Knude i brystet

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Knude i brystet

Indlægaf Mi55y » 14. jan 2019, 08:43

Jeg har siden midten af december haft en knude i brystet, som startede med hasselnøddestørrelse og nu er stor som en tennisbold. Jeg ammer, så tænkte bare, at det var tilstoppede mælkegange. Jeg har derfor forsøgt mig med varme bade, varmepude, udpumpning og amning alt sammen i kombination med massage. Men den vokser i størrelse alligevel. Mellem jul og nytår ringede jeg til ammevejledningen, som bad mig kontakte egen læge. Her fik jeg så en henvisning til mammografi, som jeg er indkaldt til på mandag.

Jeg har på intet tidspunkt haft feber eller rødme i huden, men brystet er begyndt at være ømt. Men det kan lige så godt være fra den intensive masseren. Jeg har forhørt mig i et ammenetværk på Facebook, og der synes folk slet ikke, at det lød som en mælkeknude.

Oveni det hele havde jeg i forvejen mistet mælken i det modsatte bryst, og jeg kunne ikke længere mætte den lille, så vi begyndte at supplere med erstatning mellem jul og nytår. Jeg havde i forvejen ikke for høj produktion, og tænker ikke, at denne knude har hjulpet.

Jeg tænker jo, at det næsten ikke kan være andet end mælk, for hvordan skulle den ellers vokse så hurtigt. Men hvad ved jeg? Jeg spurgte lægen, hvad der kunne gøres, hvis det som forventet er mælk. Og jeg skulle bare fortsætte som hidtil. Hvilket jo så vil betyde, at det er helt slut med amning, for det bliver jo værre og værre uanset hvad jeg gør.

Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har erfaring med mælkeknuder?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Knude i brystet

Indlægaf MissDitte » 14. jan 2019, 09:06

Jeg har ikke erfaring med mælkeknuder men med brystkræft.
Dog kan jeg læse, at din læge ikke mistænker kræft i særlig høj grad, da du ikke er kommet i kræftpakke. Det tænker jeg er et godt tegn :)
Har du haft ondt? Er knuden "knudret" og hård?
Uanset hvad, er det godt du skal have lavet mammografi. Så bliver det ligesom afklaret og du kan forhåbentlig slappe af igen :)
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Knude i brystet

Indlægaf Mi55y » 14. jan 2019, 09:19

MissDitte skrev:Jeg har ikke erfaring med mælkeknuder men med brystkræft.
Dog kan jeg læse, at din læge ikke mistænker kræft i særlig høj grad, da du ikke er kommet i kræftpakke. Det tænker jeg er et godt tegn :)
Har du haft ondt? Er knuden "knudret" og hård?
Uanset hvad, er det godt du skal have lavet mammografi. Så bliver det ligesom afklaret og du kan forhåbentlig slappe af igen :)


Knuden er glat men meget hård. Jeg er øm og har haft lidt stikkende jag, men ellers ikke smerter.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Knude i brystet

Indlægaf MissDitte » 14. jan 2019, 09:29

Glat er godt! Og oftest er en kræftknude i et bryst ikke øm.

Lægen kigger på din mammografi med det samme og så bliver du UL-scannet. Det bliver dejligt at få overstået :) Men godt du får det tjekket - bare for en sikkerheds skyld :)
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Knude i brystet

Indlægaf Ata » 14. jan 2019, 09:30

Jeg har oplevet at få en stor hård knude i det ene bryst. Det var pga. hormonforandringer og den forsvandt igen efter nogle måneder. Jeg blev undersøgt ved mammografi og kom faktisk i kræftpakke, fordi min læge var bekymret. Så det behøver ikke være noget alvorligt. Håber undersøgelsen går godt for dig! :ae:
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Knude i brystet

Indlægaf Delfin » 14. jan 2019, 09:54

Jeg har haft flere godartede knuder i brystet, bla cyster, som passer fint på beskrivelsen, hurtigt voksende, glat og øm. I korte træk - Jeg fik taget mammografi, som viste uklart svar. Blev sendt videre til ultralyd, hvor de prøvede at trække væske ud med en kanyle. Det lykkedes ikke rigtigt, men de mente, at det var den cyste. Jeg fik fjernet knuden ved en lille operation, og formodningen blev bekræftet. Det var dog ikke i forbindelse med amning
1
14 11 14
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Knude i brystet

Indlægaf Straniera » 14. jan 2019, 11:08

Det, du beskriver, lyder meget som noget, min kusine lige har været igennem. Hun ammer også, og havde en knude, der kom af en blokeret mælkegang. Hendes var glat, øm og voksede ret hurtigt.
Da hun var til mammografi, tog de biopsi af knuden, og ved samme lejlighed stak de en kanyle ind og tømte den for mælk. Herefter forsvandt knuden, men hun fik at vide, at den godt kunne komme igen.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Knude i brystet

Indlægaf Mi55y » 14. jan 2019, 16:14

Straniera skrev:Det, du beskriver, lyder meget som noget, min kusine lige har været igennem. Hun ammer også, og havde en knude, der kom af en blokeret mælkegang. Hendes var glat, øm og voksede ret hurtigt.
Da hun var til mammografi, tog de biopsi af knuden, og ved samme lejlighed stak de en kanyle ind og tømte den for mælk. Herefter forsvandt knuden, men hun fik at vide, at den godt kunne komme igen.


Åh, jeg håber de vil tømme den, hvis det er mælk! Og at jeg ikke bare skal leve med det, som min læge sagde.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Knude i brystet

Indlægaf Spjaerten » 14. jan 2019, 16:18

Har en veninde der fødte midt okt. Slm også har været igennem det hele. Heldigvis en uskadelig mælkeknude.
Jeg er næsten 100 på at de info / data hum fil i forløbet oplyste at det er mega sjældent det ikke er godartede ting så tæt på fødsel. Og specielt også din alder taget i betragtning.
1
Tryk på * :slem:
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Knude i brystet

Indlægaf Straniera » 14. jan 2019, 16:30

Mi55y skrev:
Straniera skrev:Det, du beskriver, lyder meget som noget, min kusine lige har været igennem. Hun ammer også, og havde en knude, der kom af en blokeret mælkegang. Hendes var glat, øm og voksede ret hurtigt.
Da hun var til mammografi, tog de biopsi af knuden, og ved samme lejlighed stak de en kanyle ind og tømte den for mælk. Herefter forsvandt knuden, men hun fik at vide, at den godt kunne komme igen.


Åh, jeg håber de vil tømme den, hvis det er mælk! Og at jeg ikke bare skal leve med det, som min læge sagde.


Det håber jeg også for dig! Hvis knuden er på størrelse med en tennisbold, så tænker jeg, at du godt kan tillade dig at insistere på, at de fjerner den. Især hvis de tager en biopsi, for så er de jo alligevel derinde.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Knude i brystet

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. jan 2019, 16:35

Mi55y skrev:
Straniera skrev:Det, du beskriver, lyder meget som noget, min kusine lige har været igennem. Hun ammer også, og havde en knude, der kom af en blokeret mælkegang. Hendes var glat, øm og voksede ret hurtigt.
Da hun var til mammografi, tog de biopsi af knuden, og ved samme lejlighed stak de en kanyle ind og tømte den for mælk. Herefter forsvandt knuden, men hun fik at vide, at den godt kunne komme igen.


Åh, jeg håber de vil tømme den, hvis det er mælk! Og at jeg ikke bare skal leve med det, som min læge sagde.



Jeg har haft en væskecyste i mit ene bryst, vel på størrelse med en lille valnød, også helt glat og ret hård. Det var ikke i forbindelse med amning.
Min læge var sikker på det var harmløst, men brugte alligevel kræftpakken ud fra "better safe than sorry" princippet, og jeg kom til undersøgelse inden for 3 uger.

Mamografi, ultralyd og røngten viste at der på ingen måde var tale om kræft. Ultralyd viste uklarheder og lægen antog det var væske evt med lidt indkapslet infektion. Hun trak en væskeprøve ud, der blev sendt til undersøgelse, og yderligt forsøgte hun at dræne den for øvrig væske, det var ikke så nemt. Men cysten gik lige så stille i sig selv derefter, så tænker at det at der var "prikket hul" nok har gjort sit også.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Knude i brystet

Indlægaf Misantropen » 15. jan 2019, 03:19

Brystbetændelse?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Knude i brystet

Indlægaf Mi55y » 15. jan 2019, 04:09

Misantropen skrev:Brystbetændelse?


Ingen feber eller rødme, så det er det ikke.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Knude i brystet

Indlægaf Misantropen » 15. jan 2019, 05:01

Mi55y skrev:
Misantropen skrev:Brystbetændelse?


Ingen feber eller rødme, så det er det ikke.

Man behøver ikke have feber. Rødme er jeg i tvivl om.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Knude i brystet

Indlægaf Mi55y » 15. jan 2019, 06:44

Misantropen skrev:
Mi55y skrev:
Misantropen skrev:Brystbetændelse?


Ingen feber eller rødme, så det er det ikke.

Man behøver ikke have feber. Rødme er jeg i tvivl om.


Men når det har stået på i en måned, så ville jeg tro, at en inflammation ville give flere symptomer end blot lidt ømhed. Hverken SP, ammevejleder eller læge har nævnt muligheden.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Helbred"