Problemer med sanseintegration

ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 8. nov 2018, 15:18

Jeg har en 6-årig, der altid har været ud over det hele fysisk. Hans krop er altid i bevægelse, hans hænder kører på ham, hans ben kører, han nynner, han trommer, han vipper med fødderne... ja, han har svært ved at sidde stille for at sige det mildt.

Og nu er han startet i skole. Og det er selvfølgelig en udfordring.

Vi havde skole-hjem-samtale i går, og hans meget søde lærer sagde, at hun mente, hun havde fået analyseret sig frem til, at han har nogle 'sanseintegrationsproblemer'. Nu hvor det hele er faldet lidt mere på plads, kan hun se, at han faktisk ikke har problemer med stimuli generelt - det handler ikke om larm i klassen eller forholdet til de andre børn, og han vil vildt gerne skolen og vil gerne gøre, hvad hun siger, så det er ikke fordi, han er trodsig eller noget i den stil. Han trives godt med de andre børn, og det er ifølge hende ikke fordi, han reagerer på en social mistrivsel.

... som hun siger, så vil han gerne, men han KAN reelt ikke sidde stille.

Hun siger, at hun kan rette på ham 117 gange i løbet af fem minutter. Beder hun ham om at få fødderne ned fra stolen/kravle ned fra bordet eller sådan noget, så gør han det bare igen 2 sekunder efter - tilsyneladende helt ubevidst. Og læreren mener, at det vil være en idé at tage ham til en ergoterapeut, der kan hjælpe med hans sanser.

Vi havde ham forbi sundhedsplejersken i dag. Og det var egentlig lidt nedslående, synes jeg. Hun talte med ham om, om han kan lide at blive nusset/masseret/trykket, om han synes, tøj er irriterende at have på, om han kan lide at lege vildt, om han kan lide at gynge og alt sådan noget. Og der er ikke noget at komme efter. De har også prøvet nogle hjælpemidler i skolen, blandt andet en særlig pude, ligesom vi har prøvet tyngdevest herhjemme uden effekt.
Han har tilsyneladende problemerne, men ingen af løsningsmodellerne virker umiddelbart til at være lige i skabet. Sundhedsplejersken sagde til sidst, at hun som udgangspunkt mente, det var en god idé med en ergoterapeut, men at hun på stående fod ikke var sikker på, det ville hjælpe.

Og så bliver jeg jo i tvivl, om det overhovedet er 'sanseintegrationen' den er gal med? :gruble: Jeg synes i forvejen, det er sådan et fluffy begreb? Jeg ved ikke vildt meget om det, og umiddelbart kan det på mig godt lyde lidt i stil med 'særligt sensitiv' og de der betegnelser, som jeg måske også har det lidt svært med. :genert: Jeg må indrømme, at jeg ikke engang helt ved, om jeg 'tror' på ergoterapi - på samme måde som jeg er skeptisk over for kiropraktorer og alle former for alternative behandlere. Men jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe min dreng, der tydeligvis er irriteret af sin evindelige uro.



Er der nogen herinde, der har erfaringer med noget lignende?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33896

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf JoyNips » 8. nov 2018, 16:24

Har du læst denne tråd? viewtopic.php?f=13&t=12242
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf FruKuk » 8. nov 2018, 18:08

Jeg har skrevet nogle indlæg i den nævnte tråd, og du spørger bare løs, hvis du vil have uddybet noget.
1
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Depeche_Mama » 8. nov 2018, 18:47

Det er altså ikke noget, en sundhedsplejerske bare kan udrede ved nogle få spørgsmål. Det kræver meget mere uddybende observationer og den rette fagperson, nemlig en ergoterapeut.
Jeg har skrevet ganske lidt i den anden tråd, vi har fået lavet en sanseprofil ved en børneergo på vores søn, og han har fået træning ved selvsamme ergoterapeut. Det har i hvert fald hjulpet ham rigtigt meget, både ift. forståelse af sin egen krop, men også med nogle strategier for, hvordan han bedre kan styre sin krop. Han har altid haft krudt i røven og stort bevægelsesbehov. I udredningen viste det sig, at det faktisk er ift. høje lyde/støj og visuelle input, han reagerer med kropslig uro. Så han bruger nogle gange headset i skoletiden, og sidder ikke midt i børneflokken. Derudover er vi obs på, at hans krop stimuleres med ase/mase aktiviteter naturligt i løbet af dagen, og forbereder ham på, hvad dagen indeholder, hvis der er noget anderledes.

Han går i 1. klasse nu, og stortrives.

Det er mig en gåde, at man ikke er meget mere obs på sammenhængen mellem krop og hjerne, i arbejdet med børn. Der er altså ikke meget hokus pokus i, at der er en sammenhæng imellem sansernes bearbejdning og kroppens uro eller apati, hvis du spørger mig.

Held og lykke med at finde nærmere ud af det med jeres søn :)
4
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Ekliptika » 8. nov 2018, 21:54

Jeg har. Din beskrivelse af din egen søn passer på min (men det betyder selvfølgelig ikke, at vores historie passer på jeres situation).
Mange forskellige (pædagoger, børnefysioterapeut, PPR, pædagogiske konsulenter etc) har hæftet ord på ham som særlig sensitiv og sanseintegrationsproblemer. En af hans pædagoger i børnehaven mente, at han var særlig meget særlig sensitiv.
Vi har prøvet rigtig mange ting: træningsprogrammer, kuglepuder, kugledyner, en hverdag, hvor vi generelt havde meget fokus på sansestimulerende aktiviteter uden det dog var decideret træning, dybe tryk, massage, børsteprogram (det holdt vi dog hurtigt op med igen) - alt sammen efter ansvisning fra profesionelle med såkaldt forstand på sanseintegration og særlig sensitivitet. Intet af det hjalp, selvom min søn var meget glad for mange af aktiviterne.
Nu er vi klogere og det viste sig, at det var noget helt andet, der var årsagen.
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig til de begreber. Og jeg ved heller ikke, om sanseintegrationstræning/børneergo kan hjælpe andre børn. Men i vores tilfælde blev brug af de her begreber en indirekte årsag til, at der gik alt for mange år, før min søns uro kunne adresseres for det, det i hans tilfælde reelt er et udtryk for, og at han kunne få den behandling, som hjælper ham. Så jeg er lidt "allergisk" overfor brugen af disse begreber.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Bøtte » 8. nov 2018, 22:10

Ergoterapi er ikke alternativ behandling!

Det er en bacheloruddannelse på lige fod med fx fysioterapeut og sygeplejeske.
Ergoterapeuter bliver dagligt brugt på sygehusene rundt om til mange former for genoptræning, blandt andet efter hovedtraumer.
Der er ingen hokus pokus i det. Bare en masse viden om hjernen, nervesystemet og kroppen.


Jeg synes I skal lade ergoterapeuten vurdere ham. Hun ved med garanti mere om det her end sundhedsplejersken gør. De er ofte rigtig dygtige og kan som regel finde ud af hvad, der gør barnet uroligt.

Alternativt kan kranio sakral måske være med til at give ham ro.

Har han helt simpelt fået lov at sidde med noget i hænderne, mens der er undervisning?
8
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf AlmostFamous35 » 10. nov 2018, 08:03

JoyNips skrev:Har du læst denne tråd? viewtopic.php?f=13&t=12242


Det pudsige er, at vores drenge går i samme klasse :D

Og er glad for at ungernes lærer har taget vores erfaringer så meget til sig, at hun henviser til det til andre børn.

anjaM- du får lige en sms ;)
0
Fræksak
Indlæg: 2488
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4216

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Fræksak » 10. nov 2018, 09:18

Ekliptika skrev:Jeg har. Din beskrivelse af din egen søn passer på min (men det betyder selvfølgelig ikke, at vores historie passer på jeres situation).
Mange forskellige (pædagoger, børnefysioterapeut, PPR, pædagogiske konsulenter etc) har hæftet ord på ham som særlig sensitiv og sanseintegrationsproblemer. En af hans pædagoger i børnehaven mente, at han var særlig meget særlig sensitiv.
Vi har prøvet rigtig mange ting: træningsprogrammer, kuglepuder, kugledyner, en hverdag, hvor vi generelt havde meget fokus på sansestimulerende aktiviteter uden det dog var decideret træning, dybe tryk, massage, børsteprogram (det holdt vi dog hurtigt op med igen) - alt sammen efter ansvisning fra profesionelle med såkaldt forstand på sanseintegration og særlig sensitivitet. Intet af det hjalp, selvom min søn var meget glad for mange af aktiviterne.
Nu er vi klogere og det viste sig, at det var noget helt andet, der var årsagen.
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg skal forholde mig til de begreber. Og jeg ved heller ikke, om sanseintegrationstræning/børneergo kan hjælpe andre børn. Men i vores tilfælde blev brug af de her begreber en indirekte årsag til, at der gik alt for mange år, før min søns uro kunne adresseres for det, det i hans tilfælde reelt er et udtryk for, og at han kunne få den behandling, som hjælper ham. Så jeg er lidt "allergisk" overfor brugen af disse begreber.


Må man spørge, hvad der så viste sig at være årsagen?


Jeg har en 8-årig datter, der altid har været sådan som Manja beskriver sin dreng. Nogle gange er jeg ved at blive vanvittig over, at der hele tiden skal dimses med noget, men hun kan jo ikke gøre for det. Der er kun ro, når hun bliver helt opslugt af iPad, så det har vi helt klart brugt for meget :genert:.
0
ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 09:24

AlmostFamous35 skrev:
JoyNips skrev:Har du læst denne tråd? viewtopic.php?f=13&t=12242


Det pudsige er, at vores drenge går i samme klasse :D

Og er glad for at ungernes lærer har taget vores erfaringer så meget til sig, at hun henviser til det til andre børn.

anjaM- du får lige en sms ;)


Ja, det er godt, de har verdens mest tålmodige lærer. :lol2: Ej, men den kvinde er jo overnaturlig, haha.

Tak for beskeden - det sætter jeg stor pris på. Håber det kan hjælpe! Og hvor er det godt, det har hjulpet N!

Noget andet er, at meget af det handler om skolestarten i sig selv. Altså, at det hele har været lidt 'boostet' i en periode, fordi det er nyt, og alle lige skal falde på plads. Jeg synes, det har været svært at vurdere, hvor meget der bare var skolestart, og hvor meget der lå ud over det. Eksempelvis har Sofus været meget mere udadreagerende, end han normalt er, her under skolestarten - og det er heldigvis ved at blive bedre.

Jeg havde så nok håbet, at noget af den fysiske uro også var på grund af skolestarten, og det tror jeg også, lidt af det er, men desværre langt fra det hele. Så det er godt, han kan få hjælp med den del.

Og så er der en del, der handler om, at han keder sig. Han er mest urolig, når de skal skrive bogstaver i hæftet - og som han selv siger, så forstår han bare ikke, hvorfor han skal skrive det samme bogstav igen og igen, når han hellere vil skrive historier. Det synes jeg er lidt svært at give ham et ordentligt svar på. Og der er det vigtigt, at han ikke bliver endnu mere rastløs, fordi han ikke synes, det, de laver, giver mening.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 09:26

Og tak for alle jeres svar!

Jeg ved godt, at ergoterapi ikke er alternativ behandling. Jeg tror bare, jeg er lidt ekstra allergisk over for 'børnebehandlinger', fordi vi var igennem hele møllen, da han var lille og sov meget dårligt - og der var virkelig mange kvaksalvere imellem.

Men det skal i hvert fald have chancen. :)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 09:28

Fræksak skrev:Må man spørge, hvad der så viste sig at være årsagen?


Jeg har en 8-årig datter, der altid har været sådan som Manja beskriver sin dreng. Nogle gange er jeg ved at blive vanvittig over, at der hele tiden skal dimses med noget, men hun kan jo ikke gøre for det. Der er kun ro, når hun bliver helt opslugt af iPad, så det har vi helt klart brugt for meget :genert:.


Vores erfaring er helt omvendt, at det bliver værre af elektronik. Meget værre.

Han kan også blive helt opslugt af sin iPad, eller se film flere dage i træk, hvor han sidder helt stille i sofaen. Han har ikke nogen som helst tegn på fysisk uro, når han sidder foran en skærm. Men så reagerer han bare virkelig voldsomt, når vi slukker. Hvis vi bruger det for meget, bliver hans urolige sider virkelig fremtrædende. Hvis vi tager en kold tyrker et par uger, finder han meget mere ro.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf AlmostFamous35 » 10. nov 2018, 09:42

ajnaM skrev:
AlmostFamous35 skrev:
JoyNips skrev:Har du læst denne tråd? viewtopic.php?f=13&t=12242


Det pudsige er, at vores drenge går i samme klasse :D

Og er glad for at ungernes lærer har taget vores erfaringer så meget til sig, at hun henviser til det til andre børn.

anjaM- du får lige en sms ;)


Ja, det er godt, de har verdens mest tålmodige lærer. :lol2: Ej, men den kvinde er jo overnaturlig, haha.

Tak for beskeden - det sætter jeg stor pris på. Håber det kan hjælpe! Og hvor er det godt, det har hjulpet N!

Noget andet er, at meget af det handler om skolestarten i sig selv. Altså, at det hele har været lidt 'boostet' i en periode, fordi det er nyt, og alle lige skal falde på plads. Jeg synes, det har været svært at vurdere, hvor meget der bare var skolestart, og hvor meget der lå ud over det. Eksempelvis har Sofus været meget mere udadreagerende, end han normalt er, her under skolestarten - og det er heldigvis ved at blive bedre.

Jeg havde så nok håbet, at noget af den fysiske uro også var på grund af skolestarten, og det tror jeg også, lidt af det er, men desværre langt fra det hele. Så det er godt, han kan få hjælp med den del.

Og så er der en del, der handler om, at han keder sig. Han er mest urolig, når de skal skrive bogstaver i hæftet - og som han selv siger, så forstår han bare ikke, hvorfor han skal skrive det samme bogstav igen og igen, når han hellere vil skrive historier. Det synes jeg er lidt svært at give ham et ordentligt svar på. Og der er det vigtigt, at han ikke bliver endnu mere rastløs, fordi han ikke synes, det, de laver, giver mening.


Ja hun er fantastisk! Vi fortæller hende det tit :lol:

Vi har også klart fornemmelsen af, at skolestarten har været en del af det. Og det er der jo ikke noget at sige til. Vi har så også kunnet se i bakspejlet, at N altid har haft udfordringer med samlinger/fælles beskeder/skulle gøre noget fordi den voksne sagde det eller fællesskabet bød det. Det har bare ikke fyldt så meget, dels fordi han altid har haft mange fridage (og dermed ikke har været “brugt” på samme måde), dels fordi han gik i udflytterbhv.

Det gode er jo, at de helt tydeligt trives dernede. Begge vores drenge. Og læreren ER fantastisk til at tackle dem. Og klassen virker bare så god og rummelig. Så fundamentet er jo fantastisk.

Men N synes også skrivetid og børnemødet til SFO start er meeeeega kedeligt! Så kedeligt at det var noget han nævnte for sundhedsplejersken:D

Oveni er Sofus jo så godt kørende at han jo læser flydende, ikke? Dét giver lige et ekstra element til at kunne kede sig. Dér er vi heldige at N ikke har knækket dén kode endnu. Kan I måske spørge læreren om et godt svar på det? For overordnet skal de børn, der er længst fremme jo “kede sig” fordi de er lidt foran. Så kan det jo være at det i andre fag bliver modsat. Så ved ikke om man kan bruge det sociale argument med dem? Husker det fra min egen skolegang, var ofte hjælpelærer for mine klassekammerater. Mega ufedt, men jeg var en stille pige, så blev ikke urolig når jeg kedede mig. Dér er drengene lidt anderledes tydelige når de keder sig:D
0
ajnaM
Indlæg: 9932
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27074

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf ajnaM » 10. nov 2018, 09:59

AlmostFamous35 skrev:Ja hun er fantastisk! Vi fortæller hende det tit :lol:

Vi har også klart fornemmelsen af, at skolestarten har været en del af det. Og det er der jo ikke noget at sige til. Vi har så også kunnet se i bakspejlet, at N altid har haft udfordringer med samlinger/fælles beskeder/skulle gøre noget fordi den voksne sagde det eller fællesskabet bød det. Det har bare ikke fyldt så meget, dels fordi han altid har haft mange fridage (og dermed ikke har været “brugt” på samme måde), dels fordi han gik i udflytterbhv.

Det gode er jo, at de helt tydeligt trives dernede. Begge vores drenge. Og læreren ER fantastisk til at tackle dem. Og klassen virker bare så god og rummelig. Så fundamentet er jo fantastisk.

Men N synes også skrivetid og børnemødet til SFO start er meeeeega kedeligt! Så kedeligt at det var noget han nævnte for sundhedsplejersken:D

Oveni er Sofus jo så godt kørende at han jo læser flydende, ikke? Dét giver lige et ekstra element til at kunne kede sig. Dér er vi heldige at N ikke har knækket dén kode endnu. Kan I måske spørge læreren om et godt svar på det? For overordnet skal de børn, der er længst fremme jo “kede sig” fordi de er lidt foran. Så kan det jo være at det i andre fag bliver modsat. Så ved ikke om man kan bruge det sociale argument med dem? Husker det fra min egen skolegang, var ofte hjælpelærer for mine klassekammerater. Mega ufedt, men jeg var en stille pige, så blev ikke urolig når jeg kedede mig. Dér er drengene lidt anderledes tydelige når de keder sig:D


Jeg har det på samme måde - har kedet mig bravt gennem hele min skolegang, men jeg kunne sagtens sidde stille, så jeg lavede bare noget andet, eller var hjælpelærer. Jeg tror gerne, Sofus vil hjælpe de andre, men jeg tror bare stadig, de er for små til sådan en ordning.

Jeg synes jo bare, han skal have nogle andre opgaver, og at skolen skal udfordre børn der, hvor det enkelte barn er. Og det tror jeg også, de er enige i et langt stykke hen ad vejen. Men lige det med skrivetid holder hun fast i - og det er også helt fair. Argumentet er udadtil, at de skal lære at skrive bogstaverne 'pænt, men jeg tror også, det er et spørgsmål om, at de skal lære, at man nogle gange bare skal lave det samme som de andre og gøre det nogenlunde uden brok.
Og det er helt forståeligt. Det er måske bare ikke det, der går bedst ind hos min antiautoritære 6-årige. Eller mig selv for den sags skyld. ;) Altså, jeg bakker selvfølgelig 100% op, men jeg har måske lidt svært ved at se, hvorfor han skal skrive "AAAAA" om og om igen på et stykke papir, når han løser børne-krydsogtværsen i Weekendavisen herhjemme uden problemer.

Og nej, han er slet ikke foran i det hele. Grovmotorisk mangler han ret meget, så idræt er en klar udfordring. Selvom hans selvtillid heldigvis er i top, og det er hans absolutte yndlingsfag. :lol:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf AlmostFamous35 » 10. nov 2018, 10:03

Haha, hvor er han sød!

Tror også skrivetiden er en tid, hvor de lige “lander” sammen i klassen. Det virker i hvert fald rart og roligt at de sidder dér med hæfter og rolig musik.

Men enig! De skal udfordre dér, hvor ungerne er. Håber de kommer til det, når de bliver lidt større.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Problemer med sanseintegration

Indlægaf Studsgaard » 10. nov 2018, 10:52

Min ældste søn har nogle sanseintegrationsforstyrrelser (sammen med hans adhd)
Men sanseintegrationsforstyrrelserne fik vi dianostiseret allerede i børnehaven. Netop af en ergoterapeut.
Vi børstede ham og han fik en kugledyne der hjalp ham med at føle sig selv. Og det ham ham mere fysisk ro og kunne bedre slappe af. Han har vanskeligheder ved at mærke sin krops afgrænsning og derfor sad han altid og kørte benene op og ned af noget, trampede med fødderne, vippede med armene eller kørte dem frem og tilbage over bordet og lignende ting.

Jeg ser det bestemt ikke som noget udefinerbart (som Særlig sensitivt). Men noget helt konkret man kan gøre nogle tiltag der hjælpe dem.
2

Tilbage til "Børn"