I øvrigt mener jeg...

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jan 2016, 09:20

Det er også dårlig skik i store selskaber at spise før alle har fået. Så når de første jo at blive færdige, inden de sidste overhovedet har fået.
Hvis maden når at blive kold, inden de sidste har fået, er det serveringen, der er for langsom.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jan 2016, 09:42

Lemonella skrev:
Fru Sunshine skrev:Det er også dårlig skik i store selskaber at spise før alle har fået. Så når de første jo at blive færdige, inden de sidste overhovedet har fået.
Hvis maden når at blive kold, inden de sidste har fået, er det serveringen, der er for langsom.


Når vi er mange hos os eller vores familer, er vi i gennemsnit en 15 stykker og maden står på bordet og folk rækker kød, salat, kartofler og sovs rundt til dem ved siden af, så begynder vi altså, at spise når vi har fået det på tallerkenen vi kan spise i første omgang.
Måske jeg er uhøflig, men jeg sidder ved bordet og værten/værtinden har sagt vær så god, at spise, ja så gør jeg altså, hvad man beder mig om.
Nogen tager en portion andre 2 eller 3 gange og det gør jo, at folk spiser mere eller mindre hele tiden, eller i hvert fald så længe de er sultne.
Jeg kan altså ikke se problemet, men måske jeg bare ikke er opdraget ordentligt hjemmefra. :D

Vi gør det ikke. Vi kan godt nå at servere til 15 eller få sendt maden rundt til alle, inden det bliver koldt. Og det her handler om første servering.

Min farmor var kogekone, min mor serverede i utallige år, så jeg er opdraget til at man venter.

Bortset fra det, kan kan ikke kalde 15 mennesker et stort selskab i min verden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Aspargsen » 3. jan 2016, 10:01

Lemonella skrev:Vi kan hermed konstaterer, at jeg ikke er opdraget med en god bordskik. :D

Som sagt er det gennemsnitligt 15 personer, vi kan også godt være flere eller færre, men bliver der sagt "vær så god", ja så spiser jeg altså. :)

Bare rolig du er ikke den eneste, jeg har åbentbart også dårlig bordskik :(
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Karkluden » 3. jan 2016, 10:29

Fru Sunshine skrev:
Lemonella skrev:
Fru Sunshine skrev:Det er også dårlig skik i store selskaber at spise før alle har fået. Så når de første jo at blive færdige, inden de sidste overhovedet har fået.
Hvis maden når at blive kold, inden de sidste har fået, er det serveringen, der er for langsom.


Når vi er mange hos os eller vores familer, er vi i gennemsnit en 15 stykker og maden står på bordet og folk rækker kød, salat, kartofler og sovs rundt til dem ved siden af, så begynder vi altså, at spise når vi har fået det på tallerkenen vi kan spise i første omgang.
Måske jeg er uhøflig, men jeg sidder ved bordet og værten/værtinden har sagt vær så god, at spise, ja så gør jeg altså, hvad man beder mig om.
Nogen tager en portion andre 2 eller 3 gange og det gør jo, at folk spiser mere eller mindre hele tiden, eller i hvert fald så længe de er sultne.
Jeg kan altså ikke se problemet, men måske jeg bare ikke er opdraget ordentligt hjemmefra. :D

Vi gør det ikke. Vi kan godt nå at servere til 15 eller få sendt maden rundt til alle, inden det bliver koldt. Og det her handler om første servering.

Min farmor var kogekone, min mor serverede i utallige år, så jeg er opdraget til at man venter.

Bortset fra det, kan kan ikke kalde 15 mennesker et stort selskab i min verden.

Min familie og svigerfamilie er begge så slemme til det. Jeg flipper over det.
Én ting er herhjemme. Min kæreste foretrækker, at jeg ikke venter på, at han får målt BS og taget insulin, så det gør jeg så ikke, men jeg spiser også langsommere end ham, så det passer fint.
Men jeg kan slet ikke ha', at både min familie og svigerfamilie bare går i gang pronto uanset om vi er 4 eller 25. Det betyder bl.a., at min lille fætter og kusine bare glor på mig som om jeg er mærkelig, når jeg beder dem lige vente på mig, når jeg passer dem. Sidst jeg passede dem havde de så nået at spise det de kunne inden jeg kom i gang. Nå men fedt, så spiser jeg da bare selv. SÅ uopdragent.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Fuck.exe » 3. jan 2016, 10:43

I min vestjyske familie er det ikke normen at vente på at alle har fået. Så snart der er øset op på tallerknen bliver albuerne smækket op på bordet og der skovles ind :slem:
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Chatsy » 3. jan 2016, 10:49

Hah, det er også galt i min nærmeste familie, hvor vi blot er fem, når vi alle er samlet. Min far og brødre SKAL død og pine være de første til at øse op og de inhalerer al maden inden min mor og jeg overhovedet når at få øst op. Det har også hændt, at min far har insisteret på sin anden portion, inden hverken min mor eller jeg har fået øst op. Men nu er min far og den ene af mine brødre nogle frygtelige grovædere, som helst skal have mindst to-tre portioner, før de synes de har fået nok og kan erklære sig nogenlunde mætte - de er så heller ikke pænt store for ingenting.

I det mindste ender min mor ikke med at sidde mutters alene om sin aftensmad, når jeg er på besøg. Mændene i min familie er nemlig heller ikke af den opfattelse, at man ikke forlader bordet, før den sidste person har spist op. Jeg græmmes virkelig nogen gange.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf dgd2007 » 3. jan 2016, 10:57

Fuck.exe skrev:I min vestjyske familie er det ikke normen at vente på at alle har fået. Så snart der er øset op på tallerknen bliver albuerne smækket op på bordet og der skovles ind :slem:

Arh men I er jo lidt krukkede, når I ikke bare har en stor skål midt på bordet, som alle spiser af :D
2
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6642

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Sophaya » 3. jan 2016, 11:00

Jeg har aldrig hørt om at man skal vente med at spise til alle har fået før jeg læste det i denne tråd. Den høflighedsregel er jeg simpelthen gået glip af. Hos os plejer det at give sig selv, da maden oftest bliver sendt rundt forskudt af hinanden, så alle har fyldt deres tallerkener nogenlunde samtidig. Det er dog aldrig noget jeg har tænkt over.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Skralde » 3. jan 2016, 11:04

Jeg har hellere ikke hørt om den skik før. :gruble: Men jeg vil da være opmærksom på det fremover.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Fuck.exe » 3. jan 2016, 11:10

dgd2007 skrev:
Fuck.exe skrev:I min vestjyske familie er det ikke normen at vente på at alle har fået. Så snart der er øset op på tallerknen bliver albuerne smækket op på bordet og der skovles ind :slem:

Arh men I er jo lidt krukkede, når I ikke bare har en stor skål midt på bordet, som alle spiser af :D

Eller et trug :devil:
2
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf HappyPaww » 3. jan 2016, 11:44

Jeg synes også det er almindelig bordskik - især hvis man er fx under 10 personer til bords og det er en pænere middag. Og de fleste jeg kender gør da det samme :gruble: Der skåles og siges velbekomme - og så spiser man.

Synes det er ret vildt at nogen aldrig har hørt om det :8:
8
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Myresluger » 3. jan 2016, 12:11

Jeg er også vokset op med at man venter med at spise til alle har fået... det er gør man ikke i min svigerfamilie - og jeg har meget svært ved at vænne mig til det. Ofte bliver der kigget mærkeligt på mig fordi jeg ikke kaster mig over maden før også svigermor har fået. Meget mærkeligt! :8:

Jeg ved godt at det efterhånden er en glemt regel - og mine børn overholder den heller ikke! Det er jo lidt håbløst at lære sine unger når halvdelen af familien - incl. deres far - ikke lever efter den. Min mand synes også jeg er mærkelig når jeg bliver sur over at han er ved at rejse sig før jeg har fået taget ret mange bidder af min mad. Så sorry - mine børn hører til de uopdragne :whine:
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Vixen » 3. jan 2016, 15:02

Nu var det mig som skrev det der med over seks til bords, og jeg vil altså understrege, at jeg ikke bare skovler ind, lige så snart min tallerken er fyldt. Men når man eksempelvis sidder ved et langbord og maden bliver sendt rundt på fade, så synes jeg da at det giver mening lige at lure, om gæsterne omkring sig også har tallerknen fyldt, og så kan man stille og roligt starte nogenlunde samtidig - Med mindre selvfølgelig at selskabet er lidt mere formelt. Det er vi nok bare ikke i min familie, så.

Men det kommer jo også an på, hvor formelt selskabet er. Jeg er eksempelvis også opdraget med, at man ikke har albuerne på bordet, lægger sit bestik korrekt alt efter om man er færdig med forret, færdig med første portion eller helt færdig med at spise. Og at man ikke sætter sig til bords før alle står ved sin stol og der bliver sagt værsgo. Efter min morfars død er der blevet slækket på det, men det sidder stadigvæk i os allesammen til familiesammenkomsterne.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Panton » 3. jan 2016, 16:39

herhjemme har vi samme regel. Min knægt undre sig hvis han har besøg til mad og de bare spiser (da de får tilbudt først) uden at vente på ham. Han nævner det ikke mere, det gjorde han da han var mindre ;)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: I øvrigt mener jeg...

Indlægaf Dirtylittledevil » 4. jan 2016, 10:50

- at intet er så kedeligt som folks google+ sider
3
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn

Tilbage til "Generelt"