Dashcam i firmabil

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Dashcam i firmabil

Indlægaf Lover-Moses » 21. okt 2018, 09:43

Da jeg tidligere på ugen igen igen var ved at blive torpederet frontalt af en uopmærksom bilist, denne gang i en større varevogn, har jeg gået med tanken om at investere i sådan et dashcam. Det er ikke for at gå til politiet med det, det ville ikke holde i retten alligevel, men mere for at se om man evt. kunne se et firma logo og nummerplade, og så tage kontakt til firmaet. Jeg ville som virksomhedsejer meget gerne vide det, hvis mine medarbejdere kørte som død og helvede og/eller var uopmærksomme pga mobil/tablet/PC.

Men er det egentlig tilladt at montere sådan et i forruden af bilen, når det er et erhvervs køretøj? Her tænker jeg ikke placering, men det at det optager hvad der sker foran bilen.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf DenBruneMunk » 21. okt 2018, 10:03

Jeg fik et i min bil for en 6 måneders tid siden, dengang læste jeg mig til, at det var lovligt, dog ikke når det sad i venstre side af bakspejl, så var ruden nemlig ikke holdt fri, så du skal gemme det på spejlets højre side, så det ikke er så synligt. Så burde du gå fri, ved sådan fast montering.
I ældre tid havde mange en mobil eller GPS med sugekop i forruden, også i et område, hvor det var til gene men her tror jeg der skelnes lidt mellem mobile og faste installationer, skal dog ikke gøre mig ekspert der.

Her er FDM's forklaring: https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettig ... er-lovligt
Også monteret i højre side :)
1
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf Selina » 21. okt 2018, 10:07

Der er også lovligt i erhvervskøretøjer.
Så længe du kun filmer ud af forruden på offentlig vej er det lovligt.
Er du selvforsikret, kan det ligefrem være en god ide at have et til dokumentation.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf nononsens » 6. mar 2019, 07:48

Lover-Moses skrev:Da jeg tidligere på ugen igen igen var ved at blive torpederet frontalt af en uopmærksom bilist, denne gang i en større varevogn, har jeg gået med tanken om at investere i sådan et dashcam. Det er ikke for at gå til politiet med det, det ville ikke holde i retten alligevel, men mere for at se om man evt. kunne se et firma logo og nummerplade, og så tage kontakt til firmaet. Jeg ville som virksomhedsejer meget gerne vide det, hvis mine medarbejdere kørte som død og helvede og/eller var uopmærksomme pga mobil/tablet/PC.

Men er det egentlig tilladt at montere sådan et i forruden af bilen, når det er et erhvervs køretøj? Her tænker jeg ikke placering, men det at det optager hvad der sker foran bilen.


Det er som tidligere nævnt som udgangspunkt lovligt, MEN når der tale om erhvervskøretøjer så kommer GDPR ind i billedet, det vil sige at der er lovgivningen angående optagelse, opbevaring og sletning af data.

Udgangspunktet er at I skal slette alle data hurtigst muligt efter optagelsen, når de ikke skal bruges.

Og jo de kan bruges i retten, så det er ikke korrekt at "det ville ikke holde i retten alligevel", jo det gør. I dansk ret gælder alle beviser, og videooptagelser er nogle af de stærkeste vi har.
Senest rettet af nononsens 7. mar 2019, 09:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf Tobywan » 6. mar 2019, 08:02

Min erfaring siger mig, at det slet ikke er nødvendigt med dashcam. Jeg har et par gange skrevet til firmaet, hvis jeg har observeret en firmabil, som har kørt virkelig uansvarligt og udsat andre for fare. Begge gange har de taget det meget seriøst.

"grøn varevogn på motorvejen mellem X og Y, klokken cirka Z". Det er med stor sandsynlighed nok til at firmaet kan identificere bil og chauffør.
2
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf deliciouscookie » 8. mar 2019, 22:07

Nemlig, havde også et dashcam engang, men blev hurtigt træt af det, man har i reglen aldrig brug for det og hvis man endelig en dag for brug for det, så er det nok ikke det afgørende alligevel.
0
make cookies not war
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf cola » 23. maj 2019, 07:28

Lige hvad angår det at en firmabil køre dårligt, så ringer jeg bare til firmaet og ber dem tage en seriøs snak med deres chauffør, det har virket fint.

og jeg fik cam installeret efter min uberettiget bøde, så jeg nu kan bevise hvordan jeg kører, og jeg kører som jeg altid har gjort i min lille mii.
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf Guru » 24. maj 2020, 08:50

Tobywan skrev:Min erfaring siger mig, at det slet ikke er nødvendigt med dashcam. Jeg har et par gange skrevet til firmaet, hvis jeg har observeret en firmabil, som har kørt virkelig uansvarligt og udsat andre for fare. Begge gange har de taget det meget seriøst.

"grøn varevogn på motorvejen mellem X og Y, klokken cirka Z". Det er med stor sandsynlighed nok til at firmaet kan identificere bil og chauffør.


Grøn varevogn... Lad mig gætte. Det må være 3x34 hehe. :D Har nok haft lidt for mange oplevelser med 3x34 vogne der kører hazarderet. ;)
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Dashcam i firmabil

Indlægaf Sangius » 24. maj 2020, 09:01

Min mand arbejder i efterforskningen, og det hænder da at dashcams er yderst anvendelige, og optagelserne holder ganske fint i retten.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"