Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 14:58

Kæresten vil gerne tabe sig, og jeg aner intet om træning for kvinder. Når man googler den slags får man en urskov af vanvittige "tab 10 kilo pr dag" ting :)

Hun er ca 74 kilo/1,74 høj.

Er to gange/ugen moderat 30 minutters fitness OK med en Ok kost? Tænker hvis man går efter pulsen så kan hun sigte efter at have arbejdspuls i 30 min. Hun bryder sig slet ikke om en puls der hamrer løs, så det blir mere noget med at skrue op for tidsforbruget.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf avdotja » 2. jan 2016, 16:39

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne (18-64 år):
* Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige, kortvarige dagligdags aktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

* Mindst to gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.


og det er jo så uden ønske om vægttab...

Generelt siger man at det er lettere at tabe sig via kosten end via motion; så hvis hun går på diæt og begynder at bevæge sig lidt bør hun tabe sig. Hvis målet er først og fremmest at tabe sig via motion, skal der typisk noget mere aktivitet end i billedet.

Dyrker hun slet ingen former for motion i dag? Hvis hun er meget inaktiv kunne det være en ide at hun begynder at gå/cykle mindst en time om dage (i træk, f.eks. om aftenen i stedet for at se fjernsyn) og derudover dyrker rigtig motion 2-3 gange om ugen med en højere puls, f.eks. løb, svømning, spinning eller lignende (og når hun ikke ønsker at træne med en høj intensitet, tænker jeg mindst en time af gangen, men gerne 75 eller 90 min).

Min egen erfaring er at mine træningspas skal op og vare mere end 75 min ad gangen, før jeg mærker det mindste på vægten, men jeg er også i forholdsvis god form. Er din kæreste overvægtig (og/eller meget inaktiv) tænker jeg at hun hurtigere vil mærke en forskel.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf avdotja » 2. jan 2016, 16:44

Hmmm okay: hvis din kæreste slet ikke laver noget i dag, virker overstående måske lidt voldsomt... 1,2 kg om måneden er bestemt ikke uopnåeligt, hvis hun/I trimmer kosten (og ikke mindst mellemmåltiderne) samt øger aktivitetsniveauet. Men 2x30 min om ugen ved moderat intensitet er ikke meget motion; som minimum ville jeg fordobler det til 2x60 min (og så prøve at få noget mere cykling/fleregåture ind i hverdagen)
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Aima » 2. jan 2016, 16:55

En times moderat motion, som er det, din kæreste vil tilføje pr. uge, svarer rent kalorieforbrændingsmæssigt til en Mars. Hun skal godt nok have tungen lige i munden rent kostmæssigt, hvis det skal lykkes, tror jeg.

Hvis ikke hun gider hård motion, vil jeg anbefale 3-5 gåture om ugen a en lille times varighed. Måske musik i ørerne eller dig i hånden kan være motiverende? Og så at begrænse sukkerindtaget mest muligt, hvis man eksempelvis spiser slik eller kage tre gange om ugen, kan man godt smide et kilo fedt pr. måned bare ved at droppe det.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 17:18

avdotja skrev:Hmmm okay: hvis din kæreste slet ikke laver noget i dag, virker overstående måske lidt voldsomt... 1,2 kg om måneden er bestemt ikke uopnåeligt, hvis hun/I trimmer kosten (og ikke mindst mellemmåltiderne) samt øger aktivitetsniveauet. Men 2x30 min om ugen ved moderat intensitet er ikke meget motion; som minimum ville jeg fordobler det til 2x60 min (og så prøve at få noget mere cykling/fleregåture ind i hverdagen)


OK tak!Ja hun er pænt fysiskt inaktiv, og det er lang tid siden hun har lavet sportsting, så det er også noget med at få hende i gang, få fysisk aktivitet ind i rytmen. Synes 2*60 lyder fint, vi kan også gå nogen ture og den slags.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 17:29

Det er vel også hvad "moderat" er? Hun vil svømme, så jeg vil beregne hendes kalorieforbrug ud fra distance/tid. Hvor mange kalorier skal hun ca brænde af på en time for at det rykker ved noget? Hvis hun bare ligger og plasker lidt sker der jo ikke så meget :)
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf avdotja » 2. jan 2016, 17:35

Ja, motion er godt, mere motion er endnu bedre - men det kræver jo at folk ikke synes det bliver for voldsomt og derfor dropper det :) Et lavt, men opnåeligt niveau kan være bedre end en ambitiøs plan hvor alene tanken får hende til at falde om af træthed.

Et tip (for nogen) kan være at skemalægge det på faste dage, så man ikke skal diskutere med selv om man skal ud i dag eller vente til i morgen. F.eks. kan tirsdag og torsdag kl 17:30-18:30 være faste motionsdage (hvis hun ikke er den store fan af motion, tror jeg det vil være lettest at få det overstået på hverdage, hvor det "bare" er en del af hverdagens gøremål).

og som Aima tror jeg også at mange gåture vil gøre en forskel, bl.a. fordi de er lettere at "gå til" end decideret motion, man ikke fylder indenbords mens det står på, det typisk ikke er noget man bliver voldsomt sulten af (det er en fedt hvis man forbrænder 400 kcal men kompenserer ved at spise 500 kcal) og alligevel har en appetitregulerende virkning (synes jeg).
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf avdotja » 2. jan 2016, 17:48

eks-Maupassant skrev:Det er vel også hvad "moderat" er? Hun vil svømme, så jeg vil beregne hendes kalorieforbrug ud fra distance/tid. Hvor mange kalorier skal hun ca brænde af på en time for at det rykker ved noget? Hvis hun bare ligger og plasker lidt sker der jo ikke så meget :)

Igen: jeg tror virkelig du/I skal passe på med at sætte for meget lid til motionen, hvis det er niveauet. Motion er super godt, både sådan allround, som en hjælp til vægttab og ikke mindst til at vedligeholde vægten, men det kræver en del hvis det alene skal rykke vægten.

Jeg svømmer selv (for at få rørt alle muskelgrupper jeg ellers er for doven til at træne :P) men rent kaloriemæssigt er det ikke det der giver mest - og derudover støder jeg virkelig tit på hyggesvømmere, hvor jeg tvivler på at det giver mere end en gennemsnitlig gåtur! Men jeg vil anbefale en distance, f.eks. 3 km (medmindre hun er tidligere konkurrencesvømmer, så gang med to :-D), det burde i hvert fald tage hende en time og så er hun automatisk motiveret til at holde en nogenlunde fart, hvis hun ikke ønsker at bruge hele dagen på det.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2016, 18:15

adagio skrev:
eks-Maupassant skrev:Det er vel også hvad "moderat" er? Hun vil svømme, så jeg vil beregne hendes kalorieforbrug ud fra distance/tid. Hvor mange kalorier skal hun ca brænde af på en time for at det rykker ved noget? Hvis hun bare ligger og plasker lidt sker der jo ikke så meget :)


Det lyder svært, afhængigt af hvor god en svømmer man er, er der givetvis store forskelle på hvor mange kalorier man forbrænder på at tilbagelægge en given distance på en given tid. Det er lettere med f.eks. løb hvor der ikke er så store udsving i effektivitet.


Hun svømmer formentlig ret dårligt, men det er vel kun godt, for tænker man så brænder mere energi af :) Heh har også forsøgt at overtale hende til at løbe istedet for, fordi det er nemmere at beregne men næ nej, det vil fruen ikke.

Det er nu ikke fordi hun spiser for meget overhovedet, kosten er ganske fin, så det kan godt være der sker noget når hun går fra 0 til bare noget.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Flora » 2. jan 2016, 18:34

Jeg synes egentlig hun skal vælge den motion hun bedst kan lide og så få gjort det til en vane at dyrke den i det omfang det er realistisk hun får det gjort. Når hun så er i gang kan hun følge med på vægten og se hvor meget der sker og så eventuelt justere hvis der ikke sker nok.

At vælge den motion der forbrænder mest holder ikke hvis hun synes den motion er så røvsyg at hun stopper med det efter en måned. Så kan man lave nok så mange beregninger, men det er jo ligegyldigt hvis det ikke holder i længden.
9
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Muspel » 18. jan 2016, 22:44

Mon ikke, at det er en god start?

Og hvis I så samtidig skruer på een kost-indtags ting hver måned?

Jeg har en veninde, der spiser super sundt. Men for meget. Og drikker en del alkohol i weekenden. Måske er det lidt det samme - måske ikke. Men med udgangspunkt i det: Du skriver, at kosten er ok, men skal hun tabe sig, skal der færre kalorier ind. På een eller anden måde.

Forslag til ændringer, som jeg har lavet: kun alkohol een gang hver måned (så der er plads til en fest, men hygge-rødvin skæres væk.
Kun en portion til aftensmad
hav snack-pakke med på arbejdet med gulerødder, snackærter eller lign (hellere grønsager end fx mandler, ser snyder, fordi de har et sundt ry, men jo faktisk er ret kalorieholdige)
Spis maden af mindre tallerkner
Kun 'det store morgenbord' een af weekendmorgnerne. Havregryn den anden.

Og så i øvrigt: din opgave er at huske at sige, at hun er mega lækker. Hver dag. Og gramse lidt på hende.
8
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 23. jan 2016, 16:46

Der er styr på kosten, jeg var været igang med det der kost og træning halløj i nogen år, så ved nogenlunde godt hvordan det fungerer, hun skal bare med på vognen :)

Hun spiser såmænd ikke så usundt, men tingen er at hun arbejder i en cafe, så der røg en del croissanter ned. Problemet var at hun ikke spiste nok før arbejde, så blev hun sulten og spiste hvad der var. Men det er fixed, jeg foreslog hende at spise avocado til morgenmad fordi det holder længere, og det virker. Visuelt set har hun allerede tabt sig lidt.

Det er sådan semi-paleo vi kører, hvor det gradvist går mere og mere i paleo retning efterhånden som hun vænner sig til det. Jeg tog også på da vi flyttede sammen pga hun introducerede hurtige kulhydrater i min kost.

Status er at hun er igang med svømning, måske halvanden gang om ugen, så det bliver nok kun til 45 minutter om ugen pt., til gengæld går hun OK meget til den. Kan se hun har brændt al sin energi af når hun har svømmet så hun skal fodres ASAP :) Men hun er glad for det og er ved at bygge vaner op omkring det og det hele, så hun skal nok nå op på 2-3 gange om ugen. Foreslog hende at starte med at se hvor langt hun ku svømme på en halv time og så smide lidt oven i det hver gang, og det ser ud til at virke fint.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 23. jan 2016, 16:47

Muspel skrev:Mon ikke, at det er en god start?

Og hvis I så samtidig skruer på een kost-indtags ting hver måned?

Jeg har en veninde, der spiser super sundt. Men for meget. Og drikker en del alkohol i weekenden. Måske er det lidt det samme - måske ikke. Men med udgangspunkt i det: Du skriver, at kosten er ok, men skal hun tabe sig, skal der færre kalorier ind. På een eller anden måde.

Forslag til ændringer, som jeg har lavet: kun alkohol een gang hver måned (så der er plads til en fest, men hygge-rødvin skæres væk.
Kun en portion til aftensmad
hav snack-pakke med på arbejdet med gulerødder, snackærter eller lign (hellere grønsager end fx mandler, ser snyder, fordi de har et sundt ry, men jo faktisk er ret kalorieholdige)
Spis maden af mindre tallerkner
Kun 'det store morgenbord' een af weekendmorgnerne. Havregryn den anden.

Og så i øvrigt: din opgave er at huske at sige, at hun er mega lækker. Hver dag. Og gramse lidt på hende.


Det ved jeg godt :)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Annione » 23. jan 2016, 17:20

Jeg hepper på madlog.dk. Man får virkelig en øjenåbner, når man ser hvad der sker, hvis man lige tilsætter en spsk. olie til maden eller en kop varm chokolade!
Men det er også vigtigt at skrive alt ned. Også det glas cola man lige skyllede ned til eftermiddag.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tabe 6 kilo på 5 måneder (kvinde)

Indlægaf Slettet bruger » 20. maj 2016, 23:47

UPDATE

Nå hun fik svømmet noget men så gik det sig selv igen fordi det er transportmæssigt bøvlet.

Hun fik dog tabt sig lidt.

Men nu har hun så meldt sig ind i samme fitnesscenter som mig fordi det ligger lige ved siden alting.

For starters har jeg sat hende i gang med den her fætter

Billede

Fordi jeg har lagt mærke til at pigerne elsker dem, og fordi jeg tænker det er godt at der er lidt med armene med i den.

20 minutter hver anden dag for starters, hvor hun så kan skrue tiden op - det var NEMT for hende med 20 minutter, så hun ender nok på 30. Samt skrue sværhedsgraden op så det virker passende.

Ved ikke rigtigt hvad piger skal ligge på der, men jeg tænker hun kan se hvad sidemanden har sat den til :)

Bagefter rammer vi overkroppen med 1 km på den her fætter med 500 meter den ene vej og 500 meter den anden vej på styrke 1 - hvor jeg er i tvivl om det er bedst at skrue op for styrken eller for tiden? Tænker hun skal op på i hver fald 4 men bagefter?

Billede

Det tager 25 minutter tilsammen, passer det ikke fint som basisting? Vi har gjort det en gang og jeg ka allerede se hun kommer til at bruge mere tid på f.eks. at noget cykling hvis hun har tid.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"