Tandlæger og garanti?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Tandlæger og garanti?

Indlægaf Annione » 6. nov 2018, 22:43

...er garanti noget tandlæger gør sig i?
Jeg har fået lavet en rodbehandling i foråret, fordi en tand var død. Og nu har jeg ondt i den skide tand igen - og den burde jo være umuligt, men nej :rulle:
Er der garanti på rodbehandlinger? Eller er det bare 3500,- ved kasse 1 igen?

Hvis jeg fik lavet et eller andet selv-betalt kosmetisk indgreb, der ikke var i orden, så får man det jo fikset gratis...
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf Misantropen » 6. nov 2018, 22:58

Jeg ved ikke om der er en officiel garantiordning, men har du kontaktet tandlægen?

Min egen, faste tandlæge vil gerne kigge på komplikationer/eftervirkninger af deres behandlinger og jeg har aldrig oplevet det som et problem ved andre tandlæger. Bare hvis du ikke har snakket med dem eller ikke vil besøge en anden tandlæge.
Senest rettet af Misantropen 6. nov 2018, 22:59, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf Kattefjæs » 6. nov 2018, 22:59

Det varierer - så du skal spørge klinikken.

De fleste steder tilbyder garanti, hvis du ellers har passet tænderne ordentligt og været til regelmæssige tjek etc.
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf Neverkont » 6. nov 2018, 23:04

Jeg har oplevet nogle gange, at jeg er gået til tandlæge med en fyldning der er knækket, hvor tandlægen har sagt, at den er under et år gammel, så det er på garantien.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf Misantropen » 7. nov 2018, 01:35

Der står noget om det her:

Der findes ingen lovgivning eller regler indenfor tandlægebranchen, der forpligter tandlæger til at give patienterne
garanti. Garantien er således en frivillig forpligtelse/indeståelse, som tandlægen ud fra en økonomisk
og konkurrencemæssig synsvinkel kan vælge at påtage sig. Normalt vil man således tilbyde garanti, fordi
naboklinikken gør det, eller fordi man vil adskille sig fra naboklinikken

https://www.tandlaegernesadvokat.dk/wp- ... klager.pdf


Hvordan udføres en rodbehandling?
En rodbehandling er tandlægens metode til at behandle en nerve- eller rodspidsbetændelse. Der kan ikke udstedes garantier for, at behandlingen altid lykkes, eller at der ikke opstår komplikationer efter behandlingen. Alt efter tandens tilstand og hvilken behandlingsmetode, der anvendes, lykkes den optimalt udførte rodbehandling i 80 - 95 % af tilfældene.

https://www.tandlaegeforeningen.dk/Pati ... behandling


https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/s ... er-er-dine
3
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf fisken80 » 7. nov 2018, 05:36

Annione skrev:...er garanti noget tandlæger gør sig i?
Jeg har fået lavet en rodbehandling i foråret, fordi en tand var død. Og nu har jeg ondt i den skide tand igen - og den burde jo være umuligt, men nej :rulle:
Er der garanti på rodbehandlinger? Eller er det bare 3500,- ved kasse 1 igen?

Hvis jeg fik lavet et eller andet selv-betalt kosmetisk indgreb, der ikke var i orden, så får man det jo fikset gratis...


Din tand er ikke død-død, fordi du har fået en rodbehandling. Jeg oplevede at en rodbehandlet tand begyndte at gøre ondt og det viste sig at være rodspidsbetændelse, der så blev behandlet (og det var heller ikke billigt...).
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf LaScrooge » 7. nov 2018, 06:11

Så det vil altså sige, at i dette land, hvor alt er gennemreguleret og ordnet, der kan tandlæger faktuelt lave klamp i ens mund uden at det har konsekvenser og uden at man har rettigheder? Det synes jeg godt nok er absurd.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf Annione » 7. nov 2018, 07:47

LaScrooge skrev:Så det vil altså sige, at i dette land, hvor alt er gennemreguleret og ordnet, der kan tandlæger faktuelt lave klamp i ens mund uden at det har konsekvenser og uden at man har rettigheder? Det synes jeg godt nok er absurd.


Ja. Det er så latterligt.

Jeg har nemlig prøvet det én gang før, hvor jeg fik lavet TO rodbehandlinger i samme tand og derefter skulle have en operation af rødderne. Den ene fucking tand kostede mig 15.000 :tie: Skulle jo også have en krone på.
Den gang spurgte jeg bare aldrig ind til det.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf fisken80 » 7. nov 2018, 07:57

LaScrooge skrev:Så det vil altså sige, at i dette land, hvor alt er gennemreguleret og ordnet, der kan tandlæger faktuelt lave klamp i ens mund uden at det har konsekvenser og uden at man har rettigheder? Det synes jeg godt nok er absurd.


En rodbehandling kan man ikke garantere for. Uanset om det er lavet fuldkommen efter bogen så kan der ske ting og sager nede i tanden som ingen er herre over, herunder, at der udvikler sig rodspidsbetændelse.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf JoyNips » 7. nov 2018, 08:08

LaScrooge skrev:Så det vil altså sige, at i dette land, hvor alt er gennemreguleret og ordnet, der kan tandlæger faktuelt lave klamp i ens mund uden at det har konsekvenser og uden at man har rettigheder? Det synes jeg godt nok er absurd.


Nej. Det vil det ikke sige. Man kan klage over en tandlæge, hvis de har lavet noget klamp, som du siger.

Men man kan ikke klage over biologi. Der ER en risiko når der arbejdes på kroppen og selvom både tandlægen har gjort sit arbejde korrekt og patienten har fulgt eventuelle instruktioner i forhold til helingen til punkt og prikke, kan der tilstøde komplikationer.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf JoyNips » 7. nov 2018, 08:10

Og så skal vi igen for Prins Knud lige klappe i stavelser, at en garanti er noget frivilligt, der kan tilbydes af en sælger eller tjenesteudbyder og som går UDOVER hvad loven giver en krav på. En garanti og en reklamation er ikke det samme.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf Jedi » 7. nov 2018, 09:48

LaScrooge skrev:Så det vil altså sige, at i dette land, hvor alt er gennemreguleret og ordnet, der kan tandlæger faktuelt lave klamp i ens mund uden at det har konsekvenser og uden at man har rettigheder? Det synes jeg godt nok er absurd.


Som med alt andet, har man man muligheder for klage og evt. erstatning https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/s ... -klager-du
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Tandlæger og garanti?

Indlægaf heysamaysa » 7. nov 2018, 10:00

Der er desværre ingen garantier med rodbehandlinger. og nogle gange kan det gå over i rodspidsbetændelse. selv efter 10-15 år hvor der ellers har været stille i tanden.

men når det ikke er længere tid siden den blev lavet, var det nu god stil af din tandlæge at kigge på den uden beregning.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"

Tilbage til "Helbred"