? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Persnikedy » 5. jan 2016, 18:03

Royalist
Jeg syndes kongehuset gør et glimrende arbejde som kransekage figur for Danmark ude i verden, og er gode til at støtte diverse foreninger her hjemme.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf LadyFox » 5. jan 2016, 18:05

Royalist. Både fordi jeg synes alt sådan noget med kongehuset er vildt hyggeligt, men også fordi jeg tror på at det kan betale sig.
1
...
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Badesandalen » 5. jan 2016, 18:15

Jørn skrev:Hvorfor er I Royalister eller Republikanere ?

Jeg har ikke noget imod Dr. Margrethe eller Prins Henrik, som personer. Heller ikke resten af den royale familie.
De virker da sympatiske.
Men jeg synes, det er udemokratisk, at man kan arve magten i generation efter generation efter generation.
Derfor er jeg Republikaner.


Jeg læste det som doktor Margrethe. :lol:

Men har de virkelig noget magt? Er de ikke bare utroligt højt-lønnede galionsfigurer?

Jeg er personligt lidt ambivalent. Jeg synes da det er hyggeligt at følge lidt med i deres gøren og laden og Frederik + vedhæng er okay cool, men Animi har en god pointe. Plus. De penge der. Helt ærligt.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf landsbytossen » 5. jan 2016, 18:28

Royalist. Kongehuset er en rød tråd gennem Danmarks historie.

Desuden er kongehuset en bedre garanti mod embedsmisbrug, svindel og humbug og politiske rævekager end en præsident. Kongehuset ved, at det risikerer at blive afskaffet, hvis de laver for mange udskejelser. En præsident, f.eks som i USA med maks. to valgperioder, skal ikke på samme måde tænke på de næste generationer og der er større risiko for, der laves ulovligheder.

Som eksempel på Kongehusets respekt for den offentlige mening er kronprinsens tur over den lukkede Storebæltsbro. Selve turen var ganske ufarlig, fordi det var få biler med rutinerede chauffører. Men det ville være farligt, hvis broen var åben for alle, så der var meget trafik og et vindstød ville sende en vogn over i en anden vognbane. Hysteriske danskere skabte sig over forskelsbehandlingen og kronprinsen valgte at undskylde.

Kongehuset er upolitisk. Det er en præsident ikke nødvendigvis.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf landsbytossen » 5. jan 2016, 18:39

Badesandalen skrev:
Jørn skrev:Hvorfor er I Royalister eller Republikanere ?

Jeg har ikke noget imod Dr. Margrethe eller Prins Henrik, som personer. Heller ikke resten af den royale familie.
De virker da sympatiske.
Men jeg synes, det er udemokratisk, at man kan arve magten i generation efter generation efter generation.
Derfor er jeg Republikaner.


Jeg læste det som doktor Margrethe. :lol:

Men har de virkelig noget magt? Er de ikke bare utroligt højt-lønnede galionsfigurer?

Jeg er personligt lidt ambivalent. Jeg synes da det er hyggeligt at følge lidt med i deres gøren og laden og Frederik + vedhæng er okay cool, men Animi har en god pointe. Plus. De penge der. Helt ærligt.

Dronningen har den magt, at hun kan nægte at underskrive en lov og afsætte regeringen. Påskekrisen i 1920 er et eksempel på dette. Men som påskekrisen viste, så måtte Christian X bøje sig for folket
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Badesandalen » 5. jan 2016, 18:48

landsbytossen skrev:
Badesandalen skrev:
Jørn skrev:Hvorfor er I Royalister eller Republikanere ?

Jeg har ikke noget imod Dr. Margrethe eller Prins Henrik, som personer. Heller ikke resten af den royale familie.
De virker da sympatiske.
Men jeg synes, det er udemokratisk, at man kan arve magten i generation efter generation efter generation.
Derfor er jeg Republikaner.


Jeg læste det som doktor Margrethe. :lol:

Men har de virkelig noget magt? Er de ikke bare utroligt højt-lønnede galionsfigurer?

Jeg er personligt lidt ambivalent. Jeg synes da det er hyggeligt at følge lidt med i deres gøren og laden og Frederik + vedhæng er okay cool, men Animi har en god pointe. Plus. De penge der. Helt ærligt.

Dronningen har den magt, at hun kan nægte at underskrive en lov og afsætte regeringen. Påskekrisen i 1920 er et eksempel på dette. Men som påskekrisen viste, så måtte Christian X bøje sig for folket


Ah, ja okay. Jeg mente bare at det hun højest kunne var at foreslå en lov.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Myresluger » 5. jan 2016, 18:52

Jeg er glødende republikaner!

Jeg synes et kongehus er en udemokratisk anakronisme og fuldstændig uforeneligt med et ægte demokrati!

Jeg tror overhovedet ikke på at kongehuset har en kommerciel værdi udenfor danmark. Jeg var på et tidspunkt i USA under et besøg af Frede og Mary. De danske nyheder kogte over med det og hvor meget presse det fik i US. Jeg så INTET i de amerikanske medier - og mine amerikanske kolleger anede ikke at der var statsbesøg fra DK - og de var mildest talt også fuldstændig lige glade.

Jeg tror ikke der er nogen der køber varer fordi landet har et kongehus.. køber i varer, eller tager på ferie i Marrocco, Holland eller Belgien fordi de har et kongehus?? Nej vel??
3
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Aspargsen » 5. jan 2016, 18:54

Hvis jeg skal vælge mellem Lars og Margrete, bliver det helt klart Margrete
2
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Avino » 5. jan 2016, 19:17

Aspargsen skrev:Hvis jeg skal vælge mellem Lars og Margrete, bliver det helt klart Margrete


Det samme her.
Kongehuset har ikke samme værdi, som i "gamle dage"

Når nu vi har et kongehus- synes jeg at Margrethe burde give plads til Frederik og Mary.
Margrethe er slidt- Henrik er "abdiceret", så hvorfor bliver hun ved ? Svar- i følge Margrethe. " Jeg sidder- til jeg skal bæres ud."

Vi betaler millioner til det. Også til " Henri", som nu er selvpensioneret.

( Jeg tror, at Henrik er blevet dement- og derfor har kongehuset nu valgt, at han skal pensioneres)

Fred være med det, men lad nu de unge komme til.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7914

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Nicolait » 5. jan 2016, 21:30

Wizzze skrev:Royalist, jeg kan godt lide tanken om et apolitisk statsoverhoved, jeg kan ikke lide tanken om en valgt eller udpeget person, tænk jer en Poul Nyrup, Uffe Ellemann eller lign ex politiker som statsoverhoved :tie:

Og så kan jeg godt lide historien og kontinuiteten i et monarki.


Eller prins Henrik :8:
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Æske
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:01
Kort karma: 423
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 2340

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Æske » 5. jan 2016, 21:32

Nicolait skrev:
Wizzze skrev:Royalist, jeg kan godt lide tanken om et apolitisk statsoverhoved, jeg kan ikke lide tanken om en valgt eller udpeget person, tænk jer en Poul Nyrup, Uffe Ellemann eller lign ex politiker som statsoverhoved :tie:

Og så kan jeg godt lide historien og kontinuiteten i et monarki.


Eller prins Henrik :8:


Hvorfor ville det være et problem?
0
Det skal være sjovt, ellers er det ikke morsomt!
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7914

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Nicolait » 5. jan 2016, 21:34

Jeg er glødende republikaner
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2016, 21:36

Jeg er absolut royalist.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7914

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf Nicolait » 5. jan 2016, 21:38

Æske skrev:
Nicolait skrev:
Wizzze skrev:Royalist, jeg kan godt lide tanken om et apolitisk statsoverhoved, jeg kan ikke lide tanken om en valgt eller udpeget person, tænk jer en Poul Nyrup, Uffe Ellemann eller lign ex politiker som statsoverhoved :tie:

Og så kan jeg godt lide historien og kontinuiteten i et monarki.


Eller prins Henrik :8:


Hvorfor ville det være et problem?


Jeg ser ham som en meget dårlig repræsentant for Danmark. Han tumper lidt rundt på må og få, er for dårlig til dansk, og kommer med nogle mærkelig udtalelser en gang imellem, som jeg gerne så mig fri for.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: ? * Er du Royalist eller Republikaner * ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. jan 2016, 21:43

Republikaner. Årsagen er den samme som for TS.
Der hersker dog i mine øjne ingen tvivl om, at det store flertal er tilhængere, og det respekterer jeg selvfølgelig, ligesom jeg synes, at de nuværende kongelige klarer opgaven fint og professionelt. Det er efter min vurdering ikke et let hverv.

Den gængse kritik af kongehusket, på nær den ideologiske, kan jeg sjældent identificere mig med. Den bliver meget tit pøbelskinger og misundelig, synes jeg.
1

Tilbage til "Generelt"