Væk hjemmefra med et lille barn

Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Tux » 27. dec 2015, 21:08

Jeg er blevet tilbudt at komme 12 dage til Korea til sommer i forbindelse med en hobby jeg har, men er blevet lidt i tvivl om jeg skal tage med. Jeg har været afsted i 2015, og det var en rigtig god tur - i mellemtiden er jeg dog blevet far, og jeg søger derfor lidt erfaringer om at være væk fra et barn på 8 måneder så længe.

På nuværende tidspunkt ville jeg bestemt ikke tage afsted, da vores pige endnu ikke har fået nogen døgnrytme, og derfor er ret krævende at tage sig af hvis man er helt selv. Til sommer er den del nok blevet bedre, men jeg har også hørt, at perioden der omkring 8-9 måneder alderen skulle være den hårdeste? :wacko:

Barnet har selvfølgelig sin mor der stadig er på barsel, og der er hjælp og hente fra bedsteforældrene hvis det skulle være nødvendigt.

Jeg vil lige slå fast, at det ikke er et 100% must for mig at komme af sted - min familie har selvfølgelig førsteprioritet. Som sådan kunne jeg sagtens droppe turen i 2016, da Jeg har jo været afsted før, og nok kan komme det igen et senere år - men det var bare en super fed tur sidst, som jeg selvfølgelig gerne vil gentage...

Erfaringer søges, har du/I prøvet noget lignende - og hvor krævende er børn i den alder?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Studsgaard » 27. dec 2015, 21:17

Jeg var alene med vores to drenge, da den ældste var 1,5 år og en nyfødt på 2 måneder da min mand fik rejsejob. Det er da hårdt Og specielt når baby har kolik. Men ikke mere end det kan klares.
Du kan jo også hjælpe inden du rejser, så der er let mad i fryseren og huset er rengjort og vasketøjskurven er tom, så er der ikke så meget praktisk at tænke på imens du er afsted.
Jeg tænker det i sidste ende kommer an på hvordan din kone har det med at være alenemor i de dage.
4
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf HappyPaww » 27. dec 2015, 21:18

Det er da vist en af mellem dig og din kæreste :) Er hun ok med at du skal afsted, eller søger du her argumenter som du kan give hende, for at det er ok?

For mig ville 12 dage alene med barnet være lidt i overkanten. Min kæreste var på Roskilde festival en uges tid da vores søn var i den alder, men der kunne han trods alt hurtigt komme hjem, hvis det var - der er satme langt til Korea!

Men jeg er grundlæggende af den holdning, at man ikke skal begrænse hinanden i et forhold, hvor der er noget man virkelig gerne vil. Så for mig ville det komme an på konteksten af turen og selvfølgelig hvordan det ellers går med barnet.

Men i bund og grund handler det om din og din kærestes mavefornemmelse.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Tux » 27. dec 2015, 21:28

Studsgaard skrev:Du kan jo også hjælpe inden du rejser, så der er let mad i fryseren og huset er rengjort og vasketøjskurven er tom, så er der ikke så meget praktisk at tænke på imens du er afsted.

Helt sikkert, rigtig god ide!
Studsgaard skrev:Jeg tænker det i sidste ende kommer an på hvordan din kone har det med at være alenemor i de dage.

HappyPaww skrev:Det er da vist en af mellem dig og din kæreste :) [b]Er hun ok med at du skal afsted, eller søger du her argumenter som du kan give hende, for at det er ok?[/b].

Ja det er det da, men søger jo så erfaringer der os lidt bedre i stand til at tage beslutningen - vi har jo ikke rigtig prøvet det før ;)
Min kone har det grundlæggende sådan med det, at jeg skal tage afsted - og så finder hun nok ud af det derhjemme. Det er bestemt ikke argumenter over for hende jeg søger - det er nok nærmere argumenter over for mig selv og min egen samvittighed. For selv om hun synes jeg skal tage afsted, så ved jeg jo godt at det bliver hårdt - ikke bare at vi er væk fra hinanden, men at hun nu også står med et lille barn selv.
HappyPaww skrev:Men i bund og grund handler det om din og din kærestes mavefornemmelse.

Ja det er jo så der jeg bliver i tvivl, for PT ved jeg virkelig ikke hvad jeg hælder mest til..
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. dec 2015, 21:55

Tux skrev:Ja det er det da, men søger jo så erfaringer der os lidt bedre i stand til at tage beslutningen - vi har jo ikke rigtig prøvet det før ;)
Min kone har det grundlæggende sådan med det, at jeg skal tage afsted - og så finder hun nok ud af det derhjemme. Det er bestemt ikke argumenter over for hende jeg søger - det er nok nærmere argumenter over for mig selv og min egen samvittighed. For selv om hun synes jeg skal tage afsted, så ved jeg jo godt at det bliver hårdt - ikke bare at vi er væk fra hinanden, men at hun nu også står med et lille barn selv.



Når man er forældre skal man også huske sig selv indimellem, og gøre de ting der definerer en som menneske, herunde at bruge tid og energi på ens hobby og det der interesserer en, det bidrager til overskud og livsglæde!
Og netop de ting kommer jo dit barn til gode, at have en glad overskudsfyldt far!

Du har opbakning fra din hustru, og i har et bagland der kan træde til og aflaste med barnet, måske give en hånd med praktiske ting hvis nødvendigt. Du har som en anden foreslår mulighed for at gøre dit, både før og efter, sørge for at handle godt ind af basisvarer, at vasketøjeskurven er tømt, bestille en rengøringshjælp 2-3 timer halvvejs på din tur osv.

At være væk fra sit barn knap 14 dage er naturligvis længe, men dit barn glemmer dig ikke, men det vil savne dig - på sin egen måde, de mærker jo ikke tiden på samme måde som vi gør.
Hvis du har mulighed for at komme på nettet kan du jo skype med din hustru og evt. også jeres barn.

Min mand har været væk fra mig og børn et par gange af 1-2 ugers varighed, også da de var ret små, og det er gået ganske glimrende. Og ligeledes har jeg rejset ( med mit job) 5-8 dage fra mand og børn, da børnene var lidt ældre. (1½ +)

Det med baglandet synes jeg faktisk er det vigtigste, men klarer såmænd nok både vasketøj, indkøb og madlavning, uden at gå i gulvet over det, måske med et par kompromisser og bukkespring. Det "værste" er det at skulle være til rådighed for sit barn i døgndrift, at der ikke er en hvor man lige kan sige "her, nu tager du lige over" så man kan få lov til at gå på toilettet på egen hånd, læse et blad, "trække vejret"
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Fru Sunshine » 27. dec 2015, 23:08

Hvis din kone har det fint med det det, synes jeg da, at du skal gøre det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf TomKah » 29. dec 2015, 19:55

Jeg var blevet ret vred på min mand tror jeg. Jeg havde nok tacklet det bedre nu end da vi fik vores første barn for ti år siden, men jeg tror stadig jeg ville finde prioriteringen sær. Man har trods alt ikke ret meget ferie på et år og jeg tror ikke jeg ville kunne anerkende behovet for at bruge næsten 2 uger på noget som ikke var vores familie.
Men igen... der kan være detaljer som ændrer ved den konklusion, men ud fra det du beskriver så har jeg svært ved at se os to som et par :D
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Tux » 29. dec 2015, 20:04

TomKah skrev:Jeg var blevet ret vred på min mand tror jeg. Jeg havde nok tacklet det bedre nu end da vi fik vores første barn for ti år siden, men jeg tror stadig jeg ville finde prioriteringen sær. Man har trods alt ikke ret meget ferie på et år og jeg tror ikke jeg ville kunne anerkende behovet for at bruge næsten 2 uger på noget som ikke var vores familie.
Men igen... der kan være detaljer som ændrer ved den konklusion, men ud fra det du beskriver så har jeg svært ved at se os to som et par :D


Der er en lille detalje, som måske kan ændre din holdning lidt. Hvis jeg tager afsted vil det være lige før de 2,5 måneders barsel jeg holder starter. 2,5 måneder jeg i øvrigt holde sammen med både mor og barn :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Flora » 29. dec 2015, 20:08

Jeg synes du skal tage afsted. Hvis din kone er ok med det og hun i øvrigt har hjælp fra bedsteforældrene, så kan jeg ikke se noget problem i det.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf TomKah » 29. dec 2015, 20:09

^Så er det jo nok en bedre ide at gøre det nu end om nogle år, hvor du ikke har ferie i 2,5 måneder bagefter :D
1
Nurse
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14. aug 2015, 17:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 48

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Nurse » 29. dec 2015, 20:11

Hvis i begge har det fint med det, så skal du tage afsted.
Jeg kunne ikke have stået med vores søn alene i 14 dage, da han var 8-9 måneder, men da havde vi heller ikke sovet mere end højst to timer i træk i et halvt år, så overskuddet var der simpelthen ikke.
Men hvis der er mulighed for at familie kan hjælpe og aflaste, så hjælper det jo en del på det også.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Væk hjemmefra med et lille barn

Indlægaf Tux » 1. jan 2016, 19:09

Tak for jeres input, det er meget hjælpsomt :blomst:

Min kone har forsikret mig, at det skal hun nok klare - og vi er vist ret heldige med vores datter hvad angår søvn.

Jeg tror det ender med jeg tager afsted - Den afgørende faktor var nok, at det gik op for mig, at det nok ikke ligefrem bliver lettere at komme afsted de kommende år - hvor der jo ikke er barsel inde i billedet :)
0

Tilbage til "Børn"