Af med bleen?

didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Af med bleen?

Indlægaf didaa » 11. jan 2016, 19:56

Nok en lidt misvisende overskrift, for nu er vi sådan set i gang med projektet.

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre fra jer som har været det igennem om det vi gør er den rigtige vej.

Min dreng blev 3 år i november, og siden sommerferien har han siddet på potten sådan on and off. Vi startede med at opfordre ham til at sidde der når han blev skiftet, og ind imellem ville han gerne, men som oftest afslog han og gav tegn til at han ikke ville presses til det. Så det har vi selvfølgelig heller ikke gjort. Resultaterne på potten har også været ganske få.

Efterhånden gik vi over til at han skulle sidde på toilettet, og heller ikke her er der den store begejstring at spore. Efterhånden er han den eneste tilbage i børnehaven med ble, og vi snakkede herhjemme om at her i det nye år skulle der nok arbejdes lidt mere aktivt på det. Nu har vi så her i weekenden taget bleen af, og sagt at når vi er herhjemme har han ikke ble på, dvs. han får bleen af når vi kommer hjem fra børnehave. Det har han accepteret helt fint, men der er godt nok mange uheld. Vi tager ham på toilettet meget jævnligt, i hvertfald flere gange i timen, men alligevel siger han "nu tisser jeg" og så sker det bare. Et par gange virker det dog som om han prøver at holde sig, og så har han gjort det færdigt på toilettet. Nummer to er det lidt det samme med, og der var også et lille uheld her til aften.

Hvad tænker I om det? Jeg har også tænkt om han er klar til det, men når han ikke er mere interesseret i det end som så, så er det nok os der skal tage styringen.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Af med bleen?

Indlægaf FruKuk » 11. jan 2016, 20:00

Personligt ville jeg ikke gide alle uheldene, hvis det ikke var fordi barnet selv ønskede at smide bleen. I hvert fald ikke, når han ikke er ældre.

Men hvis det er ligemeget for jer, så tænker jeg, at han over tid får styr på det.
1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Af med bleen?

Indlægaf didaa » 11. jan 2016, 20:05

Tak Frukuk, du har da klart en pointe. Jeg ved ikke decideret om det er ligemeget for os med de uheld, men jeg tænker det på lige fod med så meget andet man gør når man har børn.

Han kan godt finde på at sige at han ikke bruger ble når nogen af de andre børn siger det, men det er mest fordi han er den vildeste papegøje og kopierer.

Har du noget bud på hvad over tid er? Jeg tænker også det selvfølgelig er i sin spæde start, men jeg gider det heller ikke i flere måneder.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Af med bleen?

Indlægaf Studsgaard » 11. jan 2016, 20:06

Når han er begyndt at sige når han tisser, så må han være ved at være bevidst om det. Men det med han ikke ret gerne vil sidde på wc og potten tænker jeg han ikke mentalt er klar.

Jeg ville ikke tage bleen af hvis der kommer flere uheld end succes oplevelser.
Jeg ville istedet indføre mere regelmæssig toilet ture, gerne med noget underholdning og en eller anden form for belønning når det lykkedes. Så sætte fokus på det gode ved at komme på wc. Selvom jeres dreng er den sidste i børnehaven, er det jo ikke sikkert han er klar, nogle børn er tidlige til at smide bleen, andre sene og udvikler sig på andre områder.
0
Dynen
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. aug 2015, 05:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Af med bleen?

Indlægaf Dynen » 11. jan 2016, 20:17

Har lige været igennem lidt det sammen med min søn som er fra oktober '12. Vi startede i sommers hvor han gik uden i ble i vores sommerferie, og han havde rigtig mange uheld - også den der med "jeg skal tisse" og så havde han gjort det. Tror måske vi fik presset lidt for meget på,for han gik helt i baglås og ville overhovedet ikke sidde på potten eller have bleen af hele efteråret. Så vi besluttede ikke at snakke mere om det og tænkte der nok kom et tidspunkt han var klar. Lige før jul var vi løbet tør for bleer og sagde til ham vi skulle op og købe nogle, så han måtte lige gå uden ble indtil da. Det var fint fint, og han fik tisset på potten inden vi tog ud og handle.. Og han var bare SÅ stolt. Han har faktisk ikke brugt ble siden. Heller ikke om natten, så man må sige han har været klar. Nå men det jeg ville frem til, er at jeg tror man skal passe på med at presse på, for tror faktisk der for de fleste kommer et tidspunkt hvor de bare er klar :)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Af med bleen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. jan 2016, 20:34

Vores 2 største meldte selv ud at de var klar til at smide bleen, og det var førend de var 2,5 år gamle.
Så det gik nemt, og de fik lov at "pottetræne" i haven - det var sommer, og aftalen var at skulle de tisse måtte de vande blomsterne - det gjorde de meget ivrigt.

Derfor var det lidt af en overraskelse at nr. 3 ikke sådan bare lige var klar til den slags pjat ;) - vi startede med at træne inden han skulle starte i børnehave, og der var også tidspunkter hvor han da bestemt godt ville tisse på toilet eller potte, men også dage hvor det ragede ham en flyvende fis. Og der var en del uheld.
Det store gennembrud kom en måneds tid efter børnehave start, dér fangede han fidusen, og han smed mere eller mindre bleen fra dag til dag, og var helt renlig. I børnehaven skulle alle børn på toilettet ved bleskifte, ren rutine, og det gjorde de bare, måske var det medvirkende.
Dertil så snakkede vi om at når man er SÅ stor at man går i børnehave, så stopper man med at bruge ble.

Nr. 4 var lidt det samme, vi prøvede i sommeren, hvor han var 2,5 år - ingen interesse overhoved, opfordring til at tisse på potte og toilet når det gav mening. Der røg bleen af da han havde rundet de 3 år, og var faldet til i børnehaven. Vi valgte at fortælle ham at NU var han bare sådan en stor og dygtig børnehavedreng, og at han sagtens kunne gå på toilettet i stedet for at bruge ble. Han var så absolut bevidst om når han gjorde det ene eller andet i bleen, og fortalte det også gerne...
Det tog 14 dage med ret så mange uheld, så var han helt renlig.

Og ja, vi har virkelig rost, og talt til selvtilliden og selvværdet, fortalt dem hvor super seje og dygtige de var, at de bare var de bedste STORE drenge, at de var helt vildt dygtige... og vi har stået ved siden at toilettet og jublet, danset, klappet og givet High5's, og hjulpet med at prale af bedrifterne til den anden forældre. Selv storebrødrene engagerede sig ganske så meget i juble-kortet :D
Hvem vil da ikke også gerne klappes af og roses helt op til skyerne for at ha lagt en lort i kummen :lol:



Min personlige overbevisning, børnene er med mindre der er særlige omstændigheder der spiller ind, generelt klar til at blive renlige omkring 3 års alderen, de skal bare fange kroppens signaler, og ikke mindst fidusen i at være renlig :D Og der er vi jo nok ude i at de jo er vant til at være "våde" i bleen, eller lave i den, og at bleer i dag altså er så bekvemme og behagelige at det ikke er til gene og ubehag for barnet med en våd ble.
Og hvis det man gør det fungerer glimrende, ja så er de fleste af os vel tilbøjelige til at lade det være ved det ;)

Når beslutningen er taget, så tænker jeg at man skal være stædig og vedholdende, med mindre barnet går totalt i baglås og nægter at lave lort f.x.
Og gulerodspædagogik, det skal man altså ikke være for fin til at gøre brug af! - gi da barnet en vingummi, et klistermærke eller what ever for at markere et succesfuldt toiletbesøg, og lov da for pokker en eller anden attraktiv gave når et givent mål er opnået.
Det er trods alt kunne denne ene gang barnet skal lære at blive renlig, forhåbentlig :)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Af med bleen?

Indlægaf Fuck.exe » 11. jan 2016, 20:53

Når han har så mange uheld så tænker jeg at han nok ikke helt er klar til at smide bleen. Pyt med at han er det eneste barn i børnehaven der bruger ble lige nu, det er jo ikke noget der betyder noget i det lange løb :)

Vi prøvede at tage bleen af vores søn i sommers (hvor han var 3 år og et par måneder), men han kunne slet ikke se fidusen i det, selvom han var meget bevidst om hvornår han tissede. Til sidst orkede vi ikke alle de uheld længere, så vi vurderede at han nok bare ikke var klar. Han fik bleen på igen og fik lov til at gå og spekulere over det i fred. I slutningen af oktober viste han pludselig selv interesse for det, og han smed bleen fra den ene dag til den anden. Det er næsten gået for nemt!

Jeg ville prøve at vente lidt og se det hele an. Måske tage et par uger hvor i slet ikke har fokus på ble-afvænning, og så prøve igen. Det kan være at han bare skal have ro til at knække koden :D
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Af med bleen?

Indlægaf milisa » 11. jan 2016, 21:21

Jeg har ingen erfaring selv, da min kun er 1½ år, men jeg vil bare sige én lille ting: Husk nu, at der jo altså nødvendigvis MÅ være én, der skal være den sidste.... ;-)
1
Tally-ho
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Af med bleen?

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2016, 07:48

didaa skrev:Tak Frukuk, du har da klart en pointe. Jeg ved ikke decideret om det er ligemeget for os med de uheld, men jeg tænker det på lige fod med så meget andet man gør når man har børn.

Han kan godt finde på at sige at han ikke bruger ble når nogen af de andre børn siger det, men det er mest fordi han er den vildeste papegøje og kopierer.

Har du noget bud på hvad over tid er? Jeg tænker også det selvfølgelig er i sin spæde start, men jeg gider det heller ikke i flere måneder.


Jeg aner det ikke :genert: Men jeg har en veninde, som tog bleen af sin søn, da han var lige knap 3 år, fordi han fik store blødende sår på numsen, og han tisser/skider stadig i bukserne på daglig basis her 3 måneder senere. Og han virker ikke det mindste påvirket af det.Hans numse er dog helet så fint, så de forsætter. Og han er da også begyndt at gå på toilettet ind i mellem, så det går bestemt fremad.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Af med bleen?

Indlægaf Bøtte » 12. jan 2016, 09:07

Min 3 årige (blev 3 for 3 uger siden) har heller ikke smidt bleen. Hun har længe haft kontrol med hvornår hun gør hvad, men hun nægter at sidde på toilet. Hun har ellers tidligere haft succes med det, men nu går hun totalt i baglås, hvis vi foreslår det.
Vi har aftalt med børnehaven, at når hun lige er faldet til der, så prøver de at sætte fokus på det. Og så må vi tage den derfra.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Af med bleen?

Indlægaf HappyHippo » 12. jan 2016, 09:33

Min datter er også over 3 og bruger ble. Først synes jeg også det var et problem, men hun er tydeligvis ikke klar til at smide den. Hun fortæller hverken når hun har lavet det ene eller det andet, så det er vores første mål. Nogle er bare langsommere end andre.

Hvis det var pga sår havde jeg nok bare skiftet til stofbleer. Jeg gider ikke bøvle med tis og lort i bukserne på daglig basis.
0
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Re: Af med bleen?

Indlægaf Zilla » 12. jan 2016, 10:45

Min datter smed bleen lige omkring, hun blev 3 år.
I starten tog vi den af hende, når hun kom hjem fra børnehave.
Vi lavede et belønningssystem, hvor hun fik et klistermærke på et stykke papir, når hun havde gjort det ene eller det andet. Det gik hun meget op i til at starte med
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Af med bleen?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2016, 11:58

Min søn var 3 og min datter næsten 4, før bleerne røg.
Min søn var lige startet i børnehave, så det var dem, der tog initiativ.
Vi havde prøvet at droppe bleen, men da barnet havde fået tøj på, tog han det hele af igen og tog en bukseble på. Så kunne vi lære det :lol:

Min datter havde den udfordring, at hun ikke kunne mærke tissetrang, når hun blev kold, så det var noget med meget skiftetøj, og det varede lang tid, inden hun slap natbleen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Af med bleen?

Indlægaf didaa » 12. jan 2016, 18:49

Tak for alle jeres svar! Det er virkelig rart at få jeres tilbagemeldinger.

Vi startede jo for alvor i weekenden med at tage bleen af, og allerede i dag efter børnehaven er der fremskridt. Efter han havde siddet på toilettet da vi kom hjem, sagde han "mor har jeg ikke ble på nu?" og "jeg siger det til mor eller far hvis jeg skal tisse". Så der var tydeligt større opmærksomhed på det hos ham. Han sagde så 2 gange at han skulle tisse, men uden resultat, og efter 3 gang at have sagt det tissede han. Så ingen uheld i dag overhovedet, og det virkede som om at han kunne mærke at han skulle og kunne også holde sig. Det er ret flot!

Vi har aftalt at vi giver det næste weekend med, og så ser vi hvad der sker. Og hver en tår eller mere er en succes :D
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Af med bleen?

Indlægaf FruKuk » 12. jan 2016, 19:26

didaa skrev:Tak for alle jeres svar! Det er virkelig rart at få jeres tilbagemeldinger.

Vi startede jo for alvor i weekenden med at tage bleen af, og allerede i dag efter børnehaven er der fremskridt. Efter han havde siddet på toilettet da vi kom hjem, sagde han "mor har jeg ikke ble på nu?" og "jeg siger det til mor eller far hvis jeg skal tisse". Så der var tydeligt større opmærksomhed på det hos ham. Han sagde så 2 gange at han skulle tisse, men uden resultat, og efter 3 gang at have sagt det tissede han. Så ingen uheld i dag overhovedet, og det virkede som om at han kunne mærke at han skulle og kunne også holde sig. Det er ret flot!

Vi har aftalt at vi giver det næste weekend med, og så ser vi hvad der sker. Og hver en tår eller mere er en succes :D


Fedt. Han lyder til at blive mere og mere bevidst.
0

Tilbage til "Børn"