Husker du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Husker du?

Indlægaf Skralde » 12. jan 2016, 07:30

Nå ja og Ronja Røverdatter blev vist i juleferien!
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Husker du?

Indlægaf dgd2007 » 12. jan 2016, 07:43

Skralde skrev:
eks-Maupassant skrev:Den grå drejetelefon er så klassisk som noget kan være. Ledningen til den filtrede altid helt vildt.


Jeg har købt en i genbrugen til min datter - hun elsker den :lun:

Det er i øvrigt skægt, at symboler og ikoner stadig i vidt omfang bruger de helt utidssvarende design ... som drejeskivetelefoner, futtog med skorsten, disketter ... ;)

Apropos:
Telefon med ledning.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Husker du?

Indlægaf Maoam » 12. jan 2016, 07:46

dgd2007 skrev:
landsbytossen skrev:Mit gæt er, at den ville blive en fiasko - i hvert fald i erhvervslivet - hvis tallene sad anderledes. Bogholderen ville konstant ringe forkert.

Jamen det er da også en god forklaring ... Jeg havde ikke selv nogen problemer med det dengang, da jeg stadig var ung og omstillingsparat. Men vi havde engang en udenlansk gæst, og han talte i flere år bagefter om, at numrene sad omvendt på telefonerne i Danmark :D


Jeg kan huske, da knapperne på dankortterminaler også sad på den måde. Det er ca. 10 år siden. De lavede klistermærker, der sad ved siden af dankortterminalerne, så folk kunne øve sig i at vende deres pinkode på hovedet.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 09:56

Guilded_Lily skrev:
Pixie88 skrev:
Wolfenstein. Vi havde en version med Barney og Beavis and Butthead Billede



Det spiller jeg stadig. Det downloades hver gang, jeg får ny computer :genert:


Du må være god til det efterhånden :)

Sidste år fandt jeg Doom på nettte for at prøve det igen.

Det vilde var at jeg stadig kunne huske en hel del af kortet - jeg gik direkte hen til shotgun'en på første bane. Det er vel 20 år siden jeg har spillet det, og jeg kunne stadig huske præcist hvor den shotgun var :)
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Husker du?

Indlægaf Delfin » 12. jan 2016, 17:36

Whoosh skrev:Var fløde virkelig så meget dyrere? :gruble:
Det må det jo have været.


Jeg tror faktisk, det var en krigsting som erstatning for den ægte fløde, der var rationeret. Den er så blevet hængende op til en 15-20 år efter krigen, ligesom kaffetilsætninger som Rick's og Danmarks. Mine forældre brugte Danmarks til langt op i 70erne, fordi de havde vænnet sig til fra unge, at det var sådan kaffe skulle smage.
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 18:28

Billede

Billede

Billede

Billede
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Husker du?

Indlægaf Delfin » 12. jan 2016, 18:35

Lemonella skrev:
Delfin skrev:
Whoosh skrev:Var fløde virkelig så meget dyrere? :gruble:
Det må det jo have været.


Jeg tror faktisk, det var en krigsting som erstatning for den ægte fløde, der var rationeret. Den er så blevet hængende op til en 15-20 år efter krigen, ligesom kaffetilsætninger som Rick's og Danmarks. Mine forældre brugte Danmarks til langt op i 70erne, fordi de havde vænnet sig til fra unge, at det var sådan kaffe skulle smage.


Jeg tror ikke fløde som sådan var rationeret. Jeg tror bare den skulle bruges til, at lave smør med og derfor i en periode ikke måtte sælges, men jeg husker da, at mælkemanden havde fløde med og satte udenfor vores dør i slut 50'erne og start 60'erne.

Vi taler om midt 60'erne da min mormor brugte det der piskeskum og det gjorde hun ikke fordi fløden var dyr, men fordi hun var frygtelig nærig. :)


Nej efter krigen var det ikke rationeret. Om den direkte var rationeret, ved jeg ikke, men ren fløde var også en af de ting, der var mangel på under krigen. Og det jeg så mener er, at brugen af en erstatning er fortsat efter krigen, også selvom man sagtens kunne få fløde der.
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 19:15

I øvrigt nogen her der nåede at smage det her?

Billede

Det var et fælt produkt Arla kom op med i start 90erne, en blanding af mælk og appelsinjuice. Der var reklamer for det overalt i nogen måneder, hvor Arla så fik solgt omtrent 7 liter af deres ulækre drik, og så forsvandt det, never to be seen again. Jeg ærger mig lidt over at jeg ikke fik smagt det.
1
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1941

Re: Husker du?

Indlægaf In_your_eyes » 12. jan 2016, 20:04

Lemonella skrev:
Delfin skrev:
Whoosh skrev:Var fløde virkelig så meget dyrere? :gruble:
Det må det jo have været.


Jeg tror faktisk, det var en krigsting som erstatning for den ægte fløde, der var rationeret. Den er så blevet hængende op til en 15-20 år efter krigen, ligesom kaffetilsætninger som Rick's og Danmarks. Mine forældre brugte Danmarks til langt op i 70erne, fordi de havde vænnet sig til fra unge, at det var sådan kaffe skulle smage.


Jeg tror ikke fløde som sådan var rationeret. Jeg tror bare den skulle bruges til, at lave smør med og derfor i en periode ikke måtte sælges, men jeg husker da, at mælkemanden havde fløde med og satte udenfor vores dør i slut 50'erne og start 60'erne.

Vi taler om midt 60'erne da min mormor brugte det der piskeskum og det gjorde hun ikke fordi fløden var dyr, men fordi hun var frygtelig nærig. :)


Åh jeg elskede piskeskum, vi fik det altid på øllebrød, mums :savl:
1
:pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Husker du?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2016, 20:41

eks-Maupassant skrev:I øvrigt nogen her der nåede at smage det her?

Billede

Det var et fælt produkt Arla kom op med i start 90erne, en blanding af mælk og appelsinjuice. Der var reklamer for det overalt i nogen måneder, hvor Arla så fik solgt omtrent 7 liter af deres ulækre drik, og så forsvandt det, never to be seen again. Jeg ærger mig lidt over at jeg ikke fik smagt det.

Det smagte aldeles rædsomt!
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Husker du?

Indlægaf Slettet bruger » 12. jan 2016, 21:00

Fru Sunshine skrev:
eks-Maupassant skrev:I øvrigt nogen her der nåede at smage det her?

Billede

Det var et fælt produkt Arla kom op med i start 90erne, en blanding af mælk og appelsinjuice. Der var reklamer for det overalt i nogen måneder, hvor Arla så fik solgt omtrent 7 liter af deres ulækre drik, og så forsvandt det, never to be seen again. Jeg ærger mig lidt over at jeg ikke fik smagt det.

Det smagte aldeles rædsomt!


Årh hvad du prøvede det! Det er jo en ekstrem eksklusiv klub du er med i.

Er det ca det samme som hvis man blander appelsinjuice og letmælk 1:1 ?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Husker du?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2016, 21:52

eks-Maupassant skrev:
Fru Sunshine skrev:
eks-Maupassant skrev:I øvrigt nogen her der nåede at smage det her?

Billede

Det var et fælt produkt Arla kom op med i start 90erne, en blanding af mælk og appelsinjuice. Der var reklamer for det overalt i nogen måneder, hvor Arla så fik solgt omtrent 7 liter af deres ulækre drik, og så forsvandt det, never to be seen again. Jeg ærger mig lidt over at jeg ikke fik smagt det.

Det smagte aldeles rædsomt!


Årh hvad du prøvede det! Det er jo en ekstrem eksklusiv klub du er med i.

Er det ca det samme som hvis man blander appelsinjuice og letmælk 1:1 ?

Nej, det var ekstremt syntetisk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Husker du?

Indlægaf hthy » 13. jan 2016, 01:22

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Der var også kun 6 tal i et telefonnummer da jeg var barn, med mindre man skulle ringe "langdistance" så skulle man have et 01 eller lign. med :D

Ja, og det med "01" osv. er vist endda under 50 år gammelt - før skulle man altid via centralen, hvis man skulle ringe langt. Lokalt (københavnsk) var der endda telefonnumre kun tre cifre og så de to bogstaver for centralen, fx "MI 123" - hvor man så drejede "MI" og så sagde "123", når damen kom og sagde: "Minerva" :)



Da vi kom til Als i 1959 var numrene 5 cifrede og områdenummeret på Nordals 045, Sønderborg 044 , Augustenborg 047 o.s.v. og man kunne dreje direkte fra f.eks. Nordborg til Sønderborg. Senere blev det lavet om til 6 cifrede numre og område 04 og endelig senere endnu 74 xx xx xx . Min mor har altid sagt, at da hun første gang besøgte min fars hjem midt i 40-erne kunne de dreje direkte i kommunen. Så det har ikke altid været Udkantsdanmark. :)
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Husker du?

Indlægaf gro71 » 13. jan 2016, 12:18

Bobby & Kate blyantsdimser.

Jeg havde en skolekammerat, der havde tonsvis af det lort og som ikke levnede nogen chancer for at fortælle andre, at hun da havde alt det, vi andre ikke måtte få/købe. Hun var egentlig ret belastende, nu jeg tænker efter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Husker du?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. jan 2016, 19:18

Bobby & Kate.
Jeg havde også en million forskellige trykblyanter, viskelæder i alle udformninger og ikke mindst duftvarianter, blyantspidsere (især elskede jeg min flygelblyantspidser), penalhuse og og og. ?.

Jeg sparede møjsommeligt sammen, og så gik turen til Winckelmann Legetøj, hvor de havde det hele.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"