Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Vixen » 1. jan 2016, 19:40

Vi har adskilte konti, men i praksis har vi vel en form for fællesøkonomi, hvor han gør mig til en meget priviligeret studerende. Jeg betaler meget mindre i husleje end han gør, og han står for størstedelen af alle dagligvare- og husholdningsindkøb. Når vi er ude eller besøger venner, betaler han også som regel for mig, fordi han ved, at det meget hurtigt bliver presset for min økonomi. Til gengæld har jeg så mulighed for at spare op, og det betyder, at jeg kan være med når der er større udgifter til f.eks. rejser eller møbler.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Alphilia » 1. jan 2016, 19:58

Selvom vi som nævnt kører "dine" og "mine" penge, så kan det sagtens ske det ændrer sig den dag vi fx finder på at købe bolig og en anden model bliver aktuelt.
På den måde er vi ikke mere fastlagte på een model end som så
0
Chloecat
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. dec 2015, 07:39
Kort karma: 8
Likede indlæg: 154

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Chloecat » 1. jan 2016, 20:10

Her har vi fælles budget konto, hvor alle vores faste udgifter trækkes og så en mad konto, hvor vi har et visa electron kort til. jeg tjener mere end ham pt. Men jeg er for nylig startet i job, jeg ville på sigt nok være åben for en procentfordeling Pt har jeg dog sørget for alt tøj til vores dreng samt fælles oplevelser. Så jeg foretrækker ligelig betaling og så frihed, så længe vi ikke køber et hus, hvor det er klart at en skal trække et større læs, for det løber rundt for begge.

Jeg kan dog ikke forestille mig 100% fælles økonomi med udbetaling af lommepenge. Min mand interessere sig heller ikke for økonomi, så jeg tror han ville blive træt af at skulle 'diskutere' hvordan evt opsparing skulle placeres.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Aquadorable » 1. jan 2016, 21:27

Moxy-lady skrev:Jer der har "lommepenge" hvor meget har I?

Vi har din, mine og vores :)


Vi har hver 9.000 kroner hver måned, som vi kan bruge, præcis som vi vil.
1
K - 12.06.18 :love:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Karkluden » 1. jan 2016, 23:14

Moxy-lady skrev:Jer der har "lommepenge" hvor meget har I?

Vi har din, mine og vores :)

Vi har pt 1400 kr hver, men det er også udelukkende, fordi min kærestes lejlighed som vi bor fælles i det næste halve års tid er ekstremt billig. Det er på ingen måde noget vi kunne opretholde med en dyrere husleje :lol: Og på 2 x SU synes jeg sådan set også, det er et virkelig flot beløb - det skal dække fornøjelser, tøj, sko, makeup og lignende. Så det er ikke fordi vi vælter os i lommepenge, men vi har en periode nu her, hvor vi har ldit mere end vi har været vant til til os selv :)
Jeg begynder at arbejde (færdiguddannet) 1/2, og der beholder vi dette budget, og sparer så omkring 3-7000 kr op pr måned alt efter indtægt, der kan svinge, fremfor de 500 vi sparer op nu.

Vi kunne muligvis afse mere, men vi prioriterer at spare op og at betale noget af på nogle lån nu.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Mus84 » 2. jan 2016, 07:13

Vi har mest fælles økonomi, men får "lommepenge".
Vi har hver vores lønkonto, vi beholder et beløb til lommepenge (vi får lige meget) og resten kører i den store fællespulje. Det fungerer rigtig fint. Hver måned overfører vi det hele fra vores lønkonto (fratrukket lommepenge) til højrentekontoen og herfra fordeles til budgetkonto (alle faste udgifter) og madkonto (benzin og mad, vi har begge dankort til denne konto). Børnepenge kommer på min NemKonto og overføres til børnekonto og bruges fx til børnetøj, autostole, sko osv (udgifter til børn som ikke er mad, bleer og institution).
Det der er tilbage på højrentekontoen er opsparing til uforudsete ting, gaver, rejser og bare ekstra sikkerhed.
Elsker mine lommepenge, så kan jeg købe tøj osv med god samvittighed og min mand kan købe elektroniske dimser uden at vi skal tale om det inden. Vi får 1000kr hver som dækker tøj, cafeture uden den anden, dims, frisør, linser osv. Det er dog ikke mere rigidt end at vi bare får ekstra penge hvis vi mangler ny vinterjakke eller lignende. Fælles oplevelser, restaurant osv kører fra madkonto eller højrentekontoen.
Vi har prioriteret ikke at få så meget i lommepenge trods rimelig god løn, men vi vil heller have til oplevelser og opsparing.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf dykkersild » 2. jan 2016, 17:36

Vi har 100% fællesøkonomi på følgende måde: 1 budgetkonto, 1 lønkonto til hver af os, 1 opsparingskonto. Det fungerer perfekt og vi overfører penge til den/de konti der evt. måtte være tæt på, at løbe tør. Nogle mdr. bruger jeg mange penge - andre mdr. min mand. Det går vi ikke op i - da vi i det store hele har samme indstilling til hvad der er brug for - og vi ønsker begge; ingen gæld, styr på økonomien og et stort plus i opsparing.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf billiebean » 2. jan 2016, 18:08

Vi har separat økonomi, men i det nye år skal vi omkring hans bank for at åbne en fælles budgetkonto, en madkonto og en opsparingskonto, som vi begge overfører til efter en 40/60 fordeling hver måned. Han tjener pt noget mere end jeg.

Pt laver vi regnskab hver måned hvor vi betaler regninger, regner fællesudgifter ud og overfører mellemværender. Det er tidskrævende, men også lidt fint, fordi vi får et overblik over, hvad pengene går til.

Vi skal ikke have 100% fællesøkonomi. Vi har lidt for forskellige behov og prioriteter til at det ville give mening.
0
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf GoGetter » 2. jan 2016, 18:40

Jeg ville foretrække dine, mine og vores-modellen. Fint nok hvis stort set hele lønnen kører på fælles budget, madkonto og opsparing, men det er vigtigt for mig at have lidt tilbage, som jeg kan bruge, uden at skulle spørge om lov.
Som studerende boede jeg med en kæreste, der havde fast arbejde, og som derfor havde fem gange så meget udbetalt. Han var ikke bleg for at skælde mig ud, hvis han syntes, at jeg havde brugt "forkert" af de fælles penge, eller hvis jeg brugte mine egne lommepenge ufornuftigt. (I det hele taget gjorde han sig til dommer over mange af de ting, jeg gjorde, og jeg lod ham gøre det). Derfor er jeg ret følsom overfor at skylde nogen noget eller at disponere over fælles penge til eget forbrug.
Jeg vil ikke afvise, at jeg på sigt kunne gå med til fællesøkonomi, da jeg naturligvis regner med, at en evt. kommende kæreste/mand har knap så perfide tilbøjeligheder.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf lulu-p » 5. jan 2016, 10:21

Vi har en ret uorganiseret økonomi. Vi har hver vores lønkonto og en fælles opsparingskonto. Vores udgifter deler vi, men vi har aldrig sat os ned og aftalt hvordan, det er bare kommet af sig selv hen ad vejen i takt med at vi har fået flere og flere udgifter (børn, bolig etc). Han betaler dog væsentlig flere af de faste udgifter end jeg gør, men han tjener så også mere end dobbelt så meget end mig.

Det fungerer fordi vi samlet tjener mere end vi bruger.

Vi gør ikke i lommepenge. Lommepenge er noget børnene får. Vi spørger heller ikke hinanden inden vi køber noget til os selv, vi går som udgangspunkt ud fra at det er i orden. Vi har samme holdning til økonomi og forbrug, så det er vi begge helt trygge ved. Større og dyrere tinge er selvfølgelig noget vi snakker sammen om. Men det er klart...hvis den ene af os var tilbøjelig til at gå SHOP-AMOK, eller købte starbucks kaffe 10 gange om ugen..så ville det ikke fungere. Min ex-kæreste ville jeg fx ALDRIG have haft så løs en økonomi med..han brugte hele sin løn inden den 10. i måneden...på ja...det vidste han heller ikke helt selv...men han havde haft det skægt.

Så vi har vel fællesøkonomi på en lidt uorganiseret måde.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Joe » 5. jan 2016, 18:12

Vi har en lidt for separat økonomi til daglig, dog med fælles opsparing.
Med lidt for separat, ligger der det i det, at vi ikke engang har en fælles konto til mad. Den der køber ind betaler, og nogle gange husker vi at overføre til den anden på mobilepay, andre gange ikke. Jeg har ikke engang nogen anelse om, hvor mange penge vi bruger om måneden på mad.

Men nu skal vi have styr på det. Kæresten overgår fra dagpenge til SU fra februar, jeg tjener væsentlig mere. Vi har talt om at begynde at se på en anden opdeling end 50/50 mht husleje og mad. Jeg har sagt at så må vi forhandle om det. Er spændt på hvor mange tusinde ekstra jeg skal tage på mig før han til gengæld har tænkt sig at prøve at gøre mig gravid. Eller før han siger ok til at stå for alt det huslige. Eller mere sex på tidspunkter, jeg vil. Der er mange muligheder, hvis jeg til gengæld skal bidrage mere til økonomien.
2
Brugeravatar
BlindfullyCool
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:38
Kort karma: 41
Likede indlæg: 263

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf BlindfullyCool » 5. jan 2016, 21:50

Vi har individuel lønkonto (og jeg har en opsparingskonto) og fælles budgetkonto og madkonto. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har i en periode (og det næste halve år i endnu højere grad) været den, der tjener mest, så hvis jeg gerne vil noget ud over det fællesbudgettet giver mulighed for, så betaler jeg gerne. Desuden spæder jeg mere til, når der kommer uforudsete udgifter og lignende. Det fungerer fint.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf MissDitte » 6. jan 2016, 09:01

Jeg ejer vores hus, så jeg betaler alle afdrag og vi deles om rentebetalingen. Forbrug er fælles men det meste trækkes fra min konto, som hun overfører et nøje udregnet beløb til.
Derudover har vi en fælleskonto som vi indbetaler det samme til. Herfra købes alt til husholdning og andre fælles ting.
Resten er adskilt.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12180

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf achillaxedprune » 6. jan 2016, 09:07

Da vi købte hus fik vi fællesøkonomi - før det havde vi adskilt, hvor jeg betalte husleje mv. til ham + indbetalte på en fælleskonto til husholdning.

Nu har vi en prioritetskonto som NemKonto, hvor vores begges løn går ind. Kontoen fungerer også som budgetkonto, så alle faste udgifter trækkes herfra. Fra denne konto overføres der et fast beløb til husholdningskontoen + lommepenge til os begge på private kontoer.

Det fungerer rigtig godt... :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf godtnavn » 9. jan 2016, 03:14

Vi har en konto, vores opsparing, hvor alle vores penge går ind, der indbetales så fast til budgetkonto, til hans kort-konto og min (ekstra til min da jeg hæver madpenge da vi synes det er nemmere at have kontanter der). Vi kører et ret stort beløb til hver vores konto, så der er ogås til at vi kan købe større ting og sparer op hver for sig, men hovedopsparingen er den fælles.
0

Tilbage til "Forhold og sex"