Uge 42 betyder ekstra rejsende, og står det til SF, skal de rejsende fremover betale ekstra, før de går gennem sikkerhedskontrollen og videre ud til gaten.
Forslaget går på at indføre en grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer.
Rejser du inden for landets grænser og i Europa skal den nye miljøafgift være på 60 kroner, på mellemlange rejser til eksempelvis Beirut bliver afgiften 200 kroner og på de lange interkontinentale rejser til eksempelvis Bangkok skal afgiften være 400 kroner per rejse, foreslår SF-formand Pia Olsen Dyhr.
- Det koster på klimakontoen at tage et fly. Det er jo absurd, at det i dag er sådan, at hvis jeg tager et fly til London og tilbage igen, er det billigere, end hvis jeg tager toget til Viborg. Og det er jo til trods for, at jeg påvirker klimaet langt mere end med tog, så det er for at få det til at påvirke den klimaeffekt, det har at flyve, siger hun.
I alle tilfælde skal børns afgifter halveres, mens hvert ton gods på et transportfly skal have en afgift på 400 kroner.
SF’s model læner sig meget tæt op ad den model, der tidligere på året blev indført i Sverige.
Et af Pia Olsen Dyhr og SF’s mest tungtvejende argumenter for den grønne afgift er, at flytrafikken som en af de mest forurenende transportformer bør indeholde en grøn afgift.
- Vi er nødt til at have nogle penge i statskassen, så vi kan gøre noget ved klimaet, og så må det være de ting, der er sorte for klimaet, der får lov til at betale, siger Pia Olsen Dyhr.
Det har faktisk også tidligere været SF-politik at beskatte de flyrejsende på grund af klimabelastningen fra jetmotorerne.
Hvad mener du om en grøn afgift på alle flyrejser for alle passagerer?
Jeg mener det er helt i orden, en grøn afgift på flyrejser ændrer bare ikke på klimabelastningen, selvom der med denne afgift kommer flere penge i statskassen, ved jeg ikke, hvordan staten vil forhindre flyenes forureninger? møske andre ved det?