Satire for enhver pris ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Satire for enhver pris ?

Indlægaf Jørn » 7. jan 2016, 11:25

Charlie Hebdo - Ja, i dag er det et år siden angrebet på avisen.

Jeg går jo ind for ytringsfrihed, naturligvis ...

Men skal man tegne satire / tale satire - For enhver pris ?

Når man nu godt ved, at visse personer bliver stødte på manchetterne.
Og kan finde på terror - Der rammer andre end satiretegnerne selv.

Ja, det er ikke rimeligt, at man ikke må tegne eller sige hvad man vil !

Men skal man blæse på konsekvenserne og tegne løs ?

Det gælder også for de såkaldte "Mohammed-tegninger"
(Det er sket og kan ikke gøres om)
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 11:42

Jørn skrev:Charlie Hebdo - Ja, i dag er det et år siden angrebet på avisen.

Jeg går jo ind for ytringsfrihed, naturligvis ...

Men skal man tegne satire / tale satire - For enhver pris ?

Når man nu godt ved, at visse personer bliver stødte på manchetterne.
Og kan finde på terror - Der rammer andre end satiretegnerne selv.

Ja, det er ikke rimeligt, at man ikke må tegne eller sige hvad man vil !

Men skal man blæse på konsekvenserne og tegne løs ?

Det gælder også for de såkaldte "Mohammed-tegninger"
(Det er sket og kan ikke gøres om)


Problemet er at det er individets ret. Der findes dumme individder over alt.

Jeg kan have forståelse for handlinger som udspringer af direkte provokation. Som når en kunde bliver bedt om at forlade en beværtning, fordi denne kunde bliver ved med at provokerer. Kunden bryder ingen lov, men jeg har forståelse for andre gæster ikke behøver findes sig i alt.

Jeg forsøger ikke at godskrive terror, eller lignende, men jeg prøver at male et billede af, hvorfor det kan være særdeles stupidt at provokerer, uanset om du ikke bryder nogen lov.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2016, 11:44

Efter min vurdering tillægger vi satire en alt for stor betydning, når det gælder terrorisme.
Ingen begår terror pga. tegninger; der ligger altid sociale problemer, lokale, regionale og globale, og strukturelle magtforhold bag. Terrororganisationer har som regel en kerne af chefideologer, om disse så er religiøse eller politiske (ofte en blanding), men om de har succes med at rekruttere fodsoldater vil altid afhænge af overstående. Ikke af tegninger.

Satiretegnere kan være meget symbolske mål, ligesom fx. politikere, manifeste arrangementer og religiøse bygninger kan, og derfor bliver de af og til ramt.

En tegner må for min skyld tegne, hvad vedkommende vil indenfor sit lands gældende lovgivning. og er i sig selv i mine øjne hverken en ytringsfrihedens helt, hvis værk ikke må kritiseres, eller en medansvarlig for terror.
Senest rettet af DetSorteCirkus 7. jan 2016, 11:50, rettet i alt 3 gange.
3
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf Code71 » 7. jan 2016, 11:45

thomassneum skrev:
Jørn skrev:Charlie Hebdo - Ja, i dag er det et år siden angrebet på avisen.

Jeg går jo ind for ytringsfrihed, naturligvis ...

Men skal man tegne satire / tale satire - For enhver pris ?

Når man nu godt ved, at visse personer bliver stødte på manchetterne.
Og kan finde på terror - Der rammer andre end satiretegnerne selv.

Ja, det er ikke rimeligt, at man ikke må tegne eller sige hvad man vil !

Men skal man blæse på konsekvenserne og tegne løs ?

Det gælder også for de såkaldte "Mohammed-tegninger"
(Det er sket og kan ikke gøres om)


Problemet er at det er individets ret. Der findes dumme individder over alt.

Jeg kan have forståelse for handlinger som udspringer af direkte provokation. Som når en kunde bliver bedt om at forlade en beværtning, fordi denne kunde bliver ved med at provokerer. Kunden bryder ingen lov, men jeg har forståelse for andre gæster ikke behøver findes sig i alt.

Jeg forsøger ikke at godskrive terror, eller lignende, men jeg prøver at male et billede af, hvorfor det kan være særdeles stupidt at provokerer, uanset om du ikke bryder nogen lov.


Lige som det kan være stupidt at bøje sig for nogle få idioters trusler og evt gerninger. Når man gør noget der er fuldt ud lovligt.

Det er lidt hønen og ægget det her, synes jeg. Man behøver ikke provokere blot for at provokere. Men man behøver heller ikke LADE sig provokere blot for at lade sig provokere
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 12:02

Code71 skrev:
thomassneum skrev:
Jørn skrev:Charlie Hebdo - Ja, i dag er det et år siden angrebet på avisen.

Jeg går jo ind for ytringsfrihed, naturligvis ...

Men skal man tegne satire / tale satire - For enhver pris ?

Når man nu godt ved, at visse personer bliver stødte på manchetterne.
Og kan finde på terror - Der rammer andre end satiretegnerne selv.

Ja, det er ikke rimeligt, at man ikke må tegne eller sige hvad man vil !

Men skal man blæse på konsekvenserne og tegne løs ?

Det gælder også for de såkaldte "Mohammed-tegninger"
(Det er sket og kan ikke gøres om)


Problemet er at det er individets ret. Der findes dumme individder over alt.

Jeg kan have forståelse for handlinger som udspringer af direkte provokation. Som når en kunde bliver bedt om at forlade en beværtning, fordi denne kunde bliver ved med at provokerer. Kunden bryder ingen lov, men jeg har forståelse for andre gæster ikke behøver findes sig i alt.

Jeg forsøger ikke at godskrive terror, eller lignende, men jeg prøver at male et billede af, hvorfor det kan være særdeles stupidt at provokerer, uanset om du ikke bryder nogen lov.


Lige som det kan være stupidt at bøje sig for nogle få idioters trusler og evt gerninger. Når man gør noget der er fuldt ud lovligt.

Det er lidt hønen og ægget det her, synes jeg. Man behøver ikke provokere blot for at provokere. Men man behøver heller ikke LADE sig provokere blot for at lade sig provokere



Alle kan provokeres..
Provokatører er absolut første aktør i denne handling. Provokatører bør altid overvejde konsekvensen af deres provokation.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 12:06

Skumfidusen skrev:Man SKAL ikke tegne satire for enhver pris. Men man skal have LOV til det for enhver pris (næsten). Og ikke på vilkår skal nogen enkeltgruppe have lov til at udråbe sig selv som så særligt ømskindet at lige netop dem må man ikke lave satire om.

Tegningen med Inger Støjberg og de døde børn på juletræet synes jeg er fremragende satire. Men den er virkelig ondsindet og grov. Det skal satire være og det må satire være.

Hvis der findes grupper der vil udøve vold hvis de bliver udsat for satire, så er der efter min mening kun et korrekt svar, nemlig mere satire. Ikke at så må hellere lade dem være i fred, for vi ved jo alle sammen at ellers giver det ballade. Det er den måde bøller vinder på.


Jeg er stort set enig..
Jeg mener dog at man bør overveje de konsekvenser provokationen kan medfører. Når det i omfang koster uskyldige menneskeliv, så bør man altid overvejde det igen.... uanset.

Jeg er med på at vi ikke bør udøve censur, men der ligger nogle gråzoner i debatten her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 12:28

Skumfidusen skrev:
thomassneum skrev:Jeg er stort set enig..
Jeg mener dog at man bør overveje de konsekvenser provokationen kan medfører. Når det i omfang koster uskyldige menneskeliv, så bør man altid overvejde det igen.... uanset.

Jeg er med på at vi ikke bør udøve censur, men der ligger nogle gråzoner i debatten her.


Hvis der er risiko for at nogen vil slå uskyldige ihjel, så mener jeg stadig ikke opgaven må være at styre dem der vil lave satire, men at styre dem som vil udøve vold.

Jeg så i et interview for en del år siden hvor Flemming Rose blev spurgt om han mente at tegningerne havde været det værd - mord, brændte ambassader osv. Som om det var Rose, der havde slået ihjel og brændt ambassader. Jeg var og er forarget over den præmis. Ville man spørge en voldsramt kvinde om hun synes det var det værd hvis hun havde sagt noget til manden han ikke brød sig om, og hun nu lå med brækket kæbe? "Så skulle du jo nok have overvejet at have holdt mund, ikke?".

Provokationer er fuldstændigt nødvendige i et frit samfund. Det betyder at der også er dumme, barnagtige og idiotiske provokationer nogle gange. At vi må leve med at rapgrupper laver misogyne tekster og at Hanne Vibeke Holst har og får taletid. For begiver vi os først ind på den sti med at når der er fare for at de sure begynder at slå, så vil vi gøre det bedre og slå og sværere at kæfte op. Og det er en udvikling der ikke gavner de gode.


Det er jo idiotisk at mene at Kurt, Flemming eller en af de andre tegnere, er skyld i noget som helst. Ingen kunne forudse de ekstreme handlinger det medførte. Man ka spørge sig selv nu, er det stadig super duper at tegne muhammed i landsdækkende aviser. Det er vist gået op for de fleste, at ja, det er en ret som man har. men det bude også være indlysende, at en gruppe mennesker føler sig krænket ved handlingen. Vi skal ikke bevise noget som helst længere, og vi ved at provokationerne går ud over uskyldige mennesker som intet har med sagen at gøre. Bør man måske så ikke overveje om det er det hele værd?

I min verden er der gået børnehave i den. "Du skal ikke sige jeg ikke må" og "du startede" - pak det nu sammen. Tag en voksen beslutning.. som man høre i børnehaven.. "Reno.. du skal stoppe med at provokerer, når du nu ved at Mads ikke kan lide det. Mads, du skal lade være med at være så nærtagende - nu går I hver sin vej, så kan vi andre få lidt fred."

Kiss and make up...
kiss.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 12:46

Skumfidusen skrev:
thomassneum skrev:Det er jo idiotisk at mene at Kurt, Flemming eller en af de andre tegnere, er skyld i noget som helst. Ingen kunne forudse de ekstreme handlinger det medførte. Man ka spørge sig selv nu, er det stadig super duper at tegne muhammed i landsdækkende aviser. Det er vist gået op for de fleste, at ja, det er en ret som man har. men det bude også være indlysende, at en gruppe mennesker føler sig krænket ved handlingen. Vi skal ikke bevise noget som helst længere, og vi ved at provokationerne går ud over uskyldige mennesker som intet har med sagen at gøre. Bør man måske så ikke overveje om det er det hele værd?

I min verden er der gået børnehave i den. "Du skal ikke sige jeg ikke må" og "du startede" - pak det nu sammen. Tag en voksen beslutning.. som man høre i børnehaven.. "Reno.. du skal stoppe med at provokerer, når du nu ved at Mads ikke kan lide det. Mads, du skal lade være med at være så nærtagende - nu går I hver sin vej, så kan vi andre få lidt fred."

Kiss and make up...
kiss.gif


Jeg mener bestemt heller ikke vi skal lave Mohammadtegninger alene med et formål at pisse alle muslimer af. Jeg har ingen interesse overhovedet i at gøre muslimer vrede og min største personlige anke ved de der tegninger er, at de rammer bredere end hvad der giver mening. Hvis jeg vil drille biskoppen i Østre Bøvelse Sogn skal jeg heller ikke skrive "alle kristne lugter at hengemt aberøv". Måske vil han blive fortørnet, men det vil mange andre også og det tjener ikke noget godt formål.

Men der er eddermame meget satire at hente når en eller andet åndsformørket gut hævder at islam er fredens religion, samtidig med at han beordrer mennesker overhældt med diesel og brændt, fordi de er konverteret. Og den satire der bør, skal og må laves over sådan en idiot vil gøre flere sure end hvad der var tilsigtet. Det kan det i hvert fald nemt gøre. Der er prisen værd at betale. Også selv om Mohammed vil optræde som figur i en eventuel satire.


Så lav en satiretagening af dén idiot.
Min anke gør da også mest på genoptrykninger af muhammed, kun for at provokerer. Det finder jeg noget analt, efterhånden.
tongue.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 13:05

Skumfidusen skrev:
thomassneum skrev:Så lav en satiretagening af dén idiot.
Min anke gør da også mest på genoptrykninger af muhammed, kun for at provokerer. Det finder jeg noget analt, efterhånden.
tongue.gif


Det må du også gerne finde det. Du må hade det alt det du vil. Jeg vil for alt i verden ikke bo i et land hvor det er noget man ikke kan gøre - provokere og være irriterende og grov. Og også være provokoerende alene for at være provokerende. Der skal ikke være noget tankepoliti som skal afgøre med hvilke bevæggrunde man må være provokerende.


Som jeg skrev i mit første indlæg - Jeg argumenterer ikke for censur, men for omtanke.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf thomassneum » 7. jan 2016, 13:12

Skumfidusen skrev:Jeg er arg modstander af omtanke :)


Det anede mig.
burp.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf Jørn » 7. jan 2016, 13:27

Jeg siger T*A*K for jeres indlæg i debatten ...

Med hensyn til Jyllands Postens, såkaldte "Mohammed-tegninger", så kunne avisens ansvarlige jo ikke, naturligvis, vide - hvilket omfang af kaos, drab, brand, hærværk og sorg de tegninger, og især Kurt Westergaards "Bombemand", bragte.

Men -
Jeg undrer mig over, at INGEN andre aviser eller tidsskrifter ude i den øvrige verden, bragte tegninger af "Mohammed" (Som INGEN ved hvordan ser ud).
Det kunne jo tyde på, at Islam-eksperter rundt omkring, havde advaret imod det.

Men Danmark skulle, absolut, gøre det, alligevel !

Jeg har læst, at Flemming Rose, kulturansvarlig på Jyllands Posten, ringede til Lars Hedegaard for at spørge : "Hvad sker der, hvis JP bringer tegninger af "Mohammed" ?"
Svaret var "Så bryder helvede løs !" - Og det må man da sige ...

Hvad har de / den tegning ikke kostet af blod, sved, tårer. ? - Foruden de milliarder og milliarder det koster i sikkerhed og beskyttelse af JP, Kurt Westergaard og andre. (Jeg siger IKKE, at de ikke skal beskyttes !) - Men de penge kunne da bruges til noget bedre.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf A 7 » 7. jan 2016, 14:13

Den danske statsminister og regering kunne også have handlet anderledes, så optøjerne mod de danske ambassader og konsulater ikke var blevet så alvorlige. Kort efter at JP havde trykt tegningerne, ønskede en række mellemøstlige ambassadører i DK at mødes med Anders Fogh, og det afviste han. En klar diplomatisk fejldisposition, efter min mening.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf Aspargsen » 7. jan 2016, 14:40

Hvis man er for nem af drille, bliver man nemt drillet
Og en enkelt tegning det er da nemt
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf Precaseptica » 7. jan 2016, 14:58

Jeg tror nærmere det er en social katarsis vi skal igennem for at få det næste modvillige subjekt indlemmet i rationalismen. Muslimer er den næste store integrations-gruppe. Den islamiske kultur og den vestlige skal sammen kunne fungere i fremtiden, og det kræver at vi støder de to imod hinanden og finder ud af hvor der er kanter der skal arbejdes på.

Jeg tror at det værste vesten kan gøre er at gå på kompromis med ytringsfriheden. Den fri presse, den fri satire og den fri kritik. Kunst har det med at gå forud for mere saglig debat, og den debat vi har haft siden 2005 har været yderst nødvendig. Hvis friheden til at ytre sig frit og kritisere et hvilket som helst verdensbillede gives bort, så har vi et problem. Ikke kun et abstrakt problem i forhold til at måtte handle som det passer os, men også et direkte problem, i form af den ekstreme højrefløj, der vinder frem i popularitet blandt almindelige europæere og amerikanere, fordi det ligner at vi mister os selv.

Der er ikke noget unaturligt i at frygte denne katarsis. Vi skal dog bruge den uanset om vi vil det eller ej. På den anden side kommer vi til at have en ny kultur der er mere samarbejdsklar med hvadend den islamiske kultur også udvikler sig til. Den islamiske kultur står med en kæmpe reformation for døren, og det skal vi være meget taknemmelige for. Saudiarabien har muligvis givet startskuddet til at 2016 bliver et rigt år for kulturel udvikling. Den islamiske kulturs indblanding i suværene nationers ret til at forholde sig sekulært rationelle er nødt til at ændres.

Uanset om man er politisk orienteret mod højre eller venstre, så må man se i øjnene at den vestlige venstrefløj står med en kæmpe opgave foran sig, når det kommer til at få styr på sit syn på muslimer. De har brugt 200 år på at kritisere alt mellem himmel og jord, og er nu nået til et punkt, hvor de har den største mærkesag i et emne, hvor den ene side er totalt uimodtagelig for kritik. Mange har sågar forkastet en række af feminismens sejre, til fordel for at udvise kapacitet overfor tildækning af kvinder. "Hvis det er hendes valg..." kunne man ikke forestille sig som kampråb i 70erne. Et opgør med de patriarkalske elementer betingende at man også så kritisk på hvad kvinder valgte for dem selv, fordi man anerkendte at nogen gange ved man netop ikke bedst selv, før man oplyses. Et mantra fløjen mod venstre har tituleret siden sin begyndelse i starten af 1700-tallet i Frankrig.

Så medmindre man er på den yderste højrefløj, så har man også en interesse i at venstrefløjen genfinder sin kampånd, så der kan komme balance i tingene. Ellers kan sådanne kandidater som Donald Trump rent faktisk lade sig gøre.

Så jo, ytringsfriheden har en pris. Som med alle andre rettigheder man må tilkæmpe sig fra censurens ekstremister. Skulle det være noget der faldt ned fra himlen? Pjat. Flere af de totalitære europæiske eliter har måttet af med hovedet for at man med tiden har fået indkorporeret retten til denne basale liberale frihed.
3
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Satire for enhver pris ?

Indlægaf HerErJeg » 9. jan 2016, 05:49

Jeg tror ikke det bunder i ytringsfrihed og dybe tanker og analyser. Det er nærmere at vi slet ikke evner at forstå den simple og forskruede virkelighed som DE ser som normal.
Når nogle vælger at reagere særdeles voldsomt på tegninger, så er det fordi opfattelsen af rigtigt og forkert, ret og pligt - og forsvar for egen og religionens 'ære', er totalt forskruet og udenfor vores fatteevne.
Så nogle bliver i værste fald dræbt, nytter det så noget at vi forsvarer satiren med vores grundlov og ytringsfrihed? Det er jo kun tilfredsstillende for os selv, tosserne fatter ikke en skid og er totalt ligeglade.
Til sidst et gammelt klip med White Pride i Danmark. Jeg tænker det er den slags 'fornuft' vi kæmper imod, der nytter ingen argumenter. https://m.youtube.com/watch?v=L1a9C5_xH2U
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"