English is my best ...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: English is my best ...

Indlægaf Artem » 31. okt 2018, 13:03

Jeg er virkelig elendig til at tale og specielt at skrive engelsk
Forståelsen er meget god
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: English is my best ...

Indlægaf Stitch » 31. okt 2018, 13:15

Jeg har et ret Okey niveau i engelsk. Jeg bruger det også dagligt. Har tidligere haft en kæreste, jeg talte engelsk med.
Nu arbejder jeg et sted, hvor koncernsproget er engelsk. Har medarbejdere som har det som modersmål og andre hvor det er tillært, så hører en del forskellige accenter og dialekter. Det synes jeg er ret givende.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: English is my best ...

Indlægaf Studsgaard » 31. okt 2018, 13:38

Jeg har intet engelsk i mit arbejde. Jeg forstår og læser engelsk ganske fint. Og læser også oftere skønlitteratur på engelsk end dansk. Men det er ikke ret meget jeg snakker det.

Min datter på otte har lært sig engelsk ved at se tv og youtube. Hende kan jeg føre hverdagssamtaler med på engelsk. Og vi øver det tit, netop for at snakke det.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: English is my best ...

Indlægaf Orchidea » 31. okt 2018, 13:40

Jeg er ret habil i det engelske. Min far var amerikaner og jeg har boet i USA i en stor del af min barndom/ungdom og tog også min første uddannelse i USA.

Begge mine børn taler flydende engelsk. Dels pga min far, Inden han gik bort, men vi har også flere internationale venner med børn, som vi ser ofte og så bliver der jo talt engelsk.

Jeg oplever generelt at danskerne taler glimrende engelsk.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: English is my best ...

Indlægaf Madam Pomfrey » 31. okt 2018, 14:33

sprog er på ingen måde en del af mit erhverv.

I skolen var jeg vel sådan middelmådig til engelsk, det var ikke mit stærkeste fag.
jeg taler det vel på turistniveau, det er egentligt mest ordstilling og udtale der kan drille mig, og usikkerhed er klart den største hæmsko.
Jeg skriver det heller ikke specielt godt, igen ordstilling, grammatik m.m.

jeg forstår dog (hverdags)sproget til fulde, jeg bruger stort set aldrig undertekster når jeg streamer, og jeg læser også ofte litteratur på engelsk, for netop at tilegne og vedligeholde et ordforråd.

Jeg ville nok være en del skarpere på det engelske hvis jeg brugte det mere end jeg gør.
Mine 2 ældste drenge bruger det en del i forbindelse med gaming, både at læse, skrive og tale det - og det kan både ses og høres.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: English is my best ...

Indlægaf LadyFox » 31. okt 2018, 15:35

Jeg er virkelig dårlig til engelsk. Jeg forstår nok engelsk til at jeg kan se en film uden undertekster, spille Playstation, forstå en sangtekst og sådan.
Jeg er dårlig til at snakke engelsk, men jeg kan godt klare mig på en ferie, small talke på et forståeligt niveau, jeg skriver bedre engelsk end jeg taler det, men det er ikke fordi mit ordforråd på nogen måde er imponerende.

Jeg tror mit største problem er manglende tro på at jeg kan det, og frygten for at virke dum hvis jeg siger noget forkert. Da jeg gik i folkeskole havde jeg en masse problemer der gik ud over min skolegang sådan at jeg sjældent var der, sjældent lavede lektier og når jeg var det havde jeg bare svært ved at være tilstede fagligt og jeg havde ikke en engelsklærer der formåede at fange min intetesse og motivere mig til at ville lære mere, tvært imod havde jeg en lære der fortalte mig at jeg var dum, ikke var god nok og jeg aldrig ville kunne forstå det. Samme tid var han typen det kunne hakke på en hvis man rakte hånden op og svarede forkert, så jeg ville hellere ikke sige noget end at prøve at komme med inputs og svar. Og så lærer man jo slet ikke noget.
0
...
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: English is my best ...

Indlægaf Bergen » 31. okt 2018, 17:30

Min engelskundervisning i grundskolen var ikke eksisterende. Noget mere seriøst i gymnasiet.
Jeg forstår og læser det 100% og skriver det rimeligt, men samtale er vanskeligt uden øvelse.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: English is my best ...

Indlægaf ExCoastal » 31. okt 2018, 17:32

Engelsk har været mit hovedsprog i mange år, jeg taler kun dansk med familie og danske venner, og så hjælper det naturligvis at læse/skrive herinde og andre danske steder på nettet.

Men selvom man kan tale et sprog helt flydende, så kan man nemt løbe ind i problemer, når det kommer til udtryk, talemåder og vendinger, hvor det lyder helt åndssvagt, hvis man får rodet rundt i det. Så da jeg så de to skandinaviske fyre i Family Guy, så kunne jeg sagtens genkende mig selv :lol:



Når det kommer til det skriftlige, så er jeg helt på hjemmebane, specielt hvis jeg skal skrive tekniske dokumenter som f.eks. besvare en RFI (Request For Information), forfatte et white paper eller besvare tekniske spørgsmål fra en kunde. Jeg har mange gange fået tilsendt en tekst og blevet bedt om at give mit "spin" på det. Fedt nok :D
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: English is my best ...

Indlægaf RavenClaw » 31. okt 2018, 17:48

Jeg har kollegaer og venner, som ikke taler dansk, så dem taler jeg selvfølgelig engelsk med. Derudover bruger jeg det til kundekontakt. Jeg er glad for at læse bøger på engelsk, og ja, generelt synes jeg selv, at jeg er rimelig godt med.

Til gengæld underviste jeg i et halvt års tid en 7. klasse i engelsk, og de var virkelig ringe, da jeg overtog dem. Deres tidligere underviser havde brugt tiden på at arbejde med skriftlige ting såsom grammatikøvelser mv., så da jeg overtog dem, brugte jeg rigtig meget tid på at lære dem om udtaleregler og få dem til at snakke engelsk i stedet for kun at skrive det. Der var helt basale ord, som de ikke kunne udtale på engelsk :nerve:
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: English is my best ...

Indlægaf Santa » 31. okt 2018, 17:52

Jeg har boet i England som ung, taler, læser og lytter til engelsk dagligt - og så underviser jeg i det, men dog kun på folkeskoleniveau.
Jeg gør meget ud af udtalen hos mine elever, for det er skrækkeligt at høre på den der danske accent.
Jeg er blevet rost for mine sprogkundskaber siden jeg var barn, og da jeg boede og arbejdede i England, fik jeg også ros af mine chefer og kolleger.
Så jeg tænker at jeg trækker op i statistikken.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: English is my best ...

Indlægaf Æble » 31. okt 2018, 18:43

Jeg taler engelsk på professionelt niveau hver dag, da halvdelen af vores firma sidder i US og vi generelt er et internationalt firma.

På mit tidligere arbejde var min chef amerikaner og vi havde rigtig mange udlændinge.

Så de seneste 5-6 år har jeg talt dagligt engelsk og kun skrevet på engelsk.

Synes egentlig det er rart at holde det ved lige på den måde.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: English is my best ...

Indlægaf Anilara » 31. okt 2018, 19:17

Jeg er personligt ikke særlig god til engelsk. Det er ret pinligt for mig, for de fleste regner med at man kan det basale (ok, det helt grundlæggende kan jeg nogenlunde, men slet ikke fejlfrit).

Det falder mig ikke naturligt, på trods af at jeg er opvokset med engelske film, serier og computerspil.
Jeg synes det er svært. Det falder mig så unaturligt, at når folk herinde eksempelvis skifter over og midt i en sætning skriver engelsk, læser jeg det på dansk det første stykke tid. Bliver forvirret når nogen pludselig skriver "so far" og "and behold", som uheldigvis også er danske ord...
Jeg forstår heller ikke det sjove ved den video af Family guy, da jeg ikke hører fejlene :forvirret2:

Min grammatik stinker. Der er ikke noget, som lyder mere rigtigt end andet i mine ører ift. ordstilling og lign., så skriftligt halter jeg også.

Jeg synes generelt, at danskere er væsentligt bedre til engelsk, end jeg er. Selv min mor er begyndt at overhale mig...

Nuvel. Man kan ikke være god til alt.
Til gengæld er min accent perfekt. Jeg kan afkode lyde meget hurtigt, og bliver smittet af andres accenter - er absolut mere musikalsk end sproglig.
0
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: English is my best ...

Indlægaf Nacaw » 31. okt 2018, 22:01

De resultater kommer vist mest fra https://englishlive.ef.com/en-gb/efset-test/

En ret nem test, for at være helt ærlig :)

Billede
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: English is my best ...

Indlægaf Animi » 1. nov 2018, 06:18

JP har en lidt anden tilgang til det :-D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: English is my best ...

Indlægaf Fynerfin82 » 1. nov 2018, 06:45

Jeg oplever det nærmest modsat, altså at engelsk er i fremgang. I dag har man engelsk i 1 klasse og min søn kan allerede en del ord. Jeg tror han bliver langt bedre til engelsk når han forlader folkeskolen end jeg var.

Mit engelske er okay. Jeg kan fint holde en samtale kørende, min grammatik er nogenlunde og det samme er mit ordforråd. Jeg bruger langt fra engelsk dagligt, men når jeg gør, får jeg ofte ros, så går ud fra at det er tilstrækkeligt godt til husbehov. Jeg ville være udfordret, hvis alt foregik på engelsk på min arbejdsplads, men tænker man hurtigt vil lære det.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"