Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 18:29

Fræksak skrev:Det her er umiddelbart det forslag, der giver mest mening for mig, men døren kan max rykkes 15 cm, så vidt jeg lige kan se fra min plads her i sofaen :-D, og det er nok ikke helt nok, vil jeg tro. Men det kan man jo undersøge, når det kommer så vidt. Jeg ved ikke hvor små man kan lave sådan nogle indmurede pejse.


....men jeg forstår ikke det med 15 cm. Så er plantegningen da helt skæv? På tegningen ser det ud som, der er meget lidt plads ml væg og dør (a la 15 cm'ish) men til gengæld plads til at flytte døren 50 cm'ish til venstre :forvirret:
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4229

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 20:46

Krølle skrev:
Fræksak skrev:Det her er umiddelbart det forslag, der giver mest mening for mig, men døren kan max rykkes 15 cm, så vidt jeg lige kan se fra min plads her i sofaen :-D, og det er nok ikke helt nok, vil jeg tro. Men det kan man jo undersøge, når det kommer så vidt. Jeg ved ikke hvor små man kan lave sådan nogle indmurede pejse.


....men jeg forstår ikke det med 15 cm. Så er plantegningen da helt skæv? På tegningen ser det ud som, der er meget lidt plads ml væg og dør (a la 15 cm'ish) men til gengæld plads til at flytte døren 50 cm'ish til venstre :forvirret:


Du har ret, plantegningen er ikke helt troværdig. Jeg kan godt se, hvad du mener, når jeg tjekker den, men når jeg står i gangen, er der 15-20 cm fra dørkarmen og til hvor den anden væg (med dør ind til den sidste stue) starter.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4229

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 20:47

Nå, men tilbage til dit hus :D Hvordan går det i kælderen?
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 20:54

Det går, men jeg pjækker denne weekend til fordel for rengøring af de øvrige etager og flytning af ca. 300 kjoler :D

Mine fingre trænger til et break, og jeg skal have købt et par gode arbejdshandsker, inden jeg fortsætter. Jeg regner dog med at vende frygtløst tilbage i næste uge og gøre væggene færdige i selve trapperummet + to ud af de fire opbevaringsrum. Derudover skal jeg have testet, om brun sæbe kan løsne maling fra gulvet. Kan det ikke, må jeg i Røverkøb og købe egentlig malingfjerner - heldigvis har jeg fået anbefalet en uden kemi, som jeg er virkelig spændt på effekten af :)
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 20:57

Lige nu er det aller-ALLER-vigtigste dog at få købt brænde. Jeg skal være SÅ klar, når skorstensfejeren forhåbentlig godkender ovn og skorsten i morgen :pompom:

Nå ja, vi kal også have hentet forsatsruder til køkkenet i kælderen og sat dem op. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget varme vi pt mister gennem de to vinduer med enkeltruder :tie:
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4229

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 21:28

Krølle skrev:Lige nu er det aller-ALLER-vigtigste dog at få købt brænde. Jeg skal være SÅ klar, når skorstensfejeren forhåbentlig godkender ovn og skorsten i morgen :pompom:

Nå ja, vi kal også have hentet forsatsruder til køkkenet i kælderen og sat dem op. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget varme vi pt mister gennem de to vinduer med enkeltruder :tie:


Det kan jeg virkelig godt forstå!
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 22:19

Fræksak skrev:
Krølle skrev:Lige nu er det aller-ALLER-vigtigste dog at få købt brænde. Jeg skal være SÅ klar, når skorstensfejeren forhåbentlig godkender ovn og skorsten i morgen :pompom:

Nå ja, vi kal også have hentet forsatsruder til køkkenet i kælderen og sat dem op. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget varme vi pt mister gennem de to vinduer med enkeltruder :tie:


Det kan jeg virkelig godt forstå!


Hov! De der tunneller laves tilsyneladende i miniformat :D Fandt billedet i min random inspirationsmappe, aner ikke hvor jeg har det fra :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf charlottefrich » 11. jan 2016, 07:07

Krølle skrev:Det går, men jeg pjækker denne weekend til fordel for rengøring af de øvrige etager og flytning af ca. 300 kjoler :D

Mine fingre trænger til et break, og jeg skal have købt et par gode arbejdshandsker, inden jeg fortsætter. Jeg regner dog med at vende frygtløst tilbage i næste uge og gøre væggene færdige i selve trapperummet + to ud af de fire opbevaringsrum. Derudover skal jeg have testet, om brun sæbe kan løsne maling fra gulvet. Kan det ikke, må jeg i Røverkøb og købe egentlig malingfjerner - heldigvis har jeg fået anbefalet en uden kemi, som jeg er virkelig spændt på effekten af :)


Det kan den brune sæbe sagtens. På med fast, brun sæbe. Læg lidt plastfolie/vitawrap over, vent et døgn og så er malingen blødog lige til at skrabe af. :)
1
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 11. jan 2016, 08:32

Cool! Det vil jeg se frem til at prøve :D

Skorstensfejeren dumpede for øvrigt den fine ovn med et brag. Den er monteret for tæt på en gipsvæg :panik: :whine:
0
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Skralde » 11. jan 2016, 09:18

Krølle skrev:Cool! Det vil jeg se frem til at prøve :D

Skorstensfejeren dumpede for øvrigt den fine ovn med et brag. Den er monteret for tæt på en gipsvæg :panik: :whine:


Lort! Hvad gør I så?
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 11. jan 2016, 09:40

Ringer til montøren og brokker mig....

Njah, det er noget rigtig møg. Jegovervejer, om vi skal bide i det sure æble og få ovnen monteret i den større stue, hvor det vil være mere ligetil ift. brændbart - detkræver dog et lidt større indgreb, eftersom den oprindelige "rundbue" ind invæggen, hvor der har stået enovn, er lukket af, så væggen er gjort lige. Begynder vi at retablere buen, opstår der en del ekstraarbejde, og vi kan ikke være sikre på, at den er dimensioneret som på de oprindelige tegninger, før vi åbner op. Argh!

Til gengæld er fordelen, at der allerede er isokern i den skorsten, hvilket giver bedre forbrænding, og at placeringen vil give bedre varmefordeling - der er endda en fin gammel rist i væggen ud til køkkenet, som vil forbedre forðelingen yderligere.

Nå. Montøren kommer forbi senere i dag og ser på det. Jeg hælder til at flytte til den anden skorsten, for jeg tror simpelthen ikke, vi bliver glade for en løsning, hvor den ikke kan stå i hjørnet i den "lille" stue. Øv.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4229

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 11. jan 2016, 09:59

Krølle skrev:
Fræksak skrev:
Krølle skrev:Lige nu er det aller-ALLER-vigtigste dog at få købt brænde. Jeg skal være SÅ klar, når skorstensfejeren forhåbentlig godkender ovn og skorsten i morgen :pompom:

Nå ja, vi kal også have hentet forsatsruder til køkkenet i kælderen og sat dem op. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget varme vi pt mister gennem de to vinduer med enkeltruder :tie:


Det kan jeg virkelig godt forstå!


Hov! De der tunneller laves tilsyneladende i miniformat :D Fandt billedet i min random inspirationsmappe, aner ikke hvor jeg har det fra :genert:


Ih, det er jo præcis sådan der, det ville se ud hos os!! I like :love:
Men det skal selvfølgelig tjekkes en helt masse, når vi på et tidspunkt går i gang med projektet.
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4229

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 11. jan 2016, 10:00

Krølle skrev:Cool! Det vil jeg se frem til at prøve :D

Skorstensfejeren dumpede for øvrigt den fine ovn med et brag. Den er monteret for tæt på en gipsvæg :panik: :whine:



Oh noooo :nerve:
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Thestral » 11. jan 2016, 10:02

Krølle skrev:Cool! Det vil jeg se frem til at prøve :D

Skorstensfejeren dumpede for øvrigt den fine ovn med et brag. Den er monteret for tæt på en gipsvæg :panik: :whine:

Ej noget hø. Jeg håber godt nok at i finder en ordenlig løsning
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 11. jan 2016, 10:28

Jeg burde have sikret mig - jeg VED jo godt, at reglerne er sådan, jeg tænkte bare, at montøren havde styr på det. Nå, han er heldigvis sød omkring det og kommer forbi senere i dag for at tale om, hvad vi gør.

Selvom jeg virkelig helst vil undgå bryggerod (jeg kan lige forestille mig hvordan mindtakkels mand kommer til at se ud bare ved tanken...), hælder jeg til at flytte den ind i den anden stue. Hvis vi tager tyren ved hornene og fjerner den del af væggen, der dækker over det murede indhak, kan det blive virkelig godt.

Omtalte indhak er den bue, man kan se ved siden af skorstenen i den store stue:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2

Tilbage til "Bolig"