Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf Madam » 14. nov 2018, 08:42

Mistermor skrev:
Madam skrev:Det var da en glimrende idé, at det var frivillig arbejdskraft, så var man da ikke i tvivl om, om det udelukkende var for gagen de arbejdede med velgørenhed, betalt af andre andre mennesker.

Høj løn er desværre ikke altid proportional med kompetente mennesker...


Seriøst! Der er da ingen, der kan lede den slags organisationer i deres fritid.


Sludder...der er da masser af mennesker der har haft en succesrig karriere, som er fratrådt efter de 60 år og nu sidder i flere bestyrelser til store summer, så det ville da virke helt seriøst, såfremt de gik ind i frivilligt arbejde i velgørenhed.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf paint » 14. nov 2018, 08:57

Røde Kors, skal vel have finansieret deres nye tilbygning til hovedkvarteret på Østerbro. Der er vist ikke rigtig nogen, der har fundet ud af, hvad den går ud på - ud over at, alle er velkommen til at sidde på deres trappe og nyde den forrygende udsigt til Netto, lige overfor. Pris: 31 mio.

Men man kan selvfølgelig altid gå op ad trappen og glo ind af vinduet til kontorerne på 2 sal. Dem der sidder derinde, skulle efter sigende blive ret mopsede, når man sådan kommer og kigger dem efter i kortene. ;)

Billede
Senest rettet af paint 14. nov 2018, 09:03, rettet i alt 1 gang.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf JoyNips » 14. nov 2018, 08:59

Madam skrev:
Mistermor skrev:
Madam skrev:Det var da en glimrende idé, at det var frivillig arbejdskraft, så var man da ikke i tvivl om, om det udelukkende var for gagen de arbejdede med velgørenhed, betalt af andre andre mennesker.

Høj løn er desværre ikke altid proportional med kompetente mennesker...


Seriøst! Der er da ingen, der kan lede den slags organisationer i deres fritid.


Sludder...der er da masser af mennesker der har haft en succesrig karriere, som er fratrådt efter de 60 år og nu sidder i flere bestyrelser til store summer, så det ville da virke helt seriøst, såfremt de gik ind i frivilligt arbejde i velgørenhed.


Er du klar over, hvor mange timer Anders Ladekarl arbejder? Hvor meget han rejser? Det er altså ikke en hyggelig lille fritidstjans...
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf Madam » 14. nov 2018, 10:00

JoyNips skrev:
Madam skrev:
Mistermor skrev:
Madam skrev:Det var da en glimrende idé, at det var frivillig arbejdskraft, så var man da ikke i tvivl om, om det udelukkende var for gagen de arbejdede med velgørenhed, betalt af andre andre mennesker.

Høj løn er desværre ikke altid proportional med kompetente mennesker...


Seriøst! Der er da ingen, der kan lede den slags organisationer i deres fritid.


Sludder...der er da masser af mennesker der har haft en succesrig karriere, som er fratrådt efter de 60 år og nu sidder i flere bestyrelser til store summer, så det ville da virke helt seriøst, såfremt de gik ind i frivilligt arbejde i velgørenhed.


Er du klar over, hvor mange timer Anders Ladekarl arbejder? Hvor meget han rejser? Det er altså ikke en hyggelig lille fritidstjans...


Og...???

Ingen forhindrer, at der er flere frivillige på posterne, så de deles om arbejdet, og så kunne rejserne sikkert også formindskes.

Det ville klæde tidl. højtråbende tidl. politikere og ehvervsledere, som f.eks. Uffe Ellemann og Stine Bosse at stille op, i stedet for at udover, at kæfte op om, hvad de mener, at hårdtarbejdene arbejdere BURDE betale til velgørenhed.

Lad alle pingerne gå i spidsen for projektet...
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11849

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf Bergen » 14. nov 2018, 10:17

Mistermor skrev:
Madam skrev:Det var da en glimrende idé, at det var frivillig arbejdskraft, så var man da ikke i tvivl om, om det udelukkende var for gagen de arbejdede med velgørenhed, betalt af andre andre mennesker.

Høj løn er desværre ikke altid proportional med kompetente mennesker...


Seriøst! Der er da ingen, der kan lede den slags organisationer i deres fritid.



Nej, men mange af de organisationer kører med meget høje lønninger, gyldne håndtryk dyre lokalelokationer og den dur. Her er Røde Kors bestemt ikke undtagelsen.

Jeg forventer ikke, at alt kan køres på frivilligt arbejde, i et baggårdskontor eller til en slaveløn, men mange oppe i luftlagene glemmer lynhurtigt mådehold, signalværdi og sund fornuft på egne vegne. Men ok når de kan hive kontakterne hjem kan man jo ikke laste dem blot indlade at give til finansieringen.
3
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf dykkersild » 14. nov 2018, 11:52

Madam skrev:
JoyNips skrev:
Madam skrev:
Mistermor skrev:
Madam skrev:Det var da en glimrende idé, at det var frivillig arbejdskraft, så var man da ikke i tvivl om, om det udelukkende var for gagen de arbejdede med velgørenhed, betalt af andre andre mennesker.

Høj løn er desværre ikke altid proportional med kompetente mennesker...


Seriøst! Der er da ingen, der kan lede den slags organisationer i deres fritid.


Sludder...der er da masser af mennesker der har haft en succesrig karriere, som er fratrådt efter de 60 år og nu sidder i flere bestyrelser til store summer, så det ville da virke helt seriøst, såfremt de gik ind i frivilligt arbejde i velgørenhed.


Er du klar over, hvor mange timer Anders Ladekarl arbejder? Hvor meget han rejser? Det er altså ikke en hyggelig lille fritidstjans...


Og...???

Ingen forhindrer, at der er flere frivillige på posterne, så de deles om arbejdet, og så kunne rejserne sikkert også formindskes.

Det ville klæde tidl. højtråbende tidl. politikere og ehvervsledere, som f.eks. Uffe Ellemann og Stine Bosse at stille op, i stedet for at udover, at kæfte op om, hvad de mener, at hårdtarbejdene arbejdere BURDE betale til velgørenhed.

Lad alle pingerne gå i spidsen for projektet...


Man må betale for kvalificeret arbejdskraft og som frivillig støtter til mange organisationer har jeg intet problem med dette. Alt med måde men kontrakter forhandles og resultatet foreligger.

Direktøren i den organsation som jeg støtter med flest penge får 60.340 kroner + 10 procent pension - og det syntes jeg er absolut rimeligt og faktisk lavt sat for indsatsen. Så er der organisationer hvor jeg syntes at der er brugt for mange penge på f.eks. bygninger m.m. jeg ikke støtter længere og organisationer der har fået klar besked på ikke at ringe mere hvis de ikke vil miste min månedlig støtte. Man må vælge sine hjertesager og agere derefter og så tror jeg på - dybt inde i min kerne - at vi har en forpligtelse til at hjælpe - og det koster.

Du forventer, at andre gør arbejdet, gratis, i deres fritid eller på pension og dette vel at mærke efter at have betalt røveren ud af bukserne i skat hele deres arbejdsliv. Hvorfor er det lige at du finder det passende at først kalde det godhedsindustrien og dermed klart insinuere at du ikke støtter og så derefter fortælle "Pingerne*" hvad de skal gøre og så for øvrigt tale ned om de enfoldige aka støtterne.

Det ville måske klæde højtråbende debatører at stille op med virkelighedstro løsningsforslag hvis lønningerne ikke må være høje - i stedet for at kæfte op om, hvad de mener at hårdtarbejdende "Pingere" skal gøre med deres fritid/pension. Kan du se sammenligningen og det grotest nu?
4
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf Madam » 14. nov 2018, 15:22

Røde Kors havde kun frivillige i spidsen i 1969, da Prins Henrik kom til.

Men for dig er spørgsmålene:

Hvor kommer vi fra

hvor skal vi hen

og ikke mindst...hvad får vi for det!!!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf vibbsen » 14. nov 2018, 18:53

Madam skrev:
Mistermor skrev:
Madam skrev:Det var da en glimrende idé, at det var frivillig arbejdskraft, så var man da ikke i tvivl om, om det udelukkende var for gagen de arbejdede med velgørenhed, betalt af andre andre mennesker.

Høj løn er desværre ikke altid proportional med kompetente mennesker...


Seriøst! Der er da ingen, der kan lede den slags organisationer i deres fritid.


Sludder...der er da masser af mennesker der har haft en succesrig karriere, som er fratrådt efter de 60 år og nu sidder i flere bestyrelser til store summer, så det ville da virke helt seriøst, såfremt de gik ind i frivilligt arbejde i velgørenhed.


Man kan godt høre at du ikke aner en skid om drift af velgørenhedsorganisationer....Og jeg bliver faktisk ret provokeret af din holdning.

Velgørenhedsorganisationer er virksomheder ligesom alle andre typer virksomheder. De får en pose penge som de forventes at levere en ydelse for. For at kunne opfylde dette krav, kræver det - som med alle andre virksomheder - at der at der er nogen mennesker som planlægger og styrer hvordan dette skal gøres. Hvad er vores mål og hvordan når vi derhen. Hvordan udvikler vi os. Og hvordan sikre vi at vi bliver ved med at udvikle os. Og den slags mennesker koster penge. Uanset om man er en velgørenhedsorganisation eller sælger mobiltelefoner.

Frivilligt = Ulønnet = Ingen binding.

Frivillighed i velgørenhed foregår i de nederste lag....Med det jeg kalder "Nice to have" fuktioner. De frivillige er dem som arbejder på gulvet. Som investerer deres tid i at føre ovennævnte ud i livet. Og ved du hvorfor det hænger sådan sammen ??
Nej, så lad mig forklare dig det. Det gør det fordi frivillighed er den faktor som skal kunne tages ud af ligningen uden at hele lortet falder ned om ørene på en. Og som følge heraf så er de opgaver der baserer sig på frivillighed nødt til at være opgaver som man kan undvære...At gamle Fru Olsens faste besøgsven pludselig vælger at stoppe som besøgsven fordi hendes mand bliver syg, hendes datter får et barn som hun eller vil være sammen med eller hvad ved jeg, det har muligvis en stor effekt på fru Olsen. Men ikke på organisationen som sdan...Derfor er man nødt til at baserer sine frivilligt aktiviteter i "Nice to have" funktionerne. Fordi man har at gøre med en faktor som man ikke kan regne med...

Hvis Anders Ladekarl arbejdede frivilligt, så ville han pludselig kunne vælge at sige "Huh...Jeg vil sgu hellere øve mig på mit golfslag end jeg vil lede Dansk Røde Kors" også ser tingene lidt anerledes ud...For så står vi pludselig med en organisation som modtager 1 mia i offentlige midler, og som faktisk løfter en betydelig samfundsopgave, som ikke har nogen direktør.
Og uagtet at du har travlt med at pege på potentielle erstatninger , så er det jo ikke sikkert at disse lige har lyst til påtage sig opgaven...Og det er jo faktisk det som er humlen i det der med frivilligt velgørenhedsarbejde....at det er noget man gør gratis og fordi man har lyst...Og noget kan man altid trække det tilbage...

Modsat "Nice to have" funktionerne, så er "Need to have "funktionerne essentielle for organisationen som helhed. De er de helt basale funktioner som ledelse, økonomi, personale, overodnet planlægning og og organisation af aktiviteter, udvikling osv. osv. Disse kan man ikke bare undvære. Og derfor er man nødt tilat sikre at disse varetages et med faktorer som man kan regne 100% med. Og det kan man kun hvis man indgår en kontrakt med dem som binder dem til en. Og eftersom slaveriet er ophævet for mange år siden, så gør man dette ved at give dem løn.

At lede en international velgørenhedsorganisation med indtægter i 1,6 millarder kroners klassen er ikke noget man bare sådan lige kan gøre på frivilligt basis et par timer om ugen hist og pist....Eller en post som man kan dele mellem 5-6 mennesker. Det er benhårdt arbejde hvor vi snakker maange timers arbejdsindsats. Fuldstændig ligesom en hvilken som helst direktør i et hvilket som helst andet firma. Direktøren i en velgørenhedsorganisation er ikke bare en eller anden kransekagefigur som kan dukke op på kontoret et par timer om dagen. Han sidder med det ordnede ansvar såvel udadtil som indadtil. Sådan som en hvilken som helst direktør, i et hvilket som helst firma, i en hvilken som helst branche er. Og skal som følge heraf være til rådighed for at kunne varetage dette ansvar. Røde Kors får mere end en mia af deres indtægter fra diverse institutioner og ministerier....Og du sidder og ævler om at det øverste ansvar for disse mange penge bør varetages af frivillige. Vor-herre-til-hest, det er jo så himmelråbende dumt at det er svært at sætte ord på....Fuldstændig væk fra vinduet.
9
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2018, 05:46

At I gider. Selv guderne kæmper for pokker forgæves...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf Raenil » 15. nov 2018, 06:22

Vor-herre-til-hest er meget godt dækkende.
Jeg undrer mig over at nogle medlemmer af foreningen åbentlyst ingen anelse har om hvor meget arbejde der er i en gennemsnitlig grundejerforening - jeg forstår da godt at de arbejdende lag i en ngo eller større forening har behov for vederlag. Det bør ikke være venstrehåndsarbejde, så ville jeg da slet ikke give penge.
3
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Røde Kors kritiseres for ny indsamlingsmetode

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 08:35

Madam skrev:Røde Kors havde kun frivillige i spidsen i 1969, da Prins Henrik kom til.

Men for dig er spørgsmålene:

Hvor kommer vi fra

hvor skal vi hen

og ikke mindst...hvad får vi for det!!!


Hvis ovenstående respons er det bedste du kan hive ud af ærmet - så er min teori om, at du svæver rundt i et parallelunivers hvad angår velgørenhedsorganisationer og driften af disse - nok ikke skudt helt ved siden af.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"