15årig pige - terrorist?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

15årig pige - terrorist?

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 22:17

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-01-13- ... billigelse

Det lyder helt vildt hvis en 15årig pige skulle have fremstillet sprængstof og endda afprøvet noget af det :stoned:

Hvad laver dit 15årige barn lige nu? :8:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Nicolait » 13. jan 2016, 22:24

Jeg har forhåbentlig ikke et 15 årigt barn. :shock:
8
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2016, 22:24

Det kunne i hvert fald godt lyde som forberedelser til terror og vil i så fald passe ind i skabelonen for den terror, man ser i disse år, og som er meget mere individbårent og teknisk primitiv end fx. 11. september-angrebene.

Var en af terroristerne fra Boston ikke også meget ung? Og en af dem fra Paris?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 22:30

DetSorteCirkus skrev:Det kunne i hvert fald godt lyde som forberedelser til terror og vil i så fald passe ind i skabelonen for den terror, man ser i disse år, og som er meget mere individbårent og teknisk primitiv end fx. 11. september-angrebene.

Var en af terroristerne fra Boston ikke også meget ung? Og en af dem fra Paris?


Var de ikke midt/sidst i 20´erne? Mener de begge studerede på universitet. Det var et af ofrene der var et barn mener jeg :gruble:

Men det er frygteligt at unge kan bearbejdes så de kommer så langt ud. Nu må vi se om historien holder de næste dage, men jeg er sgu lidt rystet, selvom jeg godt ved at sådan manipulering finder sted.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2016, 22:42

Wizzze skrev:Var de ikke midt/sidst i 20´erne? Mener de begge studerede på universitet. Det var et af ofrene der var et barn mener jeg :gruble:

Men det er frygteligt at unge kan bearbejdes så de kommer så langt ud. Nu må vi se om historien holder de næste dage, men jeg er sgu lidt rystet, selvom jeg godt ved at sådan manipulering finder sted.


Den yngste bror var 19, kan jeg se. Det er ham, der nu sidder på dødsgangen.
I Paris forlød det en overgang, at en af selvmordsbomberne ved Stade de France var en 15-årig dreng, men den yngste af de identificerede gerningsmænd fra de tre angreb var 20.

De fleste skolemassakrer begås til gengæld er virkelig unge mennesker, så selve brutaliteten i at fremstille sprængstof og evt. planlægge terror undrer mig egentlig ikke hos en 15-årig.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 23:07

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Var de ikke midt/sidst i 20´erne? Mener de begge studerede på universitet. Det var et af ofrene der var et barn mener jeg :gruble:

Men det er frygteligt at unge kan bearbejdes så de kommer så langt ud. Nu må vi se om historien holder de næste dage, men jeg er sgu lidt rystet, selvom jeg godt ved at sådan manipulering finder sted.


Den yngste bror var 19, kan jeg se. Det er ham, der nu sidder på dødsgangen.
I Paris forlød det en overgang, at en af selvmordsbomberne ved Stade de France var en 15-årig dreng, men den yngste af de identificerede gerningsmænd fra de tre angreb var 20.

De fleste skolemassakrer begås til gengæld er virkelig unge mennesker, så selve brutaliteten i at fremstille sprængstof og evt. planlægge terror undrer mig egentlig ikke hos en 15-årig.


Jeg er nok bare frygtelig naiv, men i min verden er 15årige piger mere optaget af One Direction eller lign. makeup og tøj, drenge, og ikke mindst andre piger og hvad de siger, gør osv. Ikke ret meget i den lille kemiker :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2016, 23:34

Wizzze skrev:Jeg er nok bare frygtelig naiv, men i min verden er 15årige piger mere optaget af One Direction eller lign. makeup og tøj, drenge, og ikke mindst andre piger og hvad de siger, gør osv. Ikke ret meget i den lille kemiker :tie:


Det er ikke naivt at forvente en given adfærd hos et flertal, så længe afvigelserne, og her tænker jeg både på de positive og negative af slagsen, eksisterer som en mulighed.

Pigen her er usædvanlig, heldigvis, men hun er ikke utænkelig.
Jeg selv og en del af mine venner og bekendte var aldrig mere vrede, alvorlige og stensikre på, at verden kunne forandres gennem enkeltstående handlinger, end da vi var 15-16 år, så hvis vi havde haft en lille voldsmand gemt i os, hvilket vi langtfra havde, ville det have været mest sandsynligt, at det var gået galt i den alder.

Det er forresten heller ikke et komplet særsyn med teenagere i gadekamp mod politiet.
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Wizzze » 14. jan 2016, 06:37

Angelina skrev:
Wizzze skrev:http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-01-13-15-aarig-dansk-pige-anholdt-for-spraengstoffer-og-terrorbilligelse

Det lyder helt vildt hvis en 15årig pige skulle have fremstillet sprængstof og endda afprøvet noget af det :stoned:

Hvad laver dit 15årige barn lige nu? :8:


(14½ - ca det samme) - han ligger i sengen, snotforkølet, og ser youtube videoer ...


Så han producerer ingen bomber?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Wizzze » 14. jan 2016, 06:41

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Jeg er nok bare frygtelig naiv, men i min verden er 15årige piger mere optaget af One Direction eller lign. makeup og tøj, drenge, og ikke mindst andre piger og hvad de siger, gør osv. Ikke ret meget i den lille kemiker :tie:


Det er ikke naivt at forvente en given adfærd hos et flertal, så længe afvigelserne, og her tænker jeg både på de positive og negative af slagsen, eksisterer som en mulighed.

Pigen her er usædvanlig, heldigvis, men hun er ikke utænkelig.
Jeg selv og en del af mine venner og bekendte var aldrig mere vrede, alvorlige og stensikre på, at verden kunne forandres gennem enkeltstående handlinger, end da vi var 15-16 år, så hvis vi havde haft en lille voldsmand gemt i os, hvilket vi langtfra havde, ville det have været mest sandsynligt, at det var gået galt i den alder.

Det er forresten heller ikke et komplet særsyn med teenagere i gadekamp mod politiet.


Du har selvfølgelig ret, Havde det været noget kastet efter politiet af en 15årig pige foran ungdomshuset i København, ville ingen have hævet et øjenbryn. Det er nok ordet sprængstof (og at det faktisk har været afprøvet) som gør det hele så uvirkeligt.
0
Do as I say! :whip:
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Guldfisk » 14. jan 2016, 07:54

Wizzze skrev:Jeg er nok bare frygtelig naiv, men i min verden er 15årige piger mere optaget af One Direction eller lign. makeup og tøj, drenge, og ikke mindst andre piger og hvad de siger, gør osv. Ikke ret meget i den lille kemiker :tie:


Ikke fordi det har noget med sagen at gøre, men ville du være lige så chokeret, hvis det var en dreng?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Wizzze » 14. jan 2016, 08:00

Guldfisk skrev:
Wizzze skrev:Jeg er nok bare frygtelig naiv, men i min verden er 15årige piger mere optaget af One Direction eller lign. makeup og tøj, drenge, og ikke mindst andre piger og hvad de siger, gør osv. Ikke ret meget i den lille kemiker :tie:


Ikke fordi det har noget med sagen at gøre, men ville du være lige så chokeret, hvis det var en dreng?


En dreng fra ydre Nørrebro vs. en pige fra landsby på vestsjælland, nok ikke :blush:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Mani » 14. jan 2016, 08:03

En af mine gymnasiekammerater sprængte sin ene arm af fordi han ville lave sprængstof. Han ville ikke bruge det til terrorhandlinger, men bare se om han kunne. Det kunne han godt...
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf thomassneum » 14. jan 2016, 10:55

Vi ved basalt meget meget lidt om sagen. men der må jo være noget om det, siden hun stilles for en dommer. Hvad hun fremstillede og hvorfor, det ved vi ikke rigtig noget om. Teenagere som måske selv har det lidt svært i livet, er jo let påvirkelige.. men hvad der præcist er tale om her, det må vi vente og se om vi får at vide.

Min 16 årige datter er på efterskole, helt uden min kontrol.. :panik:
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf Nicolait » 14. jan 2016, 17:04

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Jeg er nok bare frygtelig naiv, men i min verden er 15årige piger mere optaget af One Direction eller lign. makeup og tøj, drenge, og ikke mindst andre piger og hvad de siger, gør osv. Ikke ret meget i den lille kemiker :tie:


Det er ikke naivt at forvente en given adfærd hos et flertal, så længe afvigelserne, og her tænker jeg både på de positive og negative af slagsen, eksisterer som en mulighed.

Pigen her er usædvanlig, heldigvis, men hun er ikke utænkelig.
Jeg selv og en del af mine venner og bekendte var aldrig mere vrede, alvorlige og stensikre på, at verden kunne forandres gennem enkeltstående handlinger, end da vi var 15-16 år, så hvis vi havde haft en lille voldsmand gemt i os, hvilket vi langtfra havde, ville det have været mest sandsynligt, at det var gået galt i den alder.

Det er forresten heller ikke et komplet særsyn med teenagere i gadekamp mod politiet.


Du har selvfølgelig ret, Havde det været noget kastet efter politiet af en 15årig pige foran ungdomshuset i København, ville ingen have hævet et øjenbryn. Det er nok ordet sprængstof (og at det faktisk har været afprøvet) som gør det hele så uvirkeligt.


Der er, i min optik også, forskel på, om man kaster med sten eller prøvesprænger sprængstoffer. Selvom begge ting selvfølgelig er potentielt farlige.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: 15årig pige - terrorist?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jan 2016, 17:42

Nicolait skrev:Der er, i min optik også, forskel på, om man kaster med sten eller prøvesprænger sprængstoffer. Selvom begge ting selvfølgelig er potentielt farlige.


Der vil der jo ofte være fx. juridisk, men hvis det alene handler om at kunne forestille sig, at 15-årige er i stand til at handle brutalt og hinsides deres opdragelse i "en højere sags tjeneste", vil jeg mene, at eksemplerne viser det samme, nemlig at det ikke i sig selv er en særlig utænkelig mekanisme.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"