Papir/ebog

Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Papir/ebog

Indlægaf icelady » 3. jan 2016, 00:36

Papir-bøger.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15613
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20988

Re: Papir/ebog

Indlægaf 2SHY » 3. jan 2016, 00:40

Rapfisk skrev:Jeg er datter og barnebarn af typografer, så jeg holder mig til papiret.

Min mor, derimod, er for en stor dels vedkommende gået over til e-bog. Hun er pensionist og læser meget, så hun udnytter den lette adgang til nye bøger. Derudover rejser hun en del på charterferier, og der er det altså nemt at have en masse forskellige bøger med.

Sjovt - jeg er barnebarn af en bogtrykker :) Det var sikkert at hver gang min morfar fik en bog i hånden, så tjekkede han hvor bogen var trykt og alle de informationer der står først i bogen. Tæt efterfulgt af en kommentar om papiret og dets kvalitet, trykket og selve indbindingen. Så skidt med hvad den handlede om :lol:
4
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Papir/ebog

Indlægaf Rapfisk » 3. jan 2016, 00:45

2SHY skrev:
Rapfisk skrev:Jeg er datter og barnebarn af typografer, så jeg holder mig til papiret.

Min mor, derimod, er for en stor dels vedkommende gået over til e-bog. Hun er pensionist og læser meget, så hun udnytter den lette adgang til nye bøger. Derudover rejser hun en del på charterferier, og der er det altså nemt at have en masse forskellige bøger med.

Sjovt - jeg er barnebarn af en bogtrykker :) Det var sikkert at hver gang min morfar fik en bog i hånden, så tjekkede han hvor bogen var trykt og alle de informationer der står først i bogen. Tæt efterfulgt af en kommentar om papiret og dets kvalitet, trykket og selve indbindingen. Så skidt med hvad den handlede om :lol:

Det har jeg også gjort. Nu knapt så meget - alle de danske er alligevel trykt hos Nørhaven :lol: (og de er holdt op med at skrive trykkeri på reklameaviserne).
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Papir/ebog

Indlægaf Daine » 3. jan 2016, 07:34

Jeg elsker bøger i papirudgaven. Når jeg læser i en alm bog giver det mig noget helt andet, end når jeg bruger feks. Storytel. Min fornemmelse for historien er anderledes, jeg kan nemmere bladre tilbage og læse noget igen og det er nemmere at følge med i, hvor langt jeg er og hvor meget jeg mangler at læse.
Det giver mig også en helt anden tilfredsstillese at læse en fysisk bog, det ER bare federe at pløje igennem Ken Folletts mammutbøger i papirudgaven end som e-bog.

Og 7-9-13 så får jeg nu det bibliotek jeg altid har drømt om :lun:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Papir/ebog

Indlægaf Guldfisk » 3. jan 2016, 07:59

Jeg elsker min kindle. Den vejer ingenting, passer i min taske, og jeg skal ikke overveje om jeg har pakket nok bøger, før jeg tager på ferie.

Den kan læses i sollys uden problemer.

En masse klassikere ligger til gratis download.

Jeg behøver ikke ærgre mig over at skulle smide en bog ud, hvis jeg får købt noget, der ikke er et genlæs værd.

Det er nemt at returnere bøger, hvis man lige vil "bladre" lidt, før man beslutter sig.

Man kan få fat i en bog tre sekunder efter, man har lyst til at læse den.
2
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Papir/ebog

Indlægaf Anne Droid » 3. jan 2016, 08:04

Jeg er vild med min kindle. Men jeg bruger den kun til skønlitteratur.
Jeg har et par enkelte fagbøger som e-bøger, men foretrækker dem i papir.

Jeg bruger mofibo, mest pga lydbøger. Dem gider jeg kun høre en gang. Bøger fra mofibo bliver læst på tablet, det går fint.

En af de helt store fordele ved e-bøger for mig, er at de ikke fylder. Jeg har i de sidste par år luget godt ud i reolen med skønlitteratur. Næste gang bliver det i faglitteraturen.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Papir/ebog

Indlægaf Pandesteg » 3. jan 2016, 08:26

Jeg er til begge dele. Jeg bruger min iPad til at læse bøger på, ville aldrig smide penge efter en decideret ebogslæser da det er for mange begrænsninger. På Kindle kan man ikke læse andre formater og på andre ebogslæsere kan man ikke læse Kindleformat uden at bruge nogle ulovlige konverteringsglade-ting på nettet. Usmart for forbrugeren. Det problem har man ikke med en iPad (sikkert det samme med andre tablets).
Sidste år læste jeg 51 bøger - vil skyde på at de 20 var ebøger. De ebøger jeg læser er oftest i nichegenrer og af ukendte forfattere - dvs prisen er helt mede på 1-4 dollars pr bog. Kunne aldrig drømme om at købe danske ebøger - synes de er ALT for dyre! Nægter at give over 50 kr for en ebog.
Men det er fandenfisme snart at være uafhængig af biblo eller boghandel når man sidder en søndag aften og mangler noget at læse. 2 klik på Amazon, så er jeg kørende.
Det er helt sikkert noget jeg vil blive ved med i fremtiden. Mine største læseoplevelser i 2015 var helt klart nogle ebogs-serier.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Papir/ebog

Indlægaf HappyPaww » 3. jan 2016, 09:11

Jeg læser ret sjældent og gør jeg det er det stort set altid når jeg sidder i tog eller metro - eller når jeg er på ferie.

Til det er min Sony ebog rigtig god - jeg slipper for at slæbe på bøger og det er nemt lige at læse et par sider. Jeg er en slem pirat i øvrigt så har endnu ikke betalt for en ebog... :devil: Men undskylder mig med at bogbranchen alligevel ikke ville tjene penge på mig
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Papir/ebog

Indlægaf JoyNips » 3. jan 2016, 09:44

Jeg elsker bøger og har alle mine yndlings i stuen på reolen. Og flere kasser fulde i kælderen.

Jeg bruger kun min iPad til at læse smudsig fanfiction på. :lol:
Jeg overvejer dog at købe e-bøger og tage iPaden med til Japan til foråret i stedet for at slæbe en masse bøger med...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Papir/ebog

Indlægaf Pandesteg » 3. jan 2016, 09:48

Skumfidusen skrev:Jeg overvejer ret kraftigt om jeg vil købe en kindle, for jeg har en masse bøger stående som jeg egentlig synes er ok, men som fylder alt for meget på reolerne. Men når jeg har kigget på titler hos amazon, så synes jeg bare ofte det ser ud som om de ikke kan fåes til Kindle eller ikke til Kindle i Danmark. Er der noget jeg bare har misforstået?


På Amazon.co.uk er der nogle begrænsninger til
danske købere, ja. Ved ikke hvad forklaringen er, men man får bare at vide at titlen ikke er tilgængelig i ens land. Men jeg bruger Amazon.com og der får jeg lov at købe de titler, som bliver mig nægter på .co.uk. Problem solved :-D
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Papir/ebog

Indlægaf Pandesteg » 3. jan 2016, 09:50

Udover det så er jeg da ret sikker på at alle Amazon ebøger er til Kindle. Det er jo Amazon der har udviklet Kindle-readeren mener jeg :gruble:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: Papir/ebog

Indlægaf tjald62 » 3. jan 2016, 09:57

Absolut papir-bøger.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Papir/ebog

Indlægaf Guldfisk » 3. jan 2016, 09:59

Pandesteg skrev:Udover det så er jeg da ret sikker på at alle Amazon ebøger er til Kindle. Det er jo Amazon der har udviklet Kindle-readeren mener jeg :gruble:


Det er det.
Man kan desuden klikke på de bøger, der ikke findes som e-bøger til kindle for at ønske, at de bliver tilgængelige. Jeg ved ikke hvor effektivt, det i realiteten er. Jeg synes bare, det er et fint tiltag :)
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Papir/ebog

Indlægaf decibell » 3. jan 2016, 10:04

Jeg er med Pandesteg og Guldfisken her. Jeg tror ikke, jeg har læst en almindelig bog i nogle år efterhånden, undtaget lærebøger, selv om jeg før var sådan en bogsamler af rang.

Jeg har 1,5 times transport hver vej til arbejde, og jeg elsker, at jeg bare kan tage mobilen frem (eller tabletten), trykke på Kindle-appen og vupti, har jeg hele mit bibliotek med mig - som kan sorteres efter genrer, forfattere, sidst købt, serier osv. Jeg har lavet "collections", de bliver lagt ind i, når jeg køber dem, og jeg har det fedeste overblik over mine bøger, som jeg aldrig havde, da de var i bogform. Jeg kan da godt huske og anerkende den gode fornemmelse af en fysisk bog - gerne i kæmpestørrelse - i hånden, men min ryg og taske er glad for ikke at slæbe på bøger mere. Og jeg synes, at alle fordelene ved en e-bog langt gør godt for savnet af en almindelig bog.

Min datter er også begyndt at bruge min Kindle-konto, og det fungerer helt fint med to brugere på, bare vi ikke læser samme bog på samme tid. Hun køber dog stadig visse serier i bogform, fordi hun samler på bøger af lige de forfattere.

Jeg elsker også, at jeg har bøgerne få sekunder efter mit tryk på køb - og det til priser de danske boghandlere slet ikke kan hamle op med - og at jeg kan downloade samples, så jeg ikke brænder penge af unødigt, hvis bogen ikke er noget for mig. At jeg bare skal slukke, så husker appen, hvor jeg nåede til - ikke flere æselører her (som jeg hadede, men alligevel altid kom til at lave). Det er også fedt, at jeg kan søge efter tekst som i en PDF, og at jeg kan markere visse ord og bede om oversættelse af det, hvis jeg ikke lige skulle kende ordet.

Men det skal så også lige siges, at jeg stort set kun læser på engelsk, og specifikt i en genre hvor det danske bogmarked ikke har fulgt så godt med. Det var årsagen til, jeg begyndte at læse på engelsk, fordi jeg simpelthen ikke gad vente på, at bøgerne blev oversat (for ikke at nævne de ofte ringe oversættelser).

Jeg er også enormt glad for, at jeg kan indstille lysniveau, bogstavfont og -størrelse m.m. Især er det en fordel, når jeg plejer at læse, inden jeg sover, så der ikke skal være ekstra lys tændt i soveværelset. Jeg læser en kort stund, så begynder øjnene at glippe, 3-4 tryk på mobilen og alt er slukket - og kort efter sover jeg. Jeg har ikke de problemer med ikke at kunne sove, fordi jeg læser på et elektronisk medie for tæt på sovetid, som alle eksperterne ellers advarer om.

Min eneste anke er afhængigheden af strøm, men sådan gælder det jo også for alt andet, hvor mobil, tablet eller pc er involveret.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Papir/ebog

Indlægaf decibell » 3. jan 2016, 10:09

Skumfidusen skrev:Jeg overvejer ret kraftigt om jeg vil købe en kindle, for jeg har en masse bøger stående som jeg egentlig synes er ok, men som fylder alt for meget på reolerne. Men når jeg har kigget på titler hos amazon, så synes jeg bare ofte det ser ud som om de ikke kan fåes til Kindle eller ikke til Kindle i Danmark. Er der noget jeg bare har misforstået?


Har du en smartphone med en ok størrelse skærm? For så kan du jo starte med at downloade Amazons gratis Kindle-app. :)

https://www.amazon.com/gp/digital/fiona ... pc_mkt_lnd

Findes også til Mac/Ipad/Iphone, så vidt jeg ved.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Bøger"