Kan man blive mor og stadig arbejde?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2016, 19:17

De fleste tænker nok ja da, og nu er ham Wizzze sgu da blevet helt skør.

Men det er faktisk hvad Helsingør Dagblad har stillet spørgsmål ved i forbindelse med at Borgmester Benedicte Kjær bliver mor her i januar, om hun både kan være mor og borgmester.

http://www.bt.dk/politik/debatten-raser ... -samme-tid

Ja, borgmester er ikke det typiske 9-17 job, men hun sidder jo ikke alene og personligt og behandler alle sager, hun har en administration. Det er vel ikke meget anderledes end at være topchef i erhvervslivet, der skal også holdes møder og træffes beslutninger udenfor normal arbejdstid, og det har masser af kvinder da fundet ud af at jonglere også med en baby.

Hvad siger I, kan man være mor og borgmester på samme tid?
Senest rettet af Wizzze 2. jan 2016, 19:51, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Skralde » 2. jan 2016, 19:22

Selvfølgelig kan man være borgmester og mor samtidig! Men at tro, at det altid vil fungere lige så ukompliceret, som det ville gøre hvis det var en mandlig forælder der besad stillingen, er desværre stadigvæk utopi efter min mening.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 19:30

Jeg forstår faktisk ikke, hvad det konkrete emne er?
Er det, fordi hun ikke skal på barsel?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Studsgaard » 2. jan 2016, 19:40

Ja hvorfor ikke.
Min kusine havde kun 4 måneders fuld barsel, og så startede hun op på job igen. Hun havde dog en dag om ugen og farman tog over og nød barslen med sin datter.
Jeg ved godt at en borgmester ikke bliver væk fuld tid i flere måneder. Men man bliver som mor idag ikke mere bundet af en baby end far gør. Det vigtigste er at der er en fast omsorgsperson hos baby til at opfylde alle behov.

At jeg som mor på ingen måde kunne gøre det er en helt anden snak.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2016, 19:41

DetSorteCirkus skrev:Jeg forstår faktisk ikke, hvad det konkrete emne er?
Er det, fordi hun ikke skal på barsel?


"Snakken går" åbenbart i Helsingør om at hun ikke kan være en aktiv borgmester som Helsingør er vant til ? :gruble:
Om det dækker over at avisen er bange for de ikke kan ringe kl. lort og få en historie / kommentar, eller om det dækker over noget politisk uenighed, der bliver afleveret på denne måde :gruble:

Jeg kan ikke rigtig se andet, end det må være op til borgmesterens / hendes mands følelser/samvittighed, hvor meget eller lidt tid hun/de vil bruge sammen med babyen, og hvor meget de vil lade deres liv/dagligdag påvirke af barnet.

Der er vel ingen der taler om at hun udvikler massiv ammehjerne og fyrer hele kommunalbudgettet af på bleer eller lign :gruble:
Jeg kan simpelthen ikke greje hvad den leder drejer sig om, men hvis nogen har fået ammehjerne er det vidst redaktøren :devil:
Senest rettet af Wizzze 2. jan 2016, 19:42, rettet i alt 1 gang.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 19:47

Wizzze skrev:
"Snakken går" åbenbart i Helsingør om at hun ikke kan være en aktiv borgmester som Helsingør er vant til ? :gruble:
Om det dækker over at avisen er bange for de ikke kan ringe kl. lort og få en historie / kommentar, eller om det dækker over noget politisk uenighed, der bliver afleveret på denne måde :gruble:

Jeg kan ikke rigtig se andet, end det må være op til borgmesterens / hendes mands følelser/samvittighed, hvor meget eller lidt tid hun/de vil bruge sammen med babyen, og hvor meget de vil lade deres liv/dagligdag påvirke af barnet.

Der er vel ingen der taler om at hun udvikler massiv ammehjerne og fyrer hele kommunalbudgettet af på bleer eller lign :gruble:
Jeg kan simpelthen ikke greje hvad den leder drejer sig om, men hvis nogen har fået ammehjerne er det vidst redaktøren :devil:


Det er meget svært at forholde sig til "sagen", synes jeg, så længe det ikke står klart, hvad den egentlig går ud på.
Lederen virker retorisk ubehjælpsom og dum på mig, netop fordi jeg ikke kan udlede, hvad manden vil, og hvad han mener om hvad. Det gør det umuligt at afgøre, om han evt. har en pointe eller ej.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf landsbytossen » 2. jan 2016, 19:49

Ulla Tørnæs og Lene Espersen dukker op i min hukommelse over ministre på kort barsel. De klarede det ok. Det kan Benedikte Kiær også.

Ps. Wizze, jeg kan forstå, der ville opstå tvivl, hvis det var Henriette Kjær, som du nævner. Hun skal i så fald først vælges til byrådet.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2016, 19:52

landsbytossen skrev:Ulla Tørnæs og Lene Espersen dukker op i min hukommelse over ministre på kort barsel. De klarede det ok. Det kan Benedikte Kiær også.

Ps. Wizze, jeg kan forstå, der ville opstå tvivl, hvis det var Henriette Kjær, som du nævner. Hun skal i så fald først vælges til byrådet.


Aarrgghh, der kan I bare se, ammehjerne eller bare demens skal ikke undervurderes :lol: :blush:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Torn » 2. jan 2016, 20:36

Dafuq? Jeg tror ikke jeg forstår lederen.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 21:02

Redaktøren bliver interviewet på News lige om lidt.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 21:28

Jeg blev ikke en dyt klogere.
Han nævnte på et tidspunkt noget, der kunne tyde på, at det drejer sig om, at hun ikke skal på barsel, men det var bare i en indskudt sætning, så jeg går ikke ud fra, at dét er kernen, for så ville han vel have sagt det lige ud.
Bortset fra det aner jeg heller ikke, om borgmesteren skal på barsel eller ej.

Til gengæld sagde manden "dikke-dikke" et utal af gange, og lige netop det gav mig et indtryk af, at han ikke selv har haft særlig meget med plejen af sine egne babyer at gøre, for så ved man vel, at tiden ikke primært går med at dikke-dikke?

Manden virker som et kvaj, både i lederen og i interviewet på News.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Rapfisk » 2. jan 2016, 21:45

DetSorteCirkus skrev:Jeg blev ikke en dyt klogere.
Han nævnte på et tidspunkt noget, der kunne tyde på, at det drejer sig om, at hun ikke skal på barsel, men det var bare i en indskudt sætning, så jeg går ikke ud fra, at dét er kernen, for så ville han vel have sagt det lige ud.
Bortset fra det aner jeg heller ikke, om borgmesteren skal på barsel eller ej.

Til gengæld sagde manden "dikke-dikke" et utal af gange, og lige netop det gav mig et indtryk af, at han ikke selv har haft særlig meget med plejen af sine egne babyer at gøre, for så ved man vel, at tiden ikke primært går med at dikke-dikke?

Manden virker som et kvaj, både i lederen og i interviewet på News.

Hun har allerede meldt ud, at hun tager 14 ugers barsel (svarende til det, vores mødre havde, hvis vi er født omkring 1980), og det fremgik af interviewet, at chefredaktøren selv havde otte uger, så det giver stadig ingen mening.

Det lyder som en særligt dum udgave af mansplaining kombineret med agurketid og juleferie.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 21:51

Rapfisk skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hun har allerede meldt ud, at hun tager 14 ugers barsel (svarende til det, vores mødre havde, hvis vi er født omkring 1980), og det fremgik af interviewet, at chefredaktøren selv havde otte uger, så det giver stadig ingen mening.

Det lyder som en særligt dum udgave af mansplaining kombineret med agurketid og juleferie.


Det var netop det med de otte uger, der fik mig til at tænke, at det måske handlede om, at hun ikke skulle på barsel, og så viser det sig, at ikke alene skal hun på barsel; hun skal det også seks uger længere end chefredaktøren.

Ej, men jeg kunne komme med nogle udfald mod den tumpe lige nu, som (forståeligt) ville medføre en advarsel, så det lader jeg være med.
Håber at det er i orden at kalde ham en chauvenistisk båtnakke.
Senest rettet af DetSorteCirkus 2. jan 2016, 21:57, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2016, 21:55

DetSorteCirkus skrev:Jeg blev ikke en dyt klogere.
Han nævnte på et tidspunkt noget, der kunne tyde på, at det drejer sig om, at hun ikke skal på barsel, men det var bare i en indskudt sætning, så jeg går ikke ud fra, at dét er kernen, for så ville han vel have sagt det lige ud.
Bortset fra det aner jeg heller ikke, om borgmesteren skal på barsel eller ej.

Til gengæld sagde manden "dikke-dikke" et utal af gange, og lige netop det gav mig et indtryk af, at han ikke selv har haft særlig meget med plejen af sine egne babyer at gøre, for så ved man vel, at tiden ikke primært går med at dikke-dikke?

Manden virker som et kvaj, både i lederen og i interviewet på News.


Jeg synes det virker som om han har skrevet noget, der ikke er gennemtænkt, og er overrasket over reaktionen, og nu prøver han at dække sig ind under noget generelt, med at forældre ikke skal arbejde for meget og bruge mere tid med børnene, noget han ikke har skrevet et kvæk om i lederen.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kan man blive mor og stadig arbejde?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2016, 22:06

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg blev ikke en dyt klogere.
Han nævnte på et tidspunkt noget, der kunne tyde på, at det drejer sig om, at hun ikke skal på barsel, men det var bare i en indskudt sætning, så jeg går ikke ud fra, at dét er kernen, for så ville han vel have sagt det lige ud.
Bortset fra det aner jeg heller ikke, om borgmesteren skal på barsel eller ej.

Til gengæld sagde manden "dikke-dikke" et utal af gange, og lige netop det gav mig et indtryk af, at han ikke selv har haft særlig meget med plejen af sine egne babyer at gøre, for så ved man vel, at tiden ikke primært går med at dikke-dikke?

Manden virker som et kvaj, både i lederen og i interviewet på News.


Jeg synes det virker som om han har skrevet noget, der ikke er gennemtænkt, og er overrasket over reaktionen, og nu prøver han at dække sig ind under noget generelt, med at forældre ikke skal arbejde for meget og bruge mere tid med børnene, noget han ikke har skrevet et kvæk om i lederen.


Lige præcis!
Men hvad det så var, han mente, gennemtænkt eller ej, står stadig hen i det uvisse.
Jeg kan ikke komme det nærmere end, at han må have følt et instinktiv ubehag ved tanken om en kvindelig borgmester med en baby og har troet, at det ubehag var delt af flertallet.

At han så midt i det hele får sagt til BT, at det er noget, "byen" taler om, gør det ikke bedre.
Hvis det endelig er sådan fat, at sladderen går, så burde det efter min mening være en avis' fineste opgave at fokusere på fakta og fx. minde om, at borgmesteren faktisk skal på barsel. Men nej, i stedet digter redaktøren, at Benedikte Kjær skal arbejde som borgmester og være mor til en nyfødt samtidig, hvilket jo er en lodret løgn:

Og så bliver det spændende at se, hvordan Benedikte Kiær efterfølgende vil klare borgmester-tjansen med en nyfødt i privaten.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"