Legeaftaler, hvor tit?

Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Kanga » 9. okt 2018, 18:27

Min søn er seks år. Jeg synes ikke, han har legeaftaler ret tit. Og slet ikke med nogen fra skolen. I BH var det bedre, men dog begrænset til to drenge på årgangen under.
Jeg tager initiativ, når jeg synes, der er gået for længe uden legeaftaler. Jeg spørger forældrene ´kan Sofus lege på onsdag? Jeg kan hente dem i skolen kl. 15´. Det synes folk som regel er en fin aftale, men det kommer ikke retur. Der er ingen, der kontakter os med konkrete aftaler.

Hvordan håndterer I legeaftaler?
Jeg har det sådan, at den der tager initiativ til aftalen også lægger hus til. Jeg vil altså ikke ´tørre´ min søn af på andre.

Kanga
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2347

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf didaa » 9. okt 2018, 18:45

Er han i en legegruppe? Min søn er lige startet i skole, og her er der kommet legegrupper, hvor det forventes at alle kommer turen igennem inden februar, med mindre man ikke lige har overskuddet på det - de er 4 børn-5 børn i hver gruppe. Det synes jeg er fint.

Ellers er det mit indtryk at det foregår ret løst, og ofte på børnenes opfordring. Jeg kan ikke lige se sammenhængen i at den der tager initiativ også lægger hus til, fordi nogen børn ikke skal tørres af på andre. Jeg går ikke ud fra at nogen opfatter legeaftaler som en pasningsordning, men som noget der styrker kendskabet og det sociale fællesskab på tværs. Hvis jeg var dig, så ville jeg bare fortsætte med at lave aftaler, og hvis en har været hjemme ved jer, så følg det op med forældrene og hør om det passer at din dreng også kommer hjem til den anden.

Ellers er jeg også en smule dobbelt omkring det her med legeaftaler. For min søn er der rigeligt leg og samvær i skoletiden (han har fri 14.20, bagefter SFO), han leger med venner i gården, og går til fritidsaktiviteter. Så jeg vil egentlig gerne at resten af tiden er samvær med os eller familie, men bakker op om de legeaftaler der bliver lavet. Synes dog niveauet med legegrupper er fint, og der behøver ikke være flere.
0
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Kanga » 9. okt 2018, 18:51

Der er ikke oprettet legegrupper. Dem har jeg det også ambivalent med...
Man ja, måske skal vi bare blive ved. Jeg synes bare tit, det bliver ved snakken den anden vej rundt.

Kanga
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Pyjamas » 9. okt 2018, 19:03

Jeg har det ligesom dig, TS, den, der spørger til legeaftale, lægger hus til. Jeg synes nu også, at det vil være underligt, hvis jeg inviterede min dreng hjem til andre :lol2:
Min dreng er også lige at startet i skole, og han har haft legeaftaler to gange, en gang herhjemme og en gang hos en fra klassen. Herudover bor vi meget tæt på andre fra skolen, som han gerne går over til spontant.
Der er ved at blive planlagt nogle legegrupper, jeg kender ikke detaljerne, men jeg vil tro, det giver en legeaftale om måneden.

Efterspørger din dreng legeaftaler? Kunne det være en idé at omformulere spørgsmålet til Sofus' forældre, så i stedet skrive "kan Sofus lege på søndag?", så de har en mulighed for at tilbyde at lægge hus til?
Min søn havde en bedste ven i børnehaven, hvor jeg følte, at jeg altid var den, der spurgte, og jeg blev bekymret for, at de syntes, jeg plagede osv (jeg er en meget bekymret person :genert:). Men jeg prøvede/prøver at sige til mig selv, at forældrene måske endda satte pris på, at jeg tog initiativ hver gang, fordi de måske ikke kunne overskue det.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf ajnaM » 9. okt 2018, 19:45

Jeg har det som udgangspunkt ligesom dig - og jeg synes faktisk også, det bør 'gå på tur', så man nærmest automatisk inviterer børn, der har haft ens barn på besøg, hjem til én efterfølgende.

Men sådan er det bare ikke altid. Min dreng er også lige startet i skole, og det virker ikke umiddelbart til, at de andre forældre har samme tanker om, hvad man bør og ikke bør i forbindelse med legeaftaler. :D

Så vi tager det stille og roligt, og jeg har faktisk haft fin erfaring med bare at sige, når jeg alligevel ser forældrene, at "Sofus har snakket om, at han rigtig gerne vil lege med Pelle. Skal vi måske lige skrive sammen og finde en dag?" Det har været forskelligt, om vi så er endt med at være hos os eller dem. Eller alle sammen tage ud et sted, som vi i øvrigt også har gjort.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf ajnaM » 9. okt 2018, 19:47

Og jeg kender i øvrigt også godt den der følelse af, om de andre synes, man er irriterende, når man spørger. :genert: Eller om det - oh skræk - i virkeligheden bunder i, at de andre børn ikke har lyst til at lege med ens barn. :whine:

Der følger mange bekymringer med sådan en skolestart!
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Tanten » 9. okt 2018, 21:03

Jeg opfordrede sjældent til legeaftaler i hverdagene, fordi jeg syntes, mine sønners hverdag var rigelig voksenstyret og overstimuleret med mange timer i daginstitution/skole/sfo omgivet af kammerater, uden at vi voksne skulle styre deres fritid, og de skulle forholde sig til andre børn efter en lang dag omgivet af disse.

De gange, hvor andre opfordrede til legeaftaler efter skole, syntes jeg, børnene virkede trætte - både gæsten og mine egne.

Drengene fik lov til, selv at opsøge børn i nabolaget, når de kom hjem fra fritidsklub eller i weekenden - men vi var så også så heldige at bo et sted, hvor der var børn over det hele i et lukket stisystem, hvilket gav optimale muligheder for spontan leg, uden der var noget logistisk planlægning.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf Mani » 10. okt 2018, 04:27

Jeg har haft tidligt fri og har derfor også kunne hente kl. 14/15 dengang det var aktuelt. Det har mange andre ikke haft mulighed for og jeg har derfor aldrig forventet at legeaftaler gik på skift.
De gode venner har de af og til været ved i weekenderne og ellers har de hygget hos os.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf BlueBunny » 10. okt 2018, 05:37

Vi har en del legeaftaler.
Vi enten spørger til at legekammerater kommer herhjem, eller skriver “E spørger om han må komme hjem og lege hos Y en dag”, eller “kan y lege. Y må bestemme hvor de kan lege”
Sådan gør de andre også. Jeg synes det er fint. Jeg modtager også ofte en “kan y komme med hjem og lege hos E fredag? Jeg arbejder lidt længe”

Godt og blandet. Jeg står også gerne i SFO, finder en fremmeds forældres nummer og ringer: “hej det er bb, jeg er Es mor. Jeg står nede i SFO og vil høre om jeg må tage x med hjem og lege?” Ofte er det ja, ellers så finder vi en anden dag. Andre gør det samme.

Hvis det er weekend og der er flere timer, kan vi aftale “de kan starte her”

Vi tager tit initiativ, for vi har muligheden. Jeg oplever også de andre spørger. E er 6 år.



Med storebror synes jeg det er sværere. Han er 10 år. Jeg synes tit han tager initiativ. Andre er ikke lige så udadvendte. Det er lidt synd synes jeg.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16228
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30206

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf TinaW » 10. okt 2018, 07:14

Min søn er 9, snart 10 år.
Han skiftede skole i slutningen af 1. klasse pga. flytning.
På den gamle skole var det meget lige, om jeg spurgte eller det var forældrene til det andet barn og han havde faktisk legeaftaler hver weekend, hvis ikke vi skulle noget andet. Og fik altid ros for, at være så nem og sød at have på besøg.
Nu går han i 4. klasse og det er bare op ad bakke i denne her klasse. Også selv om deres lærer til og med 3. klasse, utallige gange opfordrede til, at børnene legede på kryds og tværs.
Jeg oplever egentligt ikke at få nej (dog slet ikke noget svar af enkelte) men det går også kun en vej her.
Han havde en, han legede meget med i 2. klasse og første halvdel af 3. klasse, men de er vokset lidt fra hinanden. Vi ser dog det forældrepar privat af og til, så der ses drengene jo også.
Og hans bedste ven, der går en klasse under ham, flytter her om en måned.
Vi bor på landet og skal han hjem til nogen, eller der skal nogen hjem til os, så er det nødvendigt med kørsel. Har lidt på fornemmelsen, at de fra hans klasse, der bor i nærheden af hinanden, har langt flere aftaler, nok fordi de opstår mere spontant.
Børnene er så også spredt over en afstand på ca. 20-25 km, da vi kun har én folkeskole. Det gør det nok heller ikke lettere.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf hotlips » 10. okt 2018, 07:17

Min har mindst to og meget gerne 3 eller 4,det kommer lidt an på om han er hos sin far i weekenden og om de skal til fødselsdage.. Nu tager han til malaga imorgen og bliver der det meste af ferien så jeg har forsøgt at få nået de faste 4 indenfor den sidste halvanden uges tid to gange hver, så det har været lidt travlt men fuck det, de har råhygget, vi har haft en med i skoven og en med i botanisk og ind og se sommerfuglene, det er nogle søde unger og jeg vil gerne have dem med.

Det har så for det meste været hos os lige med det her men ellers så holder det nu en ganske pæn balance mellem hvem de er hos, det er ikke så vi holder det slavisk til en gang hos os en gang hos dem, for så har de gerne villet spille et spil som det kun er os der har og så har de været her nogle gange i træk og så har de gerne villet være hos ham der har badebassin og så videre.

Hvis ikke jeg har kunnet fange forældrene på skolen så har jeg bare skrevet, nogen gange om vi kan låne xxx og nogen gange om de har lyst til at få Benjamin med hjem en eller anden dag der så kan være en bestemt dag eller bare i denne uge eller noget, det gør de også og jeg synes det kører rigtig fint.

Det nærmeste vi kommer et problem er at de er alt for længe om at komme ud af røret når de bliver hentet og de er lige slemme hele banden så det er vi kollektivt lidt efter dem med for tiden, men det er jo i småtingsafdelingen.

Det almindelige er at man tager det ekstra barn med hjem, de bliver til aftensmad og så bliver de hentet omkring kl 19, så kan det være lidt tidligere for de der har yngre søskende eller lidt senere hvis det er weekend eller noget, men det er sådan nogenlunde som det fungerer her.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16228
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30206

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf TinaW » 10. okt 2018, 07:39

Hotlips, er det i løbet af en måned eller?
Vi havde også sønnens bedste ven med til Djursland i sommers. Tre nætter hos min mands mor, en tur i Djurs sommerland og strandture.
Sidste år, havde vi den tidligere bedste ven med til Løkken, også tre overnatninger.
Men når man har et enebarn, så er det jo lige så meget af rent egoistiske grunde, fordi det er hyggeligere for ens barn, at have en jævnaldrene med til de her ting. Det er det da i en hvis grad her, i hvert fald.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf hotlips » 10. okt 2018, 07:50

En uge.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16228
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30206

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf TinaW » 10. okt 2018, 11:53

hotlips skrev:En uge.


Det var mange.
Her er der generelt ingen legeaftaler i hverdagene med mindre min søn tager med en klassekammerat hjem, lige efter skole.
Jeg har for sent fri til, at det giver nogen mening den anden vej, på nær om fredagen.
Men han er jo social i den juniorklub han går i efter skole.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Legeaftaler, hvor tit?

Indlægaf hotlips » 10. okt 2018, 13:45

TinaW skrev:
hotlips skrev:En uge.


Det var mange.
Her er der generelt ingen legeaftaler i hverdagene med mindre min søn tager med en klassekammerat hjem, lige efter skole.
Jeg har for sent fri til, at det giver nogen mening den anden vej, på nær om fredagen.
Men han er jo social i den juniorklub han går i efter skole.


Det ville så nok bare blive til at det var bedst for jer om fredagen her, der er nogen gange de bliver hentet klokken 16 men det kan for det meste passes ind med at der er en der har tidligt fri hver mandag, en der har to fridage midt i ugen hveranden uge og så er der til gengæld nogle helt sene vagter og weekendvagter der skal passes.. Jeg synes folk er gode til at sige til hvis nogen dage er gode eller helt elendige.

Bortset fra det måske er lidt flere forskellige så har jeg indtryk af at det er det almindelige niveau her, det er tit at de synes det er vildt sejt, for vi skal have en fra gruppen med hjem og de to andre drenge bliver også hentet sammen og skal hjem til den ene og de kender også godt vennernes ældre søskendes venner for de er der jo også af og til når de er hjemme hos dem.
0

Tilbage til "Børn"