Nej. Ud af de millioner og milliarder af livsformer vi kender siden livet opstod er langt langt de fleste bitte små bakterier, svampe og andet mikrokravl der er uden noget der bare er i nærheden af det vi kalder intelligens, så jeg vil blive overrasket hvis der bliver fundet noget der er på linje med de mest primitive dyr vi kender.
1
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Selina » 27. sep 2018, 10:41

differentdaydifferentperson skrev:Hermed en tråd om intelligent liv i i det store univers.

Tror du der findes liv derude, der er lige så intelligent som os?

I så fald, hvordan tror du evt. deres værdier og deres samfund ser ud? Ligesom vores? Eller tror du at det er en helt anden verden?
Når jeg ser mig om i verden, så syntes jeg ikke at menneskerne her på jorden er særlige intelligente.
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 27. sep 2018, 10:52

Der er noget derude. Men jeg tvivler på det er noget der på nogen som helst måde minder om det vi kender. Jeg tror det er helt udenfor vores fatteevne. En form for eksistens der ikke nødvendigvis er fysisk. Den vil se os som en primitiv bakterie.
2
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf vandmelon » 27. sep 2018, 12:12

Der er tre typer af civilisationer i universet. Type 1, Type 2 og type 3. Nu husker jeg ikke lige det hele på stående fod, men type 1 er 10000 år foran os i udvikling, type 2 er 100000 foran os i udvikling mens type 3 er en mio år eller mere foran os i udvikling. Type 1 kan rejse hen til sorte huller. type 2 kan rejse igennem sorte huller. type 3 kan skabe og flytte sorte huller. vi er type 0. Det typiske spørgsmål: jamen, hvis de findes, hvorfor vil de så ikke kommunikere med os? Kaku: Hvis du ser et egen i en park, vil du så prøve at tale med det? Ja, måske i starten, men du ville nok hurtigt gå videre, fordi du ikke får så meget ud af det. Det samme med "dem" og "os". Så langt er vi fra hinanden.

Kilder:
https://da.wikipedia.org/wiki/Michio_Kaku
https://www.arnoldbusck.dk/boeger/skoen ... il-paradis
https://da.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

Håber det gav svar på dit spørgsmål :-)
Det der med, "er det nu også rigtigt" - det er en subjektiv vurdering, at det er sådan det forholder sig. Jeg kan tage fejl, som alle andre.
2
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. sep 2018, 12:28

NejJegErIkkeAsiat skrev:Der er noget derude. Men jeg tvivler på det er noget der på nogen som helst måde minder om det vi kender. Jeg tror det er helt udenfor vores fatteevne. En form for eksistens der ikke nødvendigvis er fysisk. Den vil se os som en primitiv bakterie.

Er helt enig. Videnskaben er hvad vi kan bruge til at fortolke og se med, så derfor kan mange kun se liv på andre planeter ud fra videnskab og ikke eksistens, hvorfor skulle andre liv ikke leve på andet eksistens grundlag end vores, er vi virkelig så dumme at tro man kun kan fordi man skal have vand, luft og whatever der nu menes skal til.
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23122

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 13:01

vandmelon skrev:Der er tre typer af civilisationer i universet. Type 1, Type 2 og type 3. Nu husker jeg ikke lige det hele på stående fod, men type 1 er 10000 år foran os i udvikling, type 2 er 100000 foran os i udvikling mens type 3 er en mio år eller mere foran os i udvikling. Type 1 kan rejse hen til sorte huller. type 2 kan rejse igennem sorte huller. type 3 kan skabe og flytte sorte huller. vi er type 0. Det typiske spørgsmål: jamen, hvis de findes, hvorfor vil de så ikke kommunikere med os? Kaku: Hvis du ser et egen i en park, vil du så prøve at tale med det? Ja, måske i starten, men du ville nok hurtigt gå videre, fordi du ikke får så meget ud af det. Det samme med "dem" og "os". Så langt er vi fra hinanden.

Kilder:
https://da.wikipedia.org/wiki/Michio_Kaku
https://www.arnoldbusck.dk/boeger/skoen ... il-paradis
https://da.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

Håber det gav svar på dit spørgsmål :-)
Det der med, "er det nu også rigtigt" - det er en subjektiv vurdering, at det er sådan det forholder sig. Jeg kan tage fejl, som alle andre.


Hvor uendeligt meget klogere Kaku og Hawkins er end mig (og de fleste andre), så skal man huske på, at det ikke på nogen måde er videnskabelig dokumentation, men derimod filosofi der ligger til grund for netop dén slags ideer.

Som det er for øjeblikket så står det frit for at gætte for alle og enhver. Jeg håber inderligt en dag at vi får en kontakt til avanceret liv i universet der kan give os en dybere indsigt i hvem vi er, men jeg har indtil videre valgt, at jeg ikke tror der er andre end os.

Og det er så Ockhams Ragekniv der ligger til grund for den antagelse for mit vedkommende - intet religiøst eller noget i den stil.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23122

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 13:10

DenBruneMunk skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Der er noget derude. Men jeg tvivler på det er noget der på nogen som helst måde minder om det vi kender. Jeg tror det er helt udenfor vores fatteevne. En form for eksistens der ikke nødvendigvis er fysisk. Den vil se os som en primitiv bakterie.

Er helt enig. Videnskaben er hvad vi kan bruge til at fortolke og se med, så derfor kan mange kun se liv på andre planeter ud fra videnskab og ikke eksistens, hvorfor skulle andre liv ikke leve på andet eksistens grundlag end vores, er vi virkelig så dumme at tro man kun kan fordi man skal have vand, luft og whatever der nu menes skal til.


Det er vi ikke, men sagen er, at de mest almindeligt forekommende elementer på Jorden, er de mest almindeligt forekommende elementer i hele universet, så man gør det mere besværligt for sig selv hvis man begynder at forestille sig en livsform der er baseret på andet. Der vil være færre muligheder end hvis vi antager de lever på grundlag af det samme som os.

Noget jeg personligt finder interessant er spørgsmålet om hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. sep 2018, 13:20

Aragorn skrev:Noget jeg personligt finder interessant er spørgsmålet om hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør.

Vi hører nok ikke om dem, så vi aner det ikke? Og så er vi måske ved de folk som er medium og andet, og ser livet bare en smule anderledes end de milliarder som stadig ikke kan se disse personer eller tale med dem.

Fremmed liv er måske lige ved siden af, eller meget langt væk og flyver aldrig forbi hvis de kan, for vi er simpelthen for langt bagud i evolutionen af mennesket endnu.

Det tager generelt nok ikke meget for at overbevise nogle, om liv på andre planeter, der er folk som tror på profeter og tilslutter sig en sekt, der er fladjords folk som tror jorden er flad, og der er konspirations teoretikere som tror JFK var alien og skudt af en fra rummet :)
Alt dette gør vi kan udforske og måske en dag, opleve noget andet, for en af dem, kalder vi mærkelige idag men er fremtidens vidunder "børn" imorgen.

Misforstod jeg "hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør"? :træt:
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Selina » 27. sep 2018, 13:23

Det ser ikke ud som om galaksen vrimler med liv Ala Star Trek, og indtil vi finder andre civilisationer (hvis de eksisterer), er det umuligt at gætte på livets eksistens i universet. Så svaret på dit spørgsmål er ”vi ved det ikke, og får det måske aldrig at vide”.
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23122

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 27. sep 2018, 13:36

DenBruneMunk skrev:
Aragorn skrev:Noget jeg personligt finder interessant er spørgsmålet om hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør.

Vi hører nok ikke om dem, så vi aner det ikke? Og så er vi måske ved de folk som er medium og andet, og ser livet bare en smule anderledes end de milliarder som stadig ikke kan se disse personer eller tale med dem.

Fremmed liv er måske lige ved siden af, eller meget langt væk og flyver aldrig forbi hvis de kan, for vi er simpelthen for langt bagud i evolutionen af mennesket endnu.

Det tager generelt nok ikke meget for at overbevise nogle, om liv på andre planeter, der er folk som tror på profeter og tilslutter sig en sekt, der er fladjords folk som tror jorden er flad, og der er konspirations teoretikere som tror JFK var alien og skudt af en fra rummet :)
Alt dette gør vi kan udforske og måske en dag, opleve noget andet, for en af dem, kalder vi mærkelige idag men er fremtidens vidunder "børn" imorgen.

Misforstod jeg "hvorvidt fremmed liv i det hele taget dør"? :træt:


Jeg er i hvert fald ikke sikker på at jeg forstår dit indlæg.

Hvad jeg mente var, at hvis vi fandt fremmed liv, som ikke var DNA baseret, eller i det mindste blot baseret på DNA der drejer den anden vej, om døden så er noget der sker for den slags liv. Altså, vi tager her på jorden døden som en selvfølge fordi vores cellefornyelse standser og går til grunde, men dette behøver ikke nødvendigvis at være sådan for liv baseret på andre biologiske funktioner.

Hvad angår den menneskelige evolution: Vi har ingen målestok. Vi ved ikke om mennesket er meget avanceret eller ej. Vi må dog konstatere at i forhold til alt andet (af os kendt) liv behersker vi ekstremt kompliceret teknologi.

Jeg abonnerer ikke på ideen om at mennesket er en flok dumme aber i hele universet. Det har jeg ikke grund til.

Det er stadig mest indlysende for mig at vi ikke hører fra andre teknologisk udviklede arter i universet, fordi de ikke findes.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Videnskab og teknologi"