Skyldfølelse ved at sige op...

Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Skyldfølelse ved at sige op...

Indlægaf Anilara » 4. jan 2016, 09:35

Jeg ved egentlig godt hvad det rigtige at gøre er, men jeg har brug for at læsse lidt af.

Jeg har i knap 4 år været handicaphjælper for en kvinde. Nu føler jeg, at jeg snart vil noget andet som er mere relevant for mig studie, om som måske er deltid frem for fuldtid, da jeg også har savnet at have lidt fritid (jeg har arbejdet fuldtid samtidig med jeg har studeret i 2,5 år).
Hende jeg er hjælper for, har fra tid til anden haft en del nye der skulle på oplæring, og hver gang har jeg set hvor hårdt det er for hende, da det tager næsten en måned før en ny er "klædt ordentlig på" til at gøre tingene ordentlig, så hun kan sove om natten og nå de ting hun skal om dagen.

Nu har jeg så sendt en ansøgning til et deltidsjob, som jeg har meget gode chancer for at få. Samtidig har to ud af fem hjælpere pludselig lige sagt op, og jeg ved at hun er så taknemmelig for, at jeg stadig er så stabil, og er en af dem, som bare kan det hele, så hun kan slappe af når jeg har en vagt.
Jeg har slet ikke lyst til at sige op nu, hvor jeg ved hun kommer til at være udkørt de næste to måneder. Man kan kun arbejde fuldtid hos hende, så når jeg har sagt op, har jeg en måned tilbage hvor jeg stadig arbejder fuldtid, og så er det slut.

Jeg ved at jeg bør tænke på mig selv, men det er svært når jeg ved, at hun allerede nu er temmelig presset. Jeg skal selvfølgelig også først lige være sikker på at få det andet job, men som sagt, så er der store chancer.
Kan nogen give mig et spark?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Skyldfølelse ved at sige op...

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jan 2016, 09:41

Jeg forstår til fulde dine følelser. Jeg er selv i et omsorgsfag, og føler en stor forpligtigelse ifht. de borgere jeg har med at gøre.

Men kort og godt, det er et grundvilkår i personens liv, at hun er afhængig af andres hjælp.
Det er og bliver derfor aldrig dit ansvar at din opsigelse kommer i rumpen på et par andre, og har konsekvenser for hende.
Det er rigtig ærgerligt, men på sigt løser situationen sig.

Såfremt du gerne vil og kan hjælpe, så kan du jo tilbyde at bistå oplæring af nye hjælpere, og hvis det lader sig gøre, tilbyde at arbejde deltid, og være tilstede på for hendes hverdags funktionalitet væsentlige tidspunkter.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Skyldfølelse ved at sige op...

Indlægaf Anilara » 4. jan 2016, 10:30

DD_81 skrev:Jeg forstår til fulde dine følelser. Jeg er selv i et omsorgsfag, og føler en stor forpligtigelse ifht. de borgere jeg har med at gøre.

Men kort og godt, det er et grundvilkår i personens liv, at hun er afhængig af andres hjælp.
Det er og bliver derfor aldrig dit ansvar at din opsigelse kommer i rumpen på et par andre, og har konsekvenser for hende.
Det er rigtig ærgerligt, men på sigt løser situationen sig.

Såfremt du gerne vil og kan hjælpe, så kan du jo tilbyde at bistå oplæring af nye hjælpere, og hvis det lader sig gøre, tilbyde at arbejde deltid, og være tilstede på for hendes hverdags funktionalitet væsentlige tidspunkter.

Tak for dit svar. Det er rart med opbakning og forståelse.

Det er udelukket at kunne arbejde deltid ved hende, da hun kun må have 5 fuldtidsansatte. Det er nok også derfor det er ekstra svært at sige op, da jeg ved det bliver hårdt - ikke mindst for de resterende to hjælpere. Egentlig er jeg ikke særlig tæt knyttet til hende. Det er udelukkende af den årsag, at vi er tre i rap som stopper, der nager mig.

Men du har jo ret. Situationen skal nok løse sig, og livet går videre. Har bare en stor ansvarsfølelse, da jeg er den sidste med god rutine, og da jeg ved hvordan det hele sejler når flere smutter samme tid.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Skyldfølelse ved at sige op...

Indlægaf girl_beat » 4. jan 2016, 10:56

Hvis nu du er heldig at få tilbudt det andet job, kunne du jo overveje at foreslå start en måned senere? Så er der ekstra tid til at overdrage dine opgaver og rutiner hos den nuværende borger. Som DD skriver, er det jo ikke dit ansvar hvordan hun får løst udfordringen, men hvis det giver dig mere ro i maven, kunne denne slags fleksibilitet måske hjælpe... :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Skyldfølelse ved at sige op...

Indlægaf Anilara » 4. jan 2016, 11:07

Jeg vil helt klart forsøge, om jeg kan udskyde opstarten det nye sted en måned. :) Dog har de pointeret, at hurtig opstart foretrækkes men kan jo altid foreslå dette.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Skyldfølelse ved at sige op...

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. jan 2016, 21:21

Anilara skrev:Jeg vil helt klart forsøge, om jeg kan udskyde opstarten det nye sted en måned. :) Dog har de pointeret, at hurtig opstart foretrækkes men kan jo altid foreslå dette.



Det er da ihvertfald ikke det dummeste signal at sende, at man har en ansvarsfølelse ifht. det job man forlader :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Job"