Den store økonomi og sparetråd

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 6. jan 2016, 19:08

Det er 2016, et nyt år er lige startet og inspireret af denne artikel http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE ... ctxref=ext tænkte jeg vi kunne lave en tråd hvor vi inspirere og hjælper hinanden med at få overblik over det med økonomien, hvor vi kan spare, hvor der er sorte huller, eller den dårlige samvittighed med det vi hele tiden udskyder at få kigget på.

Ifølge artiklen er det næsten halvdelen af danskerne der ikke ved hvad de sidder for om måneden eller hvad de bruger deres penge på. Måske hvis vi slår hjernetrusten herinde sammen, så kan vi hjælpes ad :)

Artiklen stiller nogle gode spørgsmål, som vi allesammen nok kunne få noget ud af at tænke over! Vi betaler ihvertfald for mange flere kanaler og nettjenester, end vi har tid til at se :genert:

Bruger du alle de tv-kanaler og streamingtjenester, du betaler for? Er der en billigere løsning, som stadig opfylder dine behov?

Bruger du din taletid, dit dataforbrug og dine sms’er på mobilen? Eller passer et andet abonnement bedre til dig?

Får du brugt dit fitnessabonnement eller ej?

Er der en gevinst gemt i dit bredbåndsabonnement? Har du brug for alle de mbit, du betaler for, eller kan du nøjes med mindre?

Kan du genforhandle aftaler om lån og kassekredit i banken og dermed få f.eks. en lavere rente? Kan andre banker tilbyde dig noget bedre?

Har du den rigtige forsikring? Er du på over- eller underforsikret? Og kunne der være en idé i at skifte selskab?

Og jeg kan tilføje, Har du styr på pensionen? hvad skal du leve for som pensionist, eller hvad hvad du at leve for hvis du kommer ud for noget der gør at du ikke kan arbejde ?

Og så er der maden og forbruget, ved du hvad du har at leve for, eller bare hvad du bruger på mad og tøj osv. ??

Lad os hjælpes ad, og se om vi ikke kan finde lidt kroner her og der :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Filipai » 6. jan 2016, 19:10

Det eneste jeg godt kunne tænke mig at spare på er de 439 kr jeg hver måned betaler for yousee, tv jeg ikke ser. Skal have overbevist min boligforening om at vi droppe tv pakke
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jan 2016, 19:24

^
Samme her.
De andre ting er der så godt, som det er muligt, styr på.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14588

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Pjeps » 6. jan 2016, 19:31

Der er vist styr på det meste, har ingen lån udover Su lån, men synes godt nok at indlåns renterne er fuldstændig latterlige, så det vil jeg prøve at snakke med min bank om.
0
:ninja:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Spjaerten » 6. jan 2016, 20:01

Styr på alt det praktiske!

Mere tingen med at være sindsyg dårlig til st spare op :genert:

Burde seriøst sætte mig selv under administration hvad angår shopping, spise ude og andet sjovt.
2
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jan 2016, 20:03

Tv - har vi gratis, da min mand er med i bestyrelsen for antenneforeningen så vi kører fuld pakke
Internet - betaler hans arbejde, og vi har det højeste der er mulighed for, min mand ville gerne ha højere hastighed ;)
Streaming - vi betaler for en tjeneste, min søster betaler for en anden, bytte bytte købmand :D

telefoni: jeg maxer sjældent mit abb ud, men altså jeg ville kunne spare 5-10 kr ved at skifte, og så være ramt af begrænsningen til tider.

Lån: vi har lige forhandlet renten ned på billån ved at øge afdraget pr. månedsbasis
Forsikringer: De var alt for dyre, vi er ved at skifte
Pensioner, Jep vi har styr på det, min ops. er passende, min mand sparer for meget op, vi kommer til at leve bundsolit som pensionister, og gratid en ejerbolig der er gældsfri.
Og ja vi er sikret såfremt vi skulle blive uarbejdsdygtige, ganske godt endda, særligt for min mands vedkommende.


Vi ved hvad vi har i overskud til rent forbrug pr. månedsbasis, - mere end vi har behov for. Vi overfører et bestemt beløb til vores dankort, resten står som opsparing, gå til forkælelse, sjov og ballade, eller er for nuværende omsat i renovering af bolig :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 6. jan 2016, 21:26

Spjaerten skrev:Styr på alt det praktiske!

Mere tingen med at være sindsyg dårlig til st spare op :genert:

Burde seriøst sætte mig selv under administration hvad angår shopping, spise ude og andet sjovt.


Man kan få kontoformer man kun kan sætte ind på, ikke hæve fra ;)
Hvis man laver en overførsel til opsparingskontoen samme dag der kommer løn, og så kan resten der er tilbage bruges med god samvittighed på shopping og spise ude ? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 6. jan 2016, 21:31

Pjeps skrev:Der er vist styr på det meste, har ingen lån udover Su lån, men synes godt nok at indlåns renterne er fuldstændig latterlige, så det vil jeg prøve at snakke med min bank om.


Der er ikke rigtig nogen der tilbyder noget godt, 1% er top med binding og 0,8% uden binding, så det kan ikke betale sig at spare op, inflationen er højere. Bedre at betale lån ned, eller finde alternative "investeringer" om det så er mursten, værdipapirer, rejser, malerier eller dyre tasker, må man gøre op med sig selv :-D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 6. jan 2016, 21:34

Hvor meget er jeres regninger steget her 1/1 ??

Jeg synes både licens, forsikringer, el, og tv er steget igen igen :evil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Anne Droid » 7. jan 2016, 07:09

Filipai skrev:Det eneste jeg godt kunne tænke mig at spare på er de 439 kr jeg hver måned betaler for yousee, tv jeg ikke ser. Skal have overbevist min boligforening om at vi droppe tv pakke


Vi betaler lidt mere og det er en af de ting jeg meget gerne vil have fjernet. Men der bor ret mange pensionister i afdelingen og de vil ikke af med tvpakkerne.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Filipai » 7. jan 2016, 07:11

Anne Droid skrev:
Filipai skrev:Det eneste jeg godt kunne tænke mig at spare på er de 439 kr jeg hver måned betaler for yousee, tv jeg ikke ser. Skal have overbevist min boligforening om at vi droppe tv pakke


Vi betaler lidt mere og det er en af de ting jeg meget gerne vil have fjernet. Men der bor ret mange pensionister i afdelingen og de vil ikke af med tvpakkerne.


Det er samme problem vi har her. Jeg overvejer seriøst at tilbyde at jeg nok skal tage med ud og købe, installere og oplære alle pensionister i et apple tv, og hjælpe med installation så de kan se DR og netflix. Et apple tv koster jo nærmest det samme som en måneds tv.
0
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Giraffie » 7. jan 2016, 20:33

Da jeg gik fra min kæreste i oktober blev jeg nødt til at skære mine omkostninger ned. Kan ikke helt huske hvad det egentligt var, men i hvert fald røg overflytningen til budgetkontoen 3000 kr. ned. Der blev skruet ned for benzinforbrug, opsparing også får jeg tilskud til institution.

Er blevet forbløffende god til at spare op. Har to opsparingskontoer, hvor der bliver overflyttet et fast beløb til. Den ene er låst til, den er til hvis køleskab, bil osv. går i stykker. De anden er en åben opsparing, jeg bruger den til at overflytte al lønudbetaling over 20000 til. Desuden får jeg børnepenge og der ryger 2/3 over, så jeg har til de efterfølgende måneder hvis det skulle blive nødvendigt eller hvis sønnen skulle få brug for en større udskiftning af garderoben.

Overvejede kort om bilen skulle sælges, men kan simpelthen ikke få min hverdag til at gå op uden den.

Søger mindre og billigere bolig, men siger ikke ja til hvad som helst.

Det går bedre økonomisk end jeg regnede med at det ville.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Wizzze » 8. jan 2016, 11:52

Filipai skrev:
Anne Droid skrev:
Filipai skrev:Det eneste jeg godt kunne tænke mig at spare på er de 439 kr jeg hver måned betaler for yousee, tv jeg ikke ser. Skal have overbevist min boligforening om at vi droppe tv pakke


Vi betaler lidt mere og det er en af de ting jeg meget gerne vil have fjernet. Men der bor ret mange pensionister i afdelingen og de vil ikke af med tvpakkerne.


Det er samme problem vi har her. Jeg overvejer seriøst at tilbyde at jeg nok skal tage med ud og købe, installere og oplære alle pensionister i et apple tv, og hjælpe med installation så de kan se DR og netflix. Et apple tv koster jo nærmest det samme som en måneds tv.


Her i Februar dør det analoge signal, og så er der nok mange ældre der skal ud og have nye smarte tv eller bokse, det var måske jeres chance? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3199
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36796

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf Daine » 8. jan 2016, 11:58

Anne Droid skrev:
Filipai skrev:Det eneste jeg godt kunne tænke mig at spare på er de 439 kr jeg hver måned betaler for yousee, tv jeg ikke ser. Skal have overbevist min boligforening om at vi droppe tv pakke


Vi betaler lidt mere og det er en af de ting jeg meget gerne vil have fjernet. Men der bor ret mange pensionister i afdelingen og de vil ikke af med tvpakkerne.


Har I ikke flere pakker at vælge imellem? Jeg bor i en lille by, med en lille antenneforening og vi har (nu, efter vi lige er skiftet til yousee) 3 pakker at vælge imellem og vores basispakke koster 'kun' 145,-/mdr. Det skal jeg så som minimum have, da jeg via boligselskabet er låst til antenneforeningen, men det er da til at betale.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den store økonomi og sparetråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. jan 2016, 12:03

Daine skrev:Har I ikke flere pakker at vælge imellem? Jeg bor i en lille by, med en lille antenneforening og vi har (nu, efter vi lige er skiftet til yousee) 3 pakker at vælge imellem og vores basispakke koster 'kun' 145,-/mdr. Det skal jeg så som minimum have, da jeg via boligselskabet er låst til antenneforeningen, men det er da til at betale.


Hvis det er som i min andelsforening, så vælger man kollektivt og har ikke mulighed for individuelt at få en mindre pakke.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"