Snik-snak tråd for forældre?

Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Nemon. » 5. jan 2016, 22:07

Atinas206 skrev:Hvornår begynder børn at kunne farverne? Altså ikke at kunne se farver. Men at kunne skelne en rød bil fra en blå bil mv.

Min dreng på lidt over 2 år er super god til så mange ting, specielt at lave puslespil. Men farver kan han slet ikke finde rundt i.
Jeg ved godt, at han absolut ikke skal være god til det hele på en gang, men jeg tænker bare, om det er noget, vi skal til at have fokus på.

Men når han nu er så god til puslespil, så.må han vel kunne skelne farverne, eller kigger han mon mest på mønstret :gruble:


Jeg havde indtryk af at min først gik efter former, dernæst farver og så motiv.
men mon ikke det er forskelligt.
men hvis du tænker han ikke kan hidde rundt i farverne, så må du øve det med ham. Jeg tror min kunne de fleste farver da han var 2 år. Til gengæld var han ikke så langt fremme sprogligt.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 5. jan 2016, 22:23

Atinas206 skrev:Hvornår begynder børn at kunne farverne? Altså ikke at kunne se farver. Men at kunne skelne en rød bil fra en blå bil mv.

Min dreng på lidt over 2 år er super god til så mange ting, specielt at lave puslespil. Men farver kan han slet ikke finde rundt i.
Jeg ved godt, at han absolut ikke skal være god til det hele på en gang, men jeg tænker bare, om det er noget, vi skal til at have fokus på.

Men når han nu er så god til puslespil, så.må han vel kunne skelne farverne, eller kigger han mon mest på mønstret :gruble:


Jeg har for nyligt læst at en 3 årig skal kunne skelne mellem rød, gul, grøn og blå.
Tror min var lige knap 2 da hun kunne dem. Nu som 3 årig har hun styr på alle farver.

Vi øvede netop med biler og ting vi så, mens vi kørte bil. Ikke at vi trænede det på nogle måder, men vi snakkede især om de busser, som kørte tæt på vores hjem, så vi startede med gul og blå :-D

Men jeg tror slet ikke du skal have fokus på det endnu :)
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 6. jan 2016, 15:15

ÅHHHH for helvede, jeg kan stadig ikke få knægtens lås til at tage helt imod nøglen og har sprayet løs af det låseolie!! Jeg får en hjerneblødning og har så meget lyst til at sparke/træde/flæske (osv) den nøgle i. Jeg slog min stakkels tommeltot idag fordi jeg blev lidt voldelig hånden smuttede på Jern gelænderen og det var røvkoldt..

Jeg pisser snart på den lortelås og så kan knægten sgu selv bøvle med at låse op herefter for jeg er smuttet :panik:


Noget andet der undrer mig, hvorfor er det altid hos os knægtens venner vil hænge ud? Hver gang han næsten er sammen med en sådan spontant, er det altid her, altid. Næsten. Andre der kender det?? :gruble: Mit barn elsker at være ude hos andre, så det er ikke der den trykker og det gør heller ikke noget, jeg undrer mig bare over det :genert:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Skralde » 6. jan 2016, 17:39

Panton skrev:
Undtagelsen skrev:
Panton skrev:Fuck en lortemorgen :wacko: først var vi stået for tidligt op, jeg havde slæbt min trætte krop op en time for tidligt da jeg havde glemt de skulle møde kl 9 her første dag efter ferien.

Derefter kunne vi ikke få vores cykellåse op, de var frosset fast og da jeg både havde givet låseolie og lirkede med nøglen fik jeg endeligt nøglen i men selve låsen var så frossen at den ikke ville gå fra hinanden :sur: Min søns lås kunne nøglen ikke engang gå ned i og her var jeg så frossen på fingrene og arrig at jeg havde lyst til at træde nøglen i og brøle af min egen fordi den ikke ville gi sig :ad!:

Efter at have banket den i jorden i flere min for at se om jeg kunne få frosten til at give sig gik den endeligt op, altså min, knægtens var hermetisk i krise :gisp: og vi prøver at få røven på gled (den som nu var satans frossen) og så havde nogen fandme pillet ved min christiania cykel og fjernet bolten der sørger for at kassen sidder fast på stellet :panik: :panik:

Jeg var så gal og jeg måtte bede min søn om at gå uden cykel, så tog jeg hans hjelm og nøgler for han skulle skynde sig. Hvem fanden gør sådan noget, jeg havde lyst til at gå amok, for der var intet sidst jeg kørte på den :gab: :kryds: :nej: Så mig til cykelsmeden og få den fixet og min søns cykel er stadig frosset og jeg kan ikke finde sådan noget frost låse halløj :ticks:

Lorte mandag :badr:


Panton, har kun læst overskriften, men tænkte så meget på dig, da jeg så den.
Næste gang låsen er frosset fast, har I løsningen lige ved hånden so to speak :-D

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... g-bremser/



Så skal jeg ellers dæleme tisse overskrævs for den er låst fast til noget boltet jern gælender der forhindre man falder i en kælderskakt :forvirret2: men jeg tænker naboen skråt op fra rækværket dåner hvis jeg hænger mig i jernet og blotter mit underliv :slem: Jeg er dog glad for tanken :klap: :banan:


Ej, nu synes jeg godt nok at du er keedelig! Live a little! :deer:
2
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Skralde » 6. jan 2016, 17:45

Atinas, det behøver du slet ikke a bekymre dig om. Børn fokuserer på forskellige ting og inden du for set dig om, har han fuldt ud styr på farverne :kys:

Rakel, her fik vi tortillas! Hvad endte I med?

Panton, I har ikke mulighed for at tage cyklen indenfor natten over? Eller vent, den sidder fast til noget udenfor :gruble: Her gav jeg i øvrigt mit frosne gear luffer på :D Og tro det eller ej, det hjalp :D
2
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 6. jan 2016, 18:14

Efter sommerferien begyndte de at synge "Se min kjole..." med alle farverne. R syntes, det var rigtigt spændende og øvede sig på farverne derhjemme, hvilket vi selvfølgelig hoppede med på. Vi har talt meget om, hvilke farver hans kop, tallerken, gaffel, ske og skål fra IKEA er.

Han har ret godt styr på farverne nu, men blander fx lidt lilla og lyserød sammen.

Jeg tror mest af alt, det handler om interesser hos de små. Jeg kender flere 2 årige, som ikke kender nogen af farverne.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 6. jan 2016, 18:16

Vi har fået færdigkøbte frosne frikadeller med pasta og frostgrøntsager :deer:.
4
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Skralde » 6. jan 2016, 18:24

Er der andre herinde (evt. lurere) der har børn der skal starte i skole til sommer? Jeg er lettere frustreret over at være mor til et skolebarn lige om lidt!
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Atinas206
Indlæg: 149
Tilmeldt: 13. okt 2015, 17:27
Kort karma: 13
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Atinas206 » 6. jan 2016, 18:42

Tusind tak for alle jeres svar omkring at kunne farver.
DP har faktisk lige lavet nye læreplaner, og der bliver emnet, tadaaa ; farver.
Det bliver med sang og leg og alle børnene skal jo kunne være med. Så det skal nok komme med de der farver.

Vi er nok bare så vant til, at han er så dygtig og hurtig til at lære andre ting. Men ikke farver. Men man kan jo heller ikke lære det hele på en gang.
1
Atinas206
Indlæg: 149
Tilmeldt: 13. okt 2015, 17:27
Kort karma: 13
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Atinas206 » 6. jan 2016, 18:51

Skralde skrev:Er der andre herinde (evt. lurere) der har børn der skal starte i skole til sommer? Jeg er lettere frustreret over at være mor til et skolebarn lige om lidt!


Ja, jeg har en pige, der skal starte i skole efter sommerferien.
I vores kommune starter de i SFO allerede den 1/4. Det er lige om lidt :shock:

Hvad er du frustreret over?

Min pige skal ikke følges med mange fra børnehaven i skolen. Der er mulighed for flere skoler indenfor en kort afstand fra børnehaven.

Vi skal have snakket med skolen om, at der er en, som hun ikke skal gå i klasse med. Det er en veninde, som hun har kendt siden dagplejen. De to piger leger godt sammen alene. Men når der er flere, er veninden meget dominerende og bestemmer, hvem der skal leges med, hvad der skal leges og hvem der er søde og dumme.
Hjemme hos dem er det også mest hende, der styrer slagets gang, og ikke så meget forældrene.
Både dagplejer og børnehaven har sagt til mig, at det vil være synd for vores pige, hvis de to kommer i klasse sammen.
Nogen som har erfaringer med dette?
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 6. jan 2016, 19:38

Rakel skrev:Fordi der er rart at være hos Jer?

Dét er den grund, jeg hører fra mine ældste, når de meget ofte er hos os deres venner.

Nå. Kartofler på - jeg er så brugt efter jul/nytår/arbejde/l*rteinstitution, at jeg bare skal sove i morgen på min fri før weekendarbejdedag.

Hvad skal I have at spise?


Nå ja, det kan da være grunden selvfølgelig. Det har jeg slet ikke tænkt :-D

Vi skal have kylling i ovn med perlespelt salat til(her er også oliven, feta, majs, forårsløg, pepper og chili), friske spinat blade og lidt grov pastaskruer (mest knægtens skyld)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 6. jan 2016, 20:03

Alt det der med alder og hvem kan hvad, der stod vi virkelig bagerst i bussen for min kunne ikke engang sige mor som 2 årige og da han kom i bh kunne ingen forstå ham. Jeg gjorde alt for ham, intet hjalp. Da han var 4 år var han foran de jævnaldrende . Så det er meget forskelligt
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 6. jan 2016, 20:19

Skralde skrev:Er der andre herinde (evt. lurere) der har børn der skal starte i skole til sommer? Jeg er lettere frustreret over at være mor til et skolebarn lige om lidt!



Hvad er der i vejen :kram:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 6. jan 2016, 20:23

Atinas206 skrev:
Skralde skrev:Er der andre herinde (evt. lurere) der har børn der skal starte i skole til sommer? Jeg er lettere frustreret over at være mor til et skolebarn lige om lidt!


Ja, jeg har en pige, der skal starte i skole efter sommerferien.
I vores kommune starter de i SFO allerede den 1/4. Det er lige om lidt :shock:

Hvad er du frustreret over?

Min pige skal ikke følges med mange fra børnehaven i skolen. Der er mulighed for flere skoler indenfor en kort afstand fra børnehaven.

Vi skal have snakket med skolen om, at der er en, som hun ikke skal gå i klasse med. Det er en veninde, som hun har kendt siden dagplejen. De to piger leger godt sammen alene. Men når der er flere, er veninden meget dominerende og bestemmer, hvem der skal leges med, hvad der skal leges og hvem der er søde og dumme.
Hjemme hos dem er det også mest hende, der styrer slagets gang, og ikke så meget forældrene.
Både dagplejer og børnehaven har sagt til mig, at det vil være synd for vores pige, hvis de to kommer i klasse sammen.
Nogen som har erfaringer med dette?


Jeg kan sagtens forstå dig og mon ikke det bliver imødekommet såfremt det er muligt. Her hos os kommer fritterne med deres besyv til klasser og hvem der går godt med hvem og hvor det vil være usundt. Så vi kender først klasseholdet tæt på start. Halv fra en frit og halv fra en anden.

Håber det lykkedes for det lyder ikke sundt
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 6. jan 2016, 21:52

Her stod menuen på havregrød med kanelsukker til mor, havregrød med kanel og smørklat til barnet og rugbrød til far. Det er gymnastikdag, og også fars sidste fridag, så der får vi altid noget nemt. S havde et mindre breakdown, da vi skulle hjem fra børnehave, hun gad ikke have flyverdragt på, eller støvler, eller hue, eller vanter. Til gengæld gad hun virkelig godt spise resten af sin madpakke, så det var det eneste, der talte for hende. Så den tur, der tager mig 5 min alene og 15 min sammen med S tog 27 min. Så vi var alt for sent hjemme i forhold til at hun skal nå at slappe lidt af (børnehave og ingen middagslur er hård kost) inden gymnastik. Fremover må far cykle om og hente hende om onsdagen! :deer:
0

Tilbage til "Forældre"