Langt hår til drengebørn

HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Langt hår til drengebørn

Indlægaf HappyHippo » 26. aug 2015, 19:09

Jeg ser de unge mødre, og der er en dreng på 3 år, der altid har haft langt hår, men nu vil have det klippet som sin fars (kort).
Moren er ked af der fordi hun elsker det lange hår og klipper det stadig ikke helt kort, men til over skuldrene.

Så læser jeg på facebook hvordan folk kalder ham for en lille pige med konet hår, at moren bare vil have en lille prisensse og hvor synd det er for ham, med det lange hår.

Selvfølgelig er det synd hvis han oprigtigt vil have kort hår, men jeg synes også det er en ærgerlig tendens at vi mobber drenge med langt hår. Hvorfor skal det være kort? Hvorfor er det kun piger, det må have langt hår og må piger så have kort hår?
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf kidkomb » 26. aug 2015, 19:14

Tendensen er nu nok ikke drengebørn med langt hår, men mennesker, der gerne vil klemme lidt fælles forargelse ud mellem sidebenene. Og så at folk der sidder bag en skærm har en tendens til, at blive fuldstændig blind for det faktum, at det stadig er rigtige mennesker de snakker med. Vi kan se dit navn på facebook, vi kender dig, så dine ord er ikke spor anderledes eller mindre sårende eller mindre dumme, bare fordi de står på skrift.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Urtekussen » 26. aug 2015, 19:17

Rakel skrev:Jeg er ligeglad, hvad andre forældre gør, men det er ofte totalt umuligt at se, at en dreng ikke er en pige, hvis han er langhåret.

Her i vs/bh alderen, hvor mor bestemmer, har drengens hår været kort og pigernes lidt længere, men stadig så kort, at det ikke har været et bøvl med elastikker eller hår ind i ansigtet ved leg.


Hvad så med en korthåret pige?
0
2011
2015
2018
2020
2023
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf HappyHippo » 26. aug 2015, 19:19

Jeg husker på jubii, en kommenterede et billede af en langhåret dreng (ret åbenlyst) med "er det eb pige?"eller sådan noget. Debattøren stoppede derefter med at poste billeder af ham.

Synes det er en skam at drenge ikke kan være langhårede uden det skal kommenteres på og ofte på en nedladende måde.

Min pige har i øvrigt langt, kraftigt hår. Vi bøvler med elastikker og hårklips her i vuggestuealderen. Min søn får nok kort hår, selvom jeg synes langhårede drenge er skønne. Det er bare så besværligt.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Urtekussen » 26. aug 2015, 19:50

Jeg snakker ikke om drengehår, men om korthårede piger.

Hvordan bedømmer man kønnet på dem?
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Urtekussen » 26. aug 2015, 19:54

Som fx dette
Billede
0
2011
2015
2018
2020
2023
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Fynerfin82 » 26. aug 2015, 19:59

Man bliver irrettesat af en forudrettet pige. Min søster var korthåret det meste af hendes barndom og hun hadede det, for alle der ikke kendte hende omtalte hende som drengen. Tror bare det er virkelig indgroet at drenge har korthåret og piger langt.

Min 4 årige spurgte mig forleden, hvordan en anden mor i børnehaven kunne være mor. Hun havde jo drengehår, så hun måtte jo være en far. Og han købte ikke umiddelbart min forklaring om at piger også godt kunne havde kort hår, på trods af at jeg selv har relativt kort hår.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7373

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Neenah » 26. aug 2015, 20:13

Fynerfin82 skrev:Man bliver irrettesat af en forudrettet pige. Min søster var korthåret det meste af hendes barndom og hun hadede det, for alle der ikke kendte hende omtalte hende som drengen. Tror bare det er virkelig indgroet at drenge har korthåret og piger langt.

Min 4 årige spurgte mig forleden, hvordan en anden mor i børnehaven kunne være mor. Hun havde jo drengehår, så hun måtte jo være en far. Og han købte ikke umiddelbart min forklaring om at piger også godt kunne havde kort hår, på trods af at jeg selv har relativt kort hår.


Det er så trist at der er den indgroede forståelse for "drengehår" og "pigehår."
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Fru Sunshine » 26. aug 2015, 20:30

Mine har mere eller mindre bestemt selv fra de var ret små.
Ret sjovt at min søn insisterede på kort Søren Rasted-hår med grønne totter da han var lille, mens han nu har længere hår end både mig og sin søster.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16140

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Urtekussen » 27. aug 2015, 04:52

Rakel skrev:
Urtekussen skrev:Jeg snakker ikke om drengehår, men om korthårede piger.

Hvordan bedømmer man kønnet på dem?



Jeg har ikke mødt piger med drengehår, så det problem har jeg ikke. I min mindstes to pasningstilbud har pigerne med kort hår = minus spænder/bånd meget feminine frisurer modsat de korthårede drenges frisurer og jeg husker det på samme måde med piger/drenge med hår så kort at det ikke var nødvendigt med hårbånd/spænder.

Jeg forstår stadig ikke svare tror jeg ?
Afhænger det af accessories?
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Muuh » 27. aug 2015, 05:30

PublicLibrary skrev:Ligegyldigt hvilken hårlængde mine børn har haft, er de blevet kønsbestemt efter farven på deres tøj.


Min den yngste søn på 9 år havde i sommers en periode, hvor han gerne ville have flettet en masse små franske fletninger i pandehåret, det fik konsekvent fremmede til at omtale ham som pige til trods for at hans tøj bar tydeligt præg af at være en dreng og at han ikke var langhåret.
Vi oplevede sågar en dame, som nægtede at tro på min søn var en dreng, selvom han flere gange sagde til hende "jeg er altså en dreng"

Jeg tror bare folk generelt er hurtig til at dømme børn køn ud fra deres ansigt/hår og så er der desværre nogen som ikke kan forholde sig til andet end at drenge har kort hår og piger har langt hår.


Det er jo lidt samme dilemma, som med drenge der har neglelak på. Hvilket begge mine drenge ofte har haft og ønskede de at få langt hår, ville det være helt fint for mig. Så længe det er noget de selv ønsker.
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:02

Hvis nu man har et barn, med en "kønsstridig klipning" (ej, men jeg brillerer da i dårlige formuleringer idag :lol:) er det så ikke natuligt, at lære sit barn (ved ikke at blive fornærmet that is) at andre mennesker godt kan forveksle een med det modsatte køn. Og selv sige "jeg er altså en dreng/pige"? Og først, hvis den fremmede så påtaler det igen, så blive fornærmet (denne gang med rette) og sige fra?

Jeg har ikke selv haft problematikken inde på livet, så det er ment helt oprigtig, neutralt nysgerrigt.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Annione » 27. aug 2015, 10:01

Børn må have det hår, som forældrene mener deres barn skal have. Men så må de altså lade være med at blive sure, når nogen tror, at deres langhårede lille dreng, er en lille pige.
7
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf hotlips » 27. aug 2015, 11:07

Min dreng har langt hår i perioder,jeg elsker hans lange hår og hvis folk har behov for at kende hans køn kan de jo spørge hvad han hedder.
Om foråret bliver det klippet kort,han har meget tykt hår og døjer med varmen i forvejen,men det bliver langt igen ud på efteråret.

Da jeg gik i børnehave havde de fleste drenge langt hår,min søster har altid haft kort og jeg synes det er ærgerligt det går den forkerte vej.

Iøvrigt kan man se på næsten alle drengene i vores Børnehave de er drenge helt uden at se hovedet for de er blå/grønne/sorte i tøjet altid.
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf HappyHippo » 27. aug 2015, 11:58

Folk er altså også retarderede når det kommer til at gætte køn. Jeg kan klæde min dreng i blåt og får stadig at vide at jeg har en sød lille pige. Og han er korthåret ;)

Jeg forstår bare ikke hvorfor drenge ikke må have længere har end den der standardklipning uden det skal kommenteres. Da prins vincent var langhåret blev det også kommenteret overalt.
0

Tilbage til "Børn"