Januar '16 - en fællestråd

Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 7. jan 2016, 18:32

Pandesteg skrev:Hep hep til alle der kæmper med både træthed, eksamen, trænings- og madudfordringer og hvad vi ellers har! U can do it :pompom:

Her går det OK, i går var første dag siden 1. december at jeg ikke spiste nogle former for slik/chokolade/knas og det kunne da godt liiige mærkes, at jeg trængte dér ved 20-tiden. Men vi havde ikke noget på lager, så det var jo så dejlig enkelt :D

Overvejer en jogge-tur i eftermiddag, mangler en rigtig hverdagsløbetur, da den jeg tog i tirsdag ikke blev helt så lang som jeg godt kunne have tænkt mig, da jeg ellers ikke kunne nå til holdtime. Nu må vi se, om jeg gider. De siger jo det bliver snestorm i aften, så det bliver måske sidste mulighed for at løbe udendørs lige foreløbigt.
I morgen skal jeg til stepfitness og zumba efter arbejde. Har ikke prøvet zumba før, men er blevet lidt hooked på noget lidt mere danseagtig træning. Så det bliver spændende at prøve.


Zumba er skidesjovt. Især for koordinationstosse som mig :lol:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2016, 18:38

Guilded_Lily skrev:
Bare lige et godt råd. Hvis man ikke er til tandsmør, bør man nok lige gøre bageren/slagteren opmærksom på det...


Jeg skal skam selv lave den :D
Du kan mig bekendt ikke bestille sådan en fætter i København. Jeg har researchet.

Ooog det kan man så åbenbart nu i Bilka i Field´s :banan:

Jeg tror nu stadig, at jeg laver min selv. Selvom jeg er til tandsmør.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 7. jan 2016, 19:08

Øv! Mit indlæg forsvandt!

Torsdag er bare en træls dag. Man er over halvvejs mod weekend, men der ligger lige en dag i vejen. Samtidig er det skemamæssigt min værste dag. Jeg er bare på-på-på! Så torsdag eftermiddag foregår stort set altid i drømmeland. Jeg kan sidde ret op og ned og falde i søvn, når jeg kommer hjem. I dag nåede jeg dog at ramme sengen - i næsten to timer!

Menuen stod på wienerschnitzler mit alles. Der er nu ikke noget som luft i næsen oven på en gang peberrod :slem: Og senere er det tid til årets første hedevig :savl:
(For de uindviede: en hedevig er en sønderjysk fastelavnsbolle uden flødeskum og creme, men med rosiner og sukat. Jeg kan spise 4-6 stk om ugen indtil fastelavn, hvis jeg ikke passer på :genert:

Og i min søgen efter et billede, fandt jeg opskriften - uh, jeg skal bage! :ivrig: http://jensens-madblog.dk/fastelavn-og-hedeviger/ )
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 7. jan 2016, 19:35

Guilded_Lily skrev:
Pandesteg skrev:Hep hep til alle der kæmper med både træthed, eksamen, trænings- og madudfordringer og hvad vi ellers har! U can do it :pompom:

Her går det OK, i går var første dag siden 1. december at jeg ikke spiste nogle former for slik/chokolade/knas og det kunne da godt liiige mærkes, at jeg trængte dér ved 20-tiden. Men vi havde ikke noget på lager, så det var jo så dejlig enkelt :D

Overvejer en jogge-tur i eftermiddag, mangler en rigtig hverdagsløbetur, da den jeg tog i tirsdag ikke blev helt så lang som jeg godt kunne have tænkt mig, da jeg ellers ikke kunne nå til holdtime. Nu må vi se, om jeg gider. De siger jo det bliver snestorm i aften, så det bliver måske sidste mulighed for at løbe udendørs lige foreløbigt.
I morgen skal jeg til stepfitness og zumba efter arbejde. Har ikke prøvet zumba før, men er blevet lidt hooked på noget lidt mere danseagtig træning. Så det bliver spændende at prøve.


Zumba er skidesjovt. Især for koordinationstosse som mig :lol:


Jeg er også koordinerings-spasser - nu glæder jeg mig endnu mere :-D

Fik forresten løbet 8,5 km i eftermiddags. Det stormede gudskelov ikke helt så meget som i lørdags, men behageligt var det ikke ligefrem. Men nu er det gjort :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf avdotja » 7. jan 2016, 19:40

DetSorteCirkus skrev:
Jeg kan godt lide at lave mad, men da jeg ofte er uoplagt ved aftentid, især om vinteren, prøver jeg altid at køre efter en madplan, hvor jeg højst laver mad "fra bunden" tre gange om ugen og/eller en nem panderet en af dagene. Mad "fra bunden" skal derudover ikke tage mere end max en halv time at tilberede og gerne mindre, så ja, jeg bruger sommetider en hel del frostgrøntsager.

Jeg synes ikke, at det er svært at lave nem og sund grøn mad med få ingredienser, men det kan hurtigt blive en videnskab, hvis man søger indpiration de, i denne forbindelse, forkerte steder. Mange salater i ugeblade og fancy kogebøger virker i hvert fald temmelig omstændige på mig, og når jeg kun er en i husstanden, nytter det ikke, at jeg køber massevis af forskellige ingredienser, for jeg når ikke at få det spist.

Min tommelfingerregel mht. grøn med er, at det skal have en bund af mættende grøntsager og i princippet, men ikke nødvendigvis, for det er selvfølgelig en smagssag, kunne erstatte kartofler, ris og pasta. Mine fire all time-favoritter, som jeg spiser til noget hurtigt kød af en slags, er haricot vert-salat, broccolisalat, coleslaw og bagte rodfrugter med friske urter og feta. På nær sidstnævnte, der skal have noget tid i ovnen, er det retter, der kan tilberedes, mens man fx. har en bøf på komfuret. Derudover er jeg også glad for hurtige pasta- og nudelretter, som laves på én pande, mens tilbehøret koger, dvs. på ca. 10 minutter.

Bare sig til hvis du vil have opskrifter :)

Jamen nu du ligefrem tilbyder, så vil jeg gerne hørere nærmere om de to markerede :D
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf avdotja » 7. jan 2016, 19:43

Guilded_Lily skrev:
Kan du evt. putte grønsager i kødsovsen? I frikadellerne? Frostgrønsager er ernæringsmæssigt fuldt på højde med friske.

Jo jo, men hverken kødsovsen eller frikadellerne laver jo sig selv :D
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Joe » 7. jan 2016, 19:56

Jeg kom til træning i dag. Så fik nået de to gange, som var målet. Men i virkeligheden vil jeg gerne op på en tredje, som evt bare kan være hjemmestyrkeøvelser søndag.

Det har været rimeligt pres på mit arbejde fra i sommers og frem til juleferie, og der har jeg virkelig ikke haft særligt meget overskud, når jeg endelig havde fri. Siden i tirsdags har det så til gengæld været totalt overskudsagtige dage med tid og ro til fordybelse og kreative processer. Og det gør så også, at jeg stadig er frisk når jeg har fri, og dermed rent faktisk kan give den ordentlig gas til træning.

Og når klokken bliver 3 i nat, har jeg ikke haft en cigaret mellem fingrene i en uge. Og det er ganske fint. Jeg bliver stadig tilbudt et par stykker om dagen, og det finder jeg bare lidt morsomt.
4
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf MyGirl » 7. jan 2016, 19:57

Træning går skidt denne uge.. Arbejder 10-12 timer om dagen og har transporttid, så er helt død, når unger er puttet og madpakker mv. er klaret.

Men maden går fint :) har snart overstået min anden fastedag, og selvom det ikke engang er et mål, har jeg faktisk intet sødt/slik/kage spist i denne uge, hvilket er verdensklasse i forhold til de dårlige vaner fra julen.

Fasten i dag har været meganem fra kl. 6-19.00, da jeg har fløjet rundt på job, men har så nu til gengæld lige stået og stegt 2 kg frikadeller til ungernes nytårskur i morgen og lavet pastasalat, hvilket har været hååårdt. Men aftensmad har kun været grønstagssuppe, så nappede et par hånddeller, og bør stadig være indenfor mine kalorier. Og kan se frem til virkelig gode deller til aften i morgen :P
2
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 7. jan 2016, 20:02

Nu er min opgave afleveret! Tak for støtten i de grønne kort over hele debatten :) Nu kan jeg bare håbe på, at min underviser synes jeg er genial :lol: og så kan jeg gå i seng snart, så jeg kan komme tidligt op og på arbejde hele dagen i morgen :D
Kosten i dag har budt på den sidste lille rest kyllingeret og en lille skål thaisuppe. Og, indrømmet, en pose nic nacs, men dem synes jeg er mig vel ondt :)
7
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2016, 20:09

avdotja skrev:
Guilded_Lily skrev:
Kan du evt. putte grønsager i kødsovsen? I frikadellerne? Frostgrønsager er ernæringsmæssigt fuldt på højde med friske.

Jo jo, men hverken kødsovsen eller frikadellerne laver jo sig selv :D


Du kan speede frikadelleprocessen op ved at tilberede dem i ovn. Lav mange af gangen og frys dem portionsvis eller til et par dage.

Jeg vender lige tilbage med opskrifterne på de bagte rodfrugter og bønnesalaten.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 7. jan 2016, 21:07

avdotja skrev:Jo jo, men hverken kødsovsen eller frikadellerne laver jo sig selv :D


Det er selvfølgelig rigtigt :lol:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf FruKuk » 7. jan 2016, 21:37

Guilded_Lily skrev:
FruKuk skrev:Ih jeg har stadig ondt i venstre baglår. Tror, at det er efterveer af min korsbåndsoperation, hvor de høstede sener fra baglåret til at lave nyt korsbånd med. Men hvor er det dog irriterende.


Det lyder som en større omgang! :kram: Hvad havde du lavet? Og er det længe siden?


Ski. Binding der ikke slap støvlen i et fald. Et stk sprunget korsbånd. Det var i vinteren 2014, blev opereret foråret 2014 og har så genoptrænet frem til vinteren 2015. Knæet holder fint, og jeg har normalt ikke smerter i det. Men jeg har døjet lidt med baglåret hvorfra de høstede sener, og overvejer lidt om jeg skal have fat i hospitalet og høre, om det er normalt så lang tid efter.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2016, 21:42

avdotja skrev:Jamen nu du ligefrem tilbyder, så vil jeg gerne hørere nærmere om de to markerede :D


Jeg giver dig de letteste versioner :)

Haricot vert-salat

Du skal bruge:
Frosne haricot verts
cherrytomater
Feta i tern
Hakket rødløg eller forårsløg
Olivenolie
Vineddike
Evt. lidt sennep

Først skal du tilberede den ønskede mængde bønner. Det gør du lettest ved at lægge bønnerne i en skål med lidt vand i bunden og give dem 3-4-5 minutter i mikroovnen. Når bønnerne er klar, lægger du dem på et stykke køkkenrulle, så de kan tørre lidt. Imens skærer du tomaterne i kvarte og hakker et stykke løg. Bland bønner, tomat, feta og løg i en skål. Lav lidt dressing af 1/3 vindeddike, 2/3 olivenolie, ½ tsk sennep og salt og peber, hæld den over din salat og rør rundt.

Bagte rodfrugter

Det skal du bruge:
2 store kartofler
1 mellemstor rødbede
Feta i tern
Friske krydderurter efter smag
Tørre krydderier efter smag
Olivenolie

Tænd ovnen på 200 grader (varnluft). Skær rodfrugterne i lidt grove tern og put dem i en skål, hvor du blander dem med 1-2 spsk. olivenolie, et drys krydderier og salt og peber. Hæld de krydrede rodfrugter i en bradepande med bagepapir og bag dem 35-40 min. Tilsidst, når bagningen er slut, vendes rodfrugterne med hakkede krydderurter og feta.

Du kan selvfølgelig også bruge andre rodfrugter, og hvis det skal gå rigtig hurtigt, kan du i fx. Rema købe frosne rodfrugtblandinger.

I dag lagde jeg to stykker kylling (med skind og ben) i bradepanden sammen med rodfrugterne, og det hele var færdig samtidig.
Nemmere kan det næsten ikke blive :) I morgen varmer jeg kylling og rodfrugter op i ovnen.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf superboa » 7. jan 2016, 22:03

Har været ude og gå 40 minutter i det kolde vejr med småfygende sne :love:
3
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf avdotja » 7. jan 2016, 22:34

DetSorteCirkus skrev:
avdotja skrev:Jamen nu du ligefrem tilbyder, så vil jeg gerne hørere nærmere om de to markerede :D


Jeg giver dig de letteste versioner :)
...

Fornuftigt nok, jeg startede ud med at lå op hvad haricot verts var :lol: Men tak, tror jeg vil lave bønneopskriften i weekenden :)
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"