Papir/ebog

Brugeravatar
Jungletiger
Indlæg: 621
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:54
Kort karma: 66
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 607

Re: Papir/ebog

Indlægaf Jungletiger » 3. jan 2016, 10:12

Jeg læser kun bøger på min reader.
Det er så dejlig praktisk, at den ikke vejer noget og man kan have rigtig mange bøger på den.

Jeg havde ellers sagt, at det ikke ville komme til at ske for 4-5 år siden - men så blev jeg den heldige ejer af en reader - og siden har jeg ikke læst bøger (undtagen studiebøger) i papirformat og kommer heller ikke til det igen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 3. jan 2016, 12:33

Skumfidusen skrev:Jeg overvejer ret kraftigt om jeg vil købe en kindle, for jeg har en masse bøger stående som jeg egentlig synes er ok, men som fylder alt for meget på reolerne. Men når jeg har kigget på titler hos amazon, så synes jeg bare ofte det ser ud som om de ikke kan fåes til Kindle eller ikke til Kindle i Danmark. Er der noget jeg bare har misforstået?


Det er vist ret tifældigt om en bog er kindlificeret eller ej. Det er mest nye + populære bøger der er det, så det er måske de er lidt niche-agtige de bøger du læser, eller evt. er der nok kun ret få danske bøger på kindle?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 3. jan 2016, 12:35

Jungletiger skrev:Jeg læser kun bøger på min reader.
Det er så dejlig praktisk, at den ikke vejer noget og man kan have rigtig mange bøger på den.

Jeg havde ellers sagt, at det ikke ville komme til at ske for 4-5 år siden - men så blev jeg den heldige ejer af en reader - og siden har jeg ikke læst bøger (undtagen studiebøger) i papirformat og kommer heller ikke til det igen.


Studiebøgerne, det er vel fordi de ikke findes til reader? (Hvad er reader? Er det en kindle reader?)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 3. jan 2016, 12:37

Pandesteg skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg overvejer ret kraftigt om jeg vil købe en kindle, for jeg har en masse bøger stående som jeg egentlig synes er ok, men som fylder alt for meget på reolerne. Men når jeg har kigget på titler hos amazon, så synes jeg bare ofte det ser ud som om de ikke kan fåes til Kindle eller ikke til Kindle i Danmark. Er der noget jeg bare har misforstået?


På Amazon.co.uk er der nogle begrænsninger til
danske købere, ja. Ved ikke hvad forklaringen er, men man får bare at vide at titlen ikke er tilgængelig i ens land. Men jeg bruger Amazon.com og der får jeg lov at købe de titler, som bliver mig nægter på .co.uk. Problem solved :-D


Det er noget med copyright. Ved ikke om det er ældre bøger, men man kan vist miste rettigheder hurtigere i USA end i Europa fordi man skal ind på et eller andet kontor og forny sin rettighed efter X år, mens man har den automatisk i Europa. Så det kan ske det er public domain i USA; men ikke i Europa. Som jeg har forstået det :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Papir/ebog

Indlægaf Slettet bruger » 3. jan 2016, 12:41

HappyPaww skrev:Jeg læser ret sjældent og gør jeg det er det stort set altid når jeg sidder i tog eller metro - eller når jeg er på ferie.

Til det er min Sony ebog rigtig god - jeg slipper for at slæbe på bøger og det er nemt lige at læse et par sider. Jeg er en slem pirat i øvrigt så har endnu ikke betalt for en ebog... :devil: Men undskylder mig med at bogbranchen alligevel ikke ville tjene penge på mig


Hehe

Ja piratering er jo det store dyr i åbenbaringen, når man digitaliserer så må man jo regne med piratering. Har altid undret mig at Ken Follett f.eks. siger "Ja tak" til at f.eks. amazon gør det nemt at piratere hans bog. Men det må åbenbart give overskud på en eller anden måde alligevel.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Papir/ebog

Indlægaf Sophies-mor » 3. jan 2016, 13:50

Altid papirbøger.
Jeg får ondt i øjnene af at læse meget tekst i koncentreret form på en skærm, det er kedeligt og man skal svirpe så mange gange.
En bog, vend den på hovedet (altså med ryg og forside opad) og læg den ned på sofaen/bordet eller hvor det nu er - og bang, den er "tændt" på samme sted, når man vender den om igen.
De ebogslæsere jeg har prøvet, går tør for strøm, lyset er enten for skarpt eller for svagt og kan ikke justeres, som JEG ønsker :D - og så er det bare kedeligt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Papir/ebog

Indlægaf 2SHY » 3. jan 2016, 13:59

Sophies-mor skrev:Altid papirbøger.
Jeg får ondt i øjnene af at læse meget tekst i koncentreret form på en skærm, det er kedeligt og man skal svirpe så mange gange.
En bog, vend den på hovedet (altså med ryg og forside opad) og læg den ned på sofaen/bordet eller hvor det nu er - og bang, den er "tændt" på samme sted, når man vender den om igen.
De ebogslæsere jeg har prøvet, går tør for strøm, lyset er enten for skarpt eller for svagt og kan ikke justeres, som JEG ønsker :D - og så er det bare kedeligt.

:shock: Noooooooooo!!!! Det ødelægger bogryggen :(
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Papir/ebog

Indlægaf Lone » 3. jan 2016, 14:23

Jeg læser både papirbøger og bøger på Kindle. Det bliver flere og flere på Kindle, fordi det bare er nemmere, og fordi jeg læser meget på engelsk alligevel.
Jeg elsker mine bøger, men de fylder og de bliver støvede, så planen er faktisk at pakke størstedelen væk i løbet af året.

Jeg har ikke problemer med at læse andre bøger end dem fra Amazon på min Kindle - formatet på bøger, jeg tidligere har købt til min Sony ebogslæser kan nemt ændres, således at jeg kan genlæse en bog på min Kindle.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Papir/ebog

Indlægaf Sophies-mor » 3. jan 2016, 14:27

2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Altid papirbøger.
Jeg får ondt i øjnene af at læse meget tekst i koncentreret form på en skærm, det er kedeligt og man skal svirpe så mange gange.
En bog, vend den på hovedet (altså med ryg og forside opad) og læg den ned på sofaen/bordet eller hvor det nu er - og bang, den er "tændt" på samme sted, når man vender den om igen.
De ebogslæsere jeg har prøvet, går tør for strøm, lyset er enten for skarpt eller for svagt og kan ikke justeres, som JEG ønsker :D - og så er det bare kedeligt.

:shock: Noooooooooo!!!! Det ødelægger bogryggen :(

Bøger må gerne slides.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Papir/ebog

Indlægaf landsbytossen » 3. jan 2016, 14:31

Altid papir. Der kan jeg skrive kommentarer, rette forkerte oplysninger eller tilføje nyt direkte i bogen eller sætte post-it som bogmærker ved de sider, jeg på et senere tidspunkt kan få brug for. Ved biblioteksbøger nøjes jeg med papirslapper ved interessante sider.

Jeg læser aldrig skønlitteratur.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Papir/ebog

Indlægaf 2SHY » 3. jan 2016, 14:50

Sophies-mor skrev:
2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Altid papirbøger.
Jeg får ondt i øjnene af at læse meget tekst i koncentreret form på en skærm, det er kedeligt og man skal svirpe så mange gange.
En bog, vend den på hovedet (altså med ryg og forside opad) og læg den ned på sofaen/bordet eller hvor det nu er - og bang, den er "tændt" på samme sted, når man vender den om igen.
De ebogslæsere jeg har prøvet, går tør for strøm, lyset er enten for skarpt eller for svagt og kan ikke justeres, som JEG ønsker :D - og så er det bare kedeligt.

:shock: Noooooooooo!!!! Det ødelægger bogryggen :(

Bøger må gerne slides.

Jo jo men ødelægger man bogryggen risikerer man at den bliver helt splittet ad. Det har jeg da selv eksempler på hvor jeg har måttet opgive at tape eller lime dem sammen igen
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Papir/ebog

Indlægaf Sophies-mor » 3. jan 2016, 15:07

2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:
2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Altid papirbøger.
Jeg får ondt i øjnene af at læse meget tekst i koncentreret form på en skærm, det er kedeligt og man skal svirpe så mange gange.
En bog, vend den på hovedet (altså med ryg og forside opad) og læg den ned på sofaen/bordet eller hvor det nu er - og bang, den er "tændt" på samme sted, når man vender den om igen.
De ebogslæsere jeg har prøvet, går tør for strøm, lyset er enten for skarpt eller for svagt og kan ikke justeres, som JEG ønsker :D - og så er det bare kedeligt.

:shock: Noooooooooo!!!! Det ødelægger bogryggen :(

Bøger må gerne slides.

Jo jo men ødelægger man bogryggen risikerer man at den bliver helt splittet ad. Det har jeg da selv eksempler på hvor jeg har måttet opgive at tape eller lime dem sammen igen

Jeg har kun oplevet, én bog, der gik i stykker - og det var ikke ryggen, men overgangen fra side til samling af ryg (fordi min da 2 årige fik fat i bogen) - og der har vi klasket godt med gaffatape på. Kønt er det ikke, men det virker - nogenlunde.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Jungletiger
Indlæg: 621
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:54
Kort karma: 66
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 607

Re: Papir/ebog

Indlægaf Jungletiger » 3. jan 2016, 15:48

eks-Maupassant skrev:
Jungletiger skrev:Jeg læser kun bøger på min reader.
Det er så dejlig praktisk, at den ikke vejer noget og man kan have rigtig mange bøger på den.

Jeg havde ellers sagt, at det ikke ville komme til at ske for 4-5 år siden - men så blev jeg den heldige ejer af en reader - og siden har jeg ikke læst bøger (undtagen studiebøger) i papirformat og kommer heller ikke til det igen.


Studiebøgerne, det er vel fordi de ikke findes til reader? (Hvad er reader? Er det en kindle reader?)


Studiebøgerne foretrækker jeg faktisk i papirform - for så kan jeg skrive i den :D

Det er en Kobo Glo reader (e-bogslæser), jeg er den heldige ejer af. Den er rigtig god. Lyset i skærmen kan skrues op eller ned, som det nu passer en - og skal den lades op ca. 1 gang om måneden, hvis man læser en times tid om dagen :)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Papir/ebog

Indlægaf 2SHY » 3. jan 2016, 16:10

Sophies-mor skrev:
2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:
2SHY skrev:
Sophies-mor skrev:Altid papirbøger.
Jeg får ondt i øjnene af at læse meget tekst i koncentreret form på en skærm, det er kedeligt og man skal svirpe så mange gange.
En bog, vend den på hovedet (altså med ryg og forside opad) og læg den ned på sofaen/bordet eller hvor det nu er - og bang, den er "tændt" på samme sted, når man vender den om igen.
De ebogslæsere jeg har prøvet, går tør for strøm, lyset er enten for skarpt eller for svagt og kan ikke justeres, som JEG ønsker :D - og så er det bare kedeligt.

:shock: Noooooooooo!!!! Det ødelægger bogryggen :(

Bøger må gerne slides.

Jo jo men ødelægger man bogryggen risikerer man at den bliver helt splittet ad. Det har jeg da selv eksempler på hvor jeg har måttet opgive at tape eller lime dem sammen igen

Jeg har kun oplevet, én bog, der gik i stykker - og det var ikke ryggen, men overgangen fra side til samling af ryg (fordi min da 2 årige fik fat i bogen) - og der har vi klasket godt med gaffatape på. Kønt er det ikke, men det virker - nogenlunde.

Dejligt for dig. Jeg har desværre oplevet flere :( Men så længe jeg lader være med selv at lægge dem på den måde og heller ikke låner dem ud, så kan jeg være ligeglad :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Papir/ebog

Indlægaf fisken80 » 3. jan 2016, 17:20

Skønlitterære bøger har jeg ikke noget problem med at læse som e-bøger og jeg gør det i stor stil, da jeg har Mofibo gennem mit mobilabonnement. Faglitteratur skal jeg derimod have som fysisk bog, så jeg kan skrive noter osv. til.

Og e-bøger er kommet for at blive, ingen tvivl om det. Men de kommer ikke til at erstatte papirbøger, og det har jeg aldrig troet. Men mikroovnen lever jo også i bedste velgående sammen med og som supplement til den almindelige ovn
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Bøger"