Navneforbud ophæves. Hensyn til ofre?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Navneforbud ophæves. Hensyn til ofre?

Indlægaf icelady » 11. jan 2016, 10:29

I den meget omtalte pædofili-sag i Randers, har retten besluttet at navneforbuddet skal hæves:

http://www.tv2oj.dk/artikel/288423:Randers--Paedofili-sag--Navneforbud-ophaeves

Det er dog anket, så indtil videre består det (såvidt jeg lige hurtigt at kunnet læse mig til).

Men i en sådan sag er spørgsmålet vel, hvem et navneforbud skal beskytte? Manden er jeg tæt på ligeglad med, for jeg tror udmærket han har vidst, at det han gjorde var hamrende forkert.

Men hvad med hans børn? Hans ofre? Kan det hjælpe dem at navneforbuddet opretholdes?


Personligt tror jeg desværre, der sidder fucked-up-personer, som sagtens kunne finde på at chikanere hans familie, hvis/når navnet kommer frem.

(og så synes jeg det er en lidt tynd begrundelse TV2 komemr med...."vi kan ikke lave et ordentligt program hvis vi ikke må nævne hans navn." Kan dog sagtens se offentlighedens interesse i sagen, men for mig handler det mere om "vi vil se giraffen" og så blæser man måske på ofrenes tarv.)
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Navneforbud ophæves. Hensyn til ofre?

Indlægaf dykkersild » 11. jan 2016, 10:38

Jeg kender ikke til den konkrete sag så den kan jeg ikke udtale mig om - men mine tanker om dette, har ændret sig meget de sidste par år.
Når jeg ser visse personers opførelse på de sociale medier - tror jeg at det vil blive langt mere nødvendigt at få navneforbud i langt flere sager - netop fordi div. medier "kører med lynets hast" og lynche-stemninger opstår på - måske - forkerte grundlag.

Der er dømt høtyve og heksejagt og uskyldige personer bliver hængt ud i flæng - det er langt mere ødelæggende end folk umiddelbart tror.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Navneforbud ophæves. Hensyn til ofre?

Indlægaf landsbytossen » 11. jan 2016, 10:41

Navneforbud ophæves jo hvis en person dømmes. Derfor ser jeg det som en beskyttelse af sigtede, specielt hvis det ender med vedkommende ikke dømmes.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Navneforbud ophæves. Hensyn til ofre?

Indlægaf icelady » 11. jan 2016, 10:45

landsbytossen skrev:Navneforbud ophæves jo hvis en person dømmes. Derfor ser jeg det som en beskyttelse af sigtede, specielt hvis det ender med vedkommende ikke dømmes.


Han er netop ikke dømt endnu. Sagen er stadig kørende, og derfor har jeg det en anelse anstrengt med, at det ophæves.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Navneforbud ophæves. Hensyn til ofre?

Indlægaf BlueBunny » 11. jan 2016, 12:20

Jeg vil mene at ofrene skal høres. Deres identitet vil jo blive kendt hvis navneforbuddet hæves.
Jeg tænker de har rigeligt at slås med. De vil nok gerne selv vælge hvem der skal kende til deres fortid (ligesom alle andre ønsker privatliv).
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"