Voldtaget i Sydafrika

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fillie » 10. jan 2016, 20:41

Jeg mener, at fokus i debatter om voldtægt udelukkende bør være på, hvordan man kan undgå, at voldtægtsmanden voldtager - ikke hvordan offeret kan undgå voldtægt.
4
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 20:46

Dikus skrev:Jeg bliver virkelig trist over, det skal være risikoadfærd at bade med en mand, man kender i forvejen, på en strand.

Jeg kan ellers sagtens finde på eksempler, hvor jeg kunne være enig i, en anden handling havde været klogere. Men sørme da ikke i dette tilfælde.

Det ER trist.
Men det er stadig uklogt, når man befinder sig et sted, hvor synet på kvinder er på stenalderstadiet.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Viskelæder » 10. jan 2016, 20:49

Dikus skrev:
Viskelæder skrev:Jeg må indrømme, at jeg undrer mig over hendes måde at være på de sociale medier med det samme bagefter. Personligt forekommer det mig upasende på en måde. At hun lægger et græde-selfie op og blogger om det 2 min efter, hvis jeg har fået det rigtigt?
Hun burde da ikke have sociale medier i hovedet som det første, efter hun er blevet voldtaget, men i stedet at få hjælp. Jeg tænker, det er derfor, hun kan møde en shitstorm, fordi hendes efterreaktion ikke hænger helt sammen med, hvor forfærdeligt en forbrydelse, voldtægt er.


Hun arbejder professionelt med at få ofre til at bryde tabuet. Så giver det jo god mening, at hendes "overlevelsesstrategi" er at handle som hun har prædiket. Det kan meget vel være med til at føle, hun tager magten tilbage over sin krop.



Det kan jeg godt se, jeg synes bare stadig, det er en mærkelig og egentligt upassende måde at handle på 2 min efter situationen.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf BlueBunny » 10. jan 2016, 20:52

Som jeg forstår den konkrete episode...
Hun bor på hostel hvor der kun er koldt vand.
Hun har været syg med madforgiftning i to dage.
En ven/bekendt tilbyder hende et varmt bad der hvor han bor. Hun takker ja så hun kan svede noget af bakterierne ud, og det er vel også rart med et varmt bad ovenpå sygdom.
Da hun står i badet, tager han fat i hende og voldtager hende.

Jeg synes det er en noget andet baggrund end at hun "bare" går i bad med en mand.

At hun blogger og er så direkte skyldes jo nok hendes virke. Hun er mere vant til at tale om voldtægt end de fleste, og for hende er det ikke så tabubelagt. Ydermere er hun vant til at blogge og krænge sit inderste ud. Hun tager billeder og lægger på insta om stort og småt. Hun forsøger at nedbryde tabu for andre.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 20:54

Dikus skrev:
Fru Sunshine skrev:
Dikus skrev:Jeg bliver virkelig trist over, det skal være risikoadfærd at bade med en mand, man kender i forvejen, på en strand.

Jeg kan ellers sagtens finde på eksempler, hvor jeg kunne være enig i, en anden handling havde været klogere. Men sørme da ikke i dette tilfælde.

Det ER trist.
Men det er stadig uklogt, når man befinder sig et sted, hvor synet på kvinder er på stenalderstadiet.


Det er jo ikke en lokal tilfældig, der har voldtaget hende. Men en, hun har talt nok med til at kysse ham. Så kan man altså ikke forvente, hun lige antager, han i øvrigt stadig er et kvaj. Så havde hun jo nok slettet ikke kysset med ham.

Jeg siger heller ikke, at hun burde have set det komme. Slet ikke.
Jeg siger bare, at der desværre findes kulturer, hvor et nej ikke bliver respekteret, og at hun befinder sig et sted, hvor det er almindeligt - hvilket bestemt ikke gør det mere i orden.

Jeg tror bare, at man er nødt til at tage sine forholdsregler alt efter, hvor man befinder sig.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Fru Sunshine » 10. jan 2016, 20:55

BlueBunny skrev:Som jeg forstår den konkrete episode...
Hun bor på hostel hvor der kun er koldt vand.
Hun har været syg med madforgiftning i to dage.
En ven/bekendt tilbyder hende et varmt bad der hvor han bor. Hun takker ja så hun kan svede noget af bakterierne ud, og det er vel også rart med et varmt bad ovenpå sygdom.
Da hun står i badet, tager han fat i hende og voldtager hende.

Jeg synes det er en noget andet baggrund end at hun "bare" går i bad med en mand.

At hun blogger og er så direkte skyldes jo nok hendes virke. Hun er mere vant til at tale om voldtægt end de fleste, og for hende er det ikke så tabubelagt. Ydermere er hun vant til at blogge og krænge sit inderste ud. Hun tager billeder og lægger på insta om stort og småt. Hun forsøger at nedbryde tabu for andre.

Det giver unægteligt et andet billede, end det der bliver tegnet i artiklen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Animi » 10. jan 2016, 20:55

Dikus skrev:Jeg bliver virkelig trist over, det skal være risikoadfærd at bade med en mand, man kender i forvejen, på en strand.

Jeg kan ellers sagtens finde på eksempler, hvor jeg kunne være enig i, en anden handling havde været klogere. Men sørme da ikke i dette tilfælde.


Det var nu ikke på stranden, hun hoppede i brusebadet med en fuld fyr hun forinden havde afvist.
Det ændrer nu ikke på at jeg er fuldkommen enig i at skylden ALDRIG kan ligge hos offeret. Skylden er altid på den der begår forbrydelsen.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Animi » 10. jan 2016, 20:59

Hendes tekst fra instagram er gengivet her http://heavy.com/news/2016/01/amber-amo ... ged-rapes/
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 21:05

Hun har skrevet en længere forklaring på sin side.
Meget kort:
Hun skal besøge en ven på et hostel. Men han er der ikke, hun hilser på nogle af de andre og kysser så lidt med den her fyr men afviser ham. Han tilbyder hende at komme med i bad og hun siger ja tak da hun har været syg og ikke haft adgang til varmt vand i to dage. I badet voldtager han hende. Hun besvimer men vågner op igen og han kommer tilbage til hende for at gør det færdigt. Derefter er det så hun deler det på sin Instagram
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Viskelæder » 10. jan 2016, 21:08

Dikus skrev:
Jeg synes faktisk, det er værre, man finder det upassende, hun gør opmærksom på, der er sket noget alvorligt med hende.


Jeg synes, der er sådan en tendens til, når det kommer til voldtægter, at der samler sig en gruppe folk, som går fuldstændig i "INTET i hele verden, som den voldtagede kvinde nogensinde har gjort, har været uovervejet"-mode, fordi man så gerne vil holde fast i sin pointe om, at voldtægt aldrig er kvindens skyld. Det gør, at det bliver en meget fastlåst debat, på trods af at jeg egentligt nærmest aldrig oplever, at der er nogen, der skriver, det er kvindens skyld.
Det er ALDRIG kvindens skyld, at hun bliver voldtaget. Men det virker så rigidt, at kvinden dermed er frataget enhver form for tænkning omkring egen sikkerhed. At komme med en kommentar omkring, at kvinden kunne passe bedre på sig selv i en situation er IKKE lig med, at man siger, at det er hendes skyld. Måske for nogle virkelig ignorante personer, men virkelig ikke for flertallet.
Det bliver sgu lidt kedeligt, at man aldrig kan diskutere en alvorlig og skrækkelig sag som denne, uden at folk går helt i baglås og insinuerer, at man ikke bør tænke sig om overhovedet. Det gør man da. Man tager da også en jakke på, når det er koldt og rejser måske ikke alene i bus i Indien lige for tiden. Det er stadig ikke ensbetydende med, at voldtægten er ens skyld, men det er altid ren fornuft at passe på sig selv.

(Nu taler jeg ikke specifikt om denne sag, da jeg ikke ved nok om den)
Senest rettet af Viskelæder 10. jan 2016, 21:09, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Animi » 10. jan 2016, 21:08

Dikus skrev:
Animi skrev:Hendes tekst fra instagram er gengivet her http://heavy.com/news/2016/01/amber-amo ... ged-rapes/


Okay. Jeg giver op :D

Hun havde simpelthen tænkt sig at gå ind i et almindeligt badeværelse og gå i bad med en mand, hun ikke kendte? But why? Det giver da ikke mening, de skulle bade sammen?

Ej. Jeg håber altså, hun ikke har vidst, han også ville være der... for ellers er det altså sær adfærd :genert:

Ikke nok til voldtægt. Bevares. Men jeg kan godt forstå, folk undrer sig.

Men så igen... Det er skrevet kort efter voldtægten - der mangler nok nogle nuancer.

Og jeg ender jo alligevel med "Ikke nok til at blive voldtaget" som min konklusion.


Ærligt talt, så kan jeg ikke lade være med st tænke en lille bitte smule, at det måske er et mediestunt, for at sætte mere fokus på voldtægt.For det hele virker nemlig lidt... langt ude.
Men det må man jo ikke rigtig sige, for hvis det er rigtigt er det jo forfærdeligt at have haft den tanke.
Så uanset hvad ender jeg med den samme konklusion som dig - at uanset hvor dumt og tankeløst man end opfører sig, så kan det aldrig 'undskylde' voldtægt.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf BlueBunny » 10. jan 2016, 21:09

Jeg læser det som at han siger han skal hjem og have et bad, og tilbyder hende at hun kan tage med og også få et bad.
Jeg tænker ikke hendes forventning er at de skal bade sammen. Hun har jo netop afvist ham.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Viskelæder » 10. jan 2016, 21:10

Viskelæder skrev:
Dikus skrev:
Jeg synes faktisk, det er værre, man finder det upassende, hun gør opmærksom på, der er sket noget alvorligt med hende.


Jeg synes, der er sådan en tendens til, når det kommer til voldtægter, at der samler sig en gruppe folk, som går fuldstændig i "INTET i hele verden, som den voldtagede kvinde nogensinde har gjort, har været uovervejet"-mode, fordi man så gerne vil holde fast i sin pointe om, at voldtægt aldrig er kvindens skyld. Det gør, at det bliver en meget fastlåst debat, på trods af at jeg egentligt nærmest aldrig oplever, at der er nogen, der skriver, det er kvindens skyld.
Det er ALDRIG kvindens skyld, at hun bliver voldtaget. Men det virker så rigidt, at kvinden dermed er frataget enhver form for tænkning omkring egen sikkerhed. At komme med en kommentar omkring, at kvinden kunne passe bedre på sig selv i en situation er IKKE lig med, at man siger, at det er hendes skyld. Måske for nogle virkelig ignorante personer, men virkelig ikke for flertallet.
Det bliver sgu lidt kedeligt, at man aldrig kan diskutere en alvorlig og skrækkelig sag som denne, uden at folk går helt i baglås og insinuerer, at man ikke bør tænke sig om overhovedet. Det gør man da. Man tager da også en jakke på, når det er koldt og rejser måske ikke alene i bus i Indien lige for tiden. Det er stadig ikke ensbetydende med, at voldtægten er ens skyld, men det er altid ren fornuft at passe på sig selv.

(Nu taler jeg ikke specifikt om denne sag, da jeg ikke ved nok om den)


Edit: mit indlæg var generelt, ikke til Dikus :)
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2016, 21:11

ShuruQ skrev:Jeg får muligvis hug. Men med tanke på hendes formål med rejsen virker det en smule iscenesat ag hun netop på den tur bliver voldtaget. Strøtanke, det er umuligt at vide, uden at have været tilstede.


Det er også det nogle nævner i kommentarene til artiklerne.

Jeg syntes bare det er så grim en ting at lyve om - ekstra meget når man "arbejder" med at informere om det - så tænker jeg at man/hun for pokker da ikke kunne finde på at lyve om det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Voldtaget i Sydafrika

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2016, 21:12

Dikus skrev:
Animi skrev:Hendes tekst fra instagram er gengivet her http://heavy.com/news/2016/01/amber-amo ... ged-rapes/


Okay. Jeg giver op :D

Hun havde simpelthen tænkt sig at gå ind i et almindeligt badeværelse og gå i bad med en mand, hun ikke kendte? But why? Det giver da ikke mening, de skulle bade sammen?

Ej. Jeg håber altså, hun ikke har vidst, han også ville være der... for ellers er det altså sær adfærd :genert:

Ikke nok til voldtægt. Bevares. Men jeg kan godt forstå, folk undrer sig.

Men så igen... Det er skrevet kort efter voldtægten - der mangler nok nogle nuancer.

Og jeg ender jo alligevel med "Ikke nok til at blive voldtaget" som min konklusion.


Ja og det gør hun så lige i Sydafrika, der er rapecapital of the world. Det er et af de sidste steder på hele planeten man skal gøre den slags.
0

Tilbage til "Generelt"