Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf twinkle » 13. jan 2016, 19:51

I kølvandet på de lovændringer (eller lempelsen, om man vil) i forhold til tvangsbortadoption, har DR1 lavet en dokumentar om emnet, hvor man følger to familier, hvis børn står over for at blive tvangsbortadopteret. Jf. denne artikel https://www.dr.dk/nyheder/indland/lovae ... adoptioner er lovændringen inspireret af Norge, som i 2014 tvangsbortadopterede 39 børn.
En af de største ændringer i loven er, at kommunen nu skal sandsynliggøre at forældrene aldrig vil kunne tage sig af barnet, kontra at de før skulle kunne bevise det.

Men er det at gå for vidt? Er det ok? Er det etisk korrekt? Bliver forældrene rettigheder krænket?
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf kidkomb » 13. jan 2016, 19:57

Men vidste de ikke, inden de undfangede barn nummer to, at sandsynligheden var stor?
Det understreger jo bare deres mentale tilbageståenhed tænker jeg (er det overhovedet et ord?)

Ja, jeg synes det er i orden, men jeg er også bange for forkerte beslutninger. At få taget sit barn fra sig må være en større sorg end de fleste mennesker kan forestille sig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 20:09

Hvis man ikke kan tage ordentlig var på sig selv, kan man ikke tage vare på andre.
Det er endda sådan at nogle forældre til mentalt handicappede gerne vil have deres døtre steriliseret og gerne vil skåne dem for det uundgåelige der ville ske i forbindelse med en graviditet og fødsel.

Børn er ikke eksperimenter, og personligt mener jeg at man tvangsfjerner for sent med dertilhørende skade på barnet, men absolut godt argument for at sige at tvangsfjernelser ikke gavner (duh...)
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf icelady » 13. jan 2016, 20:10

Begyndte først at se det, da jeg så denne tråd.
Hende, der har fået afslag på at prøve det ved Højesterret, har hun fået bortadopteret 2 børn? Og på hvilket grundlag?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf twinkle » 13. jan 2016, 20:18

icelady skrev:Begyndte først at se det, da jeg så denne tråd.
Hende, der har fået afslag på at prøve det ved Højesterret, har hun fået bortadopteret 2 børn? Og på hvilket grundlag?


Nej, hun har fået tvangsbortadopteret ét, det er forældrene til Speedy, som har et barn mere.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf Juki » 13. jan 2016, 20:25

Jeg håber bare at forældrene får noget professionel hjælp til at takle deres (nye) situation :(
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf icelady » 13. jan 2016, 20:31

Som udgangspunkt er der forældre, der ikke burde have børn.
Jeg ved det er hårdt sagt, men med 6 tvangsfjernede/frivilligt anbragte børn i familien, så er det nu engang sådan jeg ser det.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf 2SHY » 13. jan 2016, 22:07

Nu har jeg ikke set det hele af det (ser det via DRs hjemmeside) men hvad er det lige med det unge par? De virker begge noget... Ja... Tilbagestående på en eller anden måde. Men man er jo ikke tilbagestående bare fordi man (hun) er ordblind. Så der må da være noget andet?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf FruitFly » 13. jan 2016, 22:54

Det gør mig ondt, men barnets tarv er for mig vigtigere end forældrenes behov for at opdrage et barn, som de ikke magter. Hvad der skal til for at bevisbyrden er løftet, skal jeg ikke gøre mig klog på, men tvangsfjernelse af ældre søskende virker nok som et godt sted at starte.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf Anilara » 13. jan 2016, 23:12

Jeg synes det er svært at vurdere noget som helst ud fra et tv-program... Men hvis jeg udelukkende skal tage stilling til det, som blev vist og fortalt, så synes jeg godt nok det virkede som nogle hårde afgørelser.
Især tilfældet med den kraftige kvinde, som fik bortadopteret sit 8årige barn, virkede i mine øjne som en afgørelse, som jeg ikke selv ville have lavet (men igen, kender ikke sagsakterne). Men med det netværk kvinden havde (en ressourcestærk mor først og fremmest) og den tilstand hun på tv så ud til at have, virkede virkelig ikke til at være nær en afgørelse om bortadoption.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 23:47

FruitFly skrev:Det gør mig ondt, men barnets tarv er for mig vigtigere end forældrenes behov for at opdrage et barn, som de ikke magter. Hvad der skal til for at bevisbyrden er løftet, skal jeg ikke gøre mig klog på, men tvangsfjernelse af ældre søskende virker nok som et godt sted at starte.


Hvis man først får fjernet sit ældste barn, så er det grundlag nok for at få fjernet efterfølgende børn.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 23:51

Anilara skrev:Jeg synes det er svært at vurdere noget som helst ud fra et tv-program... Men hvis jeg udelukkende skal tage stilling til det, som blev vist og fortalt, så synes jeg godt nok det virkede som nogle hårde afgørelser.
Især tilfældet med den kraftige kvinde, som fik bortadopteret sit 8årige barn, virkede i mine øjne som en afgørelse, som jeg ikke selv ville have lavet (men igen, kender ikke sagsakterne). Men med det netværk kvinden havde (en ressourcestærk mor først og fremmest) og den tilstand hun på tv så ud til at have, virkede virkelig ikke til at være nær en afgørelse om bortadoption.


Netværk er ikke meget værd, hvis det bare er netværk, når barnet stadig er i en uhensigtsmæssig situation, der betyder at barnet bliver skadet.

(Udenfor kontekst i forhold til den kraftige kvinde)

Ja, en afgørelse er hård, hvis man ser det fra forældrenes side af, men man skal vel altid se det udfra barnets tarv, og der er forældrenes sorg (hvilket det altid vil være?) ret irrelevant.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf Anilara » 14. jan 2016, 00:23

Bimmerdyret skrev:
Anilara skrev:Jeg synes det er svært at vurdere noget som helst ud fra et tv-program... Men hvis jeg udelukkende skal tage stilling til det, som blev vist og fortalt, så synes jeg godt nok det virkede som nogle hårde afgørelser.
Især tilfældet med den kraftige kvinde, som fik bortadopteret sit 8årige barn, virkede i mine øjne som en afgørelse, som jeg ikke selv ville have lavet (men igen, kender ikke sagsakterne). Men med det netværk kvinden havde (en ressourcestærk mor først og fremmest) og den tilstand hun på tv så ud til at have, virkede virkelig ikke til at være nær en afgørelse om bortadoption.


Netværk er ikke meget værd, hvis det bare er netværk, når barnet stadig er i en uhensigtsmæssig situation, der betyder at barnet bliver skadet.

(Udenfor kontekst i forhold til den kraftige kvinde)

Ja, en afgørelse er hård, hvis man ser det fra forældrenes side af, men man skal vel altid se det udfra barnets tarv, og der er forældrenes sorg (hvilket det altid vil være?) ret irrelevant.

Netværk er i allerhøjeste grad en stor medregnende faktor for, om man i første omgang overhovedet bliver fjernet fra familien, og i anden omgang også om man bliver bortadopteret! Netværk er jo netværk af en årsag.

Barnets tarv er også det jeg vægter højest - klart!
Men når man skal tage hensyn til barnets tarv, skal man også have betydningen af forældre med i vurderingen. Det er jeg sikker på de har haft i de her sager også, men umiddelbart virker overvåget samvær som rigelig foranstaltning, hvis jeg udelukkende skal dømme ud fra hvad jeg har set (hvilket ikke er rimeligt, I know).
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf kidkomb » 14. jan 2016, 05:36

Jeg har svært ved at se rimeligheden i at tvangsadoptere en 8-årig!
Det synes jeg bare ikke er i orden (der er altid undtagelser)
Tvangsfjernelse lyder som en bedre løsning for et barn i den alder.
Uanset er det et overgreb på barnet. Et overgreb man kan blive nødt til at iværksætte for at beskytte barnet for andre og værre overgreb.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Aldrig mere mor - tvangsbortadoption

Indlægaf twinkle » 14. jan 2016, 06:38

kidkomb skrev:Men vidste de ikke, inden de undfangede barn nummer to, at sandsynligheden var stor?
Det understreger jo bare deres mentale tilbageståenhed tænker jeg (er det overhovedet et ord?)

Ja, jeg synes det er i orden, men jeg er også bange for forkerte beslutninger. At få taget sit barn fra sig må være en større sorg end de fleste mennesker kan forestille sig.


Hvis de er lettere mentalt retarderede tror jeg slet ikke, at de har kunnet forudse konsekvenserne af, at få barn nr. 2..
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"