Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. nov 2018, 21:17

dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:Synes nu ikke der er noget joke omkring det, derimod dårlige personer., og så er det ikke religiøst betonet :)

Jeg mener det var en af de der jyske komikere der fandt på det - ud fra "Herren giver, Herran tager, Herrens Navn være lovet." Men det kan da godt være jeg husker forkert. :gruble:

Måske fundet det i gamle historie bøger men det kommer ikke fra komikere, måske er det så Dirch Passer men det mener du nok ikke :)
Min gamle mormor brugte det, da jeg var lille, så det er gammelt, altså udtrykket gitar , ikke den fortolkning du nævner.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Delfin » 4. nov 2018, 00:00

Det er også den fortolkning, jeg kender.
Det lader til at være ret gammelt
"+ 2 (m. ordspil på give, tage, jf. give med den ene hånd og tage med den anden / Haand sp.557,66ff.; dagl., spøg.) person som tager ell. kræver tilbage hvad han har givet. “Herren .. tager Presenterne igien Dagen efter.” – “Ja, Herren gi'er, Herren ta'er, Herren er en Gitar.” Ravnen.30/11 1879.6.sp.2. noget godt Humbug er det, at den (: statskassen) giver for at tage, en rigtig Gi-Tar, der faar Negerbørn. DagNyh.15/3 1934.7.sp.5. smst.23/1 1940.8.sp.3.

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=guitar


Jeg fører ikke millimeterregnskab, men en form for gensidighed i lille målestok kan jeg nu godt lide. Hvis min veninde fx kører bil for mig og nægter at tage imod penge for benzinen, så finder jeg som oftest på noget andet at glæde hende med.
Jeg gider heller ikke være den, som altid tager kontakten, hvis de ikke kontakter mig, er de nok ikke interesserede
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf dgd2007 » 4. nov 2018, 00:09

Delfin skrev:Det er også den fortolkning, jeg kender.
Det lader til at være ret gammelt
"+ 2 (m. ordspil på give, tage, jf. give med den ene hånd og tage med den anden / Haand sp.557,66ff.; dagl., spøg.) person som tager ell. kræver tilbage hvad han har givet. “Herren .. tager Presenterne igien Dagen efter.” – “Ja, Herren gi'er, Herren ta'er, Herren er en Gitar.” Ravnen.30/11 1879.6.sp.2. noget godt Humbug er det, at den (: statskassen) giver for at tage, en rigtig Gi-Tar, der faar Negerbørn. DagNyh.15/3 1934.7.sp.5. smst.23/1 1940.8.sp.3.
[...]

Ok, jeg kan se jeg har givet de jyske komikere for meget "kredit" :D
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Delfin » 4. nov 2018, 00:10

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Det er også den fortolkning, jeg kender.
Det lader til at være ret gammelt
"+ 2 (m. ordspil på give, tage, jf. give med den ene hånd og tage med den anden / Haand sp.557,66ff.; dagl., spøg.) person som tager ell. kræver tilbage hvad han har givet. “Herren .. tager Presenterne igien Dagen efter.” – “Ja, Herren gi'er, Herren ta'er, Herren er en Gitar.” Ravnen.30/11 1879.6.sp.2. noget godt Humbug er det, at den (: statskassen) giver for at tage, en rigtig Gi-Tar, der faar Negerbørn. DagNyh.15/3 1934.7.sp.5. smst.23/1 1940.8.sp.3.
[...]

Ok, jeg kan se jeg har givet de jyske komikere for meget "kredit" :D


Haha ja, men de har da sikkert brugt den
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf DenBruneMunk » 4. nov 2018, 00:32

Delfin skrev:Det er også den fortolkning, jeg kender.
Det lader til at være ret gammelt
"+ 2 (m. ordspil på give, tage, jf. give med den ene hånd og tage med den anden / Haand sp.557,66ff.; dagl., spøg.) person som tager ell. kræver tilbage hvad han har givet. “Herren .. tager Presenterne igien Dagen efter.” – “Ja, Herren gi'er, Herren ta'er, Herren er en Gitar.” Ravnen.30/11 1879.6.sp.2. noget godt Humbug er det, at den (: statskassen) giver for at tage, en rigtig Gi-Tar, der faar Negerbørn. DagNyh.15/3 1934.7.sp.5. smst.23/1 1940.8.sp.3.

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=guitar


Jeg fører ikke millimeterregnskab, men en form for gensidighed i lille målestok kan jeg nu godt lide. Hvis min veninde fx kører bil for mig og nægter at tage imod penge for benzinen, så finder jeg som oftest på noget andet at glæde hende med.
Jeg gider heller ikke være den, som altid tager kontakten, hvis de ikke kontakter mig, er de nok ikke interesserede

Det var spændende, så er det godt nok gammelt, men fedt ord lavet ud af den sætning. Hvad er Ravnen? skuespil?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Delfin » 4. nov 2018, 00:42

DenBruneMunk skrev:
Delfin skrev:Det er også den fortolkning, jeg kender.
Det lader til at være ret gammelt
"+ 2 (m. ordspil på give, tage, jf. give med den ene hånd og tage med den anden / Haand sp.557,66ff.; dagl., spøg.) person som tager ell. kræver tilbage hvad han har givet. “Herren .. tager Presenterne igien Dagen efter.” – “Ja, Herren gi'er, Herren ta'er, Herren er en Gitar.” Ravnen.30/11 1879.6.sp.2. noget godt Humbug er det, at den (: statskassen) giver for at tage, en rigtig Gi-Tar, der faar Negerbørn. DagNyh.15/3 1934.7.sp.5. smst.23/1 1940.8.sp.3.

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=guitar


Jeg fører ikke millimeterregnskab, men en form for gensidighed i lille målestok kan jeg nu godt lide. Hvis min veninde fx kører bil for mig og nægter at tage imod penge for benzinen, så finder jeg som oftest på noget andet at glæde hende med.
Jeg gider heller ikke være den, som altid tager kontakten, hvis de ikke kontakter mig, er de nok ikke interesserede

Det var spændende, så er det godt nok gammelt, men fedt ord lavet ud af den sætning. Hvad er Ravnen? skuespil?


Det ved jeg desværre ikke
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf dgd2007 » 4. nov 2018, 01:03

DenBruneMunk skrev:Det var spændende, så er det godt nok gammelt, men fedt ord lavet ud af den sætning. Hvad er Ravnen? skuespil?

Et socialdemokratisk tidsskrift: http://danskforfatterleksikon.dk/1850p/p102245.htm
2
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 4. nov 2018, 08:38

Jeg giver af min tid hvis jeg har lyst og det giver mening for mig. Forventer ikke noget retur!
1
Neverkont
Indlæg: 1891
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Neverkont » 4. nov 2018, 09:25

Jeg synes der er mange ting der spiller ind.

Mit udgangspunkt er, at man bør yde efter evne og tage imod efter behov.

Jeg hjælper ikke i forventning om, at modtageren giver noget tilsvarende retur, men i håb om, at en eller anden vil hjælpe mig den dag jeg har behovet. Ligesom den situation, hvor en person står i en betalingskø og skal betale, men mangler en krone. Én længere nede i køen finder en krone frem og giver den til ham der mangler, og vil ikke høre tale om tilbagebetaling med siger "giv den videre".

Jeg synes jeg er et rimeligt hjælpsom menneske, men det er da lykkedes mig, at gennemskue og komme uden om de personer, som vil udnytte det, eller ikke være i stand til, at tage imod det på en ordentlig måde.

De sidste 3 år har jeg hjulpet min bror, som blev handicappet efter et par blodpropper i hjernen. Jeg tog meget hurtigt en beslutning om, at der ikke skulle følge betingelser med min hjælp, heller ikke selv om hans levevis måske ikke var helt hensigtsmæssigt.

Men samtidig må jeg sige, at jeg ikke selv vil bryde mig om, at tage imod hjælp fra en person gentagne gange uden at give noget igen, men måske det vil være anderledes hvis jeg en dag ikke er i stand til, at give igen.

Et eks. Her i bebyggelsen var der på et tidspunkt en arbejdsløs mand, der tilbød de andre beboere sin hjælp med bl.a. cykelreparationer. Han hjalp mig flere gange, både med min egen og mine børns cykler, og ville kun have sine udgifter dækket.
En dag sagde jeg til ham, at han så endelig måtte sige til, hvis han (eller hans kone eller børn) havde brug for f.eks. at få syet en ny lynlås i en jakke ell.l. Og ad den vej lykkedes det mig, at få lov at gøre lidt gengæld. :)
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Gitar eller ej? Er du også en af dem?

Indlægaf Jedi » 4. nov 2018, 12:00

Hvis en, jeg gerne vil hjælpe, ønsker hjælp til en flytning, jamen så hjælper jeg med det. Jeg forventer ikke en flytning i tilbagebetaling - jeg forventer en eller anden form for indsats for indsats. Jeg holder ikke nøje regnskab, men jeg holder over tid øje med, om jeg mener vi yder lige meget. Hvis jeg selv er hængerøven, så tager jeg mig enten sammen og giver noget mere, eller jeg erkender at jeg ikke er interesseret i venskabet og lader det afgå ved døden.
Jeg HAR haft venskaber med psykiske igler, hvor al ting skulle være på deres præmisser og med absolut fordel for dem uden hensynstagen til mine ønsker, og det er jeg vokset fra.
0

Tilbage til "Livets forhold"