Kastrere pædofile.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:59

Australien har efter sigende en debat omkring kastrering af pædofile.
Jeg har i en del år tænkt på om pædofile overhovedet kan kureres. Er det medfødt? Hvad kan man gøre for, at forhindre at de forgriber sig på børn?

Det er et meget kontroversielt og følsomt emne, men jeg vil gerne høre folks holdninger, fordomme, erfaringer og meninger om, hvordan vi kan forhindre at overgreb kan finde sted.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 10:05

Jeg faldt over en debat inde på facebook omkring det og jeg orker ikke facebook-debatter. Det udvikler sig til et orgie af facepalms og mavesyre for mig og jeg kan det ikke :lol:

Jeg vakler selv mellem, at tænke at pædofili er medfødt eller tillært (barndomstraumer ex). Altså tænker jeg implicit, at det er noget man ikke kan gøre for, så at sige.

Hvis man betragter pædofili som en egentlig seksualitet, så er den vel mestendels medfødt. Og så kan den vel ikke kureres.
Hvis man vælger at stille medfødt/tillært seksuealitet op imod hinanden, så ripper man vel op i en masse debatter omkring blandt andet homoseksuelle.

Jeg synes virkelig det er et spændende, omend skræmmende, emne.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf Annione » 27. aug 2015, 10:08

Medicinsk kastrering har været brugt i mange år.

Jeg ved ikke, hvor meget der forskes i pædofili - homoseksualitet blev for 100 år siden straffet som sodomani... måske finder man en gang ud af, at pædofile ikke kan gøre for det/noget ved det :gruble:

Jeg aner ikke, hvad man kan gøre ved det. Det er vel for groft at sende dem til en øde ø (som faktisk en gang var straffen for sodomani...).
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 10:13

Annione skrev:Medicinsk kastrering har været brugt i mange år.

Jeg ved ikke, hvor meget der forskes i pædofili - homoseksualitet blev for 100 år siden straffet som sodomani... måske finder man en gang ud af, at pædofile ikke kan gøre for det/noget ved det :gruble:

Jeg aner ikke, hvad man kan gøre ved det. Det er vel for groft at sende dem til en øde ø (som faktisk en gang var straffen for sodomani...).

Jamen, det er det nemlig lige præcis, hvis man antager, at de ikke kan gøre for det.
Tænk engang, at leve med, at have lyst til noget, som man godt ved er helt frygteligt og forfærdeligt.
Og tænk, hvis det er medfødt og man er vokset op med at vide, at man er helt, helt forkert og væmmelig....
Jeg ved ikke, jeg kan godt sidde og blive virkelig ked af det, hvis det er sådan de har det.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14713
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19044

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf Flora » 27. aug 2015, 10:14

Uden at vide så meget om det, så tænker jeg at det ikke er noget de kan gøre for. Til gengæld tror jeg de med behandling kan lære, at det ikke er en drift der er ok at handle på og dermed lære at styre det.

Kastraktion synes jeg jeg har hørt ikke har den ønskede virkning :gruble:

Uanset hvad må det være en forfærdelig lidelse (eller hvad vi nu skal kalde det) for dem der egentlig godt ved de gør noget forkert når de begår overgreb, men ikke kan styre det.
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40598

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf Akehurst2 » 27. aug 2015, 10:27

Jeg synes, man i debatten om, hvad man skal gøre for at undgå overgreb på børn især er nødt til at forholde sig til, at der findes meget få mennesker, der kan karakteriseres som værende egentligt pædofile.

At være pædofil betyder at din seksualitet retter sig entydigt mod børn, at det er selve det, at de ikke er kønsmodne, der tænder. Der er ikke mange, hvis seksualitet er rettet mod børn.

For de, der rent faktisk er pædofile, der kan det måske være relevant at se på en frivillig kastration, hvis de gerne vil hjælpes til ikke at kunne begå overgreb. At kastrere folk mod deres vilje synes jeg lugter meget lidt af civiliseret retssamfund.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 10:29

Akehurst2 skrev:Jeg synes, man i debatten om, hvad man skal gøre for at undgå overgreb på børn især er nødt til at forholde sig til, at der findes meget få mennesker, der kan karakteriseres som værende egentligt pædofile.

At være pædofil betyder at din seksualitet retter sig entydigt mod børn, at det er selve det, at de ikke er kønsmodne, der tænder. Der er ikke mange, hvis seksualitet er rettet mod børn.

For de, der rent faktisk er pædofile, der kan det måske være relevant at se på en frivillig kastration, hvis de gerne vil hjælpes til ikke at kunne begå overgreb. At kastrere folk mod deres vilje synes jeg lugter meget lidt af civiliseret retssamfund.

Hvad er de andre så, som forgriber sig på børn, hvis ikke pædofile? Og kan de gøre for det?
Betyder det, at rigtige pædofile ikke kan "kureres", men de andre kan?
Senest rettet af kidkomb 27. aug 2015, 10:34, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32428

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf icelady » 27. aug 2015, 10:33

De kan ikke gøre for det, i det forstand at de ikke selv har valgt det.

Læste for nogle år siden i et fysisk blad at netop fordommene var en af de største grunde til at de ikke søgte hjælp.
De kunne sagtens forstå at udlevelsen af deres lyst var forkert. Men de var bange for den skam, både de selv ville blive udsat for, og også den skam, de udsatte deres familie/venner for.

Om man kan medicinere sig fra det på nogen måde med succes ved jeg ikke. Men det handler vel også om, at man får øje på de pædofile, før de gør skade.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 10:36

Jeg tænker, at man kan kategorisere dem, der ikke er "rigtig" pædofile, som mennesker med en fetich.
Der er vel i grunden en del fetich'er, der potentielt kan gøre skade på andre mennesker.
Kan man gøre for det?
Jer, der evt har en fetich (det være sig læder eller strømper etc) har I indflydelse på, hvor kraftig den er? Kan man lade være?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 10:37

Jeg har ingen fetich selv. Så jeg er helt blank her.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40598

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf Akehurst2 » 27. aug 2015, 10:46

kidkomb skrev:Hvad er de andre så, som forgriber sig på børn, hvis ikke pædofile? Og kan de gøre for det?
Betyder det, at rigtige pædofile ikke kan "kureres", men de andre kan?


De er bare nogen, der begår overgreb mod børn - lige som nogle begår overgreb mod voksne. Som jeg har fået det forklaret af fagfolk, så kan der være forskellige grunde til at nogle begår overgreb mod børn. Det kan være et misforstået udtryk for omsorg (ses i incestsager), det kan være fordi, man ikke kan håndtere voksne relationer (man vil egentlig gerne have en jævnaldrene kæreste og sexpartner, men det kan man ikke finde ud af), de gør ikke lige så meget modstand, eller der kan være tale om en total norm- og grænseløshed, hvor man bare tilfredsstiller sig selv på den lettest mulige måde, om det så er frivilligt eller ej, børn, dyr, whatever, og det kan handle om magt på samme måde som ved overgreb på voksne. Men altså hvor det ikke er det ikke-kønsmodne barn i sig selv, der trigger overgrebet.

Jeg tror ikke på, man kan "kurere" en seksualitet, heller ikke selvom udøvelsen er den er forbudt. Men fjerner man lysten i det hele taget, så kan det jo hindre nogen overgreb. Det virker bare voldsomt at kastrere nogen, hvis udøvelsen af deres grundseksualitet ikke i sig selv er ulovlig. Ville man kastrere en heteroseksuel mand, der havde voldtaget en kvinde? Voldtægt er en meget alvorlig forbrydelse, men er det nok til at folks seksualitet, forstået som deres libido/lyst i det hele taget, skal fjernes? Og i med, der ikke er så mange, der kan karakteriseres som pædofile, så synes jeg det giver en skæv debat, hvis det er det, man fokuserer på i debatten om at hindre overgreb på børn.

Man kan altid gøre for det, hvis man dyrker sex med nogen, der ikke vil eller ikke er i stand til at give udtryk for en vilje. Uanset om man er en jævnaldrene kvinde, der tvinger en jævnaldrene mand, der har sagt nej eller om man er en mand, der går i seng med et barn, der ikke er udviklet og moden nok til at kunne give samtykke. Jeg tror ikke, pædofile er hverken værre eller bedre til at kontrollere deres seksualitet - de er bare i den situation, at de ikke kan udøve den lovligt.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 10:52

Jeg tror også, at en af grundende til, at jeg spekulerer over det, fra tid til anden, er, at jeg ikke er kommet frem til nogen fiktiv løsning på problemet. Det er utilfredsstillende for mig, at jeg ikke kan have en nogenlunde defineret holdning med en nogenlunde argumentation.
Det er irriterende, at føle så stærkt mod noget og så ikke have, i det mindste, en lommefilosofi omkring en mulig løsning.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf hotlips » 27. aug 2015, 10:56

Jeg tror ikke man kan forhindre det helt men jeg tror man som samfund kan opføre sig mere hensigtsmæssigt i forhold til det end man gør nu.

Som det er er det blevet det ultimativt værste menneske man kan være alene ved at tænke tanken og det er forbundet med så enorm skam og stigmatisering at det gør det umuligt at søge hjælp og gør det værre for mange ofre end det måske havde behøvet.

Og nej,det er ikke fordi jeg negligerer det,men jeg synes det er ude af proportioner når man fortæller børn de har været ude for et overgreb og oplever folk der vil erklæres uarbejdsdygtige fordi de er stødt på en blotter.

Der burde forskes mere i ting som hvor mange derhar tankerne uden at handle på det,der er notorisk stor forskel mellem de 2 ting når det kommer til de noget ekstreme seksuelle lyster og det bør være muligt at finde ud af hvad forskellen så er,ihvertfald i et omfang så man kan forsøge at lære de der har viljen hvordan man styrer den drift.

Jeg tror ikke der grundlæggende er forskel på hvordan det bliver børn man tænder på i forhold til alle andre ting,men eftersom man ikke kan reproducere sig ved det tror jeg også der er tale om en niche med et meget lille antal udøvere og at det fra det offentliges side er ressourcemæssigt realistisk at give dem særlig støtte i et omfang der kan forhindre nogen i at udleve det i praksis.

Men som det er tror jeg ikke der mulighed for de store ændringer,det er så tabubelagt at der sikkert også er forskere der betakker sig for ikke at blive beskyldt for at have andet end faglig interesse i det.
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40598

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf Akehurst2 » 27. aug 2015, 10:59

Noget af det handler om proportionalitet og generelt om min holdning til fysisk afstraffelse.

Ja, overgreb er forfærdelige. Men at gennemføre en tvangsmæssig operation, der ændrer afgørende på folks psykiske og fysiske velbefindende og på en grundlæggende følelse som seksualitet og lyst, måske uopretteligt - det er også forfærdeligt.

Jeg synes, at fysisk afstraffelse i det hele taget er forkert. Vi hugger ikke hånden af tyve, og vi uddeler ikke piskeslag - det er inhumant. Vi spærrer dem inde, og det er såmænd slemt nok, men noget skal vi jo gøre, og det føles som en straf, samtidig med at det fjerner forbryderen fra samfundet i en passende periode.

Hvis det så som beskrevet af Angelina oveni købet ikke engang hjælper, så er det en virkelig dårlig ide.
2
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40598

Re: Kastrere pædofile.

Indlægaf Akehurst2 » 27. aug 2015, 11:03

hotlips skrev:Som det er er det blevet det ultimativt værste menneske man kan være alene ved at tænke tanken og det er forbundet med så enorm skam og stigmatisering at det gør det umuligt at søge hjælp og gør det værre for mange ofre end det måske havde behøvet.

(...)

Men som det er tror jeg ikke der mulighed for de store ændringer,det er så tabubelagt at der sikkert også er forskere der betakker sig for ikke at blive beskyldt for at have andet end faglig interesse i det.


Det tror jeg, du har meget ret i.

Lederen af Rigshospitalets sexologiske klinik, som er ansvarlig for håndtering af dømte for sædelighedsforbrydelser mod børn, der skal modtage behandling, fortalte til et foredrag jeg var til, at det ekstreme tabu gør det meget svært at gennemføre terapeutisk behandling, for selv de dømte, der sidder i en behandlingssituation kan nærmest ikke få sig selv til at indrømme, så det må drøftes i meget abstrakte vendinger.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"