By vs. land

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

By vs. land

Indlægaf Little_Woman » 2. jan 2016, 09:24

Jeg har tænkt meget over dette tema, by vs. land, på det seneste. Grunden er en mand, der havde en drøm om at bo et sted og på en måde, som jeg simpelthen ikke kan se mig selv ind i. Det satte tanker i gang, om hvad man egentlig kan og vil ændre på i forhold til bopæl og livsstil - hvis man skal forholde sig til det absolut modsatte af det man egentlig er til. Samme tema er oppe i tiden i forhold til udflytning af arbejdspladser, fra byen til provinsen. Også dét vækker debat og følelser, for de involverede.

Hvordan har I det med by vs. land? Hvad er I til - og hvordan ville I have det med den modsatte livsstil, ex at flytte fra det pulserende byliv til bøhlandet, eller fra den stille idyl til den larmende by?
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: By vs. land

Indlægaf Sukisaki » 2. jan 2016, 09:32

Jeg er vokset op i byen, og boede 8 år på "halv-landet".. Og trives egentlig fint med begge dele.

Nu er jeg tilbage, og den største grund til at jeg flyttede tilbage var egentlig at der var så langt til min omgangskreds - så hvis de kunne flytte med og jeg havde en bil (og et kørekort) kunne jeg nok godt bo begge steder.
Lige nu har jeg næsten alle i cykel-afstand og det tror jeg aldrig at jeg kan opgive igen.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: By vs. land

Indlægaf Little_Woman » 2. jan 2016, 09:34

Nåja, jeg kan da starte med at afsløre at jeg er bybo; bybo i København. Jeg arbejder her, har hele mit netværk, familie og veninder her, har kolonihave og ja, hele mit liv, egentlig. At flytte på landet, decideret ud hvor der er højt til himlen, ingen naboer, langt til alt og hvor man er afhængig af bil... jeg kan simpelthen ikke se det ske, for mit vedkommende. Jeg elsker ro og land og luft - men jeg lever i byen, med ting og menneskers omkring mig. Det er 'hjem' for mig.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: By vs. land

Indlægaf Hunkat » 2. jan 2016, 09:40

Jeg er opvokset primært på landet (dengang en provinsby, ny udkantsdanmark) og flyttede til byen som voksen. Jeg har boet både central på broerne i KBH, og i forstæderne og jeg hælder nok mest til forstæderne hvis jeg skal slå mig ned med familie og børn osv.

Jeg kan se fordele ved begge og havde jeg f.eks. bil ville min toleranceradius også være meget større end den er med offentlig transport.
Jeg synes til gengæld meget af debatten om by og land ift udflytning er fuldstændig forfejlet. "Der findes også andet end København K", ja men hvis man bor i Randers, er glad for Randers, har sin familie, sin partners job, børn, venner, osv. i Randers, så er man jo HELLER ikke interesseret i at flytte til Næstved. Folk er ikke dumme. De ved godt hvor de vil bo og af hvilke grunde. Og et job i Sønderborg gør ikke Sønderborg til den type by man gider bo i hvis man synes en 2V på Østerfællede Torv er livet.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: By vs. land

Indlægaf Little_Woman » 2. jan 2016, 09:48

Hunkat skrev:Jeg er opvokset primært på landet (dengang en provinsby, ny udkantsdanmark) og flyttede til byen som voksen. Jeg har boet både central på broerne i KBH, og i forstæderne og jeg hælder nok mest til forstæderne hvis jeg skal slå mig ned med familie og børn osv.

Jeg kan se fordele ved begge og havde jeg f.eks. bil ville min toleranceradius også være meget større end den er med offentlig transport.
Jeg synes til gengæld meget af debatten om by og land ift udflytning er fuldstændig forfejlet. "Der findes også andet end København K", ja men hvis man bor i Randers, er glad for Randers, har sin familie, sin partners job, børn, venner, osv. i Randers, så er man jo HELLER ikke interesseret i at flytte til Næstved. Folk er ikke dumme. De ved godt hvor de vil bo og af hvilke grunde. Og et job i Sønderborg gør ikke Sønderborg til den type by man gider bo i hvis man synes en 2V på Østerfællede Torv er livet.


Præcis.. Man skal ikke undervurdere at folk jo har netværk, familie og andet end job, et givent sted - og at det jo ikke flytter med, bare fordi nogen mener at ens job skal skifte placering.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: By vs. land

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 10:31

Arbejdsmæssigt kan det efter mit delvise brancheskift være hip som hap, og selvom jeg mange gange om året benytter nogle tilbud, der stort set kun findes I København, ville det ikke være udslagsgivende i sidste ende.
Det er til gengæld de nære relationer, som Hunkat nævner, og de befinder sig alle i København for mit vedkommende. Dermed ikke sagt at jeg ikke ville kunne være flytbar, men det er det, der betyder, at min nuværende placering er foretrukken.
Som årene går, bliver mere naturprægede omgivelser stadig mere appellerende for mig, hvorimod fx. decideret forstad er og bliver den mulighed, jeg føler mig mindst tiltrukket af. Måske endda frastødt.

Mht mentalitet og livsstil og gensidig accept heraf tror jeg, at der generelt er nogle fordele for mig forbundet med at bo i København, uden at jeg dermed sætter alt udenfor Valby Bakke på en delt andenplads. Det ville være temmelig ignorant at gøre.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: By vs. land

Indlægaf Fru Sunshine » 2. jan 2016, 10:40

Jeg er opvokset i en lille by i Vendsyssel med omkring 10.000 indbyggere, og her er jeg blevet.
Jeg trives meget dårligt med storbyer - især Aalborg og København er for lukkede og for kvælende for mig at skulle bo i.

Så jeg foretrækker den lille købstad, der dog ikke er mindre end at man godt kan have et liv uden at hele byen ved, hvad der sker.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: By vs. land

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 11:07

Største forskel for mig er at landmennesker er langt bedre til at underholde sig selv, byboer er bedre til at håndtere en fyldt kalender.

Voksede op på bøhlandet, og der var det normalt man sås med folk (udenfor arbejde) måske en eller to gange om ugen, resten af tiden fyldte man ud med hjemme-ting - have, læse bøger, rode med bil, strikke, hvad man nu kunne lide.

Folk havde aldrig nogen aftaler, så det var mega nemt at lave aftaler. Det var sådan "næste uge kan jeg alle dage undtagen onsdag aften".

Storbyfolk, de dør hvis de er alene et par uger, fordi de ikke ved hvordan de underholder sig selv. Og de kan ikke rigtigt lave ting bare for sig selv, de vil hele tiden have tilskuere og vise folk hvad de laver. Men gid jeg havde den københavnske aftaleplanlægningsevne, det går i sort med dobbeltbookninger og glemte aftaler for mig, når jeg har bare halvdelen af de aftaler min københavnske familie jonglerer uden problemer :)
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: By vs. land

Indlægaf Annione » 2. jan 2016, 11:22

Jeg er opvokset på Fyn, på landet. Vi taler her: nær marker, gylle-lugt om sommeren, 8 km til min skole, 20 km til en stor by (Odense). Da jeg flyttede hjemmefra var det til samme slags by. Jeg kunne ikke se mig selv i andre omgivelser - kunne overveje at flytte til Jylland, men aldrig til København (dvs. alt på den anden side af Storebælt). Jeg har forøvrigt haft bil, siden jeg var 18, og har kørt meget ind til både Odense og Svenborg.

Jeg mødte en fyr i Aalborg og flyttede pludselig til storbyen. Det var fedt. Og havde det forrygende i Aalborg.

Så mødte jeg min nuværende kæreste, som boede i Kbh. KBH???!!! :8: Men efter 10 måneder kunne jeg ikke undvære ham mere, så jeg rykkede over til ham. Og jeg elsker København.

Jeg vil dog sige, at jeg har ændret mig, efter jeg gik ned med stress. Jeg havde det faktisk rigtig fint med at bo 3 år i Norge, i en lille pisseby med 10.000 indbyggere. Jeg elskede freden, skønheden, naturen, at man hilser på folk på gaden...

Nu har jeg ikke boet i Kbh længe - men det skal jeg igen til sommer. Og jeg er rimelig spændt på det... Mildest talt.

Jeg ved, at man kan ændre mening om det hele. Mening om ens syn på fred. Mening om hvor langt 30 km er (i Norge er 100 km jo kun en sviptur - jeg kørte ofte 170 km, bare for en fornøjelses skyld). Mening om hvornår man er langt væk. Men det kræver altså at man giver det et skud...

Har du ikke læst Til sommer, Nattens kys og Hjertets renhed? :-D
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: By vs. land

Indlægaf Persnikedy » 2. jan 2016, 13:18

Jeg er vokset op i en turist by hvor politiet havde fri om vinteren og politiet skulle komme fra en halv time væk hvis nogen ringede. Jeg hadede det. Det var et sted hvor alle kendte hinandens buisness og sladderen var overalt. Man kunne ikke vokse op som individ fordi så var man jo sær og udstødt. Hele det indavlede millijø var ikke godt for mig.

Da jeg var 15 flyttede vi til Århus, og jeg elsker det. Her er stort nok til at der er frihed men alligevel hygge og natur.
Jeg har svært ved at forestille mig at bo andre steder.

Nu hvor jeg er ældre kunne jeg godt forestillemig fx Aalborg, men KBH ville nok bare være for stort
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: By vs. land

Indlægaf Fynbo » 2. jan 2016, 13:54

Jeg er opvokset i Odense, og bortset fra en lille "afstikker" til en lillebitte fynsk by i nogle få måneder, har jeg boet her, siden jeg var 3 år.
Jeg elsker "min" by :love2:
Odense er en passende størrelse by for mig, og jeg har ikke lyst til at bo andre steder og slet ikke på landet.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: By vs. land

Indlægaf LadyFox » 5. jan 2016, 21:31

Jeg har boet stort set hele mit liv i København, udover der har jeg rundet Hvidovre, Søborg og et par uger i Tølløse (GISP), og jeg har altid set mig selv som et bymenneske, men jo ældre jeg bliver jo mere bevidst bliver jeg om at jeg på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at flytte på landet og blive delvist selvforsynende. Jeg har bare ikke den der magiske forbindelse til København længere, jeg benytter mig ikke af særlig mange af fordelene ved at bo her (bilder jeg mig selv ind) og jeg brugere mere tid i toget ud af byen, ind i toget/bussen ind midt i byen. Jeg vil altid have Vesterbro i hjertet, men jeg har også brug for noget plads, luft og muligheder for at slå mig ud.
0
...
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: By vs. land

Indlægaf Pjeps » 5. jan 2016, 21:41

Jeg er bymenneske , jeg elsker København og de muligheder der er i byen, og jeg kan sagtens have et par uger uden aftaler uden at mit liv føles tomt af den grund. Jeg nyder at de fleste ting er i cykel og gå afstand, og at det kun tager 5 minutter hen til nærmeste store naturområde, og lige så kort tid til det nærmeste storbyliv med det liv og mylder der hører sig til der.

Jeg er tosset med mangfoldigheden og at man kan skille sig ud, uden at der over ens hovede blinker et neonskilt hvorpå man bliver stemplet som original eller landsbytossen.

Jeg ville visne og tørre langsomt ud i en lille by på landet, det er dejligt med ferie på landet, og det er fantastisk at komme hjem til byen igen.
0
:ninja:

Tilbage til "Generelt"