Er selvtægt ok?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf A 7 » 27. aug 2015, 08:34

Akehurst2 skrev:
Hvis jeg havde stået med min stjålne cykel og ringet til politiet og de så havde sagt "nå", så havde jeg uden tvivl klippet låsen. Altså, hvad har de lige tænkt sig?


Det er jo dét. Man har da hørt om folk, der har ringet til politiet og fortalt at de er blevet bestjålet og har nævnt den præcise adresse, hvor de stjålne varer befinder sig. Og hvor "Nå" lige præcist var politiets reaktion (naturligvis efterfulgt af en politimester, der ligeså snart medierne går ind i sagen, pointerer at der er sket `en beklagelig procedurefejl´).
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf A 7 » 27. aug 2015, 08:34

Flora skrev:Kan man egentlig blive straffet for at klippe låsen over på sin egen stjålne cykel? Grotesk urimeligt hvis man kan, men det skulle ikke undre mig.


Ja.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf Flora » 27. aug 2015, 08:36

A 7 skrev:
Flora skrev:Kan man egentlig blive straffet for at klippe låsen over på sin egen stjålne cykel? Grotesk urimeligt hvis man kan, men det skulle ikke undre mig.


Ja.


Langt ude.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 08:57

A 7 skrev:
Flora skrev:Kan man egentlig blive straffet for at klippe låsen over på sin egen stjålne cykel? Grotesk urimeligt hvis man kan, men det skulle ikke undre mig.


Ja.

Hvordan er anklagen formuleret? Altså hvad hedder det? Ulovlig tilbagestjæling af egne besiddelser? (Mon dog :lol:)
Jeg har hørt om sager, hvor politiet, adspurgt selvfølgelig, har opfordret til, at borgeren klipper låsen og tager cyklen med hjem.
Så det er ikke alle sager, hvor de bare siger "nå".
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf Flora » 27. aug 2015, 09:00

kidkomb skrev:
A 7 skrev:
Flora skrev:Kan man egentlig blive straffet for at klippe låsen over på sin egen stjålne cykel? Grotesk urimeligt hvis man kan, men det skulle ikke undre mig.


Ja.

Hvordan er anklagen formuleret? Altså hvad hedder det? Ulovlig tilbagestjæling af egne besiddelser? (Mon dog :lol:)
Jeg har hørt om sager, hvor politiet, adspurgt selvfølgelig, har opfordret til, at borgeren klipper låsen og tager cyklen med hjem.
Så det er ikke alle sager, hvor de bare siger "nå".


Man ødelægger jo tyvens lås, så mon ikke det er det man kan straffes for?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:03

Flora skrev:
kidkomb skrev:
A 7 skrev:
Flora skrev:Kan man egentlig blive straffet for at klippe låsen over på sin egen stjålne cykel? Grotesk urimeligt hvis man kan, men det skulle ikke undre mig.


Ja.

Hvordan er anklagen formuleret? Altså hvad hedder det? Ulovlig tilbagestjæling af egne besiddelser? (Mon dog :lol:)
Jeg har hørt om sager, hvor politiet, adspurgt selvfølgelig, har opfordret til, at borgeren klipper låsen og tager cyklen med hjem.
Så det er ikke alle sager, hvor de bare siger "nå".


Man ødelægger jo tyvens lås, så mon ikke det er det man kan straffes for?

Ah, nå ja, det er da indlysende *dumflad smiley*. Jeg er lige stået op, håber det tæller :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:10

Skumfidusen skrev:
A 7 skrev:
Flora skrev:Kan man egentlig blive straffet for at klippe låsen over på sin egen stjålne cykel? Grotesk urimeligt hvis man kan, men det skulle ikke undre mig.


Ja.


Det lyder godt nok grotesk - er der eksempler på at det er sket? Jeg kan simpelt hen ikke se hvordan det på nogen måde kan være strafbart at man tager sin egen ting. Hvis jeg valgte at sætte en kæde på alle cykler på den lokale togstation ville det altså være ulovligt for folk at klippe kæden over? Ud fra hvilke paragraffer er det ulovligt?

Er det ikke hærværk eller noget i den dur? Man beskadiger jo andres ting.
Altså det er helt væk fra vinduet, jow jow, men når man sådan kigger på paragrafferne, så berettiger den ene forbrydelse jo ikke den anden, altså selvtægt.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:16

Skumfidusen skrev:
kidkomb skrev:Er det ikke hærværk eller noget i den dur? Man beskadiger jo andres ting.
Altså det er helt væk fra vinduet, jow jow, men når man sådan kigger på paragrafferne, så berettiger den ene forbrydelse jo ikke den anden, altså selvtægt.


Jeg kan ikke helt se at det er selvtægt at tage sin egen ting. Hvis jeg finder min cykel et sted, så er den altså min. Om den er blevet stjålet eller glemt eller blæst væk eller flyttet af en af Khaleesis drager på ubevilget orlov er sådan set ligegyldigt. Min dims er min dims, også når jeg finder den et andet sted end hvor jeg har lagt den. At det skulle være selvtægt at fjerne en lås en anden uretmæssigt har sat på kan jeg slet ikke følge. Hvis jeg greb tyven i det og tævede ham, SÅ var det selvtægt og hvis jeg brød ind i hans hjem for at tilbagestjæle min cykel som var jeg i Kardemummeby kan jeg se selvtægten, men at tage min egen ting? Hvis det er ulovligt, så er det da fuldstændig grotesk.

Jo, jo, Skum, men at klippe andres ting i stykker jo. Det er jo dét der er ulovligt.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf A 7 » 27. aug 2015, 11:08

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2015-08-2 ... a-man-ikke

"Ifølge lektor i strafferet ved Københavns Universitet, Trine Baumbach, er det som regel ulovligt, når man tager sagen i egen hånd, og selv påtager sig det arbejde, som er tiltænkt politiet.

Du må lede efter din stjålne cykel og tage den med hjem, hvis den er ulåst eller med din egen lås. Du må ikke tage din stjålne cykel med hjem, hvis der er sat nyt lås på – eller bryde den nye lås op. Det er en anden persons lås og udgangspunktet er derfor, at det er tyveri eller hærværk. Og det er strafbart. Du må dog gerne tage din stjålne cykel fra en baggård, selvom det i princippet er husfredskrænkelse. Men hvis du nøjes med at gå ind og tage cyklen ud, så er krænkelsen af baggårdens ejer så lille, at det ikke er ulovligt."

Jeg ved ikke, om man i praksis ville blive straffet for at bryde en lås op, men ulovligt er det.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf hotlips » 27. aug 2015, 11:48

Jeg synes ikke selvtægt er ok og jeg kan heller ikke se mig selv selv tage en cykel selvom det var min hvis jeg skulle klippe låse eller andet for det.

Til gengæld ville jeg ikke kunne styre mig hvis nogen gjorde min dreng noget alvorligt,jeg ville ikke slå dem ihjel,men stalke,chikanere og betale folk for at tæve dem,så ville jeg tage straffen når den kom og så begynde igen.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Er selvtægt ok?

Indlægaf Maupassant » 1. sep 2015, 10:08

Selvtægt er fremtidens retssamfund, nu da politiet ikke gider udfylde deres funktion mere. Magttomrum bliver altid udfyldt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"