Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Delfin » 24. feb 2019, 18:06

Dmitra skrev:Stigmatisering er altid upassende.

Fredag aften fik jeg vildt ondt ved lungerne, og kan derfor kun trække vejret overfladisk, da det ellers gør for ondt, det er så gradvist blevet værre og sidder nu også ved ribbenene og har derfor gjort vejrtrækningen endnu mere overfladisk. Følelsen i ribbene er som da jeg for mange år siden fik trykket samtlige ribben på Roskilde festivalen. Det eneste der hjælper lidt på smerterne er at ligge ned på maven.

Jeg har jo forhøjet tryk i hovedet og er i behandling med diamox, det er et præparat der har en alenlang liste over mulige bivirkning, en normal dosis er 1000 mg pr dag, jeg blev sat op til 1500 mg pr dag for 3 uger siden. Jeg siger ikke det er det men en bivirkning kan bl.a. være lungeemfesym og jeg reagerer selvklart på pludselig kraftige smerter der slår rod.

Jeg taler vildt forpustet fordi jeg ikke kan trække vejret ordentligt så jeg spørger et personale fra mit tidligere bosted om hun vil ringe, det er ellers ikke noget jeg plejer at blande andre ind.

Det gør hun, med mig på medhør, hun præsenterer sig selv, han hører KUN bosted og vupti:

"Er hun (mig) handikappet"?

Så lyttede han ikke ret meget mere og gav den gængse pandodilbesked. Hende fra bostedet nævnte det med Diamox eller forsøgte det, men det afviste han blankt. Hvis han havde været bare lidt interesseret i at hjælpe havde han spurgt hvorfor i alverden jeg får Diamox, der ikke lige er et præparat hver anden dansker skal tage, det gives kun hvor det er allermest nødvendigt pga de mange mulige bivirkninger.

Det er sådanne ting der får mig til at overveje nogle gange at holde mig fra læger for det er cirka 50/50 om det er en som ham man møder eller en der som minimum vil lytte.

Og så har man fandeme levet en beskyttet tilværelse hvis det første der falder en ind når man hører ordet bosted er at spørge "om vedkommende er handikappet".

Rend mig i røven.

(Disclaimer, der er ikke noget galt med at være handikappet, forstå mig ret, men hele hans attitude og skiftende toneleje da han hørte ordet bosted, det er fandeme upassende)


Jeg tror, du har været uheldig med den læge. Det er i hvert fald ikke min erfaring fra 1813 (lægevagt herovre). Min oplevelse har derimod ofte været, at det er en døråbner at præsentere sig som personale. Der kan godt blive spurgt til målgruppen for bostedet, og i nogle tilfælde kan det også være ganske relevant. Men det lyder til at du er rendt ind i en der ikke kan skelne, hvornår det er relevant.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Delfin » 24. feb 2019, 18:43

Dmitra skrev:
Delfin skrev:
Dmitra skrev:Stigmatisering er altid upassende.

Fredag aften fik jeg vildt ondt ved lungerne, og kan derfor kun trække vejret overfladisk, da det ellers gør for ondt, det er så gradvist blevet værre og sidder nu også ved ribbenene og har derfor gjort vejrtrækningen endnu mere overfladisk. Følelsen i ribbene er som da jeg for mange år siden fik trykket samtlige ribben på Roskilde festivalen. Det eneste der hjælper lidt på smerterne er at ligge ned på maven.

Jeg har jo forhøjet tryk i hovedet og er i behandling med diamox, det er et præparat der har en alenlang liste over mulige bivirkning, en normal dosis er 1000 mg pr dag, jeg blev sat op til 1500 mg pr dag for 3 uger siden. Jeg siger ikke det er det men en bivirkning kan bl.a. være lungeemfesym og jeg reagerer selvklart på pludselig kraftige smerter der slår rod.

Jeg taler vildt forpustet fordi jeg ikke kan trække vejret ordentligt så jeg spørger et personale fra mit tidligere bosted om hun vil ringe, det er ellers ikke noget jeg plejer at blande andre ind.

Det gør hun, med mig på medhør, hun præsenterer sig selv, han hører KUN bosted og vupti:

"Er hun (mig) handikappet"?

Så lyttede han ikke ret meget mere og gav den gængse pandodilbesked. Hende fra bostedet nævnte det med Diamox eller forsøgte det, men det afviste han blankt. Hvis han havde været bare lidt interesseret i at hjælpe havde han spurgt hvorfor i alverden jeg får Diamox, der ikke lige er et præparat hver anden dansker skal tage, det gives kun hvor det er allermest nødvendigt pga de mange mulige bivirkninger.

Det er sådanne ting der får mig til at overveje nogle gange at holde mig fra læger for det er cirka 50/50 om det er en som ham man møder eller en der som minimum vil lytte.

Og så har man fandeme levet en beskyttet tilværelse hvis det første der falder en ind når man hører ordet bosted er at spørge "om vedkommende er handikappet".

Rend mig i røven.

(Disclaimer, der er ikke noget galt med at være handikappet, forstå mig ret, men hele hans attitude og skiftende toneleje da han hørte ordet bosted, det er fandeme upassende)


Jeg tror, du har været uheldig med den læge. Det er i hvert fald ikke min erfaring fra 1813 (lægevagt herovre). Min oplevelse har derimod ofte været, at det er en døråbner at præsentere sig som personale. Der kan godt blive spurgt til målgruppen for bostedet, og i nogle tilfælde kan det også være ganske relevant. Men det lyder til at du er rendt ind i en der ikke kan skelne, hvornår det er relevant.


Måske er lægerne heroppe i Nordjylland anderledes. For det er ikke første gang og nok heller ikke sidste, i hvert fald 8/10 gange i eget lægehus heroppe med personale når nødvendigt har det været lignende fordomme. Og modvilje ved ordet bosted. Måske er der bare flere læger heroppe der burde gå på pension end ovre hos dig.
Jeg har bestemt også mødt en hel del søde, men desværre også rigtig mange af hans type. :boo:


Haha ja det kan da godt være. Ej men det er selvfølgelig ikke i orden, og da slet ikke hvis det er normen hos jer.
Jeg har da bestemt også mødt dårlige læger herovre (særligt privat), men generelt har det været ok at ringe som bosted.

Derimod er de, når vi taler psykiatrisk, i den grad uvillige til at lytte til personalets viden og observationer, og i særdeleshed når vi taler for tidlige udskrivninger, selvom de får rammerne for bostedet at vide.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Delfin » 24. feb 2019, 19:11

Dmitra skrev:
Delfin skrev:Haha ja det kan da godt være. Ej men det er selvfølgelig ikke i orden, og da slet ikke hvis det er normen hos jer.
Jeg har da bestemt også mødt dårlige læger herovre (særligt privat), men generelt har det været ok at ringe som bosted.

Derimod er de, når vi taler psykiatrisk, i den grad uvillige til at lytte til personalets viden og observationer, og i særdeleshed når vi taler for tidlige udskrivninger, selvom de får rammerne for bostedet at vide.


Jeg ved ikke om det decideret er normen men det er udbredt, og oplever det samme indimellem også når jeg selv styrer det hele, hvilket jeg jo gør oftest i og med jeg er flyttet for over 1 år siden. I dag var kun fordi jeg havde svært at trække vejret og tale og forklare samtidig, ellers havde jeg ringet selv og så havde han måske været anderledes, eller måske er han bare et røvhul generelt.

Jeg tænker det måske også kan spille ind til er på landet i Nordjylland, det er som om, generelt, bare i forhold til Aalborg at folk er lidt mere gammeldaws stadig.


Jeg ved det ikke.
Det undrede mig bare, fordi det ikke er noget jeg/kolleger generelt møder, men der er sikkert også idioter mellem herovre.
0
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf paint » 24. feb 2019, 19:53

Jeg sad lige og så noget om optakten til aftenens Oscar-uddeling i Hollywood. Kokken og hans stab af verdensberømte kokke, stod og fortalte, at gæsterne får 30 retter mad. Nogle af retterne er belagt med 24 karats guld (bladguld formentlig). Der er indkøbt 15 kg kaviar, af den dyreste slags osv. osv. Og som en lille erkendtlighed, får alle en lille gavepose med 'små' gaver i, som har en værdi på ca. 100.000 dollar (650.000 kr) pr person.
Meget af tøjet de har på, er noget de har fået af sponsorer, som så håber at de vil købe deres næste kjole hos dem.

Hele banden, er stinkende rige i forvejen.

En mæsken sig i mad og gaver osv. i dén størrelsesorden, nærmer sig ødselhed af nærmest svinske dimensioner. Og så undrer de sig over at seertallet i tv (fra uddelingen) har et dalende seertal. Hvem har lyst til at se en flok kosmetisk opererede multimillionærer, sidde og æde sig fede på den måde?

Jeg er lettere krænket.
34
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Misantropen » 24. feb 2019, 20:13

paint skrev:Jeg sad lige og så noget om optakten til aftenens Oscar-uddeling i Hollywood. Kokken og hans stab af verdensberømte kokke, stod og fortalte, at gæsterne får 30 retter mad. Nogle af retterne er belagt med 24 karats guld (bladguld formentlig). Der er indkøbt 15 kg kaviar, af den dyreste slags osv. osv. Og som en lille erkendtlighed, får alle en lille gavepose med 'små' gaver i, som har en værdi på ca. 100.000 dollar (650.000 kr) pr person.
Meget af tøjet de har på, er noget de har fået af sponsorer, som så håber at de vil købe deres næste kjole hos dem.

Hele banden, er stinkende rige i forvejen.

En mæsken sig i mad og gaver osv. i dén størrelsesorden, nærmer sig ødselhed af nærmest svinske dimensioner. Og så undrer de sig over at seertallet i tv (fra uddelingen) har et dalende seertal. Hvem har lyst til at se en flok kosmetisk opererede multimillionærer, sidde og æde sig fede på den måde?

Jeg er lettere krænket.

30 retter mad? Hvor lang tid bruger de på at spise det? Jeg synes showet er langt nok i forvejen.

Jeg troede også bare de kom ind i salen direkte efter den røde løber?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf paint » 24. feb 2019, 20:55

Misantropen skrev:
paint skrev:Jeg sad lige og så noget om optakten til aftenens Oscar-uddeling i Hollywood. Kokken og hans stab af verdensberømte kokke, stod og fortalte, at gæsterne får 30 retter mad. Nogle af retterne er belagt med 24 karats guld (bladguld formentlig). Der er indkøbt 15 kg kaviar, af den dyreste slags osv. osv. Og som en lille erkendtlighed, får alle en lille gavepose med 'små' gaver i, som har en værdi på ca. 100.000 dollar (650.000 kr) pr person.
Meget af tøjet de har på, er noget de har fået af sponsorer, som så håber at de vil købe deres næste kjole hos dem.

Hele banden, er stinkende rige i forvejen.

En mæsken sig i mad og gaver osv. i dén størrelsesorden, nærmer sig ødselhed af nærmest svinske dimensioner. Og så undrer de sig over at seertallet i tv (fra uddelingen) har et dalende seertal. Hvem har lyst til at se en flok kosmetisk opererede multimillionærer, sidde og æde sig fede på den måde?

Jeg er lettere krænket.

30 retter mad? Hvor lang tid bruger de på at spise det? Jeg synes showet er langt nok i forvejen.

Jeg troede også bare de kom ind i salen direkte efter den røde løber?


Aner det ikke. Det er vel et eller andet hemmeligt backstage-party, hvor de sidder og mæsker sig og hygger med gaverne.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Misantropen » 24. feb 2019, 21:14

paint skrev:
Misantropen skrev:
paint skrev:Jeg sad lige og så noget om optakten til aftenens Oscar-uddeling i Hollywood. Kokken og hans stab af verdensberømte kokke, stod og fortalte, at gæsterne får 30 retter mad. Nogle af retterne er belagt med 24 karats guld (bladguld formentlig). Der er indkøbt 15 kg kaviar, af den dyreste slags osv. osv. Og som en lille erkendtlighed, får alle en lille gavepose med 'små' gaver i, som har en værdi på ca. 100.000 dollar (650.000 kr) pr person.
Meget af tøjet de har på, er noget de har fået af sponsorer, som så håber at de vil købe deres næste kjole hos dem.

Hele banden, er stinkende rige i forvejen.

En mæsken sig i mad og gaver osv. i dén størrelsesorden, nærmer sig ødselhed af nærmest svinske dimensioner. Og så undrer de sig over at seertallet i tv (fra uddelingen) har et dalende seertal. Hvem har lyst til at se en flok kosmetisk opererede multimillionærer, sidde og æde sig fede på den måde?

Jeg er lettere krænket.

30 retter mad? Hvor lang tid bruger de på at spise det? Jeg synes showet er langt nok i forvejen.

Jeg troede også bare de kom ind i salen direkte efter den røde løber?


Aner det ikke. Det er vel et eller andet hemmeligt backstage-party, hvor de sidder og mæsker sig og hygger med gaverne.

Jeg tror der var en ting med sidste år der var hel eller delvis dansk design :gruble:

Jeg kan dog slet ikke huske hvad det var, men det vil ikke undre mig hvis det var med et minimalt dansk islæt. Det plejer jo ikke at gå ubemærket hen når noget/nogen fra Danmark bliver brugt i selskab med nogle kendte, selvom det danske er i et led meget meget langt ude.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf paint » 24. feb 2019, 22:30

Dmitra skrev:
paint skrev:Jeg sad lige og så noget om optakten til aftenens Oscar-uddeling i Hollywood. Kokken og hans stab af verdensberømte kokke, stod og fortalte, at gæsterne får 30 retter mad. Nogle af retterne er belagt med 24 karats guld (bladguld formentlig). Der er indkøbt 15 kg kaviar, af den dyreste slags osv. osv. Og som en lille erkendtlighed, får alle en lille gavepose med 'små' gaver i, som har en værdi på ca. 100.000 dollar (650.000 kr) pr person.
Meget af tøjet de har på, er noget de har fået af sponsorer, som så håber at de vil købe deres næste kjole hos dem.

Hele banden, er stinkende rige i forvejen.

En mæsken sig i mad og gaver osv. i dén størrelsesorden, nærmer sig ødselhed af nærmest svinske dimensioner. Og så undrer de sig over at seertallet i tv (fra uddelingen) har et dalende seertal. Hvem har lyst til at se en flok kosmetisk opererede multimillionærer, sidde og æde sig fede på den måde?

Jeg er lettere krænket.


Det er også virkelig ulækkert. Ærligt, får jo IKKE misundelses ondt i røven, men jeg synes det er unødig lefleri for folk med gode bankkonti og totalt sløseri med resourcer der kunne bruges så meget bedre. Alt bliver mere og mere kommercielt.


Jeg er heller ikke misundelig, hvis jeg havde lyst til det, kunne jeg selv betale for en overdådig middag. Men at de brænder så mange penge af, på absurd, overdreven luksus, til mennesker som har så meget i forvejen - synes jeg også er direkte ulækkert.

Ét af de værste slumkvarterer jeg nogensinde har set, ligger i kort afstand fra Oscar-festlighederne. 'Skid Row' i Los Angeles, er noget af det mest usle jeg nogensinde har set. Der 'bor' noget i retning af 8.000 hjemløse i gaden, som må tigge sig til et måltid mad eller sælge sig selv til ét eller andet, og så sidder de der stenrige millionærer og hælder mad med 24 karats guld på i kraniet og får en 'lille gavepose' til 650.000 kr, lige om hjørnet.
Jeg siger ikke, at de skulle tage deres egen madpakke med. Men lidt mindre end dette absurde ædegilde, må kunne gøre det. Og så kunne de jo skænke pengene til folkene i nabolaget, i Skid Row.

Det er sjældent at jeg bliver forarget. Men her i dette tilfælde, er jeg det.

'Skid Row' LA

Billede
21
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf HappyPaww » 1. mar 2019, 10:10

En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:
12
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf BlueBunny » 1. mar 2019, 10:15

HappyPaww skrev:En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:

Vildt upassende! Og det er Hitler? Ikke en anden som så fu synes ligner Hitler?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Charly » 1. mar 2019, 10:18

HappyPaww skrev:En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:

Men hvorfor? :gruble:
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf HappyPaww » 1. mar 2019, 10:31

BlueBunny skrev:
HappyPaww skrev:En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:

Vildt upassende! Og det er Hitler? Ikke en anden som så fu synes ligner Hitler?

Militæruniform, lille fipskæg, sideskilning i det mørke hår, jernkors og rødt armbind (dog uden hagekors). Det er 100% bevidst - og et udtryk for plat humor (de er bestemt ikke hverken racistiske eller nazistiske, men har bare lidt manglende socialt filter)...
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf HappyPaww » 1. mar 2019, 10:33

Charly skrev:
HappyPaww skrev:En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:

Men hvorfor? :gruble:

Du mener ikke det er upassende at klæde sit lille uskyldige/uvidende barn ud som en diktatorisk massemorder?

Prince Harry blev sablet ned for at klæde sig ud som nazist for nogle år tilbage - jeg mener det er helt fair at tage anstød af det, når det er noget så mange mennesker historisk er påvirket af.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf HappyPaww » 1. mar 2019, 10:34

HappyPaww skrev:
Charly skrev:
HappyPaww skrev:En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:

Men hvorfor? :gruble:

Du mener ikke det er upassende at klæde sit lille uskyldige/uvidende barn ud som en diktatorisk massemorder?

Prince Harry blev sablet ned for at klæde sig ud som nazist for nogle år tilbage - jeg mener det er helt fair at tage anstød af det, når det er noget så mange mennesker historisk er påvirket af.

Edit: Eller spørger du hvorfor de klæder drengen ud sådan...? :blush:
5
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Charly » 1. mar 2019, 10:41

HappyPaww skrev:
HappyPaww skrev:
Charly skrev:
HappyPaww skrev:En bekendt har udklædt sin vildt kære 2-årige søn som en mini-Hitler og har sendt ham i vuggestue sådan til Fastelavn.

Godt han er nuttet, for synes godt nok det er upassende :shock:

Men hvorfor? :gruble:

Du mener ikke det er upassende at klæde sit lille uskyldige/uvidende barn ud som en diktatorisk massemorder?

Prince Harry blev sablet ned for at klæde sig ud som nazist for nogle år tilbage - jeg mener det er helt fair at tage anstød af det, når det er noget så mange mennesker historisk er påvirket af.

Edit: Eller spørger du hvorfor de klæder drengen ud sådan...? :blush:

Jeg undrer mig over hvorfor i al verden man vælger at klæde sit barn ud som Hitler.
5

Tilbage til "Generelt"