Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55897
Kontakt:

Re: Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Indlægaf Ado » 13. jan 2016, 16:09

* Eje situationsfornemmelse.
* Besidde empati.
(Ja, jeg ved det godt. De tæller ikke helt. Det burde være en selvfølge. Men mange forældre lærer ikke deres børn det og så er voksenlivet sgu pludselig fyldt med flere udfordringer).

* Betjene NEM-id/borger.dk og lign.
* Rense vandlåsen.
* Holde sit hjem nogenlunde i skak med rod, så det ikke ender uoverskueligt.
* Have styr på indeklimaet - vide hvad der er vigtigt og hvorfor.
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Indlægaf LadyFox » 13. jan 2016, 16:25

Som sådan synes jeg ikke der er noget man skal kunne, altså hvad der er vigtigt at kunne handler rigtig ofte om hvordan man lever, ens situation - rigtig mange af de ting der er vigtigt at kunne i mit liv, ville man hvis tegnebogen var noget tykkere end min betale sig fra, også er det jo ikke så gør det jo ikke så meget.
Ligesom ens netværk kan spille ind, altså hvis man ikke rigtig kender nogle er der tit flere ting man bliver nødt til at kunne selv, hvis man har et større netværk er det ofte muligt at bytte lidt alt efter evner - f.eks. har jeg en veninde der ikke lige er skide god til at passe have og tage fat, det der med at tage fat kan jeg godt,og derfor stiller jeg gerne op når der er et eller andet med haven, til gengæld kan jeg ikke kører bil - så skal jeg have noget flyttet der kræver bil så stiller hun op den anden vej. Og sådan kan man jo bytte meget rundt alt efter hvor ens styrker er.

Så jeg synes det er meget svært at lave en universel liste over hvad man skal kunne.
1
...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Indlægaf Krølle » 13. jan 2016, 17:01

Jeg er svært glad for, at min revisor-mor anså det for en pligt at oplære os unger i at forstå og håndtere selvangivelse, årsopgørelse etc. samt økonomi generelt. Min mand havde ikke nogen, der lærte ham den slags, og ham får fysiske tics af rudekuverter, SKAT etc.

Til gengæld er han virkelig god til at lave mad, hvilket jeg sætter stor pris på. Det falder mig på ingen måde naturligt :genert:
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 17:46

Man kan kun have 10 elementer med i en afstemning, ellers ville jeg have haft flere ting på i den anden tråd.

Der er jo også et niveau under de allerede nævnte som vi vel næsten finder så naturlige at det ikke nævnes :gruble: Men læse, skrive og regne, er jo forudsætninger for mange af de andre ting. Men mange forlader jo desværre folkeskolen uden en eller flere af disse færdigheder. Så er verden jo blevet international, så det forventes efterhånden også at man kan sprog. Et sprog som engelsk er efterhånden en nødvendighed for at kunne betjene en computer eller en app på mobiltelefonen.
En gammel standard var "kan du programmere en videomaskine" men dem er der efterhånden ingen som bruger mere, selv HDD optageren er vel på vej ud? :gruble: Så hvad er teknikstandarden idag? Alarm i telefonen, lave en aftale i kalenderen, eller?
Netbank og nu også e-boks forventes alle vel også at kunne/have styr på idag?

Jeg synes en menneskelig egenskab som mange har problemer med i dag, er konfliktskyhed. Det giver sig mange udslag, f.eks. er strudsen jo også en form for at være konfliktsky, nemmere ikke at svare, end være ærlig og melde ud.
0
Do as I say! :whip:
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2351

Re: Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Indlægaf didaa » 13. jan 2016, 18:52

Jeg er med på den der med at at "bør kunne" er en sær størrelse. Og dog. For der er ting du og jeg bør kunne for at leve et nogenlunde fornuftigt liv. Har du oven i købet børn er det endnu vigtigere. Men der er jo masser af mennesker som klarer sig, også uden helt basal kunnen. Så får de dog som regel hjælp til det enten af familie og netværk eller det offentlige.

Men sådan noget med praktiske ting som dikus også nævner har jeg svært ved at se hvorfor man bør kunne. Jeg tror det handler om en udpræget dansk tendens til at klare og ordne så meget selv uden at betale sig fra det. Det er næsten ligegyldigt hvad det handler om, så sætter mange en ære i at fixe det selv. Der findes jo ufatteligt mange gør-det-selv kurser hvor man kan ordne bilen, lave badeværelse, anlægge have, ordne selvangivelse og hvad ved jeg. I andre lande er det fuldstændig normalt at se det som en ekspertise som man betaler sig fra.

Jeg kan give et andet eksempel med bil kørsel som også en anden har nævnt i tråden. Jeg har kørekort, men har ikke brugt det særligt meget, og jeg hverken bryder mig om eller finder mening i at køre bil. Jeg bor midt i hovedstaden, har 500 meter til børnehaven, og 1 km. til arbejdet. Alt er i gå afstand eller med metro, og skal vi nogen steder så kører manden gerne bilen.
Det er så fuldstændig uforståeligt for mange, og flere har sagt "hvad har du tænkt dig at gøre hvis nu din mand bliver syg? Eller barnet? Eller du skal køre efter noget du ikke kan få rundt om hjørnet? Eller eller eller?" Oftest efterfulgt af at jeg virkelig burde tage mig sammen og bare køre, for det kan bare ikke undværes.

Det er så simpelthen så fjollet.
1
Brugeravatar
Sunbeam
Indlæg: 46
Tilmeldt: 4. jan 2016, 06:22
Kort karma: 7
Likede indlæg: 44

Re: Afledt af Wizzzes Hvad kan du-tråd.

Indlægaf Sunbeam » 13. jan 2016, 22:49

Det er jo svært, men der er da bestemt ting, der gør det nemmere for en selv at leve livet. Men igen, så kommer det jo også an på, hvad man selv ønsker af sit liv. Altså jeg synes jo, det er rart, at jeg kan finde ud af at holde mit hjem pænt og ordentligt og ryddet, men så er det sikkert andre, som synes, det er komplet ligegyldigt, og som har det helt fint med et rodet hjem. Jeg kan ikke finde ud af at ordne praktiske ting, men så ringer jeg bare efter min far. Og der ville andre nok syntes, man var hjælpeløs, hvis man ikke kan sætte en lampe op.

Men en ting jeg synes, man faktisk skylder andre, er at følge bare nogenlunde med i, hvad der sker i samfundet. I hvert fald, hvis man stemmer og ytrer sin mening om politiske sager. Lige nu fylder flygtningedebatten fx meget, og der synes jeg, man skylder at sætte sig lidt ind i situationen, inden man bræger løs på Facebook om, hvad der er rigtigt og forkert, for det er jo noget, der kan eventuelt påvirke de mennesker, der læser ens kommentar.
0

Tilbage til "Generelt"