Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Juki » 4. jan 2016, 14:46

Sikke et fint hus! :love:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Thestral » 4. jan 2016, 16:04

Krølle har du set Fixer Upper på Netflix? Der er mange gode ideer at hente sådan rent indretningsmæssigt
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 4. jan 2016, 19:27

Thestral skrev:Krølle har du set Fixer Upper på Netflix? Der er mange gode ideer at hente sådan rent indretningsmæssigt


Nope - jeg må i gang, det lyder lovende :ivrig:

Har talt med brændeovnsmænd i dag og talt for min syge moster. Det betalte sig heldigvis: selvom det er absolut højsæson, og de alle er fuldt booket resten af måneden, har jeg fået lovning på, at dem, der lavede vores pejs i lejligheden, leverer og installerer en fin klassisk Morsø-ovn allerede nu på fredag :dåne:

Skorstensfejeren kommer forbi samme dag og godkender den, så vi skal bruge weekenden på at kigge forelsket på flammer i ovnen :love:
10
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Apostrof » 5. jan 2016, 07:59

Krølle skrev:
Kommodedyret skrev:Hvor skal der være katteværelse? :D


I kælderen :D

....og lidt over det hele :genert: Jeg freaking hader normale kradsetræer og diverse plyshuler, men jeg har en ide om, at sådan et par killingekrapyler skal have mulighed for at blive aktiveret indendørs, hvis de ikke gider ud, så jeg er i tænkeboks ift at få lavet nogle løsninger i lækre naturmaterialer, som måske ligefrem er pæne.

Pt. går tanken på at snuppe en del af nogle store birketræer fra ødegården og lave noget gulv til loft-arrangement ud af 10 cm tykke stammer med forgreninger, som de kan fise rundt i. Kradseri kan forhåbentlig klares med vores nuværende grove tæppe og evt. en grov NKT-kabeltromle i træ, hvor midten er omviklet med sisalreb. Tæppet var rigeligt til vores gamle kat, og det er stadig pænt, selvom hun brugte det flittigt i mange år (Basta lurede for øvrigt også tricket temmelig hurtigt :lol:). Helt seriøst så UNDRER det mig, at det er umuligt at købe noget kattehalløj, der ikke er pivgrimt. Måske skulle jeg udvide biksen med pæne kattedimser :D


Jeg hader(!) også alt kattetilbehør og synes det er ustyrlig grimt! (Sig gerne til hvis I har en god ide til kattebakken!). Så derfor har jeg også selv bygget et kattetræ selv ud af et frugttræ fra mine forældres have, der alligevel skulle ned. Skålene er taget fra deres to gamle kradsemøbler og så har vi viklet sisalreb rundt om strategiske steder, så de kan klatre op i træet og så bunden af træet til at hvæsse kløer på.
Smider lige et billede i din tråd som inspiration (håber det er ok at spamme din tråd, da jeg ikke selv synes ikke selv jeg kunne finde noget, da jeg lavede vores og manglede lidt nogle ideer at gå ud fra dengang). Jeg vil dog stærkt tilråde at afbarke træet... Det var også vores oprindelige ide at lade det stå med barken, men med den mænge insekter og kryb, der gemmer sig i sådan et træ :shock: Nej, tak! Og vi kunne simpelthen ikke få et helt træ fri for insekterne med barken på.

Billede fra da det stod i vores lejlighed - desværre ikke helt skarpt:
Billede

Og så lige efter flytning ind i vores nye hus, er det klart en tryg base:
Billede

Det er virkelig et fantastisk eventyrligt hus, I har købt :love: Vi har lige overtaget vores nybyggede hus, som vi selv har designet og har været 9 mdr undervejs fra vi startede og selvom det er skønt på andre områder og vi er vilde med det (og gav mere mening økonomisk i Kbh området for os end et "brugt" hus), så får det bare aldrig den charme, som jeres lille perle byder på :lun: Må se om jeg kan søge lidt hjælp og inspiration her til anlægning af have, da det er vores første hus og dermed også første have, er det svært at se, hvad man lige skal stille op med den pløjemark :forvirret2:
7
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 08:20

^
1.000 tak for billeder! Jeg håber, at vi kan finde en løsning, hvor træet kan tørres tilstrækkeligt i garagen til, at vi på sigt kan tage det indendørs med bark - hvis altså det bliver birk, der trods alt har ret glat bark. Eg er alt for knudret = masser af billeboliger :tie:

Ellers er det afbarkede også virkelig fint. Eneste anke er, at vores spisebord og tilhørende bænke er i rå eg, så det vil måske blive lige rigeligt træ med den løsning. I så fald må træet flytte ind i sofastuen i stedet.

Min praktiske mand, der ikke er så "projektliderlig" ( :blush: ) som mig, har for øvrigt pointeret at udekatte ikke rigtig bruger kradsetræer og har rigeligt at klatre i udenfor. Oh well - om vinteren er der vel stadig et behov. Mis var i hvert fald ikke interesseret i det der altanliv, når det var koldt. Når hun efter vedholdende pjevseri rent faktsk fik overtalt os til at åbne altandøren, strøg hun oftest direkte ind ved siden af pejsen efter at have stukket poten prøvende udenfor :D
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Thestral » 5. jan 2016, 08:33

Vi har brugt noget så simpelt som en sisal måtte (tror jeg det er) som vores kat så hvæsser klør i. Hun er udekat så hun har så rigelig mulighed for at hvæsse klør men en gang imellem får måtten en ordenlig tur og så roser vi hende og giver godbider. Vi har aldrig haft problemer med at hun brugte møbler eller karme som kradsetræ.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 08:33

For øvrigt er der klart kæmpe fordele ved nybyg. Selvom vores sælger virkelig har gjort et godt stykke arbejde med basistingene, er projektet først lige startet for os - en faldstamme, der skal skiftes, el i kælderen, der skal laves (hvis man vil vaske og tumble samtidig...), koblede vinduer, der skal renoveres (yikes, det kommer til at tage måååååneder), manglende vindueshægter et par steder, terrasse med ødelagte klinker etc. etc. etc.

Nyd at arbejdet er gjort, og at I kan flytte ind og være glade for resultatet. Haven skal nok komme med tiden, og hvis man gerne vil ofre lidt på at fremme processen, kan man jo købe og plante "gamle" træer. Hvis I intet ved om haver (...og faktisk og hvis I gør), vil jeg klart anbefale at bruge penge på en havearkitekt. Det behøver ikke være den store plan til 10.000+, men udover den oplagte fordel ved at få en prof til at lave en have designet til jeres behov og ønsker, er et enkelt besøg og en grovskitse lynhurtigt tjent hjem i form af undgåede (dyre!) fejlkøb i plantecentre.

Jeg har kig på hende her i Kbh. http://www.havens-arkitekter.dk/
2
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Hunkat » 5. jan 2016, 08:54

Apostrof skrev:
Krølle skrev:
Kommodedyret skrev:Hvor skal der være katteværelse? :D


I kælderen :D

....og lidt over det hele :genert: Jeg freaking hader normale kradsetræer og diverse plyshuler, men jeg har en ide om, at sådan et par killingekrapyler skal have mulighed for at blive aktiveret indendørs, hvis de ikke gider ud, så jeg er i tænkeboks ift at få lavet nogle løsninger i lækre naturmaterialer, som måske ligefrem er pæne.

Pt. går tanken på at snuppe en del af nogle store birketræer fra ødegården og lave noget gulv til loft-arrangement ud af 10 cm tykke stammer med forgreninger, som de kan fise rundt i. Kradseri kan forhåbentlig klares med vores nuværende grove tæppe og evt. en grov NKT-kabeltromle i træ, hvor midten er omviklet med sisalreb. Tæppet var rigeligt til vores gamle kat, og det er stadig pænt, selvom hun brugte det flittigt i mange år (Basta lurede for øvrigt også tricket temmelig hurtigt :lol:). Helt seriøst så UNDRER det mig, at det er umuligt at købe noget kattehalløj, der ikke er pivgrimt. Måske skulle jeg udvide biksen med pæne kattedimser :D


Jeg hader(!) også alt kattetilbehør og synes det er ustyrlig grimt! (Sig gerne til hvis I har en god ide til kattebakken!).


Måske kunne dette være noget (også til dig Krølle så jeg ikke hijacker din tråd :engel: )

Billede

Hele posten her
http://www.ikeahackers.net/2013/10/ikea-hack-besta-storage-cabinethidden-cat-litter-boxes.html

Og flere ideer her:
http://www.ikeahackers.net/category/hacks/pet-furniture/cats/page/4
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 17:23

Katteindlæg er altid velkomne :D

Inden der flytter tro små krapyler ind, skal jeg forsøge at lokke fugle til - det er så hyggeligt med liv i haven, og det hænger masser af fine små foderting rundt omkring i træerne.

I dag har jeg fået købt fuglefoder (og ingredienser til at lave fedt/frøbolde selv) og hængt et par kugler ud i haven. Derudover er det fine hus kommet op af kælderen og solsikkekerner blevet serveret i det fine domicil :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 17:26

Derudover sker det ikke så meget spændende. Jeg er i gang med at male kælder og er super positivt overrasket ift effektiviteten af "thermo-malingen". De steder, der har fået to lag, er mærkbart varmere at røre ved end de umalede flader - ret imponerende taget i betragtning, at det er en duffusionsåben maling. Win!
2
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Moxy-lady » 5. jan 2016, 17:44

Jeg elsker boligtråde :love:
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Filipai » 5. jan 2016, 17:51

Så kommer jeg altså også med katteindlæg. Nu hvor nogle spurgte til kattebakke. Det er så skiftet lidt ud nu, så der er kommet lukkede kattebakker i.
Screen Shot 2016-01-05 at 18.48.16.jpg
Screen Shot 2016-01-05 at 18.48.26.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Filipai » 5. jan 2016, 17:55

Og så lige lidt til krølle


Billede

Billede
4
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 18:08

Oooh! Snart er jeg crazy pony, fugle OG kattedame. For at det ikke skal være løgn, har jeg i dag fået et par fine, hjemmestrikkede håndledsvarmere/vanter uden fingre af sød ponybekendt. Selvom de er i lækker merinould, er de vist en virkelig fin udgave af mærkelige kattedamers foretrukne finger-beklædning... :lol:
6
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2016, 18:10

Krølle skrev:Derudover sker det ikke så meget spændende. Jeg er i gang med at male kælder og er super positivt overrasket ift effektiviteten af "thermo-malingen". De steder, der har fået to lag, er mærkbart varmere at røre ved end de umalede flader - ret imponerende taget i betragtning, at det er en duffusionsåben maling. Win!


Sig lige lidt mere om det der termomaling? Og har du malet på helt rå flader? Kan man også bruge det, hvis der nogle steder er malet i tidernes morgen og andre steder er .... øh, spartlet, eller hvad det hedder?

:genert: :genert:
0

Tilbage til "Bolig"