Langt hår til drengebørn

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf hotlips » 27. aug 2015, 23:53

Som det er skal jeg i pigeafdelingen for at finde gult tøj medmindre der er superhelte eller den slags på,en helt upyntet gul trøje med knapper foran er øjensynligt kønsbestemt nu,det er gule flyverdragter også.

Min dreng er til stærke farver og han har haft sølvstøvler han har været vildt glad for de sidste 2 vintre.
Idag har vi så snakket om hvad farve flyverdragt han kunne tænke sig i år g han endte med at komme frem til at han ville ha 2,den ene skal være rød og den vil han aldrig have på i børnehaven for nogen af drengene siger man er klam hvis man går med rødt tøj når man er en dreng.

Rædsomt,jeg tror det er meget få der lærer deres børn den slags men nogen må jo høre det et sted.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf milisa » 1. sep 2015, 17:56

Yvooonne skrev:Det er noget fis at drenge ikke kan være langhåret - men jeg synes også det er mærkeligt at holde på at ens søn skal være langhåret når han nu ikke gider være det.


Enig.

Jeg kan huske den lidt omvendte situation fra den unævnelige: En mor skriver, hvad hun dog skal gøre, nu hvor hendes 6-7-8 årige (som jeg husker det) pige, ville klippes korthåret. Og det var jo SÅ synd...
Seriøst, det er hår!!!

Min pige bliver korthåret, indtil hun er gammel nok til selv at bestemme - og det er hun den dag, hun selv kan holde, sætte og vaske et eventuelt langt hår.

Jeg var selv MEGET korthåret, havde nok en såkaldt drengefrisure, og begyndte at hade det som pesten, da jeg blev 7-8 år, fordi jeg altid blev kaldt dreng. Havde jeg ingen kommentarer fået, tænker jeg, at jeg havde været korthåret den dag i dag.
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf milisa » 1. sep 2015, 18:03

Annione skrev:Børn må have det hår, som forældrene mener deres barn skal have. Men så må de altså lade være med at blive sure, når nogen tror, at deres langhårede lille dreng, er en lille pige.


Eller deres korthårede lille pige i drengetøj er en dreng! Jeg er da inderligt ligeglad! Med det temperament damen lægger for dagen, så tænker jeg, hun tids nok skal gøre opmærksom på sit køn, hvis det stadig er et problem, når hun begynder at forstå, hvad folk siger....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Tally-ho
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf computermus » 4. sep 2015, 20:00

milisa skrev:
Annione skrev:Børn må have det hår, som forældrene mener deres barn skal have. Men så må de altså lade være med at blive sure, når nogen tror, at deres langhårede lille dreng, er en lille pige.


Eller deres korthårede lille pige i drengetøj er en dreng! Jeg er da inderligt ligeglad! Med det temperament damen lægger for dagen, så tænker jeg, hun tids nok skal gøre opmærksom på sit køn, hvis det stadig er et problem, når hun begynder at forstå, hvad folk siger....

Nej hvor er det bare en dejlige datter du har :love: Sikke nogle mørke dejlige øjne og smilet er bare :love:
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf milisa » 5. sep 2015, 18:20

computermus skrev:
milisa skrev:
Annione skrev:Børn må have det hår, som forældrene mener deres barn skal have. Men så må de altså lade være med at blive sure, når nogen tror, at deres langhårede lille dreng, er en lille pige.


Eller deres korthårede lille pige i drengetøj er en dreng! Jeg er da inderligt ligeglad! Med det temperament damen lægger for dagen, så tænker jeg, hun tids nok skal gøre opmærksom på sit køn, hvis det stadig er et problem, når hun begynder at forstå, hvad folk siger....

Nej hvor er det bare en dejlige datter du har :love: Sikke nogle mørke dejlige øjne og smilet er bare :love:


Årh tak! Jeg synes sjovt nok også, hun er ret skøn! :-D
0
Tally-ho
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Evapeva » 8. sep 2015, 17:18

HappyHippo skrev:Folk er altså også retarderede når det kommer til at gætte køn. Jeg kan klæde min dreng i blåt og får stadig at vide at jeg har en sød lille pige. Og han er korthåret ;)

Jeg forstår bare ikke hvorfor drenge ikke må have længere har end den der standardklipning uden det skal kommenteres. Da prins vincent var langhåret blev det også kommenteret overalt.


Yes, min dreng bliver også ofte kommenteret, når hans krøllede hår bliver lidt halvlangt ind imellem. Det ser bare dejligt ud, og når nu han har store krøller, så skal de da også blomstre frem. Han bliver cirka klippet hver 3. måned. Men hey, vi bor også i et område, hvor standarden er maskinklip hver 14. dag til de små drenge ( :nerve: ), så jeg forventer ikke den store forståelse for vores valg. :D
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Sophies-mor » 16. okt 2015, 12:43

Urtekussen skrev:Som fx dette
Billede

Jeg kan seriøst ikke se, om det er en dreng eller pige...?
:gruble:

Ville ud fra frisuren gætte på en pige.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Sophies-mor » 16. okt 2015, 12:47

Men hov - jeg aner ikke, hvordan man retter i indlæg:

Folk må give deres børn, den frisure, som de og barnet bliver enige om.
Selv synes jeg ikke, at langt hår eller "pigede" frisurer er såååå pænt igen til drenge, men så længe de ikke blander sig i min datters hår, blander jeg mig ikke i deres barns hår ;)

Jeg har set ganske få langhårede mænd, hvor jeg tænkte Wauw. Ellers er jeg - kedeligt, konservativt nok - til mænd med kort hår :D
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Zombie » 27. okt 2015, 20:42

Min dreng må gerne gå i kjole og have langt hår, og pigen kort i fodbold shorts.

De må bare ikke gå i gult, det hader jeg.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. okt 2015, 07:26

Allmost_Famous skrev:Min 9-årige dreng har så godt som altid haft langt hår. For min skyld kan han få lilla hanekam, hvis han har lyst til det. Men han er meget ofte blevet skudt til at være en pige, så han er vant til det, og vil stadig gerne beholde sit halvlange hår. I lang tid var et par af hans venner i klassen meget uforstående for hvorfor han "gerne ville ligne en pige", og der var han godt nok lidt træt af. Nu morer han sig så over at en af dem plager sine forældre om at få lov til at få langt hår (det må han vist ikke).

Sønnike har altid elsket rødt tøj, og var en periode helt vild med en bestemt lilla sweater. Derfor troede mange selvfølgelig også, han var en pige. Smider man ham i kønsneutralt tøj, vil han helt sikkert mest ligne en pige. De af jer, der er på Facebook med mig, vil sikkert kunne bekræfte det.

Men altså, min dreng kan godt lide det hår, så derfor har han det hår. Så må folk synes lige præcis det, de vil. Spør' mig om det rør' mig... Jeg ville dog ønske at folk (voksne) udviste lidt pli, og lukkede røven i stedet for at sige til en dreng, at han ligner en pige, og omvendt. Det er der ikke behov for.


Problemet med pige-bemærkningerne er lige præcis deres undertone af hån og det traditionelle mandlige udtryks forrang.
Det er mærkeligt nok, at din søn "ligner en pige", men at han dermed også viser, at det ikke er et problem for ham, er for alvor langt ude. Synes budskabet at være.

I mine øjne skal du være stolt af din søn (hvilket jeg bestemt også tror, at du er), for han har fremtiden for sig. Du skal også være stolt af dig selv. Jeg er sikker på, at den primære årsag til hans afslappethed er værdier, du har vist ham, samt at du helt enkelt ved din personlighed og opførsel har gjort det helt naturligt for ham at betragte kvinder som sine ligemænd. En farve eller frisure taber ikke værdi i hans verden, blot fordi den mest bliver båret af kvinder.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 08:59

DetSorteCirkus skrev:
Problemet med pige-bemærkningerne er lige præcis deres undertone af hån og det traditionelle mandlige udtryks forrang.
Det er mærkeligt nok, at din søn "ligner en pige", men at han dermed også viser, at det ikke er et problem for ham, er for alvor langt ude. Synes budskabet at være.

I mine øjne skal du være stolt af din søn (hvilket jeg bestemt også tror, at du er), for han har fremtiden for sig. Du skal også være stolt af dig selv. Jeg er sikker på, at den primære årsag til hans afslappethed er værdier, du har vist ham, samt at du helt enkelt ved din personlighed og opførsel har gjort det helt naturligt for ham at betragte kvinder som sine ligemænd. En farve eller frisure taber ikke værdi i hans verden, blot fordi den mest bliver båret af kvinder.


Jeg var helt korthåret som barn, og jeg blev ofte fortalt, at jeg lignede en dreng. Og givet nøgler til drengeomklædning i svømmehallen af ellers venligt personale, der oprigtigt troede, at jeg og min tilsvarende korthårede veninde var drenge.

Så det handler ikke nødvandigvis om en undertone af hån baseret på køn - så går den i hvert fald begge veje.

For mig at se handler det mest om konventionelle mennesker, der associere hårlængde med køn uden at kigge nærmere efter.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf milisa » 28. okt 2015, 09:07

Akehurst2 skrev:Jeg var helt korthåret som barn, og jeg blev ofte fortalt, at jeg lignede en dreng. Og givet nøgler til drengeomklædning i svømmehallen af ellers venligt personale, der oprigtigt troede, at jeg og min tilsvarende korthårede veninde var drenge.

Så det handler ikke nødvandigvis om en undertone af hån baseret på køn - så går den i hvert fald begge veje.

For mig at se handler det mest om konventionelle mennesker, der associere hårlængde med køn uden at kigge nærmere efter.


Der er himmelvid forskel på om en pige bliver opfattet som dreng eller om en dreng bliver opfattet som en pige. Det første trækker de fleste på skulderen af, det sidste bliver set ned på. Jeg har aldrig hørt nogen sige, at det er synd for en pige, at hun bliver opfattet som en dreng, men der er jævnligt nogen, der siger, at det er synd for en dreng, at han bliver opfattet som en pige. Piger iklædes ofte drengetøj uden nogen løfter et øjenbryn, men gæt hvad der ville ske, hvis en 6-årig dreng kom i skole i kjole. Hvis en børnehave sætter pigerne til at lege røver og soldater, vil de færreste forældre reagerer på det, når de henter, men hvis drengene får neglelak og strutskørt på, vil virkelig mange forældre/fædre synes, det er helt forkert. Om hån er det korrekte ord, ved jeg ikke, men man kan, desværre, ikke sammenligne forvekslingen af piger med forvekslingen af drenge. Det ville være rart, hvis man kunne.
1
Tally-ho
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Langt hår til drengebørn

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. okt 2015, 09:08

Akehurst2 skrev:
Jeg var helt korthåret som barn, og jeg blev ofte fortalt, at jeg lignede en dreng. Og givet nøgler til drengeomklædning i svømmehallen af ellers venligt personale, der oprigtigt troede, at jeg og min tilsvarende korthårede veninde var drenge.

Så det handler ikke nødvandigvis om en undertone af hån baseret på køn - så går den i hvert fald begge veje.

For mig at se handler det mest om konventionelle mennesker, der associere hårlængde med køn uden at kigge nærmere efter.


Men som jeg læser A_Fs indlæg mener hun ikke, at det er mangel på pli at tage fejl, men at komme med kommentarer om, at en dreng, som man godt ved er en dreng, ligner en pige. Det var derfor også det, jeg kommenterede på.
Mht. bemærkninger i din barndom må jeg indrømme, at jeg stiller højere krav til mennesker i dag, end jeg ville have gjort dengang (hypotetisk - jeg var jo selv barn eller muligvis slet ikke født, da du var barn), for der er sket meget de sidste 20-30-40 år.
1

Tilbage til "Børn"