Voldtaget i Sydafrika

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 17:39

Jeg har læst et par artikler i sentations aviserne
Bla denne her:
http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/udla ... r-hun-igen

Hvad tænker i?
Jeg kan se på flere medier at der er vældig diskution om hun selv er skyld i det? Om hun har fundet på det?
Senest rettet af Studsgaard 10. jan 2016, 17:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 17:45

Jeg mener aldrig nogen sinde en kvinde selv kan være skyld i hun bliver voldtaget. Om så hun har stået splitter nøgen og råb "kom og tá mig dit handyr" men så fortryder og siger "nej jeg vil ikke mere" så skal det nej respekteres!

Ovenstående er klart min holdning. Men jeg tænker at kvinden ikke kan være helt snu. Hun er netop i landet for at skabe fokus angående voldtægt. Og vælger at gå i bad med en fremmede fyr hun lige har kysset, men så afvist og ombestemmer sig og går så i bad med ham. Syntes virkelig ikke det er særlig klogt!
Samtidig syntes jeg det virker underligt at hun skynder sig at smide det på nettet lige efter det er sket. Måske det bare er mig?
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Vixen » 10. jan 2016, 18:15

Jeg tænker, at hun naturligvis ikke selv er skyld i det, og at diskussionerne er forventelige i en sag som denne - desværre.

Og jeg er ikke enig med dig i, at hun "ikke kan være helt snu". Tværtimod. Hun har nogle idealer og en godtroende tilgang til sine medmennesker, som det røvhul, der voldtog hende, har udnyttet. Hun udtaler selv, at nøgenhed ikke leder til voldtægt, men at det gør voldtægtsmænd. Jeg ville aldrig selv turde efterleve hendes tilgang - jeg er også alt for blufærdig, i øvrigt - men jeg forstår den, og jeg synes, hun er modig.

At hun er blevet voldtaget viser vel egentlig blot på sin egen sørgelige facon, at den sag hun kæmper for er et stort problem. Og at når man opfører sig som en kvinde, der ikke er underlagt (nogle) mænds selvbestaltede rettigheder til kvinders kroppe, så er man desværre udsat.
9
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1014
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Purple Haze » 10. jan 2016, 18:55

Det er meget sparsomme oplysninger der er i den artikel. Jeg har heller ikke læst hendes blog/instaprofil.

Uanset hvad har jeg ikke tænkt mig at gå ud fra at "hun selv var ude om det", lige så lidt som jeg går ud fra at en der er blevet bestjålet eller har fået tæv selv var ude om det. Det må være en sag for de relevante myndigheder.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2016, 19:05

Sydafrika skulle være klodens voldtægts Las Vegas, hvor 40% af alle kvinder blive voldtaget en gang i deres liv.

Så jeg mener at hun har været ekstremt letsindig. Som at gå en tur midt om natten i Sao Paulos værste kvarter iklædt pels og juveler.

Men igen blander folk altid tingene sammen. Der er to personer i voldtægter der begge har ansvar for deres gerninger, og folk roder det altid sammen, som om kun den ene af dem kan være et autonomt individ.

Voldtægtsmanden har det fulde ansvar for voldtægten, og ham og kun ham kan klandres for denne.

Kvinden har ansvar for sin egen sikkerhed, og kan klandres for at udsætte sig selv for alt for store farer. Det er fint nok hvis man er bevidst om det - "jeg valgte at løbe en risiko og det gik galt"-agtigt. Men det irriterende er, at hende her helt vil frasige sig det ansvar.

Sådan er det for alle forbrydelser, og jeg forstår ikke hvorfor folk gør det så indviklet ift. voldtægtssager. Bankrøveren har ansvar for bankrøveriet, men vi er jo også sure på en bankdirektør, hvis han annoncerer at de har 20 mio liggende, nul sikkerhedsfolk og ingen sikkerhedssystemer virker, fordi vi mener at bankdirektøren ikke passer sit eget ansvar, nemlig at sørge for et passende sikkerhedsniveau.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 19:09

KinderBueno skrev:Jeg tænker, at hun naturligvis ikke selv er skyld i det, og at diskussionerne er forventelige i en sag som denne - desværre.

Og jeg er ikke enig med dig i, at hun "ikke kan være helt snu". Tværtimod. Hun har nogle idealer og en godtroende tilgang til sine medmennesker, som det røvhul, der voldtog hende, har udnyttet. Hun udtaler selv, at nøgenhed ikke leder til voldtægt, men at det gør voldtægtsmænd. Jeg ville aldrig selv turde efterleve hendes tilgang - jeg er også alt for blufærdig, i øvrigt - men jeg forstår den, og jeg synes, hun er modig.

At hun er blevet voldtaget viser vel egentlig blot på sin egen sørgelige facon, at den sag hun kæmper for er et stort problem. Og at når man opfører sig som en kvinde, der ikke er underlagt (nogle) mænds selvbestaltede rettigheder til kvinders kroppe, så er man desværre udsat.


Jeg vil da også ønske at hendes tankegang kunne være mere udbredt.
Og det jeg skrev med at hun ikke kan være for snu. Er jo netop fordi hun ved der er så stor risiko og et meget anderledes syn på kvinder og så gør hun det. Jeg vil da ønske at man kunne være nøgen kvinde udenn nogen mænd tænkte de gav nogen som helst tilladelse til dem. Men jeg forstår ikke hun tør. Netop med hendes viden.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 19:45

Dikus skrev:
Studsgaard skrev:
KinderBueno skrev:Jeg tænker, at hun naturligvis ikke selv er skyld i det, og at diskussionerne er forventelige i en sag som denne - desværre.

Og jeg er ikke enig med dig i, at hun "ikke kan være helt snu". Tværtimod. Hun har nogle idealer og en godtroende tilgang til sine medmennesker, som det røvhul, der voldtog hende, har udnyttet. Hun udtaler selv, at nøgenhed ikke leder til voldtægt, men at det gør voldtægtsmænd. Jeg ville aldrig selv turde efterleve hendes tilgang - jeg er også alt for blufærdig, i øvrigt - men jeg forstår den, og jeg synes, hun er modig.

At hun er blevet voldtaget viser vel egentlig blot på sin egen sørgelige facon, at den sag hun kæmper for er et stort problem. Og at når man opfører sig som en kvinde, der ikke er underlagt (nogle) mænds selvbestaltede rettigheder til kvinders kroppe, så er man desværre udsat.


Jeg vil da også ønske at hendes tankegang kunne være mere udbredt.
Og det jeg skrev med at hun ikke kan være for snu. Er jo netop fordi hun ved der er så stor risiko og et meget anderledes syn på kvinder og så gør hun det. Jeg vil da ønske at man kunne være nøgen kvinde udenn nogen mænd tænkte de gav nogen som helst tilladelse til dem. Men jeg forstår ikke hun tør. Netop med hendes viden.


Det står her i tråden, det oven i købet er en, hun har kysset. Altså... Det indikerer jo, det er en, hun har tillid til. Og ikke en, hun har brug for at anse som "Potentiel voldtægtsforbryder, fordi der er mange voldtægter i det land, jeg befinder mig i".


Ja det havde jeg læst i en anden artikel. http://m.bt.dk/udland/hun-livebloggede- ... nutter-men
At hun mødte ham og havde kysset med ham, der på det hostel hun skulle besøge en ven på.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 19:58

Man er aldrig selv skyld i voldtægt. Det er man heller ikke i røveri.
Men det er de færreste, der ville bevæge sig alene ud i de skumle kvarterer i Miami, fordi risikoen er der.
Det var den desværre også for hende, men hun løb den alligevel.

Det burde ikke være sådan.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 20:00

Jeg mener bestemt ikke det er hendes skyld.
Det jeg ikke kan forstå er hendes valg - men jeg har heller aldrig taget med fremmede hjem første gang jeg har mødt dem. Ej heller taget nogen med hjem. Så måske er det bare mig der er overforsigtig i forhold til gennemsnittet.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Vixen » 10. jan 2016, 20:25

Smiling_Goat skrev:Jeg forstår det måske bare ikke..

Hvordan kan man sige: "Det er ikke hendes egen skyld" og samtidig: "Men hun burde ikke have..."? Hvis hun gjorde noget, der førte til en episode af en art, er det så ikke hendes skyld, at episoden fandt sted?

Jeg forstår virkelig slet ikke, hvad man forsøger at sige.


Det er selvmodsigende, og det er altid kernen i de her debatter, synes jeg.


Studsgaard skrev:Jeg mener bestemt ikke det er hendes skyld.
Det jeg ikke kan forstå er hendes valg - men jeg har heller aldrig taget med fremmede hjem første gang jeg har mødt dem. Ej heller taget nogen med hjem. Så måske er det bare mig der er overforsigtig i forhold til gennemsnittet.


Men så lægger du også ansvaret over på hende, i stedet for på manden.

Hun er nøgen foran en mand. That's it.
Han var i selskab med en nøgen kvinde. Der burde ikke stå mere skrevet her. Men han voldtog hende altså.

Alle nuancerne i sagen, at hun havde kysset med ham, at de befinder sig i Sydafrika, at hun var nøgen, er faktisk uvedkommende. Han har stadig ikke ret til at voldtage hende, og det er stadig ikke hendes egen skyld.

At du ikke har taget en mand med hjem, fordi du er bange for voldtægt er fornuftigt nok, men det flytter fokus, for det er ikke det, det handler om. Problemet er, at hun blev voldtaget, ikke fordi hun var ufornuftig, men fordi hun agerede efter sine egne retningslinjer for normal opførsel. Så hvor du synes, det er fornuftigt at undgå en situation som hendes, er hun til gengæld af den overbevisning, at en voldtægt er forkert, amoralsk opførsel og hendes nøgenhed sagen uvedkommende.

Hvis en kvinde går forkert ind i et omklædningsrum i en svømmehal og først opdager det, da hun står i bruseren uden tøj på, kan hun så også forvente at blive voldtaget? Tough luck for hende, hun gik jo forkert. Man skal ikke gå forkert, når man vælger omklædningsrum.

Nej, vel?
10
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 20:30

Smiling_Goat skrev:Jeg forstår det måske bare ikke..

Hvordan kan man sige: "Det er ikke hendes egen skyld" og samtidig: "Men hun burde ikke have..."? Hvis hun gjorde noget, der førte til en episode af en art, er det så ikke hendes skyld, at episoden fandt sted?

Jeg forstår virkelig slet ikke, hvad man forsøger at sige.

Man forsøger at sige, at hun løb en unødvendig risiko, og at det desværre gav bagslag.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 20:32

Som jeg skriver i mit første indlæg så mener jeg at ligegyldigt hvad der er gået forud. Så er det aldrig kvindens skyld.

Men derfor kan jeg vel godt være udenforstående overfor hendes valg? Jeg skriver ingen steder at hendes valg gør hende delvis selv skyld i det.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 20:35

Jamen vi kan da sagtens sidde her og være helt enige om, at det er enhver kvindes ret at være nøgen i selskab med hvem hun vil, uden at det skulle have nogen konsekvenser.
Og selv om vi er enige om, at det burde være det grundlæggende syn verden over, så er det bare ikke sådan.

Det handler ikke om at placere skyld hos et offer, men om at løbe en risiko, fordi andres syn på drt, ikke er som vores.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Viskelæder » 10. jan 2016, 20:37

Jeg må indrømme, at jeg undrer mig over hendes måde at være på de sociale medier med det samme bagefter. Personligt forekommer det mig upasende på en måde. At hun lægger et græde-selfie op og blogger om det 2 min efter, hvis jeg har fået det rigtigt?
Hun burde da ikke have sociale medier i hovedet som det første, efter hun er blevet voldtaget, men i stedet at få hjælp. Jeg tænker, det er derfor, hun kan møde en shitstorm, fordi hendes efterreaktion ikke hænger helt sammen med, hvor forfærdeligt en forbrydelse, voldtægt er.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2016, 20:39

Smiling_Goat skrev:Åha jeg får efterhånden decideret kvalme af argumenter, der understøtter, at det da også lidt er kvindens egen skyld, at hun bliver voldtaget.

Man kan kalde det hvad man vil: "Hun er ikke så klog" eller "det var også risikoadfærd" osv. Men det ændrer ikke på, at der implicit i de ord ligger et "hvis hun havde opført sig anderledes, var det aldrig sket" og dermed et: "Så voldtægten er faktisk lidt hendes egen skyld."

Så kan folk nok så meget sige: "Voldtægten er altid 100% voldtægtsforbryderens skyld," for når det er efterfulgt af et: "Men det var også dumt af hende at..." Så er det første faktisk lidt ligegyldigt.


Hvad mener du med skyld?

Jeg tror du blander forskellige ting sammen under det du kalder skyld. Jeg vil anfægte det at det altid er sådan når der sker noget grimt at man kan pege på en person der har ALT ansvaret.

Børge og Egon sejler en tur. Børge glemmer at se om der er benzin på motoren, Egon glemmer at se om de har strøm på mobilerne. Så de løber tør for benzin, kan ikke ringe efter hjælp, og drukner.

Er det Børges eller Egons skyld de drukner? Hvem er den skyldige og hvem er den uskyldige? Hverken eller. Det er Børges skyld de ikke har benzin, det er Egons skyld, de ikke har telefoner. De har begge to en del af ansvaret.

Vi skal ud over at vi vil have det sådan at vi vil sige "det hele er bare Egons/Børges skyld".

Ift. voldtægt.

Manden har ansvaret for voldtægten.

Kvinden har ansvar for at passe på sig selv.

Det er 2 forskellige ting. Mandens ansvar for voldtægten blir hverken større eller mindre af, om kvinden har handler 100% forsvarlige (hvis det f.eks. er hendes onkel der voldtager hende ud af det blå) eller meget letsindigt (hvis hun loller hun i verdens rapecapital uden at passe på).
0

Tilbage til "Generelt"